AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #41 Skrevet 21. oktober 2022 Kaffekrus skrev (7 timer siden): Barn på 10, 12 og 16. Ingen får ta mat uten å spørre først. Det eneste som er "lov" er nudler, egg og korn/frokostblanding. Vi serverer middag hver dag, er de sultne mellom skole og middag kan de ta seg en brødskive. Hadde aldri orket å tilpasse kjøkkenskap etter mat som barna kan forsyne seg fritt fra, og et skap med planlagt middagsmat. All mat i huset er "planlagt" mat, eller diverse tilbehør som kan brukes til flere retter. Poteter bruker vi feks sjelden. Da kjøper jeg så mange poteter jeg tror vi spiser, pluss et par til i tilfelle noen spiser flere enn jeg beregnet. Uaktuelt å skulle kjøpe inn 5 ekstra poteter "fordi,kanskje, i tilfelle noen er sulten etter skolen". Kan potensielt bli veldig mye mat som må kastes da, og det gidder jeg ikke. Å jeg hadde aldri nektet mine å være Mette ! Anonymkode: d4e05...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #42 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å jeg hadde aldri nektet mine å være Mette ! Anonymkode: d4e05...2e6 Mette på annet enn brød, egg, nudler eller frokostblanding; og mette døgnet rundt, de skal ikke være sultne før middag eller før kvelds? Jeg ønsker de er litt sultne nå og da, jeg, tre ganger i døgnet i hvertfall. Anonymkode: d548b...c06 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #43 Skrevet 21. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Å jeg hadde aldri nektet mine å være Mette ! Anonymkode: d4e05...2e6 Du vet at vi ikke er laget for å gå og være mette hele tiden døgnet rundt? Vi har sultfølelse for en grunn, det er ren informasjon om at nå bør man kanskje begynne å tenke på neste måltid og det er en følelse som går over igjen etter 5-10 min. Det er viktig å være skikkelig sulten før et måltid. Og for den saks skyld, å nekte noen å bli mette er å nekte dem å spise nok til måltidet. For det er jo fysisk umulig å være mett hele tiden. Metthet er bare informasjon om at nå har man spist nok dette måltidet. Mesteparten av tiden bør vi være nøytrale, hverken sulten eller mett. Anonymkode: c23db...aff
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #44 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mette på annet enn brød, egg, nudler eller frokostblanding; og mette døgnet rundt, de skal ikke være sultne før middag eller før kvelds? Jeg ønsker de er litt sultne nå og da, jeg, tre ganger i døgnet i hvertfall. Anonymkode: d548b...c06 Hee tar man mat når man er sulten , ingen må spørre! Anonymkode: d4e05...2e6 1
Frøknen Skrevet 21. oktober 2022 #45 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg har en gutt på 14 år og han vet helt klart hvordan å spise!! Han spiser mye ristet brød, toast, omelett og nudler innimellom fellesmåltider, og det er jo egentlig helt greit. I går spiste han omelett, oppskåret tomat og agurk og med en yoghurt til "dessert". Alt dette gjør han selv, for ikke søren om jeg er kokken hans! Mitt tips ville vært å kjøpe noe fryste bagels som de kan tine, riste i brødrister, kjøp noe frukt og/eller bær også porsjonsyoghurter? Er ikke det et tiktok måltid?? 😂 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #46 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hee tar man mat når man er sulten , ingen må spørre! Anonymkode: d4e05...2e6 Det er jo ingen som argumenter for at tenåringene ikke skal få mat? Poenget er jo at ingen bør spise opp middagsingredienser (som er dyrt) til momsing og mellommåltid. Som i tillegg til å bli uforholdsmessig dyrt, gir problemer med middagslagingen - når en plutselig mangler eller har for lite av det som er planlagt. Det handler om økonomi, ja. Men like mye om å vise respekt for felles ressurser og ta hensyn til den/de som planlegger, handler inn og lager middager til familiefellesskapet. Å lære dem å åpne blikket litt, og se andre enn kun seg selv og sitt ønske, er en viktig del av sosialisering. Dessuten bør de få et realistisk forhold til matbudsjett, og hvordan spise balansert uten å ruinere seg før de skal flytte på hybel. Middagsmat flere ganger om dagen går ikke på studielån. Anonymkode: 6ce95...4a2 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #47 Skrevet 21. oktober 2022 Anonymus Notarius skrev (22 timer siden): For det første er det jo mange land i Asia som er blant de feiteste i verden (mange land i Midtøsten), og å spise ris er ikke akkurat sunnere enn brød. Heller tvert i mot. Og nei, det er ikke brød som gjør folk feite. Før levde nordmenn flest på brød og grøt, ingen var feite. Det er så klart mengden mat mat spiser som avgjør hvorvidt man er feit. I tillegg kommer billig og lett tilgjengelig ferdigmat, snacks og godterier. Det er det som gjør folk feite, ikke brød. Du tror de bare spiser ris i Asia?? Det finnes andre ting enn ris og brød. Slutt å stappe i barna dine karbohydrater Anonymkode: e795e...501 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #48 Skrevet 21. oktober 2022 Kaffekrus skrev (10 timer siden): Barn på 10, 12 og 16. Ingen får ta mat uten å spørre først. Det eneste som er "lov" er nudler, egg og korn/frokostblanding. Vi serverer middag hver dag, er de sultne mellom skole og middag kan de ta seg en brødskive. Hadde aldri orket å tilpasse kjøkkenskap etter mat som barna kan forsyne seg fritt fra, og et skap med planlagt middagsmat. All mat i huset er "planlagt" mat, eller diverse tilbehør som kan brukes til flere retter. Poteter bruker vi feks sjelden. Da kjøper jeg så mange poteter jeg tror vi spiser, pluss et par til i tilfelle noen spiser flere enn jeg beregnet. Uaktuelt å skulle kjøpe inn 5 ekstra poteter "fordi,kanskje, i tilfelle noen er sulten etter skolen". Kan potensielt bli veldig mye mat som må kastes da, og det gidder jeg ikke. Må de spørre om å ordne seg brødskiver hvis de er sulten?😳 Anonymkode: ae74d...94b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #49 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg vil at mine sier fra om de har tenkt å lage seg noe så de ikke lager noe rett før middag som gjør at de spiser for lite middag for så å bli veldig sultne igjen på kvelden. Jeg likevel forstår om mine blir sultne på kveldene for noen ganger spiser vi middag kl 16, og senest 20- helt avhengig av når ungene trener og det er i perioder knapt en trenings eller kampfri dag. Anonymkode: 2253a...88c 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #50 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ingen som argumenter for at tenåringene ikke skal få mat? Poenget er jo at ingen bør spise opp middagsingredienser (som er dyrt) til momsing og mellommåltid. Som i tillegg til å bli uforholdsmessig dyrt, gir problemer med middagslagingen - når en plutselig mangler eller har for lite av det som er planlagt. Det handler om økonomi, ja. Men like mye om å vise respekt for felles ressurser og ta hensyn til den/de som planlegger, handler inn og lager middager til familiefellesskapet. Å lære dem å åpne blikket litt, og se andre enn kun seg selv og sitt ønske, er en viktig del av sosialisering. Dessuten bør de få et realistisk forhold til matbudsjett, og hvordan spise balansert uten å ruinere seg før de skal flytte på hybel. Middagsmat flere ganger om dagen går ikke på studielån. Anonymkode: 6ce95...4a2 Å måttespørre om mat er ikke for oss, hadde aldri orket å ha det sånn og jo noen skreiv det Anonymkode: d4e05...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #51 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Å måttespørre om mat er ikke for oss, hadde aldri orket å ha det sånn og jo noen skreiv det Anonymkode: d4e05...2e6 Å spørre om det passer å spise nå er ikke det samme som å måtte spørre om å få lov å spise. Selvfølgelig sjekker en med de andre hjemme om det er lenge til middag, eller kanskje det er planlagt å lage noe godt til felles kveldsmat. Å snakke med de en bor med og tilpasse seg hverandre er igjen helt normal sosialisering. Å omformulere det til ‘å måtte spørre om mat’ er rett ut uærlig, og nokså stygg debattskikk. Anonymkode: 6ce95...4a2 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #52 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å spørre om det passer å spise nå er ikke det samme som å måtte spørre om å få lov å spise. Selvfølgelig sjekker en med de andre hjemme om det er lenge til middag, eller kanskje det er planlagt å lage noe godt til felles kveldsmat. Å snakke med de en bor med og tilpasse seg hverandre er igjen helt normal sosialisering. Å omformulere det til ‘å måtte spørre om mat’ er rett ut uærlig, og nokså stygg debattskikk. Anonymkode: 6ce95...4a2 Det står må spørre, ingen får ta mat uten å spørre så nei det er ikke uærlig ! Anonymkode: d4e05...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #53 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å spørre om det passer å spise nå er ikke det samme som å måtte spørre om å få lov å spise. Selvfølgelig sjekker en med de andre hjemme om det er lenge til middag, eller kanskje det er planlagt å lage noe godt til felles kveldsmat. Å snakke med de en bor med og tilpasse seg hverandre er igjen helt normal sosialisering. Å omformulere det til ‘å måtte spørre om mat’ er rett ut uærlig, og nokså stygg debattskikk. Anonymkode: 6ce95...4a2 Det står jo « ingen får ta mat uten å spørre først. « Til og med 1 åringen min forsyner seg med en banan eller en havrekjeks om hu er sulten før middagen er ferdig. Nekter da ikke folk mat😳 Anonymkode: ae74d...94b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #54 Skrevet 21. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det står jo « ingen får ta mat uten å spørre først. « Til og med 1 åringen min forsyner seg med en banan eller en havrekjeks om hu er sulten før middagen er ferdig. Nekter da ikke folk mat😳 Anonymkode: ae74d...94b Det var da voldsomt til dramatisering. Jeg er 40+ og jeg spør også min samboer før jeg tar meg mat hvis det er hans tur å lage middag. Fordi jeg vil vite om det er èn eller tre timer til mat, det avgjør hva og hvor mye jeg spiser. Det er det jeg forsto vedkommende mente. Anonymkode: fc758...62f 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #55 Skrevet 21. oktober 2022 Våre tenåringsgutter på 13 og 16 er veldig glad i wrap/ salat etter skolen. De spiser lite på skolen da de som regel ikke er sultne og da synes jeg det er greit at de spiser det de vil. Steker opp ekstra kylling sim de kan bruke, evt skinke/kyllingpålegg. En av dem er glad i grøt med yoghurt så da har vi alltid ferdig havre/chiagrøt i kjøleskap. Vi har også toastbrød, går en del av det. Minste jenta på 9 er glad i nudler, toast eller knekkebrød. På kvelden blir det middagsrester eller toast/ostesmørbrød/frukt/ smoothie. Hvis vi har hatt pizza eller pizzasnurrer så spiser de det. Anonymkode: 12d0c...1db
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #56 Skrevet 21. oktober 2022 Reign skrev (8 timer siden): Dette er vel den rake motsetningen på hva man har etablert at er gunstig for helsa med mindre man har et ekstremt aktivitetsnivå. Det er ingenting som heter "å holde forbrenningen oppe". Du forbrenner så lenge hjertet ditt slår og du puster. Ta deg en prat med en klinisk eræringsfysiolg du. Jeg sto stille på vekta frem til jeg begynte å spise små, hyppige måltider. Det som skjer med kroppen om du spiser mye og sjeldent er at det samler seg bakterier i tarmene som kan gi vektøkning, kroppen går også inn i sparemodus, fremfor å bruke jevnt med kalorier i løpet av dagen. Jeg er ikke selvlært, har gått på kurs hos lege og klinisk ernæringsfysiolog. Dette er vaner jeg lærer mine egne barn, noe som har gitt de mer energi. Det er ikke snakk om mye mat. En neve nøtter, ett knekkebrød, en youhurt eller en banan. Anonymkode: 52ee0...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #57 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ta deg en prat med en klinisk eræringsfysiolg du. Jeg sto stille på vekta frem til jeg begynte å spise små, hyppige måltider. Det som skjer med kroppen om du spiser mye og sjeldent er at det samler seg bakterier i tarmene som kan gi vektøkning, kroppen går også inn i sparemodus, fremfor å bruke jevnt med kalorier i løpet av dagen. Jeg er ikke selvlært, har gått på kurs hos lege og klinisk ernæringsfysiolog. Dette er vaner jeg lærer mine egne barn, noe som har gitt de mer energi. Det er ikke snakk om mye mat. En neve nøtter, ett knekkebrød, en youhurt eller en banan. Anonymkode: 52ee0...cf0 Tror du misforsto kurset Anonymkode: e795e...501 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #58 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du misforsto kurset Anonymkode: e795e...501 Overhodet ikke. Det er ett kurs for livsstilsendring. Hvordan leve sunt for kroppen.. Disse folka kan det, veldig få nordmenn kan det. Hvorfor tror du vi har mye overvekt her i landet? Lever du for spis mindre og tren mer? Ikke en metode anbefalt av helsepersonell Anonymkode: 52ee0...cf0
Kaffekrus Skrevet 22. oktober 2022 #59 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det var da voldsomt til dramatisering. Jeg er 40+ og jeg spør også min samboer før jeg tar meg mat hvis det er hans tur å lage middag. Fordi jeg vil vite om det er èn eller tre timer til mat, det avgjør hva og hvor mye jeg spiser. Det er det jeg forsto vedkommende mente. Anonymkode: fc758...62f Du forsto det helt riktig. Har aldri nektet barna mine å spise dersom de er sultne. Det som kan skje at jeg forteller at det ikke er lenge til middag, eller at den maten de ber om skal brukes til noe spesielt. Er det mat i ovnen som barna ikke har registrert er det dumt å spise en toast rett før, for jeg ønsker at de skal bli mette på mest mulig næringsrik mat. Da spør de om det er lenge til middag. Har vi kjøttdeigrester i kjøleskapet etter tacoen, kan vi ha planlagt at at vi skal lage nachos som alle får glede av. Derfor; spørre. 3
Kaffekrus Skrevet 22. oktober 2022 #60 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det står jo « ingen får ta mat uten å spørre først. « Til og med 1 åringen min forsyner seg med en banan eller en havrekjeks om hu er sulten før middagen er ferdig. Nekter da ikke folk mat😳 Anonymkode: ae74d...94b Jeg skriver da virkelig at er de sultne, kan de ta en brødskive. Og at nudler, egg og gryn er lov. Dersom du synes det er greit at biffen forsvinner til tenåringens mellommåltid, så skal du få lov til det. Men jeg synes det er viktigere at familien samles til middag, uten at alle er mette fra digge mellommåltid. Eller at middagen blir halvveis, fordi noen har forsynt seg fra det vi skulle bruke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå