Gå til innhold

Har du blitt kvitt skjeggkre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått skjeggkre i huset mitt. Fant de på en bod der det har vært slengt noe papp, og nå øker de i antall. Finner et par om dagen her nå, og de er jo bare sykt ekle. Nå er de i alle tre etasjer. 

Har vært i kontakt med skadedyrfirma som kommer og legger ut gift over alt om en ukes tid. 

Har du hatt skjeggkre, og faktisk blitt kvitt disse? Har du noen tips til hva jeg kan gjøre i tillegg til å bruke skadedyrfirma? 

Anonymkode: d3e25...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått skjeggkre i huset mitt. Fant de på en bod der det har vært slengt noe papp, og nå øker de i antall. Finner et par om dagen her nå, og de er jo bare sykt ekle. Nå er de i alle tre etasjer. 

Har vært i kontakt med skadedyrfirma som kommer og legger ut gift over alt om en ukes tid. 

Har du hatt skjeggkre, og faktisk blitt kvitt disse? Har du noen tips til hva jeg kan gjøre i tillegg til å bruke skadedyrfirma? 

Kjøpte kakerlakkgift fra USA. De forsvant helt etter to runder, veldig lite jobb.  Dette er sprøytetuber der du sprøyter ut åte(halv ert) langs lister. Dreper alt, inkludert skjeggkre. 

Anonymkode: b340f...108

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kjøpte kakerlakkgift fra USA. De forsvant helt etter to runder, veldig lite jobb.  Dette er sprøytetuber der du sprøyter ut åte(halv ert) langs lister. Dreper alt, inkludert skjeggkre. 

Det har jeg vurdert å supplere med hvis de ikke blir borte nå, men det er kanskje ikke helt lovlig. Hva heter denne gifta? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg vurdert å supplere med hvis de ikke blir borte nå, men det er kanskje ikke helt lovlig. Hva heter denne gifta? 

Advion. Hadde gått for dette først som sist så er du kvitt problemet 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette! 

vi hadde forsikring som dekket det, men han som kom fra skadedyrfirmaet sa det bare var å kjøpe kakkelakk gift på eBay. Ulovlig, men billig og effektivt. Vær dog obs om du har små barn som slikker på lister og slikt, det er ordentlig giftig! 

Anonymkode: 1cdef...0c3

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær dog obs om du har små barn som slikker på lister og slikt, det er ordentlig giftig! 

Jeg hadde akkurat behandling gjennom "Norsk Hussopp Forsikring: Råte- og skadedyrforsikring", og behandleren der påsto at giften ikke er farlig for hverken kjæledyr eller mennesker. Og at den fungerer på kakkelakker og kre. 

Men takk for tipset om å kjøpe på ebay, da gjør jeg det neste gang :)

Anonymkode: ed123...013

Skrevet

Anticimex kom først på befaring for å kartlegge såkalte hotspots (altså hvor det var mest kre). De satte da ut feller i alle rom som skulle stå i en periode før de kom tilbake. Da de kom tilbake for å samle inn fellene og telle kre, satte de ut første runde med gift. De la gift langs gulvlistene, limfeller og åtestasjoner med forgiftet åte i alle rom, og på hotspots satte de ut noen ekstra åtestasjoner. Etter en tid kom de tilbake og gjorde det samme om igjen. Til slutt satte de kun ut limfeller, som det ikke kom noen kre i. Etter det la vi ut limfeller og rapporterte tilbake til Anticimex om det hadde kommet noen i fellene og eventuelt hvor mange (fortsatt ingen i vårt tilfelle). Anticimex var da godt fornøyde med eget arbeid og erklærte at bestanden var bekjempet til et minimum. Man kan ikke garantere at alle er drept, så minimum er det nærmeste man kommer det. Senere har vi lagt ut limfeller med ujevne mellomrom, og fortsatt ikke fått fangst.

Har hendt at vi har funnet noen døde kre, og de har vi latt ligge med en klistrelapp ved siden av. Så har vi fulgt med på om de forsvinner eller ikke, noe de ikke har gjort. Dersom det er noen kre igjen vil de døde bli spist av kompisene sine, så at vi har funnet døde som har fått ligge i fred er i følge Anticimex et veldig godt tegn. Disse har da mest sannsynlig dødd i en sprekk og kommet frem når en dør har blitt smelt igjen e.l.

Huset ble behandlet i 2018.

Anonymkode: 4f7a1...297

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg bor i en blokk, og har ikke blitt kvitt de. Men det er nesten som jeg tror de «bor» i en annen leilighet, men finner veien inn til meg av og til.

Jeg ser kanskje et dyr pr 1-3 mnd. Ap et her om dagen, og nå er det flere måneder siden sist jeg så et.

De er nattdyr, men det er jeg også 😅

Men de sier man kan klare å bli kvitt det. Jeg har katt, og ønsker ikke å spraye ut gift, da katten ikke vil vite bedre enn å slikke i seg det som kanskje havner på potene.

Men det finnes gift åte man kan bruke, som skal være ganske effektiv på å bli kvitt problemet. Tips er rengjøring, helst tørr rengjøring, feller, og også åte med gift. Og sett på repeat. Skadedyrfirma vil nok også ha gode tips å komme med.

Anonymkode: 941f4...92f

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde akkurat behandling gjennom "Norsk Hussopp Forsikring: Råte- og skadedyrforsikring", og behandleren der påsto at giften ikke er farlig for hverken kjæledyr eller mennesker. Og at den fungerer på kakkelakker og kre. 

Mulig det er forskjellig type gift🤔

Skrevet

Ja. Firma sanerte boligen med det som egentlig er åte mot kakerlakker tror jeg. Supereffektivt. Alt borte. Og jeg hadde mye skjeggkre. 

Anonymkode: 6a315...255

• Liker 2
Skrevet

VI har redusert det til et minimum, helt uten noe firma og kakkerlakkgift. Nå er det vel 2 mnd siden jeg så en sist. Vi har dog brukt litt permetrin langs listene. Brukt det og limfeller. 

Men problemet vårt var ikke veldig stort, vi har vel tatt/drept maks 30 stk på ett år, men det var merkbart på kjøkkengulvet da vi flyttet inn. Observerte de når vi skrudde på lyset da det var mørkt. Med limfeller og litt permetrin så forsvant de veldig fort der, mens langs listene i stua, og noe gangen, så er det der de er observert etter det. Dvs de ligger i halvsvime på gulvet, eller at vi klarer å dra de frem med kosten. I limfellene med åte sluttet de helt å komme. Der kom det heller litt stankelbein og små edderkopper + masse støv. 

Mulig de har funnet seg et ypperlig bol et sted i huset og formerer seg nå, men de plager i alle fall ikke oss!

Men skulle det bli et problem, så tror jeg vi kjøper sånn kakerlakk, det virker til å fungere veldig bra. 

Anonymkode: 251c3...67e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

VI har redusert det til et minimum, helt uten noe firma og kakkerlakkgift. Nå er det vel 2 mnd siden jeg så en sist. Vi har dog brukt litt permetrin langs listene. Brukt det og limfeller. 

Men problemet vårt var ikke veldig stort, vi har vel tatt/drept maks 30 stk på ett år, men det var merkbart på kjøkkengulvet da vi flyttet inn. Observerte de når vi skrudde på lyset da det var mørkt. Med limfeller og litt permetrin så forsvant de veldig fort der, mens langs listene i stua, og noe gangen, så er det der de er observert etter det. Dvs de ligger i halvsvime på gulvet, eller at vi klarer å dra de frem med kosten. I limfellene med åte sluttet de helt å komme. Der kom det heller litt stankelbein og små edderkopper + masse støv. 

Mulig de har funnet seg et ypperlig bol et sted i huset og formerer seg nå, men de plager i alle fall ikke oss!

Men skulle det bli et problem, så tror jeg vi kjøper sånn kakerlakk, det virker til å fungere veldig bra. 

Anonymkode: 251c3...67e

Lukter det noe av Permetrin? Jeg kjøpte en som heter Trinol, men lukta var så voldsom at vi ga opp etter én spray.

Anonymkode: d8b45...f73

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 21.07):

Gift er gift. Tenk på stakkars kjæledyret og helsen til familien. 

Anonymkode: 64c69...bc1

• 2 uker senere...
Skrevet

Bor i blokk. Jeg hadde mye kre på badet mitt og naboer også. Her måtte det til en felles innsats. Alle i blokken måtte støvsuge og gjøre rent langs alle vegger i leilighetene. Så kom skadedyrfirma og la åte langs alle vegger i alle leiligheter. Vi fikk beskjed om å ikke vaske gulv eller lister på noen måneder. Og det er ikke rapportert om nye kre siden da. 

Anonymkode: e04e9...d91

Skrevet

Betalte 1500 for skadedyrsbehandling på alle lister gjennom forsikringen for et par år siden. Pleide også å se flere om dagen, og på slutten var de så store at de klatret på vegg og skap. Sjukt ekle. Plutselig stod en på nesten to cm på stueveggen. Etter behandlingen så vi 2-3 døde kre på gulvet, og siden den gang har vi ikke sett et eneste ett. 

Anonymkode: 8e3fd...86a

• Liker 2
  • 4 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 20.47):

Advion. Hadde gått for dette først som sist så er du kvitt problemet 

Gjør den noe skadet på boligen? Har helt nytt hus

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ser bare 1-2 en sjelden gang, husk at det kan være sølvkre dere ser også. De ser ganske like ut, men er ikke i nærheten av like "farlige". De sprer seg ikke heller. Så har man det er det ikke noe særlig problem. Men ser man mange / ofte er det jo selvfølgelig sannsynligvis skjeggkre da.

Anonymkode: 6925d...f4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dere som ser bare 1-2 en sjelden gang, husk at det kan være sølvkre dere ser også. De ser ganske like ut, men er ikke i nærheten av like "farlige". De sprer seg ikke heller. Så har man det er det ikke noe særlig problem. Men ser man mange / ofte er det jo selvfølgelig sannsynligvis skjeggkre da.

Anonymkode: 6925d...f4f

Vi ser en eller to på badet annen hver dag kanskje. Hva tror du det er?

1EFBBB97-F0A2-4845-A3BD-5F15AD2F7871.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (1 time siden):

Vi ser en eller to på badet annen hver dag kanskje. Hva tror du det er?

1EFBBB97-F0A2-4845-A3BD-5F15AD2F7871.jpeg

Skjeggkre.

Anonymkode: 95c3b...d7d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...