AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Forrytteren hjelper hesteeier med stell, stallarbeid og trening av hest når eier trenger fridag. Er det bare meg som syns 1000 kroner måneden er mye å betale? Ser en på Finn.no nå som skal ha 3000 kroner i måneden for forrytter 10 ganger i måneden! Mange av disse vil kun ha turrytter også så å betale mer for det enn en dressur/sprangtime på bane MED instruktør syns jeg mildt sagt er litt sykt. Er klar over at kostnader for stallplass har økt men når jeg hadde hest for tyve år siden lot jeg jentene ri gratis fordi de de hjalp med møkking og hesten trengte trening når jeg ikke kunne komme i stallen. Hva syns dere er rettferdig pris? Og er du hesteeier eller forrytter? Anonymkode: 63d38...f01 3
Juniper Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Det er jo dyrt å ha hest(er). Man har forrytter for å få hjelp praktisk og økonomisk, i mange tilfeller. Enkelte prøver vel å presse ut så mye de kan. Selv lånte jeg bort en av hestene mine gratis fordi det var trivelig med selskap på tur. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Koster mye å kjøpe nye macheter og holde dem skarpe. Inntil man ikke trenger en rytter som rir foran og klarerer veien så blir det slik. Anonymkode: 9d3e5...fe1
Myrmica Skrevet 21. oktober 2022 #4 Skrevet 21. oktober 2022 Om det er dyrt eller ikke kommer helt an på hva man får ut av ordningen. Å være fôrrytter er som å ha hesten på deltid. Det koster innmari mye å ha hest, og det er vanlig at en fôrrytter dekker sånn ca (men som regel mindre) av kostnadene for hesten de dagene man har den, i alle fall stalleie og fôrkostnader. Hvor dyrt dette blir kommer helt an på utgiftene, noen staller er dyrere enn andre, og noen hester har mye høyere driftskostnader enn andre. Ofte er folk fôrryttere på hester som de selv kan utvikle seg på eller lære av, da får man som fôrrytter mye ut av ordningen. Om man er med på treninger er det vanlig å betale for disse selv, da det også gavner fôrrytteren. Er man derimot hestepasser eller stallhjelper e.l., så betaler man gjerne ikke noe, men får være i stallen og kanskje ri mot å hjelpe til med arbeid og oppgaver. Da er man som regel mye mer bundet av hva hesteeier dikterer at du kan gjøre og ikke gjøre med hesten. Så er det selvfølgelig hesteeiere som prøver seg med skikkelig dårlige fôrrytteravtaler, som koster i overkant mye, eller hvor fôrrytter kanskje ikke har noen råderett over bruk av hesten de dagene vedkommende har den. Men man velger jo selv hva slags avtale man vil være med på. Jeg har selv vært med på mange ulike ordninger, men kunne kun tenke meg å være fôrrytter for en hest jeg kan bruke slik jeg vil, og som kan tilføre meg noe positivt og gi meg ny lærdom. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #5 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forrytteren hjelper hesteeier med stell, stallarbeid og trening av hest når eier trenger fridag. Er det bare meg som syns 1000 kroner måneden er mye å betale? Ser en på Finn.no nå som skal ha 3000 kroner i måneden for forrytter 10 ganger i måneden! Mange av disse vil kun ha turrytter også så å betale mer for det enn en dressur/sprangtime på bane MED instruktør syns jeg mildt sagt er litt sykt. Er klar over at kostnader for stallplass har økt men når jeg hadde hest for tyve år siden lot jeg jentene ri gratis fordi de de hjalp med møkking og hesten trengte trening når jeg ikke kunne komme i stallen. Hva syns dere er rettferdig pris? Og er du hesteeier eller forrytter? Anonymkode: 63d38...f01 3 000 kroner for 10 ganger, det blir vel 300 kroner for hver gang. Er det bare EN eller TO timer hver gang, eller går det med mange timer på dette hver gang? det krever vel en del innsats (og erfaring) for personer som skal holde på med dette profesjonelt.... Anonymkode: 81787...386
