Gå til innhold

Jobbe uten tariffavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling på dette? Det gjelder samboeren min. Hun har fått kontakt, men bedriften har ikke tariffavtale. Jeg er skeptisk.. 

Anonymkode: 3a820...029

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet ikke noe problem å jobbe uten tariffavtale. 

Noen bedrifter gir likevel bedre betingelser enn om man hadde hatt en slik avtale, mens andre gir dårligere betingelser.

Er samboeren din fornøyd med betingelsene som er tilbudt så er det ingenting i veien med dette.

Skrevet
omnitron skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet ikke noe problem å jobbe uten tariffavtale. 

Noen bedrifter gir likevel bedre betingelser enn om man hadde hatt en slik avtale, mens andre gir dårligere betingelser.

Er samboeren din fornøyd med betingelsene som er tilbudt så er det ingenting i veien med dette.

Takk!

Lønnen er langt under tariff for en med samme utdannelse et annet sted, så betingelsene er ikke veldig gode. 

Men bedre med jobb enn å bli arbeidsledig.. 

Skrevet

NESTEN all jobb er bedre enn å være arbeidsledig, og det vil stort sett være enklere å få en ny jobb når man har en fra før.

I min forrige jobb hadde jeg tariffavtale.  Da hadde jeg samme lønn med normale lønnsjusteringer hvert år, og ingen større mulighet for forhandling med arbeidsgiver. 

Jobben jeg har nå har ingen tariffavtale, og jeg begynte her med lavere lønn enn jeg hadde i første jobben. Men jeg har hatt muligheter for å forhandle lønn over tid og nå ligger jeg ca 25% høyere enn tariff i lønn.

Skrevet
omnitron skrev (Akkurat nå):

NESTEN all jobb er bedre enn å være arbeidsledig, og det vil stort sett være enklere å få en ny jobb når man har en fra før.

I min forrige jobb hadde jeg tariffavtale.  Da hadde jeg samme lønn med normale lønnsjusteringer hvert år, og ingen større mulighet for forhandling med arbeidsgiver. 

Jobben jeg har nå har ingen tariffavtale, og jeg begynte her med lavere lønn enn jeg hadde i første jobben. Men jeg har hatt muligheter for å forhandle lønn over tid og nå ligger jeg ca 25% høyere enn tariff i lønn.

Takk for svar.

Ser også at de ikke forskutterer lønn ved evt sykdom (ikke at hun planlegger å bli syk!) og ikke ved evt fødselspermisjon. 

Ikke det beste valget dette her, men hun tror hun takker ja og leter etter noe annet kjapt. 

Skrevet

For min del er det alltid noen gule flagg med arbeidsgivere som ikke aksepterer tariffavtaler og/eller fagorganisering. Veldig ofte driver de useriøst. Selvsagt ikke alltid, men ofte. Helt greit som jobb i periode, og som sagt så er det jo bedre å begynne å jobbe og så heller søke noe annet underveis. Da er det ofte litt enklere å få en annen jobb. 

Anonymkode: 544f3...6a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...