AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #41 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener at den oppdiktede samtalen er problemet, ikke mennesker som ser på det som invaderende om man spør om barna dems trives på skolen? 😆 Anonymkode: d2e96...dd5 Du har lest hele tråden og tror at problemet er at noen spør om barna trives på skolen? I så fall kan jeg ikke hjelpe deg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Newsflash til ts og likesinnede: Alt handler ikke om deg. Løft blikket. Anonymkode: 89add...aaf Høres ut som du har funnet en fast Feel-good replikk du tenker kan brukes i alle tråder. Newsflash til deg: Denne tråden handler ikke om «alt» og ikke om meg, men om folk som stiller uendelig med personlige spørsmål til folk de ikke kjenner. Anonymkode: f472f...352 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #42 Skrevet 20. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke tid til noe mer enn å besvare spørsmålet før neste spørsmål kommer. Anonymkode: f472f...352 Selvsagt, du må bare ta det med i det du svarer. Hun: Så hvor er du fra? Deg: Jeg kommer fra Bergen, eller litt utenfor bysentrum. Du da? Hun: Jeg er fra Oslo. Er du gift? Deg: Nei, jeg er ikke gift. Oslo, ja. Der var jeg forrige helg. Var på et seminar med jobb. Jobber i regnskapsfirma. Hvor jobber du? Du må være med i samtalen, stille spørsmål tilbake og kommentere det som hun sier. Da unngår du at det blir intervju-stemning. Anonymkode: 23b39...d2d 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #43 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må være med i samtalen, stille spørsmål tilbake og kommentere det som hun sier. Da unngår du at det blir intervju-stemning. Nei… tror ikke du har vært borti sånne folk muligens. Anonymkode: f472f...352 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #44 Skrevet 20. oktober 2022 Just now, AnonymBruker said: Nei… tror ikke du har vært borti sånne folk muligens. Anonymkode: f472f...352 Avbryter de deg for å stille flere spørsmål? Ignorerer de dine spørsmål og bare spør videre? I så fall så er det så få mennesker som oppfører seg slik at jeg forstår ikke hvorfor du starter en egen tråd om det som om det skulle være et stort problem. Anonymkode: 23b39...d2d 1
Helene1982 Skrevet 20. oktober 2022 #45 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er nok en av dem TS hadde syntes stilte for mange spørsmål, selv om intensjonen min er at jeg liker å bli kjent med folk. Jeg følger likevel normal etikette, og prøver å unngå å snakke med fremmede om: Reiserute – ingen bryr seg drømmene mine – ingen bryr seg kostholdet mitt – ingen bryr seg diagnoser og medisiner - ingen bryr seg menstasjon - ingen ønsker å høre om det Økonomi - upassende Hvordan du har sovet i det siste - svaret er: ja vel. Jeg spør fremmede/bekjente om hva de jobber med hva de skal i helgen/ferien, om de har barn/familie hva de spiser på julaften om de har vært hos frisøren eller har ny genser om de har dyr Jeg mener at såppas må man tåle. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #46 Skrevet 20. oktober 2022 De verste er de som var bekjente av deg for typ 20 år siden som stiller deg nærgående spørsmål om livet ditt som om dere var bestiser den dag i dag.. Altså, ikke spør meg om min nøyaktige adresse eller om jeg er gift/har kjæreste 2 min etter at du tilfeldigvis traff på meg på gata etter 20 år uten kontakt. Ellers kjenner jeg dessverre flere som kan finne på å stille svært personlige spørsmål kun for å ha noe å slarve videre til andre om. De tror jeg ikke har skjønt hva de holder på med. Etter å ha opplevd at noen drar og utbroderer helt vanlige småting til å bli store dramakonflikter syns jeg ikke det er greit med spm om hva jeg skal i helgen/ferien, hva jeg spiser i jula, bursdager, om jeg har vært hos frisør. De som mener man skal tåle all verdens spm om slikt har ikke opplevd at det er blitt brukt imot de. Anonymkode: 019fb...732 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #47 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg tviler MEGET sterkt på at et fremmed menneske spør deg om hvilke medisiner du bruker?? I tilfelle har den personen en eller annen forstyrrelse. Og det er bare å svare ingen medisiner, uansett om du bruker noen medisiner eller ikke. Hvis man skal snakke noen ord med et fremmed menneske man tilfeldig møter, så sier det seg selv at det blir litt prøving og feiling, og her må man jo være litt overbærende. Spesielt kan det være vanskelig om den ene står der taus som en østers og den andre prøver å holde samtalen i gang. Det er vel da det gjerne oppstår en slags intervju-situasjon, fordi den andre er så motvillig mot å snakke, og står og svarer med enstavelsesord. Hvis noen stiller meg et spørsmål som jeg ikke har lyst til å svare på, så velger jeg bare å si noe vagt til svar. Det er da fullstendig opp til deg hva du deler med andre. Jeg er introvert selv, men det er ikke så ille at jeg ikke synes det er fint å bli kjent med nye mennesker. Jeg synes ikke at verden går under om noen stiller meg et spørsmål jeg synes er litt vel personlig, kan sikkert være ganske direkte og rett på sak selv. Vi har alle ulike grenser, noen er veldig åpne, og jeg synes faktisk at det er litt koselig med de som er veldig ærlige og rett frem, som inkluderer deg i livet sitt. Anonymkode: 71ffb...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #48 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Avbryter de deg for å stille flere spørsmål? Ignorerer de dine spørsmål og bare spør videre? Anonymkode: 23b39...d2d Ja. Dette er faktisk ganske vanlig, og jeg tror det er mest mot stille mennesker. Helene1982 skrev (8 timer siden): Jeg er nok en av dem TS hadde syntes stilte for mange spørsmål, selv om intensjonen min er at jeg liker å bli kjent med folk. Jeg mener at såppas må man tåle. Nei, det høres ikke ut som du er en sånn jeg mener, men det er vanskelig å si uten å ha møtt deg. Hvis du er en sånn, så lytt litt mer og spør litt mindre Hva andre skal tåle er forøvrig ikke opp til deg. AnonymBruker skrev (8 timer siden): De verste er de som var bekjente av deg for typ 20 år siden som stiller deg nærgående spørsmål om livet ditt som om dere var bestiser den dag i dag.. Altså, ikke spør meg om min nøyaktige adresse eller om jeg er gift/har kjæreste 2 min etter at du tilfeldigvis traff på meg på gata etter 20 år uten kontakt. Ellers kjenner jeg dessverre flere som kan finne på å stille svært personlige spørsmål kun for å ha noe å slarve videre til andre om. De tror jeg ikke har skjønt hva de holder på med. Etter å ha opplevd at noen drar og utbroderer helt vanlige småting til å bli store dramakonflikter syns jeg ikke det er greit med spm om hva jeg skal i helgen/ferien, hva jeg spiser i jula, bursdager, om jeg har vært hos frisør. De som mener man skal tåle all verdens spm om slikt har ikke opplevd at det er blitt brukt imot de. Anonymkode: 019fb...732 Enig i alt du skriver. AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1. Jeg tviler MEGET sterkt på at et fremmed menneske spør deg om hvilke medisiner du bruker?? I 2. Hvis noen stiller meg et spørsmål som jeg ikke har lyst til å svare på, så velger jeg bare å si noe vagt til svar. Det er da fullstendig opp til deg hva du deler med andre. 3. Jeg er introvert selv, men det er ikke så ille at jeg ikke synes det er fint å bli kjent med nye mennesker. Jeg synes ikke at verden går under om noen stiller meg et spørsmål jeg synes er litt vel personlig, kan sikkert være ganske direkte og rett på sak selv. Vi har alle ulike grenser, noen er veldig åpne, og jeg synes faktisk at det er litt koselig med de som er veldig ærlige og rett frem, som inkluderer deg i livet sitt. Anonymkode: 71ffb...9c9 1. Jo, det skjer. Ofte pga et rykte om at jeg har en eller annen sykdom, viser det seg. Dette er selvsagt ikke info jeg deler med alle. 2. Det gjør jeg også, det skriver jeg tidligere i tråden. Men det er fortsatt ubehagelig. 3. Jeg er en ekstrovert introvert, jeg liker også godt å bli kjent med mennesker og snakker gjerne om jeg føler meg trygg. Folk må gjerne være ærlige og rett fram om seg selv, men ikke forvent at jeg ønsker å dele masse greier, spesielt ikke når vi ikke kjenner hverandre og mange andre hører på. De samme menneskene tar forøvrig null kontakt på tomannshånd. Min verden går heller ikke under om noen stiller meg frekke spørsmål (hva skjer med den voldsomme dramatiseringen av situasjonen?!), men jeg tror mange som oppfører seg sånn ikke vet at de gjør andre utilpass, de tror de er inkluderende og sosialt dyktige. Jeg forteller (og det er faktisk flere i tråden her som sier det samme) at det ikke er sånn. Så får man velge å ta det til seg, bruke noen minutter på selvrefleksjon og mulighet til å gjøre andres liv litt bedre, eller man kan tenke at nei, ikke faen, det er alle andre som må ta seg sammen, såpass får de tåle, de/alle er så krenka, jeg kan gjøre som jeg vil. Anonymkode: f472f...352 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #49 Skrevet 21. oktober 2022 Det finnes så klart mennesker som totalt mangler både sosiale antenner og folkeskikk, men jeg håper ikke det er skjer veldig ofte man treffer mennesker som setter i gang avhør om personlige ting. Har aldri opplevd at noen spør om hverken samlivsbrudd eller medisiner ut av det blå, altså. Folk flest har jo ikke sååå dårlige sosiale antenner, heldigvis.. Ellers er vi jo ulike da. Noen tenker at å stille spørsmål og være interessert i den andre er en hyggelig ting. Man prøver å være inkluderende overfor den «stille» personen. Andre synes spørsmål er ubehagelig. Ingen av delene er feil, men vi er ulike. Vi får alle prøve å være rause med hverandre tenker jeg. Jeg prøver i alle fall å «lese situasjonen», men kanskje jeg bommer noen ganger. Det er ikke lett å føre den «perfekte samtalen» som er perfekt tilpasset den man snakker med sine preferanser, særlig når man ikke kjenner den personen. Jeg kan selv synes det er ubehagelig hvis folk er veldig stille og bare svarer i enstavelsesord liksom. Som sagt, vi er ulike. Anonymkode: 81254...a15 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #50 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan selv synes det er ubehagelig hvis folk er veldig stille og bare svarer i enstavelsesord liksom Det kan jo jeg, også, men det er ikke det jeg prøver å få fram her. Ut i fra min erfaring er det veldig få som svarer bare i enstavelsesord og ja/nei. Og de som gjør det signaliserer vel at de ikke vil snakke? Sånn tolker i alle fall jeg det. Jeg svarer bare sånn til folk jeg ikke liker. Anonymkode: f472f...352
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #51 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det kan jo jeg, også, men det er ikke det jeg prøver å få fram her. Ut i fra min erfaring er det veldig få som svarer bare i enstavelsesord og ja/nei. Og de som gjør det signaliserer vel at de ikke vil snakke? Sånn tolker i alle fall jeg det. Jeg svarer bare sånn til folk jeg ikke liker. Anonymkode: f472f...352 Poenget mitt var bare at når to mennesker snakker sammen som ikke kjenner hverandre, så er det jo helt normalt at det kan bli litt «ubehagelig». Kanskje den ene snakker mye, og synes det er litt ubehagelig at den andre snakker lite, og motsatt. Vi er ulike. Det er liksom en del av det sosiale samspillet. At man har ulik personlighet, kløner det litt til, kanskje bommer litt og det blir litt rar stemning - det tror jeg er helt normalt. Det jeg derimot håper er mindre normalt er å overfalle folk med et avhør av intime spørsmål, og kreve svar på alt fra hva slags sykdommer den andre har til hvorfor det ble slutt med eksmannen. Det er jo ikke normal oppførsel overhodet. Hvis man opplever det ofte, så tror jeg at jeg hadde revurdert miljøene jeg var i. Anonymkode: 81254...a15 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #52 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man opplever det ofte, så tror jeg at jeg hadde revurdert miljøene jeg var i. Jeg har opplevd det veldig ofte, og jeg vet at mange av de som gjør det både ser på seg selv om sosialt dyktige og også blir omtalt som det av andre. Mange av dem har jeg møtt på jobb. Jeg tror mange tror at når man skal snakke med en som er litt stille så må man stille tusen spørsmål. Men veien å gå er heller bare å prate og involvere den andre naturlig i samtalen. Anonymkode: f472f...352
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #53 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg føler at dette kan løses veldig fint, ved å stoppe spørsmålene med en lystig, rolig og bestemt tone! For eksempel, smil, le litt og si: "oj, nå syntes jeg det ble litt intenst/personlig/mange spørsmål på en gang! Vi trenger vel ikke å lære alt om hverandre med en gang?" og så eventuelt spør tilbake "Hva med deg?" Hvis personen ikke gir seg kan du jo konfrontere litt mer: "Du, jeg skjønner at du kanskje ikke mener det sånn, men for meg blir noen av disse spørsmålene litt inntrengende og ubehagelige! Hva med å snakke om noe annet/litt lettere? Sett en bra film i det siste?" Å ta utgangspunkt i at de aller fleste mennesker der ute er gode, men kanskje litt klønete, usikre og intense i sosiale sammenhenger, er også en veldig fin innstilling å ta - selv når det ikke stemmer og du faktisk dealer med en sladrete eller slem person! Hev deg over det og lær deg gode strategier for å styre samtalen vekk fra det du opplever som ubehagelig Anonymkode: f498a...e2a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #54 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hev deg over det og lær deg gode strategier for å styre samtalen vekk fra det du opplever som ubehagelig Du - og flere andre - misser fullstendig poenget med tråden. Jeg ber ikke om hjelp til å takle folk som er sånn, jeg sier fra til de som er sånn at hallo! dette er faktisk ikke greit! Anonymkode: f472f...352
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #55 Skrevet 21. oktober 2022 Hvor treffer en mennesker som spør om hvilke medisiner en bruker? Det er et spørsmål jeg aldri har fått. Anonymkode: 9eb67...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #56 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor treffer en mennesker som spør om hvilke medisiner en bruker? Det er et spørsmål jeg aldri har fått. Anonymkode: 9eb67...2d1 Har svart på det flere ganger allerede. Jobb. Og ikke spør hvilken jobb, det svarer jeg ikke på og er i tillegg irrelevant. Anonymkode: f472f...352
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #57 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 17.16): Da får man jobbe med seg selv, og eventuelt oppsøke hjelp for problemene. Alternativt akseptere at ikke alle er like, og at ikke alle mennesker i verden til enhver tid vil gjøre eller si ting som akkurat du liker eller vil høre. Velkommen til verden. Anonymkode: 08dd0...f24 Hvorfor er det alltid de som ikke liker smalltalk som skal jobbe med seg selv? Hva med at skravlepetterne og skravlekjerringene jobber med seg selv og denne trangen til å alltid fylle stillheten med skravling? Stillhet er undervurdert. Anonymkode: b1b96...3c0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #58 Skrevet 21. oktober 2022 On 10/20/2022 at 5:20 PM, AnonymBruker said: Jeg hjelper sosial-intervjuerne å forstå at det de driver med er ubehagelig. Værsågod. Anonymkode: f472f...352 Du kan kanskje få deg en skjorte der det står ligg unna eller føkk off eller noe? Så får du sitte der og nistirre ned i telefonen din i fred…. Anonymkode: 4c2d1...75f 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #59 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 17.52): Må legge til at jeg hadde ikke brukt så mye energi på å bli kjent med noen som var typ sånn her: Meg; Åh så deilig vær det er i dag! Deg; Ja Meg; Håper det er like fint vær i helgen, det er så deilig å komme seg ut på tur med hund og barn når sola skinner Deg; Ja Meg; Ja du liker å komme deg ut du å, ja? Noen dyr eller barn som drar deg ut også? 😃 Deg; Ja Meg; Ja .. Ja mhm .. Ja, du har barn på skolen her eller? (Nå begynner man å skjønne at lyset er slukket hos den andre personen) Deg; Har det, ja. Meg; Hyggelig 😃 Hvilken klasse går de i da? Deg; Det ønsker jeg ikke å si. Meg; 🙃🙃🙃 Deg; 🥸 Meg; 🙂 Deg; 🙂 Meg; Nei .. Trives du her i den nye jobben da? Deg; Ja det virker som en fin arbeidsplass dette. Meg; Ja, vi er en kjempe fin gjeng her! Deg; 🙂 Meg; 🙂 Deg; 🙂 Meg; Ja, men det er jo fint vær da … BYE! Orker ikke sånne folk 🤠 Anonymkode: d2e96...dd5 Hadde nå enda alle vært som deg, og faktisk bare gått. Da har du jo tatt hintet. Jeg var mer høflig før, men hvis jeg treffer på skravlete og nysgjerrige mennesker nå så sørger jeg for å avslutte samtalen fort ved å finne en unnskyldning for å komme meg bort derfra. Orker ikke smalltalk, og spesielt ikke overfladisk pjatt med folk jeg ikke kjenner. Da vil jeg heller ha noen gode samtaler med mennesker jeg kjenner og trives sammen med. Man merker ofte om folk er overhøflige smalltalkere eller om de faktisk er interessert i å bli kjent. Sistnevnte kan jeg gjerne snakke med og bli bedre kjent med, og det er ofte mennesker som ikke får kløe av litt stillhet innimellom. Behagelige mennesker å forholde seg til Anonymkode: b1b96...3c0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #60 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har svart på det flere ganger allerede. Jobb. Og ikke spør hvilken jobb, det svarer jeg ikke på og er i tillegg irrelevant. Anonymkode: f472f...352 Antageligvis i et kvinnedominert arbeidssted. Det er helt greit å svare at det vil du ikke snakke om på de spørsmålene du ikke liker. Anonymkode: 9eb67...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå