Gå til innhold

Blir de som ganner straffet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om folk bare kan kaste vondt over uskyldige mennesker uten å bli straffet selv? Vil ikke universet ordne opp på en eller annen måte? Noen som vet? Noen som har historier?

Anonymkode: 4bb51...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på om folk bare kan kaste vondt over uskyldige mennesker uten å bli straffet selv? Vil ikke universet ordne opp på en eller annen måte? Noen som vet? Noen som har historier?

tror du seriøst på dette?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

tror du seriøst på dette?

Ja

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ganne hele dagen lang, hele året om man vil. Det kommer ikke til å skje noenting, verken med den som ganner eller med den som er målet for ganningen.

Anonymkode: 9a1b5...d0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er på ekte vil jeg tro det er imot Guds vilje. 

Anonymkode: ce0f2...a23

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ingen kan bli straffet for fantasi.

Anonymkode: 098ac...51a

Naturligvis blir man det.

Hvis en mann går rundt og bruker mestparten av tiden til å sikle etter og drømme om sekretærens halvkuleformede bakdel, er det verken godt for kona hans eller sjelen.

Anonymkode: b1749...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 5.12):

Naturligvis blir man det.

Hvis en mann går rundt og bruker mestparten av tiden til å sikle etter og drømme om sekretærens halvkuleformede bakdel, er det verken godt for kona hans eller sjelen.

Anonymkode: b1749...1d4

Ikke strafferettslig, det er vel det som diskuteres her. 

Endret av Peters
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør ikke slikt, men noen truer gjerne med det ovenfor personer som tror på slikt. Wicca har det slik at hvis man praktiserer svart magi, så slår det tilbake på en selv. Om det hjelper deg å tro det er sant, så tro på det. Om det hjelper å tro på karma, så tro på det. Eller ettersom du tror på magi kan du finne ut hvordan du kan blokkere ved å bruke hvit magi.

Forøvrig så var gand beskrevet som en gandflue. Historier om ganding/ganning ble lager av kristne misjonærer for at folk skulle frykte samer for flere hundre år siden. Det finnes ingen bevis på at slik tro eksisterte i tradisjonell samisk religion. En noaidi gikk i transe og helberedet folk, møtte folk og vesener i andre verdener.

Legger til at jeg ikke tror på overnaturlige krefter. Hilsen student i religionsvitenskap.

Anonymkode: 61bd8...23c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hvordan ganning er bygd opp i denne kulturen.

Er det bygd opp etter karmas lover eller andre lover?

Om det er karma som gjelder, så vil jo ganning av uskyldige slå tilbake på den som ganner uskyldige.

Anonymkode: 283e7...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn her for å se om jeg kunne skjønne hva ganning var, men etter å ha lest dette, skjønte jeg det ikke. Men jeg tror verken Gud eller universitet tar særlig hensyn til hva folk tenker med tanke på hva som skjer. 

Anonymkode: ab6d3...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk inn her for å se om jeg kunne skjønne hva ganning var, men etter å ha lest dette, skjønte jeg det ikke. Men jeg tror verken Gud eller universitet tar særlig hensyn til hva folk tenker med tanke på hva som skjer. 

Gud har ingenting med saken å gjøre 

Anonymkode: 13e1c...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Ganding, av og til skrevet ganning, forstås i dag som (ondsinnede) trolldomskunster utført av samer. "

Artikkel om samisk person som ble offer for andre samers overtro og tro på ganning

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som har vokst opp i Finnmark og er over 40 år kjenner godt til ganding. Hvem som helst kan ikke utføre ganding, og man skal være ytterst forsiktig med å prøve.

Anonymkode: de67a...c1c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Alle som har vokst opp i Finnmark og er over 40 år kjenner godt til ganding. Hvem som helst kan ikke utføre ganding, og man skal være ytterst forsiktig med å prøve.

Anonymkode: de67a...c1c

Hvorfor skal man være ytterst forsiktig med å prøve? Tror du seriøst på at noen "ved et uhell" faktisk har "magiske krefter" og kan kaste ondsinnet trolldom over folk?

Trolldom finnes jo ikke, det eksisterer bare i hodet på noen overtroiske folk. Noe som er smått utrolig i dagens moderne, vitenskaplige samfunn i 2022.

Anonymkode: f429a...79e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man være ytterst forsiktig med å prøve? Tror du seriøst på at noen "ved et uhell" faktisk har "magiske krefter" og kan kaste ondsinnet trolldom over folk?

Trolldom finnes jo ikke, det eksisterer bare i hodet på noen overtroiske folk. Noe som er smått utrolig i dagens moderne, vitenskaplige samfunn i 2022.

Anonymkode: f429a...79e

jeg blir overhode ikke overrasket over alt det merkelige folk fotsatt tror på i 2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om folk som ikke tror på dette lar være å svare?

Så kan de som tror på dette heller gi svar på hva som lures på i HI.

Anonymkode: 283e7...319

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...