Sun Mei Skrevet 2. desember 2005 #1 Skrevet 2. desember 2005 Jeg er nysgjerrig på det. Ser de har de i butikken og jeg har smakt det på restaurant og det var jo veldig godt Er det ikke ganske sunt også? Hvordan lager man couscous og hva kan man ha til? Er det noen som kan hjelpe meg med det og eventuelle oppskrifter? Takk
Smørblomsten Skrevet 2. desember 2005 #2 Skrevet 2. desember 2005 Det er meget godt! Du kjøper vanlig couscous i velassortere matbutikker (Meny. Ultra, innvandrer-butikker ++). Lag etter oppskriften på pakken, og tilsett en god del smør (2-4 ss), hvitløk, chili hakket i minibiter og tomatpurè. Server f.eks sammen med biff, en tomatsalat og tzatziki og pitabrød/hvitløksbrød
Rusjenten Skrevet 2. desember 2005 #3 Skrevet 2. desember 2005 Cous cous er skikkelig nam nam, anbefaler det
Arkana Skrevet 2. desember 2005 #4 Skrevet 2. desember 2005 Couscous er typisk tilbehør til nordafrikansk mat, men jeg bruker det gjerne til andre gryteretter også, som ratatouille, kyllinggryte. Nydelig erstatning for ris/pasta. Couscoussalat er også veldig godt. Og du kan lage en god søt dessert ved å blande det med sukker, hakkede tørkede frukter, ristede nøtter og server med melk, sukker og krydder over. Eller lag en grateng å ha den i en ildfast form, dekk med f.eks. hakket løk, tomater, oliven og så revet ost og gratinere i ovnen.
Sun Mei Skrevet 2. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2005 Det er meget godt! Du kjøper vanlig couscous i velassortere matbutikker (Meny. Ultra, innvandrer-butikker ++). Lag etter oppskriften på pakken, og tilsett en god del smør (2-4 ss), hvitløk, chili hakket i minibiter og tomatpurè. Server f.eks sammen med biff, en tomatsalat og tzatziki og pitabrød/hvitløksbrød ← Ikke noe kjøtt ved siden av? Godt med kjøttboller feks?
Smørblomsten Skrevet 2. desember 2005 #6 Skrevet 2. desember 2005 Ikke noe kjøtt ved siden av? Godt med kjøttboller feks? ← Jo biff! Eller kjøttboller som du foreslår! Kylling!
Sun Mei Skrevet 2. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2005 Ok, takk Da skal jeg gå til innkjøp av coouscous. Har jeg forstått det rett om at dette erstatter ris og poteter feks?
Arkana Skrevet 2. desember 2005 #8 Skrevet 2. desember 2005 Har jeg forstått det rett om at dette erstatter ris og poteter feks? ← Ja.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #9 Skrevet 2. desember 2005 Cous cous er skikkelig nam nam, anbefaler det ← men hva er det egnetlig?
Gjest piaf Skrevet 2. desember 2005 #10 Skrevet 2. desember 2005 Her er en god og enkel oppskrift på couscoussalat. Passer fint om sommeren, enten som lunsj eller lett middag på egenhånd, som del av en buffet, eller som tilbehør til grillet lammekotelett eller kyllingfilet, gjerne med feks tzatziki med mynte i ved siden av. Tabbouleh 250 gram couscous 2,5-3 dl nykokt vann saft av ca. 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje salt og pepper Ha couscousen i en bolle. Tilsett varmt vann (jeg pleier å koke det opp i vannkokeren først), presset sitron, olivenolje, salt og pepper. Dekk med plastfolie og la couscousen svelle mens du lager klar resten av salaten. 4 tomater i terninger 1/2-1 hakket rødløk (avh. av hvor sterk den er) evnt. grillet rød og gul paprika i småbiter (kan sløyfes) masse hakket bladpersille litt hakket frisk mynte salt og pepper saft av 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje Bland sammen alle ingrediensene i den bollen du skal ha salaten i. Rør inn couscousen etter ca. 15-20 min, når den har absorbert all væsken og er litt avkjølt. Etter at salaten har fått stå en times tid, kan du så smake for å sjekke om den trenger mer sitron, salt eller pepper. Eller hvis du vil ha den lun: Spis med en gang!
nostalgia Skrevet 3. desember 2005 #12 Skrevet 3. desember 2005 ooohhh - det har jeg hatt lyst til å smake SÅ lenge - men det blir liksom bare med tanken - NÅ skal jeg gå til innkjøp, og prøve ut oppskrifter!!
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. desember 2005 #13 Skrevet 3. desember 2005 men hva er det egnetlig? ← Hvete.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2005 #14 Skrevet 3. desember 2005 Hvete. ← kan det være godt? Smaker som hvetemel?
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. desember 2005 #15 Skrevet 3. desember 2005 kan det være godt? Smaker som hvetemel? ← Jeg synes det smaker temmelig vondt, faktisk. Men min kjære elsker det, så jeg lider meg gjennom en gang iblandt...
Grooo Skrevet 3. desember 2005 #16 Skrevet 3. desember 2005 kan det være godt? Smaker som hvetemel? ← Nei, det smaker ikke som hvetemel... hehe... Jeg bruker å ha i en buljongterning eller to når jeg koker vannet, det gir god smak. Couscos koster ikke mye, så du taper veldig lite på å prøve
Gjest piaf Skrevet 3. desember 2005 #17 Skrevet 3. desember 2005 (endret) Couscous lages av durumhvete, som såvidt jeg har forstått ikke er identisk med vanlig hvete, eller... ? Ang. smak: Det er jo ikke så mye mer spennende ingredienser i tørket pasta, for å si det sånn. Det som gir smaken til couscous, er selvsagt først og fremst tilbehøret - akkurat som når man spiser pasta og ris. Endret 3. desember 2005 av piaf
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. desember 2005 #18 Skrevet 3. desember 2005 Couscous lages av durumhvete, som såvidt jeg har forstått ikke er identisk med vanlig hvete, eller... ? Ang. smak: Det er jo ikke så mye mer spennende ingredienser i tørket pasta, for å si det sånn. Det som gir smaken til couscous, er selvsagt først og fremst tilbehøret - akkurat som når man spiser pasta og ris. ← Vi har to pakker couscous i skapet. Den ene er laget av durumhvete, den andre av vanlig hvete.
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2005 #19 Skrevet 3. desember 2005 Couscous består av durumhvete og brukes mye i Marokko. Couscous kan brukes i stedet for ris eller annet tilbehør og smaker veldig godt. Du får kjøpt det i de fleste butikker og det er enkel og kort tilberedningstid. - Fra Matprat.no
Gjest gjest1 Skrevet 5. desember 2005 #20 Skrevet 5. desember 2005 Nå ble jeg sulten! Tror jeg skal kjøpe couscous i dag!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå