Gjest Chicchi Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg og mannen har en pågående diskusjon; la vinduet være åpen på ettåringens rom om natten eller ikke. Hun er, som meg, varm av seg og jeg opplever at hun sover bedre med litt kjølig rom. Det er ca 3 grader på nettene her vi bor nå. Det er bare snakk om en liten glipe. Mannen er av typen som blir forkjølet bare han sitter noen minutter i kaldt trekk og skal alltid ha vinduet igjen. Nå er ungen forkjølet for tredje gang denne høsten og han mener åpent vindu om natta har skylden. Barnet får ikke trekk på seg, men nekter å sove med dyne. Hun har i stedet en pysjamas og sokker. Jeg kjenner på nakken hennes natten gjennom, hun pleier å være god og varm. Hva gjør dere? Er jeg helt på bærtur som insisterer på åpent vindu?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Ja! Det er bra med frisk luft på rommet når man sover. Barna mine har sovet med vinduet oppe hele tiden. På høst og vinter brukte dem en god pysj en stor vinterdyne som ikke var lett å sparke av seg. Dem pleide ikke å fryse dem var alltid veldig varme. Helsesøster sa dem var så varme fordi kroppstemperaturen på barna stiger mye når dem sover. Anonymkode: 891b1...064 3
Hensatt Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Man blir ikke syk av frisk luft, det er heller ikke bra med innestengt og klam luft. Hva med å ha en temperaturmåler i rommet, så vet du hvor kaldt det faktisk er. 6 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Nei, du er ikke på bærtur! Frisk luft er jo bare sunt å sove i så lenge man ikke er kald! Anonymkode: a8b33...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Mine barn har sovet med vindu åpnet fra de var små. Er ikke mer forkjølet enn andre Anonymkode: fd3a7...424 2 1
snurk Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Altså vi, som i hele familien, er forkjølet for 2.gang siden august 🤧 tror ikke det har noe med at vinduet står åpent på soverommet å gjøre. Frisk og kjølig luft er avgjørende for et godt sovemiljø for min del. 2
KristinF Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Mannen min er også overbevist om at man blir syk av trekk, men det er altså fysisk umulig😅 2
Gjest Chicchi Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 KristinF skrev (1 minutt siden): Mannen min er også overbevist om at man blir syk av trekk, men det er altså fysisk umulig😅 Oooh, du får gjerne utdype så jeg har noen argumenter til neste diskusjon 😅
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Man få få et virus/bakterie/parasitt inn i kroppen for å bli syk. Kald luft kan ikke gjøre deg syk. Anonymkode: 218a8...efc 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg har faktisk aldri sovet med vinduet åpent om natten. Men jeg klarer likevel å bli forkjølet, spesielt i løpet av høsten eller vinteren. Men hvis et vindu virkelig er nødt til å stå åpent hele natten igjennom, så kan man vel lure på hvordan et sånt hus egentlig er bygd. Høres ut som temmelig dårlig luft-sirkulasjon, blant annet. Anonymkode: b58ed...8cd 2
Tomas77 Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 3 minutter siden, KristinF said: Mannen min er også overbevist om at man blir syk av trekk, men det er altså fysisk umulig😅 Man blir ikke syk av trekk men det er mulig å synes det er drit ubehagelig. Har aldri sovet med åpent vindu hvis det er kjøligere enn 20 pluss ute.
Hensatt Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 Chicchi skrev (4 minutter siden): Oooh, du får gjerne utdype så jeg har noen argumenter til neste diskusjon 😅 Forkjølelsesvirus spres ikke gjennom vinduet. Det kommer som smitte fra andre mennesker. 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man få få et virus/bakterie/parasitt inn i kroppen for å bli syk. Kald luft kan ikke gjøre deg syk. Anonymkode: 218a8...efc Nei, men kald luft kan hemme kroppens evne til å forsvare seg mot inntrengere;) Anonymkode: 2ee0f...d5e 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men kald luft kan hemme kroppens evne til å forsvare seg mot inntrengere;) Anonymkode: 2ee0f...d5e Fortsatt ikke kulda som gjør deg syk Anonymkode: 218a8...efc 2 1
Gjest supernova_87 Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 En liten glipe i vinduet fører ikke til frisk luft. Det gir veldig lite sirkulasjon og ny luft inn i rommet. Det det gjør er å gjøre rommet kaldt, noe som kanskje er litt dumt hvis man ønsker å spare strøm på oppvarming. Hvis man vil ha frisk luft og god utbytting av luft så kan man lufte med godt åpne vinduer 10 minutter 3 ganger om dagen, det gir mye bedre luftkvalitet enn små gliper. Tror forskjellen var henholdsvis 35% versus 3%.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 Kan dere ikke inngå kompromiss, lufte godt (med lukket dør til andre rom) før leggetid, så det er kjølig der, men med lukket vindu så det ikke kommer inn kald trekk gjennom natta? Anonymkode: 3a43f...2f0
Tomas77 Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 4 minutter siden, supernova_87 said: En liten glipe i vinduet fører ikke til frisk luft. Det gir veldig lite sirkulasjon og ny luft inn i rommet. Det det gjør er å gjøre rommet kaldt, noe som kanskje er litt dumt hvis man ønsker å spare strøm på oppvarming. Hvis man vil ha frisk luft og god utbytting av luft så kan man lufte med godt åpne vinduer 10 minutter 3 ganger om dagen, det gir mye bedre luftkvalitet enn små gliper. Tror forskjellen var henholdsvis 35% versus 3%. Ble gjort mye studier på dette i Storbritannia under pandemien for mest effektiv utluftning og det var noe sånt de fant.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 Vi sover med vinduet oppe hele året. Har temperaturmåler på rommene så hvis tempen går alt for mye ned eller opp så tar vi igjen/finner vifter. barnet ditt er 1 år. Sikkert nettopp begynt i barnehage? Det kommer til å være mye syk hele høsten og vinteren fordi det møter mye virus og bakterier der, og immunforsvaret har enda ikke lært seg å kjempe mot disse. Men det vil hun bli uansett om vinduet står oppe eller ikke. Anonymkode: f299d...890 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 Så søt han er 🤗 Du kan si at han deler bekymringene med 95% av de som er 85 år + 👌🏻 "Det er trekken som dreper!" 😄 Anonymkode: 5aa67...a90 4 1
Ulrikke Skrevet 21. oktober 2022 #20 Skrevet 21. oktober 2022 Datteren vår er født i november, og vinduet på soverommet var åpent fra den dagen hun kom hjem fra sykehuset. Far og jeg må ha frisk luft, og nå er ungen straks 17 og sover fortsatt med åpent vindu året rundt. Ikke på vid gap om vinteren, men en liten glipe. Hun hadde sånn "sovesekk" og ullpysj. Hun var riktignok konstant syk første vinteren i barnehagen, men det hadde nok ikke noe med det åpne vinduet å gjøre, tenker jeg! Fatter ikke hvordan folk klarer å sove i varm, innestengt luft...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå