AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg ser at dette skjer ofte noen ganger. Jeg er ikke alvorlig allergisk men mild at jeg må vaske meg med en gang i hendene etterpå eller begynner jeg å klø, nyse og rennende øyer vis jeg klapper en hund.. i går ventet jeg på bussen og da kom det en mann med en liten valp, jaa den var litt søt men helsa mi kommer først.. han kom bare bort med valpen til meg fordi valpen bjeffet og ville bort til meg uten og høre om det går greit, da sa jeg at jeg valpen er søt men jeg kan Dessverre ikke klappe pga allergi, da sier han «men hunden har bare en plagg pels men jaja ingen unnskyldning det», jeg likte ikke at han skulle ta hunden til meg først uten å spørre om det er greit da jeg hadde en hoppende valp på meg og hater når hunder og valper hopper på meg.. og skitner til buksene mine.. han fikk vist denne valpen for 1 uke så han var nokk veldig stas for han. Men ikke greit å bare forvente at andre skal ville klappe den.. Andre også opplever at hundeeiere bare tar hunden sin bort til deg uten at du har «invitert» den? Anonymkode: ffe81...319 1
Juniper Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Heller det omvendte! Jeg ble omtrent løpt ned av folk som ville hilse på bikkja da hun var liten. Kom helt oppi meg og bare satte i gang. Selv når jeg hadde henne inn i ulljakka og de måtte drøyt langt inn i mitt luftrom. Tror konklusjonen er at enkelte mennesker er grenseløse og tar ikke hensyn. Både når de er hundeeiere og hundesyke. 12
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Har aldri opplevd det, men har opplevd mange som løper til oss for å klappe derimot. Anonymkode: e323d...29d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Opplevd flere hundeeiere som har kommet til barna når de er små og spør om de vil klappe hunden for den er "så snill". Barna mine har aldri vært særlig interessert i hund som små, og jeg prøver å lære dem varsomhet med ukjente hunder. Men flere hundeeiere har vært nesten insisterende. Tror, som en over her sier, at det bare er grenseløse folk med dårlige antenner. Sånne folk finnes det noen av her og der, også blant hundeeiere. Anonymkode: 5a648...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Setter veldig stor pris på folk som IKKE hilser på hunden min. Hun er bare snill, men blir så overivrig - hun vil hoppe opp, slikke deg i ansiktet og elske deg for resten av livet. Jeg foretrekker derfor at hun ikke hilser. Anonymkode: 5aa1a...a2b
Anonymbruker*** Skrevet 21. oktober 2022 #6 Skrevet 21. oktober 2022 Nei, det har jeg aldri sett eller opplevd. Det jeg har opplevd er andre hundeeire som har som sin største misjon å la hunden sin få hilse på andre hunder. Om de har hunden løs å lar den løpe bort og synes det er kjempehyggelig. Eller har den i bånd og går mot meg selv om jeg ganske tydelig tar hunden min mellom meg og dem og lager litt avstand. Har fått spørsmål som "lar du ikke hunden din hilse", "driver du å trener", "de MÅ da få hilse" (nei)... Bor i Oslo så det er ikke mangel på andre hunder for disse eierne å hilse på heller. Hunden har tidligere vært ganske utagerende i passeringen. Mye bedre nå siden jeg begynte med mer avstand, fot og kontakt. Men hun er fremdeles tildels skeptisk på enkelte hunder, og tildels uinteressert i mange. Bruker å si ja når folk spør om de kan få hilse og begge hundene har et fint kroppsspråk. Likevell flere som blir skuffet siden min ikke er så interessert. Akkurat som at de lever og ånder for disse hilsesituasjonene. Kanskje disse som står opp og ned i hundepark halve dagen. Et hundehold jeg ikke forstår...
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #7 Skrevet 21. oktober 2022 Juniper skrev (13 timer siden): Heller det omvendte! Jeg ble omtrent løpt ned av folk som ville hilse på bikkja da hun var liten. Kom helt oppi meg og bare satte i gang. Selv når jeg hadde henne inn i ulljakka og de måtte drøyt langt inn i mitt luftrom. Tror konklusjonen er at enkelte mennesker er grenseløse og tar ikke hensyn. Både når de er hundeeiere og hundesyke. Samme her. Setter lite pris på at folk hilser på hunden min uten å ha spurt, og opplevd mer enn en gang at folk bare går bort til hunden min uten å spørre. Personlig ser jeg ikke poenget med at Gud og hvermannsen skal hilse, spesielt ikke hypre barn som kan stresse hunden. Anonymkode: e6242...12f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ser at dette skjer ofte noen ganger. Jeg er ikke alvorlig allergisk men mild at jeg må vaske meg med en gang i hendene etterpå eller begynner jeg å klø, nyse og rennende øyer vis jeg klapper en hund.. i går ventet jeg på bussen og da kom det en mann med en liten valp, jaa den var litt søt men helsa mi kommer først.. han kom bare bort med valpen til meg fordi valpen bjeffet og ville bort til meg uten og høre om det går greit, da sa jeg at jeg valpen er søt men jeg kan Dessverre ikke klappe pga allergi, da sier han «men hunden har bare en plagg pels men jaja ingen unnskyldning det», jeg likte ikke at han skulle ta hunden til meg først uten å spørre om det er greit da jeg hadde en hoppende valp på meg og hater når hunder og valper hopper på meg.. og skitner til buksene mine.. han fikk vist denne valpen for 1 uke så han var nokk veldig stas for han. Men ikke greit å bare forvente at andre skal ville klappe den.. Andre også opplever at hundeeiere bare tar hunden sin bort til deg uten at du har «invitert» den? Anonymkode: ffe81...319 Hørtes veldig spesielt ut, tror nok ikke dette er særlig representativt for hundeeiere. De fleste vil vel tvert imot at folk ikke skal hilse. Anonymkode: 7266b...983 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 Nå handlet dette om folk og hund ikke hund som hilser hund.. Anonymkode: ffe81...319 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Tenker enkelte hundeeiere kan ta seg en bolle, og slutte å tro at hunden deres er universets midtpunkt.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 det har jeg aldri brydt meg noe om! Anonymkode: 82b0b...02a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 Har aldri opplevd det. Har dog opplevd masse folk som absolutt skal hilse på mine hunder uten å spørre. Barn er vanligvis veldig flinke til å spørre først, og da sier jeg alltid at det er kjempefint at de spør og skryter godt av de (selv om de får et nei). Voksne folk er ekstremt dårlige på å spørre. Jeg blir alltid veldig overrasket når jeg møter på voksne folk som faktisk spør først. Vanligvis tar de et steg nærmere og bøyer seg ned med hånden ut uten å spørre. Når det er sagt, så måtte jeg ut med armen for å stoppe to barn fra Ukraina når de kom løpende og gikk rett for hundene. De ble forvirret når jeg fysisk holdt de unna hundene, og jeg måtte forklare på engelsk (noe den eldste kunne litt men ikke helt) hvorfor de ikke fikk hilse, og hvorfor de alltid må spørre før de hilser på fremmede hunder. Det ble til en god prat, og forhåpentligvis lærte de av det og sluttet å løpe bort for å klappe fremmede hunder uten å spørre først 😅 Skjønner godt at du ble irritert, Ts. Det er aldri greit å forvente noe fra totalt fremmede uten å spørre først, og spesielt når du informerer de at du er allergisk. Jeg har en bekjent som er allergisk mot hunder. Han sier alltid at jeg kan la hundene lukte på skoene/bena hans. Hundene mine er ekstremt komfortable med ham nettopp fordi han aldri har prøvd å hilse på de og lar de sniffe på han i fred 😅 (det er et sosialt press ved hilsing som kan gjøre noen hunder usikker. Å bli oversett mens man får lukte I fred er tryggere). Anonymkode: 34071...f90
Anonymbruker*** Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå handlet dette om folk og hund ikke hund som hilser hund.. Anonymkode: ffe81...319 Jeg tenker det er noe av den samme mentaliteten som ligger bak hundeeiere som veldig gjerne vil at hunden sin skal hilse på andre hunder, som de som vil at hunden sin skal hilse på folk. Sistnevnte tror jeg dog ikke er så vanlig. Hunder som får gå opp til, hilse på eller snuse på fremmede er ikke rent sjeldent i min opplevelse. Men da er det fordi eier gir faen, ikke fordi hen har så lyst til at hunden skal hilse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå