AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Etter flere år i helsesektor, men turnus hvor helga mi alltid havner på både jul og påske, er jeg drittlei av å jobbe slik og aldri ha fri med familien. Ønsker å bytte jobb til dagtid og fri i helg/rød dager. Hva slags valg har jeg? Anonymkode: f21ba...693
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Barnehage,klesbutikk,skobutikk,lærer osv. Anonymkode: e5dad...8b6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Barnehage, skole? Kommer jo litt an på hvilken utdanning du har òg Anonymkode: 62a82...7e8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 De fleste kontorjobber. Anonymkode: f8f90...eb6 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 Var samme greia for mannen min. Nå jobber han som miljøarbeider med medisinansvar på tilrettelagt vgs. Jobber 8-16, fri i helgene og nesten alle røde dager. AKS er oppe 8 til 12 noen røde dager, men hender det ikke kommer en eneste elev. På grunn av medisinansvaret sitter han en del på kontor. Er eneste med helsefaglig bakgrunn, så har også ansvar for opplæring av vikarer og nyansatte på f.eks. sondeutstyr. Savner noen å sparre med når han føler han står litt fast, men er 100 ganger bedre enn turnus-livet. Hvis han bytter jobb, blir det for å begynne på en annen skole. Anonymkode: ce505...782 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Var samme greia for mannen min. Nå jobber han som miljøarbeider med medisinansvar på tilrettelagt vgs. Jobber 8-16, fri i helgene og nesten alle røde dager. AKS er oppe 8 til 12 noen røde dager, men hender det ikke kommer en eneste elev. På grunn av medisinansvaret sitter han en del på kontor. Er eneste med helsefaglig bakgrunn, så har også ansvar for opplæring av vikarer og nyansatte på f.eks. sondeutstyr. Savner noen å sparre med når han føler han står litt fast, men er 100 ganger bedre enn turnus-livet. Hvis han bytter jobb, blir det for å begynne på en annen skole. Anonymkode: ce505...782 Glemte å nevne: AKS 7.30-15 i vinterferien, høstferien, ikke-røde dager i påsken, siste uka i juni og ukene før skolestart. Pålagt ferie hele juli + en uke som disponeres fritt gjennom året. Anonymkode: ce505...782
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Kontorarbeidere. Jeg har betalt fri fra min arbeidsgiver både julaften og nyttårsaften Anonymkode: 04af3...88a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Skoler, barnehage, diverse kontorer, legesenter, butikker, diverse fabrikker. Anonymkode: ea25f...547 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 Alle offentlige jobber som ikke innebærer turnus/vaktordninger. Alle private jobber som ikke innebærer turnus/vaktordninger. Anonymkode: 6034a...3fb 5 1
Queen94 Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Helsesekretær, apotektekniker, barnehagelærer
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kontorarbeidere. Jeg har betalt fri fra min arbeidsgiver både julaften og nyttårsaften Anonymkode: 04af3...88a Yes me too. Jobber i bank. Anonymkode: 1622d...ea0
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 (endret) De fleste steder som er stengt på røde dager osv. Som helsearbeider kan du for eksempel se til private klinikker for ulike typer behandling, helsesekretær på legekontor, tjenester som helsestasjoner med kontortid eller sjekke om det finnes veileder eller rådgiverstillinger i det offentlig du kan søke på. NAV, koordinator for helsetjenester i kommunen, HELFO med mer kan kanskje være aktuelt, alt ettersom hva du er kvalifisert for og hvor du bor. Endret 21. oktober 2022 av Vetatjegikkevet
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Barnehage,klesbutikk,skobutikk,lærer osv. Anonymkode: e5dad...8b6 Lærer?? Som lærer er det svært sjelden jeg har fri utenom sommerferien. Jobber både jul, nyttår, påske, ettermiddager, helger og svært mange røde dager. Ikke nødvendigvis fulle dager hver dag, men har i realiteten aldri fri utenom sommerferien. Merkelig at folk flest tror vi lærere har så mye fri. Men det skal sies at du har iblant mulighet for å kunne flekse og tilrettelegge for fri på f.eks en rød dag, men dette forutsetter mye arbeid i for- eller etterkant (gjerne ekstra jobb på kveld/natt i tillegg til annet ekstraarbeid). Ofte brukers den type "fridager" til å komme a jour med annet arbeid i form av undervisningsplanlegging, retting, faglig oppdatering, elevoppfølging m.m. Fordelen er vel at det ser ut til at myndighetene ønsker å satse på ufaglært arbeidskraft da det er mye penger å spare på dette i.f.t. lønninger. En annen fordel er at det trolig kan bli mange ledige lærerstillinger i tiden fremover, så her kan vel i grunn hvem som helst søke med oppfatningen av masse ferie og fritid generelt kombinert med god lønn. Lykke til :-) Anonymkode: abd09...ef1 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 Siden du er helsepersonell kan du feks jobbe på poliklinikk, legesentre, videreutdanne deg til helsesykepleier, eller jobbe på private klinikker. Anonymkode: 2bfea...e87 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Lærer?? Som lærer er det svært sjelden jeg har fri utenom sommerferien. Jobber både jul, nyttår, påske, ettermiddager, helger og svært mange røde dager. Ikke nødvendigvis fulle dager hver dag, men har i realiteten aldri fri utenom sommerferien. Merkelig at folk flest tror vi lærere har så mye fri. Men det skal sies at du har iblant mulighet for å kunne flekse og tilrettelegge for fri på f.eks en rød dag, men dette forutsetter mye arbeid i for- eller etterkant (gjerne ekstra jobb på kveld/natt i tillegg til annet ekstraarbeid). Ofte brukers den type "fridager" til å komme a jour med annet arbeid i form av undervisningsplanlegging, retting, faglig oppdatering, elevoppfølging m.m. Fordelen er vel at det ser ut til at myndighetene ønsker å satse på ufaglært arbeidskraft da det er mye penger å spare på dette i.f.t. lønninger. En annen fordel er at det trolig kan bli mange ledige lærerstillinger i tiden fremover, så her kan vel i grunn hvem som helst søke med oppfatningen av masse ferie og fritid generelt kombinert med god lønn. Lykke til 🙂 Anonymkode: abd09...ef1 Men så har ikke "folk flest" 7-8 uker ferie på sommeren heller da. Anonymkode: 1b0f4...f3f 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Etter flere år i helsesektor, men turnus hvor helga mi alltid havner på både jul og påske, er jeg drittlei av å jobbe slik og aldri ha fri med familien. Ønsker å bytte jobb til dagtid og fri i helg/rød dager. Hva slags valg har jeg? Anonymkode: f21ba...693 Miljøarbeider på skole. Har fri alle røde dager, 2 mnd sommerferie, 1 uke høstferie, to uker juleferie, 1 uke vinterferie og 1 uke påskeferie. Jeg jobber på vgs, så har ikke sfo. Får i tillegg en del andre dager fri utenom. Lønn hele året. Veldig forutsigbart. Pensjon i Klp. Mange fordeler. Send inn åpen søknad på alle vgs i nærområde. Sett deg opp på vikarlista . Det er gull Anonymkode: 3028a...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #17 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men så har ikke "folk flest" 7-8 uker ferie på sommeren heller da. Anonymkode: 1b0f4...f3f Det har du rett i. Det skal også sies at som lærer har man 5 uker ferie som "folk flest". De resterende 2 ukene på sommeren er avspasering. "Folk flest" jobber ikke under samme forhold som lærerne resten av året, men jeg kjenner likevel mange som avspaserer ganske mye gjennom året som kompensasjon for overtidsarbeid likevel. Mange som har minimum 4 ukers sommerferie i tillegg til fri både jul, nyttår, påske og andre røde dager. I tillegg avspaseres det i.f.m. inneklemte dager eller man får til en langhelg utenom i ny og ne. Jeg unner "folk flest" disse godene. Problemet er at folk ikke forstår arbeidsmengden lærere har og heller ikke tiden det tar å utføre jobben. Som lærer har man i realiteten ikke fri alle røde dager, det var poenget mitt. Anonymkode: abd09...ef1 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 Ser noen skriver butikkjobber, men disse er vel iblant åpent på helligdager før jul mv? Eller tar jeg feil? Unnskylder på forhånd til brukeren som ikke tåler at folk stiller "elementære" spørsmål 😅 Jeg har forøvrig selv fri alle røde dager, jobber på kontor i det offentlige. Anonymkode: 04108...921
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 Helsesykepleiere har. Vet ikke om du er utdannet sykepleier eller om du har en annen stilling i helsevesenet? Alternativt søke jobb på et dagsenter for eldre, de er som regel bare oppe på ukedager. Innen psykisk helse er det også mange dagstillinger, men det krever jo videreutdanning. Alternativ 2; si opp jobben din, og lev av vakter. Hvis du har flere sykehjem eller hjemmetjenester i området du bor kan du omtrent «shoppe» de vaktene du har lyst på. Anonymkode: c7766...448 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #20 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg byttet fra vernepleier til helsesekretær. Fri hver kveld, helg og røde dager 🙂 Anonymkode: 6936a...b5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå