AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Hei! Baby 4,5 mnd og veldig stor. Vi har bugaboo fox 2, ergometrisk sittedel. Hun sover greit i vognen men bare korte lurer. Husker dette ble bedre for første baby da vi byttet til sportsdel, men det kan også skyldes at hun «vokste det av seg». Hun begynner også å få det trangt i liggedelen. Når kan jeg bygge? Har noen noen erfaringer? Anonymkode: 837b9...4a8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Byttet ved ca 4 mnd med forrige barn. Hun var 4,4 kilo ved fødsel og vokste fort. Anonymkode: 2077b...6a8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Byttet da babyen rundet 9 kg da det var maxvekt for liggedelen 😛 han var vel rundt 8 mnd., kunne godt ha byttet tidligere Anonymkode: 9c093...db2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Byttet da babyen rundet 9 kg da det var maxvekt for liggedelen 😛 han var vel rundt 8 mnd., kunne godt ha byttet tidligere Anonymkode: 9c093...db2 Var du ikke redd han skulle falle ut av? Med tanke på at det ikke er seler i bagen. Anonymkode: 36d9c...ed9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Om du har sittedel som kan legges flatt er det uproblematisk å bytte nå, men såkalt ergonomisk sittedel skal helst ikke brukes til de minste barna, fordi de liksom synker sammen i brystet når de blir liggende sånn skrått. Jeg ville sagt prøv, og bytt litt fram og tilbake, men Fox er en upraktisk vogn her i den forstand at du må bygge om og ikke bare kan klikke av og på en bag. Så tror jeg hadde ventet i ditt tilfelle. Vi byttet rundt 6 måneder, da var hun sterk nok til å sitte fint med støtte, og hadde også sportsdel som kunne legges flatt. Brukte sportsdelen litt på tur når hun var våken, og bagen til soving, en stund før det da det er lunere og trangere i bagen. Anonymkode: f5fcc...adc
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Var du ikke redd han skulle falle ut av? Med tanke på at det ikke er seler i bagen. Anonymkode: 36d9c...ed9 Det har jeg aldri vært redd for. Anonymkode: 0cf34...631
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Vi byttet da baby var 5 måneder Anonymkode: 6423d...455
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #8 Skrevet 21. oktober 2022 Min var 5,5 mnd tror jeg. Ikke samme vogn men liknende, ergonomisk del og la den så flat som mulig. Blir jo ikke helt flatt og baby kunne ikke sitte så godt uten støtte (men var sterk i nakken og kunne rulle begge veier) så la i en Mimimizer og teppe på sidene da satt/lå baby mye bedre uten å sige sammen eller skli sidelengs. Vi var aldri på veldig lange turer da og baby sov maks 1 time i strekk som regel bare 30 minutter uannsett, så lå ikke timesvis i vogna Vet egentlig ikke hva som er korrekt folk sier så mye forskjelig om ergonomisk og flat og når man kan bytte.. Mange jeg kjenner byttet tidligere enn oss men jeg følte at vi byttet tidlig.. Byttet fordi baby var så urolig i liggedelen, forsøkte å dra seg opp i kantene. Anonymkode: 6b27d...56e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #9 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 15.15): Hei! Baby 4,5 mnd og veldig stor. Vi har bugaboo fox 2, ergometrisk sittedel. Hun sover greit i vognen men bare korte lurer. Husker dette ble bedre for første baby da vi byttet til sportsdel, men det kan også skyldes at hun «vokste det av seg». Hun begynner også å få det trangt i liggedelen. Når kan jeg bygge? Har noen noen erfaringer? Anonymkode: 837b9...4a8 En tommelfingerregel er jo at man ikke skal bytte til sportsdel, før barnet klarer å sette seg opp på egenhånd. Anonymkode: dc560...aa1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Byttet ved 5 måneder. Han har alltid vært en liten kar og er fremdeles (9 mnd) noen kilo unna vektgrensa til bagen, men han drev og rullet over på magen både når vogna sto stille og når den var i bevegelse. Han tok skikkelig fart rundt også, så var redd han skulle klare å velte vogna. Ryggen på sportsdelen vår kan legges tilnærmet flatt. Anonymkode: 9bedc...e79
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En tommelfingerregel er jo at man ikke skal bytte til sportsdel, før barnet klarer å sette seg opp på egenhånd. Anonymkode: dc560...aa1 Jaha, hvor har du kildene på det? Anonymkode: 2077b...6a8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Var du ikke redd han skulle falle ut av? Med tanke på at det ikke er seler i bagen. Anonymkode: 36d9c...ed9 Nei, han sov kun i vogna på trilletur, ellers lå han i senga så han var aldri uten tilsyn Anonymkode: 9c093...db2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 Men hvis jeg bare bruker ergonomisk på liggestilling, dvs ikke for å sette opp baby - går det greit da?? Anonymkode: 837b9...4a8
Amatariel Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Om du har sittedel som kan legges flatt er det uproblematisk å bytte nå, men såkalt ergonomisk sittedel skal helst ikke brukes til de minste barna, fordi de liksom synker sammen i brystet når de blir liggende sånn skrått. Hæ, det har jeg aldri hørt før. Tvert i mot har jeg lært at hvis man har ergonomisk sittedel så er det helt greit å bytte tidlig, nettopp fordi den er ergonomisk og tilpasser kroppen i "sitteligg". Med flat del blir det "så løst". Ja, vanskelig å forklare altså... men jeg har hatt mange barn, og alltid hørt at det med ergonomisk er bra. Vi byttet til sittedel nå sist når minsta var 6 måneder. Hun ble med ett en mer fornøyd baby, og sov f.eks bedre i vognen med den enn med bagen.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 39 minutter siden, Amatariel said: Hæ, det har jeg aldri hørt før. Tvert i mot har jeg lært at hvis man har ergonomisk sittedel så er det helt greit å bytte tidlig, nettopp fordi den er ergonomisk og tilpasser kroppen i "sitteligg". Med flat del blir det "så løst". Ja, vanskelig å forklare altså... men jeg har hatt mange barn, og alltid hørt at det med ergonomisk er bra. Vi byttet til sittedel nå sist når minsta var 6 måneder. Hun ble med ett en mer fornøyd baby, og sov f.eks bedre i vognen med den enn med bagen. Det var helsesykepleier og fysioterapeut ved helsestasjonen som sa dette til meg 🤔 At i ergonomisk sportsdel blir det litt samme problemet som å la baby sove i bilstol lenge av gangen f.eks, de siger/synker sammen i brystet. Så lenge man følger med og baby er sterk i nakken er det sikkert ikke farlig, og ikke er problem ved større babyer som kan sitte. Men spesielt fysioterapeuten har et lite korstog mot å kalle sånne sittedeler "ergonomiske", og jeg aner ikke hva konsensus er i fagmiljøet liksom 😅 Anonymkode: f5fcc...adc
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var helsesykepleier og fysioterapeut ved helsestasjonen som sa dette til meg 🤔 At i ergonomisk sportsdel blir det litt samme problemet som å la baby sove i bilstol lenge av gangen f.eks, de siger/synker sammen i brystet. Så lenge man følger med og baby er sterk i nakken er det sikkert ikke farlig, og ikke er problem ved større babyer som kan sitte. Men spesielt fysioterapeuten har et lite korstog mot å kalle sånne sittedeler "ergonomiske", og jeg aner ikke hva konsensus er i fagmiljøet liksom 😅 Anonymkode: f5fcc...adc Men er det fare for at de siger sammen i ergonomisk selv om den er i liggestilling? Anonymkode: 837b9...4a8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #17 Skrevet 21. oktober 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det var helsesykepleier og fysioterapeut ved helsestasjonen som sa dette til meg 🤔 At i ergonomisk sportsdel blir det litt samme problemet som å la baby sove i bilstol lenge av gangen f.eks, de siger/synker sammen i brystet. Så lenge man følger med og baby er sterk i nakken er det sikkert ikke farlig, og ikke er problem ved større babyer som kan sitte. Men spesielt fysioterapeuten har et lite korstog mot å kalle sånne sittedeler "ergonomiske", og jeg aner ikke hva konsensus er i fagmiljøet liksom 😅 Anonymkode: f5fcc...adc Det varierer vel fra baby til baby, men fysioterapeuten vår anbefalte vippestol og sittedel fordi vår baby var veldig «stram» i ryggen. Han har alltid trivdes på magen, rullet tidlig og var sterk. Mesteparten av tiden ble brukt til å leke på magen, derfor stram rygg. Men tror mange babyer har motsatt problem. Anonymkode: 6423d...455
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det fare for at de siger sammen i ergonomisk selv om den er i liggestilling? Anonymkode: 837b9...4a8 Vil tro det kommer an på om liggestillingen er slik at ryggen faktisk legges flatt, eller om det blir helning? Har ikke vogn med ergonomisk sittedel selv, men de jeg har sett ligger man ikke flatt selv i liggestilling 🤔 Har dog hørt at ergonomisk sittedel kan være bedre/enklere for små babyer å sitte i enn de flate, så er mulig det er der ideen om at det går bra å bytte tidligere med ergonomisk kommer fra. Og om vogna ikke brukes til soving er det jo uproblematisk. Anonymkode: f5fcc...adc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå