AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Dere som har vært i langt nede psykisk, slitt med depresjon og angst. Hva hjalp deg da? Jeg har det veldig tøft psykisk nå, får ikke hjelp fordi det er ikke tilbud i kommunen. Har søkt om hjelp og venter nå på kartlegging. Det er 4 ukers ventetid. Er i full jobb fordi jeg er redd for å være alene med tankene mine, legen har tilbudt sykemelding. Har omsorgen for et barn. Hva gjør jeg? Noen tips og råd? Jeg har ikke råd til private psykologtimer. Hittil har jeg prøvd å være mest mulig opptatt hele tiden, vært på tidlig på jobb, kommet sent hjem. Jeg sover dårlig om nettene, sovetabletter fra legen gir meg angst og «hangover» neste dag. Har tatt melatonin og da får jeg sove i 3-4 timer. Kompenserer med mye kaffe. Er sliten hele tiden. Har ikke matlyst, har gått med 4 kg på 3 uker. Har konsentrasjonsvansker og er ikke så effektiv på jobb. Hva hadde du gjort i min situasjon ? Anonymkode: 7b1ab...e65 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Snakket med kirkens sos på chat. De er fantastiske ♥️ En av dem reddet livet mitt, det tror jeg. Anonymkode: 7e730...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Og en delvis sykemelding. Anonymkode: 7e730...b1c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Å gå små turer eller bare sitte i naturen gjør meg godt. I bekken finner jeg ro bare ved å se på vannet og høre lyden. Det gir meg noen minutters fred. Fokusere på takknemlighet, hva du er takknemlig for. Feks: Jeg er glad for at jeg har bein å gå på, at jeg kan tørke meg selv etter dobesøk, at det ikke detter bomber rundt ørene mine, at jeg er mett i magen, at jeg kan få drikke en god kopp te, at solen varmer kinnene mine, osv. At du har en jobb, inntekt, et barn.. Øv deg på å lage lister over hva du er takknemlig for. Start og avslutt dagen med å lese dem og føy til nye ting. Og kutt ned på forbruket av kaffe og koffein for nattesøvnens del👍 Anonymkode: 86f0f...1ba 4 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Lytt til legen og få deg en delvis sykemelding. Så får du sovet lengre noen morgener, og roet tempoet. Søvn hjelper på mye! Gjør noe hyggelig for deg selv når du har fri. Lag deg en kopp kakao, sett deg under et pledd og les et blad eller ei bok, eller strikk. Gå en tur en formiddag det er fint vær. Ta vare på deg selv. Lån selvhjelpsbøker på biblioteket eller kjøp slike bøker. Ta vare på de du har rundt deg, åpne deg opp for noen du stoler på. Det kommer til å gå bra! Husk at den viktigste personen som skal støtte deg i denne fasen er deg selv! Anonymkode: 4ca8d...105 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Å tvinge meg til rutiner og aktiviteter. Betalte for kurs og tvang meg til å møte hver gang for å ikke ha kastet bort pengene. Gjorde veldig godt etterhvert Anonymkode: e39e0...f19 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Musikk, stand up komedie, ringe Kirkens SOS, mental helse tlf, podcast, tv-serier, venninner, hvis du har barnevakt drikk vin en gang eller to, besøk noen som kan dulle med deg. Anonymkode: 09973...fec
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Snakket med kirkens sos på chat. De er fantastiske ♥️ En av dem reddet livet mitt, det tror jeg. Anonymkode: 7e730...b1c Snakket med kirkens sos på chat jeg også, synes ikke det hjalp. Men det kommer sikkert an på personen i den andre enden. Sikker på at det er ganske flinke mennesker der også. Anonymkode: 7b1ab...e65
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å tvinge meg til rutiner og aktiviteter. Betalte for kurs og tvang meg til å møte hver gang for å ikke ha kastet bort pengene. Gjorde veldig godt etterhvert Anonymkode: e39e0...f19 Jeg har gjort det frem til nå, tidlig opp om morgen for å dra på jobb. Står opp kl.06.15, leverer barnet kl.0700 og er selv på jobb kl.07.20 hver eneste dag. Er på jobb til 1600. Henter i barnehagen, mat og leggetid. Ligger søvnløs i mange timer og gjentar det samme hver dag. Føler ikke det hjelper får å være ærlig, synes jeg er i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Anonymkode: 7b1ab...e65 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å gå små turer eller bare sitte i naturen gjør meg godt. I bekken finner jeg ro bare ved å se på vannet og høre lyden. Det gir meg noen minutters fred. Fokusere på takknemlighet, hva du er takknemlig for. Feks: Jeg er glad for at jeg har bein å gå på, at jeg kan tørke meg selv etter dobesøk, at det ikke detter bomber rundt ørene mine, at jeg er mett i magen, at jeg kan få drikke en god kopp te, at solen varmer kinnene mine, osv. At du har en jobb, inntekt, et barn.. Øv deg på å lage lister over hva du er takknemlig for. Start og avslutt dagen med å lese dem og føy til nye ting. Og kutt ned på forbruket av kaffe og koffein for nattesøvnens del👍 Anonymkode: 86f0f...1ba Takk for ett godt råd! Føler jeg må tenke på det positive i livet mitt, selv nå. Det er vanskelig, men sikkert greit å presse seg litt i den retningen også Anonymkode: 7b1ab...e65 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lytt til legen og få deg en delvis sykemelding. Så får du sovet lengre noen morgener, og roet tempoet. Søvn hjelper på mye! Gjør noe hyggelig for deg selv når du har fri. Lag deg en kopp kakao, sett deg under et pledd og les et blad eller ei bok, eller strikk. Gå en tur en formiddag det er fint vær. Ta vare på deg selv. Lån selvhjelpsbøker på biblioteket eller kjøp slike bøker. Ta vare på de du har rundt deg, åpne deg opp for noen du stoler på. Det kommer til å gå bra! Husk at den viktigste personen som skal støtte deg i denne fasen er deg selv! Anonymkode: 4ca8d...105 Har en jobb jeg ikke kam sykmeldes fra. Det vil si at hvis jeg er borte blir det desto vanskeligere når jeg er tilbake. Arbeidsoppgaver hoper seg opp og jeg må ta igjen alt når jeg er tilbake. Anonymkode: 7b1ab...e65
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 Kan snakke for meg selv og venner (full jobb, barn osv): Ikke virket: være sta på å klare alt selv, kun samtaletilbud Virket: ssri, samt samtaletilbud +tilrettelegge mange små grep i hverdagen mtp stress/tankekjør Anonymkode: 14db0...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 Å ha ting å gjøre (enten det er jobb, studier, hobby alt etter hva som passer for deg) og TID. Anonymkode: 94ac9...be4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Musikk, stand up komedie, ringe Kirkens SOS, mental helse tlf, podcast, tv-serier, venninner, hvis du har barnevakt drikk vin en gang eller to, besøk noen som kan dulle med deg. Anonymkode: 09973...fec Har dessverre få venninner, livet har bestått av jobb og familie. Familien min består av sønnen min. Har foreldre, men ikke noe nært forhold, de er veldig opptatt med seg og sitt. Det samme gjelder søsken. Jeg greier ikke å følge med på tv-serier bekymringene tar overhånd. Anonymkode: 7b1ab...e65
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dere som har vært i langt nede psykisk, slitt med depresjon og angst. Hva hjalp deg da? Jeg har det veldig tøft psykisk nå, får ikke hjelp fordi det er ikke tilbud i kommunen. Har søkt om hjelp og venter nå på kartlegging. Det er 4 ukers ventetid. Er i full jobb fordi jeg er redd for å være alene med tankene mine, legen har tilbudt sykemelding. Har omsorgen for et barn. Hva gjør jeg? Noen tips og råd? Jeg har ikke råd til private psykologtimer. Hittil har jeg prøvd å være mest mulig opptatt hele tiden, vært på tidlig på jobb, kommet sent hjem. Jeg sover dårlig om nettene, sovetabletter fra legen gir meg angst og «hangover» neste dag. Har tatt melatonin og da får jeg sove i 3-4 timer. Kompenserer med mye kaffe. Er sliten hele tiden. Har ikke matlyst, har gått med 4 kg på 3 uker. Har konsentrasjonsvansker og er ikke så effektiv på jobb. Hva hadde du gjort i min situasjon ? Anonymkode: 7b1ab...e65 Fant avslapningsvideoer på youtube. Yoga Nidra. "Sleep hypnosis". "Nothing much happens". Satte også på om natta når jeg ikke fikk sove. Dette hjalp til å roe krisetilstanden i kroppen. Anonymkode: 8710a...f34
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dere som har vært i langt nede psykisk, slitt med depresjon og angst. Hva hjalp deg da? Jeg har det veldig tøft psykisk nå, får ikke hjelp fordi det er ikke tilbud i kommunen. Har søkt om hjelp og venter nå på kartlegging. Det er 4 ukers ventetid. Er i full jobb fordi jeg er redd for å være alene med tankene mine, legen har tilbudt sykemelding. Har omsorgen for et barn. Hva gjør jeg? Noen tips og råd? Jeg har ikke råd til private psykologtimer. Hittil har jeg prøvd å være mest mulig opptatt hele tiden, vært på tidlig på jobb, kommet sent hjem. Jeg sover dårlig om nettene, sovetabletter fra legen gir meg angst og «hangover» neste dag. Har tatt melatonin og da får jeg sove i 3-4 timer. Kompenserer med mye kaffe. Er sliten hele tiden. Har ikke matlyst, har gått med 4 kg på 3 uker. Har konsentrasjonsvansker og er ikke så effektiv på jobb. Hva hadde du gjort i min situasjon ? Anonymkode: 7b1ab...e65 Jeg leser mye om psykologi, selvhjelp. Dropper koffein selv om det gjør at jeg blir utrolig trøtt. Spiser selv om jeg ikke er sulten. Privat praktiserende psykolog. Trening. Vitaminer og andre tilskudd, gainer samt oppfølging av lege når vekten er skummelt lav. Har det som deg, vært tøft i noen år nå, men når jeg gjør det slik så holder jeg meg gående. Anonymkode: a61aa...011
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 I hovedtrekk medisiner, samtaler (med profesjonelle) og tid. Legge fra meg dårlig samvittighet. Endre på ting i hverdagen som ikke fungerer. Ta tak i og bli ferdig med ting jeg gruer meg til - fort. Hyppige måltider. Sollys. Forstår at det frister med kaffe når du er trøtt, men koffein kan gjøre både angsten og søvnproblemene verre. Tisse i buksa for å holde seg varm osv. Bytt ut med beroligende urtete. Anonymkode: adcd6...dc6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har en jobb jeg ikke kam sykmeldes fra. Det vil si at hvis jeg er borte blir det desto vanskeligere når jeg er tilbake. Arbeidsoppgaver hoper seg opp og jeg må ta igjen alt når jeg er tilbake. Anonymkode: 7b1ab...e65 Er du ts? Det er ikke greit, da betyr det at det er mangel på arbeidskraft, og det skal ikke være ditt personlige ansvar. Det må arbeidsgiver ta ansvar for. Det må sies fra til legen slik at det tas opp ved arbeidsgiversamtaler så du ikke skal lastes for arbeid som hoper seg opp. Anonymkode: 8710a...f34 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #19 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I hovedtrekk medisiner, samtaler (med profesjonelle) og tid. Legge fra meg dårlig samvittighet. Endre på ting i hverdagen som ikke fungerer. Ta tak i og bli ferdig med ting jeg gruer meg til - fort. Hyppige måltider. Sollys. Forstår at det frister med kaffe når du er trøtt, men koffein kan gjøre både angsten og søvnproblemene verre. Tisse i buksa for å holde seg varm osv. Bytt ut med beroligende urtete. Anonymkode: adcd6...dc6 Jeg må ha noe kaffe for å overleve en jobbhverdag som er krevende og en liten unge, men jeg kan kutte ned til 2 kopper om dagen. Drikker ikke kaffe etter kl.1200 Anonymkode: 7b1ab...e65
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du ts? Det er ikke greit, da betyr det at det er mangel på arbeidskraft, og det skal ikke være ditt personlige ansvar. Det må arbeidsgiver ta ansvar for. Det må sies fra til legen slik at det tas opp ved arbeidsgiversamtaler så du ikke skal lastes for arbeid som hoper seg opp. Anonymkode: 8710a...f34 Selvfølgelig er det ikke greit, men det er sånn praksis er på min arbeidsplass. For å ikke snakke om kollegaer som baksnakker og ser ned på den syke. Anonymkode: 7b1ab...e65
Anbefalte innlegg