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Hvis noen er villig til å betale så er det riktig pris. Anonymkode: 2c9e8...38b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Dersom man skal betale prosenten av det det koster å ha hesten x antall ganger i uka, så må i alle fall forutsetningen være at da har mann full råderett over hesten de dagene man har den. Bestemmer eier hva man har lov til å gjøre (f.eks. kun ri på tur) er man ikke forrytter, men hestepasser, og da bør man heller ikke betale noe (man gjør stallarbeid mot å få lov til å ri). Anonymkode: 941cd...517 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Myrmica skrev (2 timer siden): Å være fôrrytter er som å ha hesten på deltid. Blir jo ikke det når de skriver at de kun vil ha turrytter f eks Sitat Ofte er folk fôrryttere på hester som de selv kan utvikle seg på eller lære av, da får man som fôrrytter mye ut av ordningen. Om man er med på treninger er det vanlig å betale for disse selv, da det også gavner fôrrytteren. Hvis forrytteren er erfaren så gavner det hesten mer enn rytteren å bli trent og evn være med på treninger med instruktør. Skal man da betale både 300 kr per gang til hesteeier OG 300 kr per time med instruktør? Klarer ikke se rettferden i det når man gjør hesteeier en tjeneste med å holde hesten i gang og utvikle den på dager som hesteeier ikke kan møte opp i stallen selv. Alternativet er at hesten blir stående å forfalle og dermed synker i verdi Sitat Det koster innmari mye å ha hest, og det er vanlig at en fôrrytter dekker sånn ca (men som regel mindre) av kostnadene for hesten de dagene man har den, i alle fall stalleie og fôrkostnader. Hvor dyrt dette blir kommer helt an på utgiftene, noen staller er dyrere enn andre, og noen hester har mye høyere driftskostnader enn andre. Ja hest og stallplass er dyrt men det går man med på når man kjøper seg hest. Helt i orden å ville få litt avlastning fysisk og økonomisk men f eks den som ligger ute til 3000 kr i mnd nå for 10 ganger er mye mer enn hva det koster å drifte hesten ti dager. Den stallen koster det 4500 kr å ha hest oppstallert på og hesten er ikke en god hest heller ut fra hva søm fremkommer i annonsen Sitat Er man derimot hestepasser eller stallhjelper e.l., så betaler man gjerne ikke noe, men får være i stallen og kanskje ri mot å hjelpe til med arbeid og oppgaver. Da er man som regel mye mer bundet av hva hesteeier dikterer at du kan gjøre og ikke gjøre med hesten. Sånn jeg ser det i annonser om forrytter så er man like mye bundet til hva hesteeier dikterer at man kan gjøre og ikke gjøre med hesten selvom man betaler for å være forrytter. Og man gjør de samme oppgavene som en hestepasser dvs ta inn fra beite, møkke, klargjøre fòr osv Anonymkode: 63d38...f01
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom man skal betale prosenten av det det koster å ha hesten x antall ganger i uka, så må i alle fall forutsetningen være at da har mann full råderett over hesten de dagene man har den. Bestemmer eier hva man har lov til å gjøre (f.eks. kun ri på tur) er man ikke forrytter, men hestepasser, og da bør man heller ikke betale noe (man gjør stallarbeid mot å få lov til å ri). Anonymkode: 941cd...517 Det er jeg helt enig! Men det er ikke dette de som søker forryttere praktiserer. De aller fleste vil bestemme selv hva forrytteren får gjøre og ikke og da blir man i praksis som en hestepasser som gjør eier en tjeneste. Allikevel skal de ha betalt i dyre dommer Anonymkode: 63d38...f01 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg ga avslag i pris for de forrytterne som brukte hesten på trening, eller hadde god nok kompetanse til å tilføre hesten god trening. Stallarbeidet tok meg veldig sjeldent mer enn 10-15 minutter, så om noen ikke var villig til å betale for å disponere en hest, så kunne hesten like greit få fri. Vi eiere i stallen byttet også ofte tjenester som møkking og oppveiing av for, og inntak, så jeg hadde ikke behov for fri fra stallen. Og prisene for å ha hest i dag kontra for 20 år siden kan ikke sammenlignes. Hadde hest på stor stall for 20 år siden, og både pris for stallplass og alt annet har økt noe voldsomt. Betalte 200kr for å få skodd hesten for 20 år siden, og siste hesten betalte jeg over tusen kr for å sko. Stallplassene kostet faktisk det samme, ca 3500,- pr måned. Men stallplassen jeg hadde for noen få år siden, så var det i tillegg en pris for høy, og tilleggspris for flis om man ikke skaffet selv. Og kraftfor måtte man handle inn selv. Ikke var det tilgang på ridehus heller, og det var mye dugnadsarbeid. Totalprisen endte med å bli 2-3000,- dyrere. Stallplassen for 20 år siden var inkludert alt. Men om du er ute etter å kritisere noen veldig spesifikke annonser, så bør du heller rette spørsmålene mot de aktuelle eierne. Anonymkode: 5dbb0...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ga avslag i pris for de forrytterne som brukte hesten på trening, eller hadde god nok kompetanse til å tilføre hesten god trening. Stallarbeidet tok meg veldig sjeldent mer enn 10-15 minutter, så om noen ikke var villig til å betale for å disponere en hest, så kunne hesten like greit få fri. Vi eiere i stallen byttet også ofte tjenester som møkking og oppveiing av for, og inntak, så jeg hadde ikke behov for fri fra stallen. Og prisene for å ha hest i dag kontra for 20 år siden kan ikke sammenlignes. Hadde hest på stor stall for 20 år siden, og både pris for stallplass og alt annet har økt noe voldsomt. Betalte 200kr for å få skodd hesten for 20 år siden, og siste hesten betalte jeg over tusen kr for å sko. Stallplassene kostet faktisk det samme, ca 3500,- pr måned. Men stallplassen jeg hadde for noen få år siden, så var det i tillegg en pris for høy, og tilleggspris for flis om man ikke skaffet selv. Og kraftfor måtte man handle inn selv. Ikke var det tilgang på ridehus heller, og det var mye dugnadsarbeid. Totalprisen endte med å bli 2-3000,- dyrere. Stallplassen for 20 år siden var inkludert alt. Men om du er ute etter å kritisere noen veldig spesifikke annonser, så bør du heller rette spørsmålene mot de aktuelle eierne. Anonymkode: 5dbb0...cc2 For skoing for 20 år siden betalte jeg ca 2000 kroner. Stallplass inkl alt 3500 Nå er stallplass økt til 4500 og noen steder mer men fortsatt er den prisen inkludert alt. Utgifter for hestehold tar man høyde for når man kjøper hest og jeg syns det er drøyt å se hvordan så mange ønsker å tjene på forrytter så plutselig over halve stall leien blir dekket. Da heter det vanligvis halvfôr og man "eier" hesten 50% inkl trene som man vil og ri stevner Anonymkode: 63d38...f01 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For skoing for 20 år siden betalte jeg ca 2000 kroner. Stallplass inkl alt 3500 Nå er stallplass økt til 4500 og noen steder mer men fortsatt er den prisen inkludert alt. Utgifter for hestehold tar man høyde for når man kjøper hest og jeg syns det er drøyt å se hvordan så mange ønsker å tjene på forrytter så plutselig over halve stall leien blir dekket. Da heter det vanligvis halvfôr og man "eier" hesten 50% inkl trene som man vil og ri stevner Anonymkode: 63d38...f01 Det er vel kun fåtallet som tar så høy sum at de "tjener" på det. Det har i alle fall aldri jeg opplevd, i de 10 årene jeg har eid, og 10 årene jeg var forrytter. Men ja, man tar høyde for utgiftene i det man kjøper hest. Og i det man ønsker låne andres hester for å ri, så bør man ikke forvente få det gratis mot under en halvtimes stallarbeid... Anonymkode: 5dbb0...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 Nå er det mange år siden jeg drev med hest selv, men jeg synes ikke at det høres urimelig ut at det koster 300 kr for en dag. I alle fall ikke om det er i en stall der det både er ridebane/ridehus og turmuligheter. Du nevner hva det koster for en stallplass i måneden, men du glemmer mange andre utgifter. Innkjøp av hesten (noen tar opp lån), hovslager, veterinær, forsikring, kosttilskudd, kiropraktor, stadig vekk trengs det nytt utstyr, være med på dugnader+++. Har man ikke råd til å ha hest selv, så kan man ikke forvente å få bruke andres hester gratis mot møkking altså. DET er i alle fall urimelig. Anonymkode: 6c276...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 Hvis man først skal betale 300 kr for å ri (og jobbe!) så gir det mye mer mening å betale for en rideskole time med instruktør enn å ri på en hesteeiers premisser og ikke få utvikle seg selv. Da utvikler man kun hesten og gjør eier en tjeneste med å hjelpe med avlastning Anonymkode: 63d38...f01 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 Det finnes noen elendige avtaler der ute, ja. Da jeg letet etter hest å ha på fôr et par ganger i uken, fant jeg flere hester som kun skulle ris på tur til 300-350 kr per gang. Da kunne jeg heller ha tatt helgetimer på ridesenteret med undervisning. Det mange hesteeiere heller ikke ser verdien av, er fôrryttere som er fornøyd med ordningen og ikke bare er en praktisk delfinansiering av hesteholdet - hesten har også nytte av fôrryttere som trives og som blir over tid. Og ikke minst en fôrrytter som ikke betaler så mye at man på død og liv skal ut og ri hver eneste gang, det blir fort lite variasjon hvis man skal ha valuta for pengene. Nå betaler jeg 150 kr/gang. Det er nok litt under det eier betaler per dag, men så trener jeg hesten på eiers premisser og jeg har en ordning jeg er så fornøyd med at jeg ikke trenger å lete etter noe bedre. Da føler jeg også at jeg kan ta meg råd til kurs, treninger osv. Betaler ikke noe ekstra hvis jeg har hesten flere dager enn de faste. Anonymkode: d2689...388 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå