AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg har et tantebarn som har kalt meg og samboeren min for onkel og tante tidligere. Men nå kalles onkel for onkel, og jeg ved navn. Datteren min har alltid kalt tanten sin for tante, men plutselig nå begynt å si navn istedenfor. Er dette normale faser? Barna er 4 og 2,5. Anonymkode: 3e022...205
Anononyma Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Aner ikke. Tantebarna mine begynte å kalle meg ved navn i barneskolealder et sted. Utrolig irriterende, synes det skaper avstand. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Helt normalt. Når de er små oppdager de at folk har andre navn enn titlene, og det er gøy. Etterhvert hører de at andre bruker disse navnene, og så glir det over av seg selv… Hvis alle konsekvent bruker tittel, så skal det mer til. Anonymkode: 2396a...fdc 3
Mt3 Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Det er faser de går gjennom, de gjør det samme med foreldre en kort stund også. Om perioden varer lenger ved ditt navn så kan det jo også være navnet barnet synes er fint eller gøy å si, eller at det bare var lei av at alle lurte på hvilken tante barnet snakket om. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Når de hører at andre bruker navnet til personen? Jeg vokste opp med at det var Tante Navn og Onkel Navn, men da jeg ble tenåring (omtrent) så forsvant tante og onkel i mitt vokabular. Det var nok noe med at avstanden ble for stor for lenge (de var i sør mens vi var i nord). Barnet mitt kaller sin onkel for ‘onkel gudfar’ 😅 Anonymkode: 59438...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Hvem av dere er egentlig tante eller onkel til barnet. Kan hende vedkommende kaller onkelen som den et i slekt med onkel, og deg ved navn? Anonymkode: 2350a...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvem av dere er egentlig tante eller onkel til barnet. Kan hende vedkommende kaller onkelen som den et i slekt med onkel, og deg ved navn? Anonymkode: 2350a...ef2 Det kan være med ene barnet. Men mitt barn som kaller sin tante (min søster) ved navn da? Anonymkode: 3e022...205
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 I alle dager….hva folk gidder å bry seg om altså. En er jo like mye tante og onkel fordi om en kalles ved fornavn. Anonymkode: cb8cc...d71 3
Arkana Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Ja, det er helt normalt. Det er jo en oppdagelse å forstå at tante har et navn akkurat som en selv og mange bruker også navn på foreldrene sine i en fase. Selv kaller barna våre min brors kone ved navn mens han er onkel. Det er rett og slett fordi det er det de har kalt henne siden de ble kjent og det var ikke naturlig å kalle henne tante da de bare hadde vært sammen to uker og etter hvert føltes det unaturlig å gå over til å si tante, så det har bare fortsatt å bli onkel og Xxx. Det er definitivt ikke et tegn på distanse. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Som andre sier - unger har gjerne slike perioder. Min niese (snart 2) har en tante på morssiden - 'Kari'. Jeg heter noe veldig annet. 'Kari' treffer vesla mye oftere enn meg (avstand), og lærte jentungen at det var 'tante Kari'. Resultatet var at jeg også heter 'Kari' i niesens verden. Eller 'Kaliiii' som hun sier. Jeg regner med det går over etter hvert som forståelsen for egennavn kommer, og hun sjarmerer meg uansett i senk når hun roper 'Kaliiii' og kommer løpende med smil fra øre til øre. Anonymkode: 89055...203
Chiyo Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 (endret) I min familie sa vi "Onkel Arne" eller "Tante Berit" (navn oppfunnet). Det sluttet vi med i tenårene og nå bruker vi kun fornavn. Det var min generasjon. Mine nieser bruker som oftest kun mitt navn, men noen ganger sier de "Tante Chiyo". Jeg har observert at i noen familier sier man kun onkel eller tante, men det faller ikke meg naturlig å si. Endret 20. oktober 2022 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 Det ble enda morsommere da ungen begynte å kalle bestemora for fornavnet. Hun ble rasende! Haglet beskyldninger mot oss om at vi hadde «gitt bort» tittelen til bestefars nye samboer, og at vi var forferdelige grusomme mennesker 😆 At ungen også kalte oss andre for fornavn var liksom ikke av betydning 😂 Anonymkode: 2396a...fdc 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg har alltid kalt mine tanter og onkler ved navn, det gjør barna mine også. Barna får også ofte en fase der de oppdager at mamma/tante/onkel/bestemor osv. faktisk har et navn, og da synes de det er stas å bruke det. Et av barna mine hadde en fase der han kalte meg ved navn, han var da rundt 2 år kanskje? Husker det varte en stund.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 De store tanteungene mine (barna til min manns bror) har aldri sagt tante til meg. De har noen ganger sagt navnet mitt og noen ganger sagt «du mamman til *navnet til mine barn*». Og det selv om slekta har omtalt meg som tante til dem og jeg var en del av familien før de ble født. Min brors datter kaller meg for tante og noen ganger tante *mitt navn*. Det siste er nok mest for å skille hvilken tante hun mener. Mine barn er nå voksne og kaller alle sine tanter og onkler for tante og onkel. Noen ganger med navn i tillegg for å skille hvem de mener. Til og med de som er blitt en del av familien etter at de var født. Siste kom inn i bildet etter de var voksne, men det ble onkel med en gang. Min mann sier fortsatt tante og onkel til sine. Jeg har ikke tanter og onkler😒 sikkert derfor det er ekstra stas å bli kalt tante😊 Anonymkode: 72842...4ff
Daria Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 Tanteungene mine (nå 9, 11 og 14) har kalt meg Tante, Tante Daria og Daria om hverandre hele livet. Responderer jeg ikke raskt nok på en tiltaleform, prøver de gjerne en annen 1
Banjo Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 Ungene mine sier tante "navn" og onkel "navn". Eller bare "navn". Aldri bare tante eller onkel. De har jo fler av hver, veldig forvirrende om de plutselig skulle si det samme til hele gjengen - hvilken tante er det snakk om liksom? Da er det bedre med tante "navn" 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg kjenner faktisk til to forskjellige familier hvor barna konsekvent bruker navnet på foreldrene sine. Ikke etter foreldrenes ønske heller. Da hadde jeg blitt snurt altså😉 Anonymkode: beb1f...3a6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 Mitt barn gikk over til å kalle mitt søsken med navn i stedet for tante/onkel, det var nok for å skape avstand for barnet er så skuffet over oppførselen. Anonymkode: 8abe7...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #19 Skrevet 20. oktober 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner faktisk til to forskjellige familier hvor barna konsekvent bruker navnet på foreldrene sine. Ikke etter foreldrenes ønske heller. Da hadde jeg blitt snurt altså😉 Anonymkode: beb1f...3a6 Hvorfor det? Dette er vel noe som gjerne kommer med årene, noen ganger tidligere enn andre. Selv om jeg også kjenner eldre som fortsatt sier mamma til sin enda eldre mamma. Folk må få bruke den tiltaleformen de vil. Anonymkode: e5fac...b68 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #20 Skrevet 21. oktober 2022 Kan godt være faser en går gjennom der barn hører andre si deres vanlige navn. Gjelder også foreldre det når barna forstår de også heter noe annet enn mamma og pappa. 2 av mine nevøer gikk gjennom en slik fase i 3-4 års alderen der de brukte mitt vanlige navn, men det varte bare i noen måneder så var jeg tilbake som tante igjen 🙂 Ene nevøen hadde også den promp og bæsj perioden sin i bhg så då begynte han å si Tante bæsj til meg og gjorde det samme til alle onkler og tanter en stund😅 Anonymkode: 19996...da0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå