Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #1 Skrevet 2. desember 2005 Jeg kjenner ei jente som snart er 5 år og fremdeles bruker bleier hele tiden. Er dette unormalt? Jeg kjenner da mange andre barn og de har da sluttet mye før. Syns det er rart at foreldrene ikke en gang har prøvd å få jenta til å slutte med bleier. Og ja jeg vet at de ikke har prøvd for jeg kjenner dem ganske godt. Syns det er merkelig at hun ikke klarer å si fra når hun må bæsje feks. Må bare føye til at barnet er helt normalt ellers. Men jeg er ganske sikker på at det er foreldrenes feil da de ikke har prøvd å venne av med bleiene. PS: Jeg har ikke barn selv
Thomasine Skrevet 2. desember 2005 #2 Skrevet 2. desember 2005 Du sier du kjenner dem godt, men ingen normal 5-åring VIL bæsje på seg. Det har jeg ingen tro på. Regner med at hun ikke går i barnehage? Der pleier de være flinke med dostarten allerede fra barn er rundt 2,5 år og oppover. De ville nok reagert om det var noe, tror du ikke? Ellers vet jeg om barn som er så gamle som enda bæsjer i bleia pga ulike problemer. Hva med å spørre jenta selv?
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2005 #3 Skrevet 2. desember 2005 Kan jo hende det er en grunn til det, selv om det ikke er noe de snakker om utenfor familien. Hva med å spørre foreldrene?
Gjest lindtro Skrevet 2. desember 2005 #4 Skrevet 2. desember 2005 Selv har jeg en sønn som sluttet da han var 4 år... han var rett og slett ikke klar for og slutte med bleier før, men da han først sluttet så sluttet han tvert kan du si... de kan ha sine grunner... hva som er normalt eller ikke er vanskelig og si... de fleste slutter vel når de er rundt 3 år.
Gjest Tande Skrevet 3. desember 2005 #5 Skrevet 3. desember 2005 Vår sønn bruker fortsatt delvis bleier enda han også, når han skal bæsje og om natten. Han er også 5 år, men han tisser på do da så han går ikke i bleier hele tiden. Ikke alle barn klarer å bli tørre i normal alder.
Ottine Skrevet 3. desember 2005 #6 Skrevet 3. desember 2005 Synes det er rart at de ikke prøver å få jenta tørr. Hun skal jo på skolen snart! Barn er forskjellige så klart, så de slutter med bleier i ulik alder - men man må jo som foreldre PRØVE å få dem tørre og ta den "jobben" det kan være!
Gjest Gjest_Fiona_* Skrevet 3. desember 2005 #7 Skrevet 3. desember 2005 Skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i, det spiller da ingen rolle om jenta fortsatt har bleie på stumpen sin vel? Hun blir tørr når hun er klar for det, og foreldrene kan ha forsøkt pottetrening både en og to ganger uten resultat og uten at der vet om dette. Men dersom jenta ikke klarer å holde seg tørr, ja så må de jo ha bleier på henne.
Gjest EvaL Skrevet 3. desember 2005 #8 Skrevet 3. desember 2005 JSyns det er merkelig at hun ikke klarer å si fra når hun må bæsje feks. Må bare føye til at barnet er helt normalt ellers. ← Ja nettopp, det er rart at en 5 åring ikke klarer å gi beskjed om at hun må bæsje. En ting er at noen barn ikke vil/får til å bæsje på do, men disse pleier å være i stand til å si i fra slik at de får på seg bleie når de må bæsje. Så kanskje ikke barnet er så normal som du tror allikevel? At foreldrene er helt uten skyld i dette?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #9 Skrevet 5. desember 2005 Jeg syns det er forferdelig trist at foreldre klarer å hindre barnas utvikling og lar de forbli babyer på denne måten. Det hører ingensteds hjemme at en normal 5 åringer fortsatt er bleiebarn.
Thomasine Skrevet 5. desember 2005 #10 Skrevet 5. desember 2005 Jeg syns det er forferdelig trist at foreldre klarer å hindre barnas utvikling og lar de forbli babyer på denne måten. Det hører ingensteds hjemme at en normal 5 åringer fortsatt er bleiebarn. ← Er ikke så sikker på at det er det som er tilfelle her... :klø: Hvilke foreldre ønsker seg 5-åringer som bæsjer i bleie??? Jeg har aldri møtt noen...
Gjest Gamle Alex Skrevet 5. desember 2005 #11 Skrevet 5. desember 2005 Hvis det ikke er noen grunn til at bruker bleier synes jeg dette er for ille. Hvis han ikkehar vist tegn til og være klar for og slutte med bleie er det påtide og jobbe med det.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #12 Skrevet 5. desember 2005 Er ikke så sikker på at det er det som er tilfelle her... :klø: Hvilke foreldre ønsker seg 5-åringer som bæsjer i bleie??? Jeg har aldri møtt noen... ← Det er gudskjelov ikke så mange dette gjelder, men jo det finnes foreldre som beholder barna sine som babyer så lenge som mulig. Foreldre som ikke lærer barna å spise og drikke selv, ikke lar de få lov til å kle på seg selv, og som ikke trener de på toalettet, men beholder bleier på de i stedenfor. Dette gjelder både dag og natt. Man nekter rett og slett barna å ha en naturlig utvikling.
Gjest Gamle Alex Skrevet 5. desember 2005 #13 Skrevet 5. desember 2005 Det er gudskjelov ikke så mange dette gjelder, men jo det finnes foreldre som beholder barna sine som babyer så lenge som mulig. Foreldre som ikke lærer barna å spise og drikke selv, ikke lar de få lov til å kle på seg selv, og som ikke trener de på toalettet, men beholder bleier på de i stedenfor. Dette gjelder både dag og natt. Man nekter rett og slett barna å ha en naturlig utvikling. ← De forelderne burde være meldt til barnevernet
Wildrose Skrevet 5. desember 2005 #14 Skrevet 5. desember 2005 Skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i, det spiller da ingen rolle om jenta fortsatt har bleie på stumpen sin vel? Hun blir tørr når hun er klar for det, og foreldrene kan ha forsøkt pottetrening både en og to ganger uten resultat og uten at der vet om dette. Men dersom jenta ikke klarer å holde seg tørr, ja så må de jo ha bleier på henne. ← Det er kansje ikke noe å henge seg oppi hvis det er en god grunn til at jenta har bleie på som 5 åring. Men er dette fordi foreldrene ikke øver med henne, ja da er det noe man bør bry seg om. Fakta er at hun skal begynne på skolen snart og da er det ikke akkurat lett og unngå erting hvis hun går med bleier! Barn kan være nådeløse mot hverandre!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #15 Skrevet 5. desember 2005 Hei trådstarter her. Jeg kjenner familien såpass godt at jeg er sikker på at det er ikke noe i veien med barnet. Isåfall hadde jeg visst det. Hun har en helt normal utvikling ellers. Jenta går i barnehage. Kan si litt mer om situasjonen. Moren er hjemmeværende, men bryr seg overhodet ikke om barnet . Faren jobber fullt og mye overtid , pluss alt husarbeid osv..Så han er utslitt., og har derfor sikkert ikke overskudd til å lære jenta av med bleier. Men allikevel syns jeg det er galt altså! Og blir provosert av moren ja. Hun gidder ikke ta seg av barnet, og reiser gjerne på besøk til andre og legger seg for å sove på sofaen mens andre tar seg av barnet(at de gidder det skjønner ikke jeg da men). Jenta kan forresten gjøre som hun vil uten at foreldrene reagerer. Jeg har snakket til henne noen ganger når hun var i ferd med å ødelegge dyre ting hjemme hos meg. Da ble foreldrene rasende på meg. Nei det er ikke så greit.
Gjest LoisLane Skrevet 5. desember 2005 #16 Skrevet 5. desember 2005 Dette er på grensen til omsorgssvikt. Hvis hun bruker bleier fordi foreldrene ikke gidder å ta jobben, da gjør ikke foredrene jobben sin!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #17 Skrevet 5. desember 2005 Hei trådstarter her. Jeg kjenner familien såpass godt at jeg er sikker på at det er ikke noe i veien med barnet. Isåfall hadde jeg visst det. Hun har en helt normal utvikling ellers. Jenta går i barnehage. Kan si litt mer om situasjonen. Moren er hjemmeværende, men bryr seg overhodet ikke om barnet . Faren jobber fullt og mye overtid , pluss alt husarbeid osv..Så han er utslitt., og har derfor sikkert ikke overskudd til å lære jenta av med bleier. Men allikevel syns jeg det er galt altså! Og blir provosert av moren ja. Hun gidder ikke ta seg av barnet, og reiser gjerne på besøk til andre og legger seg for å sove på sofaen mens andre tar seg av barnet(at de gidder det skjønner ikke jeg da men). Jenta kan forresten gjøre som hun vil uten at foreldrene reagerer. Jeg har snakket til henne noen ganger når hun var i ferd med å ødelegge dyre ting hjemme hos meg. Da ble foreldrene rasende på meg. Nei det er ikke så greit. ← Ja, kan barnet snakke da? Hun sier vel noe selv også+ Litt sløv barnehage? Om dette fortsetter så regner jeg med at bhg vil foreslå utredning a barnet på et eller annet vis.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #18 Skrevet 5. desember 2005 Jeg kjenner ei jente som snart er 5 år og fremdeles bruker bleier hele tiden. Er dette unormalt? Jeg kjenner da mange andre barn og de har da sluttet mye før. Syns det er rart at foreldrene ikke en gang har prøvd å få jenta til å slutte med bleier. Og ja jeg vet at de ikke har prøvd for jeg kjenner dem ganske godt. Syns det er merkelig at hun ikke klarer å si fra når hun må bæsje feks. Må bare føye til at barnet er helt normalt ellers. Men jeg er ganske sikker på at det er foreldrenes feil da de ikke har prøvd å venne av med bleiene. PS: Jeg har ikke barn selv ← Om du kjenner foreldrene så godt som du sier, men etterpå forteller du om fam.situasjonen. Er jo ikke rart det er slik da... Kan ikke du som kjenner de da hjelpe henne....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå