Gå til innhold

Hva koster det å steke ribbe og lage julemat i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg kan ta meg råd til? Jeg er en enslig minstepensjonist. 

Anonymkode: d011f...2bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ribbe er mye rimeligere enn pinnekjøtt. Og tilbehør, gulrot, potet, kålrabi og surkål er også rimelig. Surkål kan du kjøpe inn allerede nå, og ribben hvis du har plass i frysen. 

Hvis du pleier å regne med å spise middag hver dag så skulle ikke ribbe ruinere deg. Pinnekjøtt derimot. 

Ellers koster en pakke Fjordland julemiddag mellom 90 og 130 kr. 

Anonymkode: d4488...b14

Skrevet

Hvis du tenker strømkostnaden for selve ribben vil jeg tippe ett sted mellom 4-20 kr avhengig av hvor fæl prisen er akuratt da

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke, men jeg skal ikke endre på matvaner, bare fordi det er jul. Ribbe er ikke godt uansett, og man trenger ikke blakke seg på teit tradisjon, hvis man ikke vil.

Anonymkode: 8a82a...f11

Skrevet

Begynner å bli latterlig med alle disse trådene nå...

Det var da fryktelig så synd det plutselig  ble på alle sammen.

Anonymkode: 57e7d...361

• Liker 5
Skrevet

Lag maten kl. 04:00 om natten. Hilsen Støre & Co.

Anonymkode: 891d9...4f1

Skrevet

Fjordland koster ikke all verdens x1 i året. 

Anonymkode: feb0a...f69

Skrevet (endret)

En stekeovn bruker omtrentlig 2000W frem til den når ønsket temperatur. Ribbe liker seg godt på 120-150 grader i noen timer. Så 2000W i 8-9 minutter. Det blir et forbruk på omtrentlig 0,3kWh. Og etter det vil jeg tippe at stekeovnen bruker 200-300W resten av steketiden, omtrentlig 5 timer. Så kanskje oppmot 2kWh for ribba alene. Med en strømpris på 10kr/Kwh og strømstøtte snakker vi vel om 5-10 kroner. 

En horribel kostnad med andre ord

Og siden stekeovnen står i et rom som antagelig krever oppvarming vinterstid slipper man å ha på panelovner. Så alt i alt kan man si at ribba er gratis å lage, såfremt varmen er ønsket i huset. 

Samme gjelder forsåvidt også alt annet som bruker strøm i rom man oppholder seg i. Om TV'n bruker 200W er det 200W man ikke trenger å flytte til en panelovn. Så den er også "gratis" å bruke 

Endret av newman01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...