Gå til innhold

Sykepengerettighet når man er gradert ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei☺️Jeg er 95% ufør, men har søkt på en 20% stilling der jeg kan ha hjemmekontor(utenom opplæring og noen møter). Er delvis sengeliggende pga smerter, sykdom og fatique, så å få jobbe hjemmefra(når det passer meg!) er gull. Velger selv om jeg vil jobbe en time for dagen🥰Meeen hva skjer om jeg blir sykmeldt? tror man må jobbe 26 uker for å ha rett utover 16 dager? Og ved 5% restarbeidsevne, blir jeg da evt trygdet 100% hvis det skjærer seg. Jeg tror det går bra pga ekstremt god tilrettelegging, men må også være forberedt på at det kanskje ikke går🥹

Anonymkode: db148...6c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring NAV på 55 55 33 33, tastevalg for uføretrygd.

Anonymkode: 23f4d...da7

Skrevet

Kombinerer du arbeid med uføretrygd, kan du ha rett til sykepenger. Sykepengene beregnes ut fra den arbeidsinntekten du har. Sykepengene vil kunne redusere utbetalingen av uføretrygden på samme måte som arbeidsinntekt gjør, men uføregraden blir ikke påvirket.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-sarskilte-grupper#chapter-7

Anonymkode: 1695c...00e

• Nyttig 1
Skrevet

§ 8-2.Opptjeningstid

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4-1#§8-2

Skrevet

Takker☺️veileder på nav(nå er det lenge siden vi har hatt kontakt) mente jeg kom til å gå rett på 100% ufør hvis jeg ble sykmeldt fra en liten deltidsjobb. Samme ble fortalt på nav-gruppen (fb)da jeg spurte der🥴

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takker☺️veileder på nav(nå er det lenge siden vi har hatt kontakt) mente jeg kom til å gå rett på 100% ufør hvis jeg ble sykmeldt fra en liten deltidsjobb. Samme ble fortalt på nav-gruppen (fb)da jeg spurte der🥴

Man kan jo bli sykmeldt av mange ulike årsaker. Brekke håndleddet, influensa... kan ikke se for meg at de fleste ting man blir sykmeldt for skulle medføre at uføregraden går opp.

Jeg synes det er helt supert at du har funnet en jobb du har lyst på, og som passer dine utfordringer!

Jeg ønsker deg massevis lykke til!

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Man kan jo bli sykmeldt av mange ulike årsaker. Brekke håndleddet, influensa... kan ikke se for meg at de fleste ting man blir sykmeldt for skulle medføre at uføregraden går opp.

Jeg synes det er helt supert at du har funnet en jobb du har lyst på, og som passer dine utfordringer!

Jeg ønsker deg massevis lykke til!

Tusen takk😍Jeg har kjempeangst, men må bare prøve. Har vært ufør snart to år, og det har ikke bare vært bra…selv om kroppen med de sinnsyke smertene har det bedre som ufør så har ikke psyken det særlig godt😔Føler meg som en levende død.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk😍Jeg har kjempeangst, men må bare prøve. Har vært ufør snart to år, og det har ikke bare vært bra…selv om kroppen med de sinnsyke smertene har det bedre som ufør så har ikke psyken det særlig godt😔Føler meg som en levende død.

Kast deg ut i det, du 🙂 Gi deg selv tid til å bli kjent med jobben, ikke stress - alt nytt tar tid å bli kjent med, uansett hva det er --- og så går det bedre etter hvert!  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...