AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #21 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Word! 🤣 Delvis at disse legene ikke finnes. Delvis henger det igjen endel greier fra tidligere tider, da leger var menn, jobbet døgnet rundt (men ofte færre pasienter per vakt), og hadde en legekone hjemme som tok seg av ungene og huset. Det henger også igjen en idé om at man må jobbe mange timer for å bli en dyktig lege, særlig tidlig i karrieren. Det ligger noe i det - man trenger mengdetrening og erfaring. Men hvor mye lærer man av å være søvndeprivert og utmattet? Det er enda mer ekstremt i USA, med lengre vakter og veldig tunge residencies. MEN - sånn er ikke livet lenger. Mange leger er gift med andre leger. Og er de ikke det, har de likevel gjerne en partner som faktisk ønsker å ha en egen jobb og ikke bare være barnepasser og hushjelp til en lege som jobber døgnet rundt. Og leger selv ønsker kanskje ikke å være «gift med jobben», men faktisk ha et liv utenom. Den samme tendensen finner man også i andre yrker, at de yngre er mer opptatt av work-life-balance (heldigvis!!) enn de foregående generasjonene, men det fører til problemer når arbeidslivet ikke er lagt opp til å tåle det. At det er sammenbrudd i stordyrvaktene mange steder på bygda er et godt eksempel - dagens unge veterinærer gidder ikke jobbe todelt vakt. Haha, forskning er virkelig ikke noe å satse på hvis man ønsker å jobbe færre timer! Dessuten er det mange leger som både forsker og jobber klinisk samtidig, så man kan få det verste fra begge verdener om man ønsker det. 🤣 Men det er fullt mulig å unngå 19-timersvakter, i alle fall trenger man ikke nødvendigvis gjøre det i så mange år. Men min erfaring etter å ha sett overgangen fra LIS til overlege, er at det ble enda mer jobbing som overlege. Eneste fordel var å slippe «hangover» etter nattevakter. Men overtiden skøyt i været. Anonymkode: 0af0a...c77 Ja jeg var kanskje litt for brå med å foreslå forskning ser jeg. Men man kan feks jobbe som lege hos Dr Dropin og andre den type tjenester uten å slite seg ihjel. Ellers kan man vel få noe jobb innafor poliklinisk virksomhet, men legene er vel både er og har lange vakter. Anonymkode: e7022...3c1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #22 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg var kanskje litt for brå med å foreslå forskning ser jeg. Men man kan feks jobbe som lege hos Dr Dropin og andre den type tjenester uten å slite seg ihjel. Ellers kan man vel få noe jobb innafor poliklinisk virksomhet, men legene er vel både er og har lange vakter. Anonymkode: e7022...3c1 Jeg vet ikke hvordan legene på Dr Dropin jobber, men leger på poliklinikk på sykehus har som regel vakter i tillegg, ja. Det er selvsagt unntak, men det er vanligvis de svært erfarne/eldre/svært overarbeidede overlegene som klarer å forhandle seg til vaktfri. Og så finnes det spesialiteter med lite/ingen vaktjobbing, selvsagt. Men de er sjelden godt betalt. Anonymkode: 0af0a...c77
Averyx Skrevet 22. oktober 2022 #23 Skrevet 22. oktober 2022 4 hours ago, Elle Melle said: Spørsmålet er ikke lønn men hvilket liv du ønsker deg. Ønsker du å jobbe veldig mye? Eller ønsker du mye fri og fleksibel arbeidstid? For hva skal du med mye penger om du ikke egentlig har tid til å nyte dem? Mange høystatusjobber med god lønn er dessverre også jobb-deg-i-hjel- jobber. Dersom penger er motivasjonen bør man ikke velge noe innen helse. Finans eller teknologi er bedre. Når det er sagt; det viser seg at man trenger andre egenskaper enn de akademiske for å bli søkkrik. En Harvard-professor i økonomi er en mann med grått skjegg og slank lommebok. - Sitat fra en kjent nordmann.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #24 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg vil uansett ikke anbefale Sverige som studieland for medisin. Man må da ha et år ekstra før man kan søke LIS her hjemme. Danmark har alt sånt integrert og man kan søke LIS direkte. Dette er det viktig å sjekke opp i. Anonymkode: e7022...3c1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #25 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 13.00): Hva baserer du det utsagnet på, og hva sammenligner du med? Jeg har to venner som ene jobber i Nederland og den andre i USA som leger. Det høres ganske så mye bedre ut enn forholdene i Norge. Anonymkode: a2196...607 Gjennom personer jeg har snakket med som har jobbet/jobber i andre land, fora, etc, så ikke noe metaanalyse for å si det sånn, men jeg tror det stemmer. Mange andre land har de jo også krav til spesialisteksamen, som vi ikke har i Norge. Sammenligner med "de fleste land", arbeidstimer, ferie, lønn, permisjonsløsninger. Arbeidsmengden under residency i USA er kjent for å være ekstrem (vanlig med 80 timer/uke sånn jeg har forstått det), og timeslønnen ganske dårlig. Som overlege der tjener man vel derimot ganske mye, og det er sikkert mye mer fleksibelt. Generelt i øst-europa jobber man mye for lav lønn. Nederland vet jeg ikke. Hva sier de du kjenner? Du sitter igjen med et annet inntrykk? Anonymkode: 4e7f1...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #26 Skrevet 27. oktober 2022 Sondre. skrev (På 20.10.2022 den 23.36): Skjønner, tusentakk for utfyllende og godt svar:) Da fikk jeg et lite innblikk i den jobben:) Er det mest teori på år 1, 2 og 3 av studie? Og deretter litt mer praktisk? Strøyk du noen gang på en eksamen f.eks?:) Ikke noe problem Det varierer nok fra hvor du studerer. Generelt er det mest teori de første 3 årene, som er de fleste steder fokusert "preklinisk". Mye tung teori og pugg i biokjemi, cellebiologi, anatomi, fysiologi (som går litt mer på forståelse)i; deretter patologi, patofysiologi, farmakologi osv, før man begynner med de kliniske fagene: Indremedisin, kirurgi, pediatri, gyn/obs osv. De fagene medfører mer praksis! Der jeg studerte var det ikke vanlig å stryke på eksamen (Norge), og jeg gjorde det aldri selv. Der min fru studerte var det mer vanlig å stryke, mye pga de største eksamene var muntlige og med større teorikrav. Hun leste mer enn meg, og hadde ikke kunnet jobbe ved siden av studiene som jeg gjorde. Til gjengjeld sitter hun igjen med mer dybdekunnskap. Studiene i Skandinavia forbereder deg mer på LiS1 i praktisk sykehusarbeid, mens Tsjekkia, Ungarn osv fokuserer mer på å gå ut i spesialisering (dvs mer dyp teori, mindre praksis). Av de LiS1 jeg har veiledet har jeg ikke sett noen forskjell på hvor de har studert når de er kommet i gang. Anonymkode: 4e7f1...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå