Gå til innhold

Utleier ønsker korttidsleien innbetalt 10 dager før innflytting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal leie en leilighet i 12 dager da jeg skal på behandling på en daginstitusjon som ikke har bolig til pasientene.

Utleier ønsker jeg skal betale inn leien 10 dager før jeg flytter inn, og det synes jeg er litt lang tid i forveien.

Forstår det sånn at jeg må betale hvis jeg blir syk og må avlyse.

Dette er en leilighet som kun pasienter leier, så det er rift om å bo der, og utleier har ventelister før pasienter som trenger sted å bo mens de er på behandling.

Hvis jeg blir syk og avlyser får hun jo leid ut til noen andre uten problem.

Er dette riktig?

Er mye syk så det er grunnen til at jeg spør.

Anonymkode: 4f799...d9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleier kan kreve det. Du må jo ikke leie der.

Anonymkode: 5e1fd...d22

Skrevet

Utleier kan kreve at du betaler på forhånd, men utleier har ikke lov til å ta betalt for å leie ut til deg og så ta betalt av noen andre for samme tidsperiode. Hvis du blir syk og ikke kan reise skal du enten ha pengene tilbake eller så kan ikke utleier leie ut til noen andre i samme tidsrom. Det er ikke lov å ta betalt for samme husrom to ganger.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo han sin leilighet så ser ingen grunn til han ikke kan kreve det 

Skrevet
altflyter skrev (2 timer siden):

Utleier kan kreve at du betaler på forhånd, men utleier har ikke lov til å ta betalt for å leie ut til deg og så ta betalt av noen andre for samme tidsperiode. Hvis du blir syk og ikke kan reise skal du enten ha pengene tilbake eller så kan ikke utleier leie ut til noen andre i samme tidsrom. Det er ikke lov å ta betalt for samme husrom to ganger.

Ts her

En annen gang ble jeg syk dagen før jeg skulle reise dit og måtte avlyse rehabiliterings oppholdet, og da måtte jeg betale for tre døgn som "straff" for at jeg avbestilte tett på ankomstdag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her

En annen gang ble jeg syk dagen før jeg skulle reise dit og måtte avlyse rehabiliterings oppholdet, og da måtte jeg betale for tre døgn som "straff" for at jeg avbestilte tett på ankomstdag.

Og det kan fint stemme, så sant han ikke leide ut leiligheten til noen andre i de tre dagene😊

• Liker 2
Skrevet
altflyter skrev (16 timer siden):

Kilder?

Anonymkode: 85702...dba

Skrevet

Jeg tipper at utleier tidligere har slitt med at folk avbestiller i siste liten og så nekter å betale. Selv om det er rift om å bo der, så er det vel ikke sånn at folk står klare samme dag? Vet man om det i sånn nogenlunde god tid kan man kanskje leie ut til noen andre, men det går jo ikke hvis den som skulle leie melder avbud i siste liten eller kanskje bare aldri dukker opp. Så sitter utleier der og må krangle om å få pengene sine. 

Så jeg forstår godt at utleier ønsker betaling i god tid. Du er jo selv en av de som håper på å slippe å betale om du blir syk og ikke kan dra likevel. Du ikke kan vite sikkert om utleier får inn en annen leietaker, og du du kan rett og slett ikke forvente at utleier skal bære risikoen for det. 

(Så er det selvsagt slik flere har påpekt at ikke utleier kan leie ut til noen andre i tiden du har betalt for å være der da.) 

Anonymkode: 47ca4...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kilder?

Anonymkode: 85702...dba

Du vil ha en kilde på at man ikke kan selge den samme varen til to mennesker samtidig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...