Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er en 18 år gammel gutt som går siste året på vg3. Har hittil (vg1+vg2) 5,8 i avgangskarakterer, men har regnet at mitt gjennomsnitt etter fullført vgs kan gå ned mot 5,3-5,6. Har et ønske om å studere noe innenfor helse og idrett, derfor kanskje terapi (fysioterapi, manuellterapaut, kiropraktor)/medisin. Vet ikke helt hva jeg velger, men hørt mye om at medisin er et veldig krevende studie. Er det mye mer omfattende enn fysioterapi f.eks.? Hørt at nærmere 60% stryker på eksamen i medisin og det gjør ikke akkurat at jeg har så veldig lyst til å gå den veien, hehe. Samtidig så er det denne faktoren med lønnen innenfor de ulike yrkene. Medisin (Lege) har ekstremt mye høyere lønn enn resten av studiene. Og fysioterapeuter tjener jo veldig lite (mindre enn sykepleiere) noe som sjokkerer meg litt. Faren min er fysioterapaut med lønn på litt over 700k tror jeg, men han har egen praksis og er kanskje et unntak...

Sjekket litt på studie i Danmark, hvor snittet for medisin ligger på rundt 5,4-5,6 i tillegg til at det finnes en alternativ opptaksprøve med intervju, så er muligheter for meg å komme inn på studiet. Vet det er muligheter for å komme inn i ungarn, tsjekkia, polen etc, men vil helst holde meg til norge, sverige og danmark (foreløpig). 

Er det noen her med erfaringer og innspill innenfor yrkene? Har noen hatt lavt snitt og kommet inn i Danmark pga intervju/opptakstest f.eks? Alt av informasjon og hjelp settes utrolig stor pris på! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hva du ender opp med, for all del ikke bli kiropraktor. Lykke til!

Anonymkode: ea341...05b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uansett hva du ender opp med, for all del ikke bli kiropraktor. Lykke til!

Lyst til å utdype? Hvorfor ikke kiropraktor? Gjør de en dårlig jobb… 

Skrevet
3 hours ago, Sondre. said:

Lyst til å utdype? Hvorfor ikke kiropraktor? Gjør de en dårlig jobb… 

Lang utdannelse som gir stort studielån (fordi du må studere i utlandet) i et fag med veldig svak forankring i forskning og i praksis ingen evidens for effekt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det stemmer at medisinstudiet er veldig krevende! Man behøver ikke være spesielt intelligent, men man må bruke fryktelig mye tid på å lese for å huske veldig store mengder fag. Det er generelt mye pugg, og vurderingsevne etc får man mer bruk for når man starter å jobbe.  Strykprosenten er en del lavere enn 60% i Norge. Jeg har forøvrig venner som har studert i Odense, Aarhus og København som alle er veldig fornøyde. Jeg tror nok at du kan få stor glede av å studere i utlandet mtp det kulturelle! Problemet med LiS1-plasser er også kanskje løst når du er ferdig, og om ikke virker spesialiseringen i Danmark (og Sverige) å være mye mer ryddig enn i Norge, som nå er blitt ganske rotete.

Man kan tjene en del som lege, men vær klar over at det er pga mye jobb og ugunstige arbeidstider (helt vanlig med vakter på f.eks 19 timer hvor man risikerer 0 hvile), så uten vakt som sykehuslege er ikke lønnen spesiell ift utdanningen og ansvaret. På lørdagsvaktene mine rekker jeg å se 4 skift med sykepleiere. En fysioterapeutvenn tjente tidligere mer enn meg. Han jobbet kommunalt 4 dager i uken, men tok vakter på omsorgssenter ved siden av (jobbet fortsatt mindre enn meg), så jeg tror det finnes muligheter der òg om man er kreativ! 

Medisin er et ganske spennende fag. En del arbeidsplasser blir ødelagt av alt for stort volum av pasienter, og dårlige arbeidsforhold, selv om skandinavia er av de bedre stedene. Du kan nok ha stor glede av legeyrket, men jeg synes det er viktig å vite at det kommer til å bli mye tid og innsats på jobb!

Hilsen lege

Anonymkode: 4e7f1...ee1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det stemmer at medisinstudiet er veldig krevende! Man behøver ikke være spesielt intelligent, men man må bruke fryktelig mye tid på å lese for å huske veldig store mengder fag. Det er generelt mye pugg, og vurderingsevne etc får man mer bruk for når man starter å jobbe.  Strykprosenten er en del lavere enn 60% i Norge. Jeg har forøvrig venner som har studert i Odense, Aarhus og København som alle er veldig fornøyde. Jeg tror nok at du kan få stor glede av å studere i utlandet mtp det kulturelle! Problemet med LiS1-plasser er også kanskje løst når du er ferdig, og om ikke virker spesialiseringen i Danmark (og Sverige) å være mye mer ryddig enn i Norge, som nå er blitt ganske rotete.

Man kan tjene en del som lege, men vær klar over at det er pga mye jobb og ugunstige arbeidstider (helt vanlig med vakter på f.eks 19 timer hvor man risikerer 0 hvile), så uten vakt som sykehuslege er ikke lønnen spesiell ift utdanningen og ansvaret. På lørdagsvaktene mine rekker jeg å se 4 skift med sykepleiere. En fysioterapeutvenn tjente tidligere mer enn meg. Han jobbet kommunalt 4 dager i uken, men tok vakter på omsorgssenter ved siden av (jobbet fortsatt mindre enn meg), så jeg tror det finnes muligheter der òg om man er kreativ! 

Medisin er et ganske spennende fag. En del arbeidsplasser blir ødelagt av alt for stort volum av pasienter, og dårlige arbeidsforhold, selv om skandinavia er av de bedre stedene. Du kan nok ha stor glede av legeyrket, men jeg synes det er viktig å vite at det kommer til å bli mye tid og innsats på jobb!

Hilsen lege

Anonymkode: 4e7f1...ee1

Skjønner, tusentakk for utfyllende og godt svar:) Da fikk jeg et lite innblikk i den jobben:) Er det mest teori på år 1, 2 og 3 av studie? Og deretter litt mer praktisk? Strøyk du noen gang på en eksamen f.eks?:)

Skrevet

Når du sammenligner lønn må du sammenligne grunnlønn, og ta med i beregningen at (sykehus)leger jobber 2,5 time mer i uka for sin grunnlønn. Vi har noe som heter PUA, pliktig utvidet arbeidstid, innbakt i grunnlønnen, dvs at vi må jobbe 40 timer i uken hvis vi har dagarbeid, 38 hvis vi har ubekvemme arbeidstider/går vakt. Dette er pålagt og er kontraktsfestet. Det vanlige er tariffestet 37,5 time dagarbeid eller 35,5 time med ubekvem arbeidstid. 

På toppen av det kommer at de fleste sykehusleger har noen timer UTA i uken, slik at antall arbeidstimer i uken blir enda høyere. Det høyeste jeg har hørt om er 45, mange ligger rundt 40-42 (jeg har 43). Så hvis man sammenligner en sykepleier/radiograf/bioingeniør så jobber legen kanskje så mye som 8-10 timer mer per uke, hver uke, gjennomsnittsberegnet. Så kommer overtid og ekstravakter i tillegg. Og med høy lønn kommer høyt skattetrekk.

Så ikke se deg blind på lønningene. Virkelig tenk over hva som ligger bak dem.

Anonymkode: 834cc...3af

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Når du sammenligner lønn må du sammenligne grunnlønn, og ta med i beregningen at (sykehus)leger jobber 2,5 time mer i uka for sin grunnlønn. Vi har noe som heter PUA, pliktig utvidet arbeidstid, innbakt i grunnlønnen, dvs at vi må jobbe 40 timer i uken hvis vi har dagarbeid, 38 hvis vi har ubekvemme arbeidstider/går vakt. Dette er pålagt og er kontraktsfestet. Det vanlige er tariffestet 37,5 time dagarbeid eller 35,5 time med ubekvem arbeidstid. 

På toppen av det kommer at de fleste sykehusleger har noen timer UTA i uken, slik at antall arbeidstimer i uken blir enda høyere. Det høyeste jeg har hørt om er 45, mange ligger rundt 40-42 (jeg har 43). Så hvis man sammenligner en sykepleier/radiograf/bioingeniør så jobber legen kanskje så mye som 8-10 timer mer per uke, hver uke, gjennomsnittsberegnet. Så kommer overtid og ekstravakter i tillegg. Og med høy lønn kommer høyt skattetrekk.

Så ikke se deg blind på lønningene. Virkelig tenk over hva som ligger bak dem.

Dette er viktig. Mannen min er sykehuslege (overlege), og ja - han har millionlønn. Men han jobber 60 timer i uka. Masse overtid. Helg, kveld, oppringinger på natta, jobb julaften, 17. mai, 1. nyttårsdag… Jeg har selv et yrke hvor mange jobber utenom 8-16, men jeg har måttet velge andre veier fordi vi ikke kan ha to i familien som holder på sånn. I år jobber han både julaften og 1. juledag (borte fra 08:00 og til godt utpå kvelden, i tillegg til hvilende nattevakt hjemme). 
Tenk deg godt om før du velger et slikt yrke. Det har sin pris, for både deg og din eventuelle familie. Du må vite hva du går til. Du kan selvsagt få deg jobber med lavere (eller ingen) vaktbelastning, men da blir lønna desto lavere. Og du kan få deg jobb i det private (avhengig av spesialiteten din), men da må du gjennom et spesialistløp på sykehus først med vakter og (ofte) behov for flytting. Og så har du selvsagt fastlegeveien, men få jobber vel like mye som dem…

Anonymkode: 0af0a...c77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg underviser medisin og det er ikke 60% stryk på noen av våre emner. Hvor har du dette fra? Tenker du på BI eller sykepleierstudiet, kanskje?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jarame/over-halvparten-stroek-paa-bi-eksamen-fikk-panikk

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QdbjG/syv-av-ti-studenter-stroek-faar-ikke-ta-eksamen-paa-nytt

Anonymkode: 61597...4af

Er godt mulig jeg har blandet noen studier ja, hehe:) Strykprosenten på medisin i en artikkel jeg leste var kanskje 20%. Kan det stemme? Er litt redd for å ta studie og ende med å ha nesten null fritid og jobbe med stoffet 24/7, som til slutt ender med at jeg blir utbrent😖

Skrevet
12 hours ago, Sondre. said:

Er godt mulig jeg har blandet noen studier ja, hehe:) Strykprosenten på medisin i en artikkel jeg leste var kanskje 20%. Kan det stemme? Er litt redd for å ta studie og ende med å ha nesten null fritid og jobbe med stoffet 24/7, som til slutt ender med at jeg blir utbrent😖

Kan bare svare for mine emner, men strykprosenten er relativt lav, 3-4% sånn ca. Snittet i Norge er så høyt at de som kommer inn har evner, kapasitet og motivasjon til å klare studiet. Ville heller tatt i betraktning arbeidsdagen til leger hvis du er bekymret for å bli utbrent. 

Anonymkode: 61597...4af

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er ikke lønn men hvilket liv du ønsker deg. Ønsker du å jobbe veldig mye? Eller ønsker du mye fri og fleksibel arbeidstid?

For hva skal du med mye penger om du ikke egentlig har tid til å nyte dem?

Mange høystatusjobber med god lønn er dessverre også jobb-deg-i-hjel- jobber. 

Skrevet
Sondre. skrev (13 timer siden):

Medisinstudiet er ganske intenst ja, men også i min tid ganske fleksibelt. Da var det eksamen en gang i året, så resten av året kunne man jobbe og gjøre mye annet så lenge du var klar for å ta det igjen i eksamenstiden. Sjelden har forskjellen på å lese smart og å lese mye vært mer aktuell. Hadde inntrykk av at mine siving-venner hadde mer press på seg på det jevne med lab og øvinger enn meg som "bare" burde lese. Hadde alltid tid til å gjøre mye i tillegg til studiet.

Utbrent var det noen som ble underveis, men det tror jeg du finner på alle studier.

Det som er mye verre nå er kjøret og jaget for å få LIS1. Det ligger tungt på alle. 

...og arbeidslivet kommer etterpå, og da slår utbrentheten til... Så hvis fritid, ordnede arbeidsforhold, og vil-ikke-bli-utbrent er viktig for deg, tenk deg godt om før du velger lege som yrke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er utrolig synd at så mange som tydeligvis har store evner og enorm kapasitet blir rævkjørt i arbeidslivet. Hadde det ikke vært bedre å la folk jobbe mindre?

Hvorfor kan man ikke ansette flere leger istedenfor å la de få som er jobbe altfor lange dager? Hva er grunnen til at det gjøres slik?

De fleste hadde kanskje valgt færre overtidstimer og mindre lønn (som uansett forsvinner i skatt?). Eller?

Anonymkode: 1b5ba...fb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er utrolig synd at så mange som tydeligvis har store evner og enorm kapasitet blir rævkjørt i arbeidslivet. Hadde det ikke vært bedre å la folk jobbe mindre?

Hvorfor kan man ikke ansette flere leger istedenfor å la de få som er jobbe altfor lange dager? Hva er grunnen til at det gjøres slik?

De fleste hadde kanskje valgt færre overtidstimer og mindre lønn (som uansett forsvinner i skatt?). Eller?

Det kommer av at helsevesenet er rævkjørt generelt. Bemanningen er generelt altfor tynn. Jeg er selv sykepleierstudent og blir nærmest bombardert med vaktforespørsler på sykehuset jeg er tilkallingsvakt på. Og ja da er man ansatt i en pleieassistentstilling uten så fryktelig mye ansvar . 

Og hva gjelder leger så er det tydelig å se at de har liten tid  pr pasient . Satt en gang fastvakt for en pasient og da legevisitten kom med sin lille hærskare babla legen fort og fortere. Selv jeg som har litt fagbagrunn slet med å få med meg det han sa. Pasienten fikk neppe med seg noe. 

Anonymkode: e7022...3c1

Skrevet

Men ja medisin er nok et ganske spennende fag ja - mye man kan bli og drive med. Om ikke sykehuslivet er tingen så kan man feks drive med forskning. Alle de fire fakultetene i Norge har forskerlinje såvidt jeg vet. Det er ikke sånn at man nødvendigvis må ha 19 timersvakter i livet som lege i hele yrkeskarrieren. 

Skrevet
Sondre. skrev (På 20.10.2022 den 23.36):

Skjønner, tusentakk for utfyllende og godt svar:) Da fikk jeg et lite innblikk i den jobben:) Er det mest teori på år 1, 2 og 3 av studie? Og deretter litt mer praktisk? Strøyk du noen gang på en eksamen f.eks?:)

Hvordan studiet er lagt opp varierer fra sted til sted, så du må lese studieplanen.

Jeg strøk nesten et par år, men det var fordi jeg hadde lest lite og fikk tema jeg kunne lite om. Hvis du leser på forelesningene, kontrollerer at du kan læringsmålene og kan knytte teorien opp til relevante pasientkasus går det stort sett bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men ja medisin er nok et ganske spennende fag ja - mye man kan bli og drive med. Om ikke sykehuslivet er tingen så kan man feks drive med forskning. Alle de fire fakultetene i Norge har forskerlinje såvidt jeg vet. Det er ikke sånn at man nødvendigvis må ha 19 timersvakter i livet som lege i hele yrkeskarrieren. 

Hvis man vil ha ordnede arbeidsforhold og grei betaling går man hvertfall ikke inn i akademia ;)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis man vil ha ordnede arbeidsforhold og grei betaling går man hvertfall ikke inn i akademia ;)

Word! 🤣

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Delvis at disse legene ikke finnes. Delvis henger det igjen endel greier fra tidligere tider, da leger var menn, jobbet døgnet rundt (men ofte færre pasienter per vakt), og hadde en legekone hjemme som tok seg av ungene og huset. Det henger også igjen en idé om at man må jobbe mange timer for å bli en dyktig lege, særlig tidlig i karrieren. Det ligger noe i det - man trenger mengdetrening og erfaring. Men hvor mye lærer man av å være søvndeprivert og utmattet? Det er enda mer ekstremt i USA, med lengre vakter og veldig tunge residencies. 
MEN - sånn er ikke livet lenger. Mange leger er gift med andre leger. Og er de ikke det, har de likevel gjerne en partner som faktisk ønsker å ha en egen jobb og ikke bare være barnepasser og hushjelp til en lege som jobber døgnet rundt. Og leger selv ønsker kanskje ikke å være «gift med jobben», men faktisk ha et liv utenom. Den samme tendensen finner man også i andre yrker, at de yngre er mer opptatt av work-life-balance (heldigvis!!) enn de foregående generasjonene, men det fører til problemer når arbeidslivet ikke er lagt opp til å tåle det. At det er sammenbrudd i stordyrvaktene mange steder på bygda er et godt eksempel - dagens unge veterinærer gidder ikke jobbe todelt vakt. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Haha, forskning er virkelig ikke noe å satse på hvis man ønsker å jobbe færre timer! Dessuten er det mange leger som både forsker og jobber klinisk samtidig, så man kan få det verste fra begge verdener om man ønsker det. 🤣 Men det er fullt mulig å unngå 19-timersvakter, i alle fall trenger man ikke nødvendigvis gjøre det i så mange år. Men min erfaring etter å ha sett overgangen fra LIS til overlege, er at det ble enda mer jobbing som overlege. Eneste fordel var å slippe «hangover» etter nattevakter. Men overtiden skøyt i været. 

Anonymkode: 0af0a...c77

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 22.52):

selv om skandinavia er av de bedre stedene.

Hva baserer du det utsagnet på, og hva sammenligner du med?

Jeg har to venner som ene jobber i Nederland og den andre i USA som leger. Det høres ganske så mye bedre ut enn forholdene i Norge.

Anonymkode: a2196...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...