AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #1 Skrevet 21. oktober 2022 I går fikk jeg en telefon fra vekterene på senteret. Min sønn var blitt gjenkjent etter en hendelse på en butikk fra helga og tatt inn til vekter rommet. Jeg måtte komme å hente. Jeg ble informert om at det var snakk om tyveri på en matbutikk. De hadde betalt 6 kr eller noe, men tatt med seg varer for over 200,-. Han blir anmeldt av butikken og er uønsket der de neste 6 mnd. Jeg tok fra han hdmi og strømkabelen til pc og ga han husarrest ut helga. Han skal til faren på mandag, så da får faren evt fortsette straff hos han. Sønnen min trener på et senter flere ganger i uken, og skal i utgangspunktet trene både i dag og i morgen etter skolen. Det sa jeg utgår. Det er rett hjem etter skolen. Han mener jeg er for streng, da han har gjort opp for seg, har forstått at det var skikkelig ukult og skal ikke gjøre det igjen. Var det å ta fra han treninga for mye? Anonymkode: 380cf...607
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #2 Skrevet 21. oktober 2022 Synes ikke det var for strengt. Poenget er jo at han ser at det ikke er verd å gjøre denne feilen en gang til Anonymkode: d6374...89e 10
Gjest theTitanic Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I går fikk jeg en telefon fra vekterene på senteret. Min sønn var blitt gjenkjent etter en hendelse på en butikk fra helga og tatt inn til vekter rommet. Jeg måtte komme å hente. Jeg ble informert om at det var snakk om tyveri på en matbutikk. De hadde betalt 6 kr eller noe, men tatt med seg varer for over 200,-. Han blir anmeldt av butikken og er uønsket der de neste 6 mnd. Jeg tok fra han hdmi og strømkabelen til pc og ga han husarrest ut helga. Han skal til faren på mandag, så da får faren evt fortsette straff hos han. Sønnen min trener på et senter flere ganger i uken, og skal i utgangspunktet trene både i dag og i morgen etter skolen. Det sa jeg utgår. Det er rett hjem etter skolen. Han mener jeg er for streng, da han har gjort opp for seg, har forstått at det var skikkelig ukult og skal ikke gjøre det igjen. Var det å ta fra han treninga for mye? Anonymkode: 380cf...607 Nei, det syntes jeg ikke. Å stjele er alvorlig. Dessuten er ikke straffen du gir noe hard, og det drar heller ikke ut i urimelig tid. Han må bare kjede seg et par dager.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 På hvilken måte har han gjort opp for seg? Anonymkode: 5df60...fba 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Han mener jeg er for streng, da han har gjort opp for seg, har forstått at det var skikkelig ukult og skal ikke gjøre det igjen. Var det å ta fra han treninga for mye? Jeg synes straffen var upassende. Den beste straffen hadde vært at han måtte gå inn i butikken og be om unnskyldning og tilbudt seg å jobbe der gratis for å kompensere. Fjerne trening og nett synes jeg er urimelig. Anonymkode: 9ed9d...01c 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes straffen var upassende. Den beste straffen hadde vært at han måtte gå inn i butikken og be om unnskyldning og tilbudt seg å jobbe der gratis for å kompensere. Fjerne trening og nett synes jeg er urimelig. Anonymkode: 9ed9d...01c Han måtte betale for det han hadde tatt og be om unnskyldning. Hvorfor er det urimelig? Anonymkode: 380cf...607
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På hvilken måte har han gjort opp for seg? Anonymkode: 5df60...fba Han har betalt for det han stjal og sagt unnskyld Anonymkode: 380cf...607
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har betalt for det han stjal og sagt unnskyld Anonymkode: 380cf...607 Det alene svir ikke godt nok for de fleste, og det er bare for butikken. Nå får du vist at du synes det er alvorlig i tillegg. Anonymkode: 7bc1e...413 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Han bør be om unnskyld. Hadde latt han trene men hadde gitt pc/iPad/telefon/nettforbud i 14 dager. Ærlig talt sånt skal svi. Godt for han at, når han først fant på å stjele, han ble tatt nå og ikke noen år senere Anonymkode: b8a0e...7b4 2
sommermor Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 Såpass til straff bør det være. Her bør han innse at å starte en kriminell løpebane ikke lønner seg. Hvis han fortsetter med stjeling ender han i fengsel tilslutt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 Synes man kan legge fra seg straffebegrepet,og heller kalle det konsekvens. Absolutt innafor, og sørg for at far følger opp. Men han trenger ikke mindre kjærlighet Anonymkode: 27024...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 Syns det er helt innfor at handlingen får konsekvens også på hjemmebane. Jeg ble også tatt i stjeling på butikk som 14åring. Og takket være konsekvensene stjal jeg aldri igjen. Jeg måtte gå tilbake til butikk og beklage meg, og fikk husarrest og goder tatt bort i 2 uker. Så jeg hadde god tid til å tenke på hva jeg hadde gjort. 40 år nå, og det var første og siste gang jeg stjal. Anonymkode: 00538...385 2
ms. Perfect Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes man kan legge fra seg straffebegrepet,og heller kalle det konsekvens. Absolutt innafor, og sørg for at far følger opp. Men han trenger ikke mindre kjærlighet Anonymkode: 27024...3f0 Straff er straff og konsekvens er konsekvens. Straffen blir hverken bedre eller verre ved å kalle det konsekvens. Man kan ikke gi noen en konsekvens, det er noe som oppstår spontant etter en hendelse. Konsekvensen av dette er at mor blir skuffet og vil kunne få problemer med tilliten til sønnen. Straffen mor har gitt er å frata gutten trening og pc. Hvilket jeg personlig synes er helt innafor. Gutten har gjort opp for hva varene kostet, men ikke for totalsummen med «etterforskning» og avlønning av personell som måtte bruke tid på dette. Blir han satt i fengsel vil han også måtte kjenne på disse sanksjonene. Det kan være like greit å kjenne på kroppen om det er noe han har lyst til å prøve på igjen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes straffen var upassende. Den beste straffen hadde vært at han måtte gå inn i butikken og be om unnskyldning og tilbudt seg å jobbe der gratis for å kompensere. Fjerne trening og nett synes jeg er urimelig. Anonymkode: 9ed9d...01c Enig, her har konsekvensen ikke noe med handlingen å gjøre. Kun straff fordi mor ikke har noe bedre verktøy. Anonymkode: 1ce69...4ee
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Synes man kan legge fra seg straffebegrepet,og heller kalle det konsekvens. Absolutt innafor, og sørg for at far følger opp. Men han trenger ikke mindre kjærlighet Anonymkode: 27024...3f0 En konsekvens er relatert til handling. Dette er en straff. Anonymkode: 1ce69...4ee
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #17 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enig, her har konsekvensen ikke noe med handlingen å gjøre. Kun straff fordi mor ikke har noe bedre verktøy. Anonymkode: 1ce69...4ee Hva er et bedre verktøy? Hva skulle konsekvensen av å stjele vært mener du? Anonymkode: 380cf...607
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 Han er 14 år. Ikke 4 og forstår nok veldig godt hvorfor han får straffen. Ikke rart det er økende ungdomskriminalitet hvis slle blir tatt på med silkehansker. Kriminalitet starter i det små. Bra du straffer og viser konsekvenser. Men du sier han trener på et senter. Vet du at det er et bra senter med ok miljø. Mye dritt rundt på mindre senter. Og press. Anonymkode: 4e8b0...ca7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg synes ikke straffen er for hard, men jeg er enig med de som sier at det er en straff, og ikke en konsekvens. En konsekvens av å bli tatt for tyveri kunne være "du har vist at du ikke er moden nok til å ta gode valg uten tilsyn, derfor må du være under tilsyn 24/7, og inntil du har bevist at du kan ta gode valg på egen hånd" for så å bli fulgt til og fra skole, til og fra trening, ikke får være alene sammen med venner osv. Anonymkode: 2d686...b97 1
Reign Skrevet 21. oktober 2022 #20 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes straffen var upassende. Den beste straffen hadde vært at han måtte gå inn i butikken og be om unnskyldning og tilbudt seg å jobbe der gratis for å kompensere. Anonymkode: 9ed9d...01c Så i tillegg til å stjele fra butikken, så skal de ansatte bruke tid på å lære opp en butikktyv i å jobbe gratis en dag eller to? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå