Gå til innhold

Høst hagespørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg klippe rosene nå?

Gresset har blitt veldig langt og det er mye fuktighet, så får ikke til å klippe det. Bør jeg virkelig gjøre en innsats eller kan jeg la det være slik frem til våren eller er det dumt?

Plommetreet har mistet mye blader, bør jeg rake det opp, eller er det bare bra for plenen at det ligger der over vinteren?

Har noen flekker på plenen uten gress, kan jeg så nå eller bør jeg vente til våren?

Anonymkode: e4842...411

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja rosene kan du klippe  :) lurt og klippe gresset nå så slipper du isbrann :) løvet bør tas nå 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (20 minutter siden):

Ja rosene kan du klippe  :) lurt og klippe gresset nå så slipper du isbrann :) løvet bør tas nå 

Blir det isbrann med høyt gress? Hvordan skal jeg få klippet det? Alt er vått. Løvet kan jeg fjerne, men trodde kanskje det ga næring til gresset?

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ikke klipp gresset nå, det skal ikke gjøres.

Løvbladene kan du ta rundt plantene dine, det er bare bra for dem over vinteren.

Ikke så noe gress nå, vent til våren.

☺️

Anonymkode: d3d15...5c4

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis gresset ditt er kjempelangt, slik at det legger seg, ville jeg klippet det på høyeste innstilling på gressklipperen. Ellers lar du det være.

Rosene skal ikke klippes før til våren (når bjørka får museører). Klipper de nå er de ekstra utsatt for frost, og snittene tørker ikke skikkelig opp, slik at du kan få sykdommer.

Løv bør rakes opp hvis det ligger så tett at det blir et teppe over plenen. Da kan gresset under råtne. Hvis ikke, kan du vente til våren.

Det er poengløst å så gress med den lave middeltemperaturen vi har nå.

Anonymkode: b16a2...130

• Liker 3
Skrevet

Takker for alle svar! Rosene står i store potter og vurderte å klippe de ned og sette i utebod, men kanskje de bare skal stå ute uten å gjøre noe med de? 

Gresset er så høyt at det legger seg enkelte steder, men må nok bruke kanteklipper på på det i såfall, men det er veldig vått, så usikker på om jeg får klippet det. Må evt bruke saks 😅 men er bare langs vegen opp til inngangen.

Løvet kan jeg rake opp.

Da sår jeg ikke gress nå. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke klipp gresset nå, det skal ikke gjøres.

Løvbladene kan du ta rundt plantene dine, det er bare bra for dem over vinteren.

Ikke så noe gress nå, vent til våren.

☺️

Anonymkode: d3d15...5c4

Hvorfor skal man ikke klippe plenen nå hvis det er behov?

Anonymkode: 5a5c4...20c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal man ikke klippe plenen nå hvis det er behov?

Anonymkode: 5a5c4...20c

Jeg har forstått det tidligere som at det er bra for plenen å ha den ikke for kort når snøen kommer, men jeg har da enkelte steder hvor den er så lang at det legger seg og da ble jeg usikker, men igjen så er det så vått ute at jeg ikke får klippet det med gressklipperen. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takker for alle svar! Rosene står i store potter og vurderte å klippe de ned og sette i utebod, men kanskje de bare skal stå ute uten å gjøre noe med de? 

Gresset er så høyt at det legger seg enkelte steder, men må nok bruke kanteklipper på på det i såfall, men det er veldig vått, så usikker på om jeg får klippet det. Må evt bruke saks 😅 men er bare langs vegen opp til inngangen.

Løvet kan jeg rake opp.

Da sår jeg ikke gress nå. Ts

Hvis rosene står i potter må du sette dem slik at pottene ikke blir klissbløte i vinter. Da vil røttene råtne til våren. Sett dem gjerne i en bod, men husk at roser har begrenset levetid i potter. Det beste er å jordslå dem for vinteren, og potte de opp igjen til våren. Er de for store å håndtere, så kan du klippe litt. Roser får ofte kraftige høstskudd, som det kan være nyttig å ta ned. Men det aller beste er å ikke lage sår før kulda setter inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan jeg klippe rosene nå?

Gresset har blitt veldig langt og det er mye fuktighet, så får ikke til å klippe det. Bør jeg virkelig gjøre en innsats eller kan jeg la det være slik frem til våren eller er det dumt?

Plommetreet har mistet mye blader, bør jeg rake det opp, eller er det bare bra for plenen at det ligger der over vinteren?

Har noen flekker på plenen uten gress, kan jeg så nå eller bør jeg vente til våren?

Roser skal ikke beskjæres så sent på høsten når det er fare for nattefrost. Den eneste beskjæringen som skal gjøres av de nå er evt tørre/syke grener eller skudd. 

Roser skal beskjæres om våren når faren for frost er over. De kan også beskjæres ganske kraftig etter blomstring, dvs sensommer eller tidlig høst.

Om det er feil eller ikke å klippe gresset nå kommer helt an på hvor i landet man bor. Her på det milde Vestlandet klipper vi fortsatt plenen fordi den vokser. Kommer til å klippe en gang til før vinteren. Vi har milde vintere hvor plenen noen ganger vokser omtrent gjennom hele.

Hvis det ikke er snakk om uhorvelige mengder med løv, slik at gresset under rotner hvis det blir liggende, så lar jeg løvet ligge. Som du sier så omdannes det til næring.

• Liker 1
Skrevet

Det er større fare for isbrann ved for kort gress enn for langt, så ville latt det være

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Asker. Østlandet. Men det er vått gress. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir det isbrann med høyt gress? Hvordan skal jeg få klippet det? Alt er vått. Løvet kan jeg fjerne, men trodde kanskje det ga næring til gresset?

Ts

Jeg ga F i å klippe det og lot det vokse på våren var hele plenen ødelagt og tok lang tid å få det bra igjen jeg brukte en Ryddesag med trådsnelle  som jeg har Husqvarna 343F de selges  rimeligere på jula :) 

Bensindrevet ryddesag | Vibrasjonsdempet rigg | MEEC TOOLS (jula.no)

selvfølgelig kan du la det ligge tenkte mere praktisk (deilig å slippe til våren) joa det gir  næring til plenen 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg bor i Asker. Østlandet. Men det er vått gress. Ts

Om det er vått så la være. Det vil bare pakke seg i gressklipperen. 

Anonymkode: a9a36...c2b

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (På 20.10.2022 den 16.36):

Rosene blir mye mer utsatt for vinterskader om de klippes nå. Jeg anbefaler å vente til våren - når bjørka har museører. 

Anonymkode: 0c806...875

• Liker 1
Skrevet

Bor i nord-norge og klipper gjerne plenen ut i oktober hvis den er tørr. Klipper hovedsakelig for å fjerne løv. Men allerede i august begynner jeg å gradvis øke klippehøyden på gresset slik at gresset er på det lengste om høsten. Første klipp på våren er motsatt, da stiller jeg klipperen på det laveste å starter rett etter snøen har smeltet og det har tørket opp i slutten av april, før plenen har blitt grønn. Får da fjernet alt dødt gress og løv i en omgang. På klipp nr 2 har jeg normal høyde som jeg da altså beholder ut sommeren.

Anonymkode: 711ab...a0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rosene blir mye mer utsatt for vinterskader om de klippes nå. Jeg anbefaler å vente til våren - når bjørka har museører. 

Anonymkode: 0c806...875

Hei ja de gjør det dessverre vent til våre :) hehe museører :)

Skrevet

La bladene ligge, og klipp de ned i plenen med gressklipper til våren. Bedre med lengre enn kortere gress under vinteren. Ikke klipp rosene nå, vent til de skyter nye skudd. 

Anonymkode: f1871...71a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La bladene ligge, og klipp de ned i plenen med gressklipper til våren. Bedre med lengre enn kortere gress under vinteren. Ikke klipp rosene nå, vent til de skyter nye skudd. 

Anonymkode: f1871...71a

Kan jeg la krukkene stå ute med rosene i. Det er store tunge krukker og kraftige roser. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg la krukkene stå ute med rosene i. Det er store tunge krukker og kraftige roser. Ts

Krukkene kan stå ute, men de bør stå tørt, for eksempel under tak. Hvis de blir klissbløte gjennom vinteren er det stor sjanse for at røttene fryser, eller råtner når våren kommer. Roser kommer sent i gang på våren og suger ikke vann før langt ut i mai ofte (da bjørka har museører)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...