Gå til innhold

Hvor kan de ringe fra når det er skjult nummer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg antar at 99% av alle som ringer fra skjult nummer, har ondt i sinne (svindel). Derfor lot jeg være å svare da det ringte fra skjult nummer på mobilen tidligere i dag. 

Men etterpå begynte jeg å lure og ble nysgjerrig. Hvis det var lege eller sykehus, ville de vel ringt sånn at sentralbordets eller resepsjonens nummer kom opp i displayet? Ikke skjult nummer vel? 

Hvem ringer egentlig fra skjult nummer? Noen som har noe å sladre om men ikke vil bli avslørt som sladrer, eller svindel alltid?

Hvor har du opplevd at det har ringt fra når du tok en samtale fra skjult nummer?

Anonymkode: f0b3b...b04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svindelfolk har i stor grad begynt å spoofe norske telefonnumre slik at det skal være vanskeligere å oppdage at det er en scam. Det kan være flere grunner til at man har skjult nummer. Det kan være en grisebanket kvinne som er redd for eksen, eller av andre grunner har behov for å ikke kunne bli identifisert ved oppringing. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg antar at 99% av alle som ringer fra skjult nummer, har ondt i sinne (svindel). Derfor lot jeg være å svare da det ringte fra skjult nummer på mobilen tidligere i dag. 

Men etterpå begynte jeg å lure og ble nysgjerrig. Hvis det var lege eller sykehus, ville de vel ringt sånn at sentralbordets eller resepsjonens nummer kom opp i displayet? Ikke skjult nummer vel? 

Hvem ringer egentlig fra skjult nummer? Noen som har noe å sladre om men ikke vil bli avslørt som sladrer, eller svindel alltid?

Hvor har du opplevd at det har ringt fra når du tok en samtale fra skjult nummer?

Hva mener det med skjult nummer? At det ikke kom opp et nummer i det hele tatt? Eller at nummeret som kom opp ikke lot seg søke opp?

Anonymkode: 733a9...eb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som har ringt meg med skjult nummer var en venninde som hadde en del tja...styr hun stelte i stand.

Anonymkode: e87cd...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer heller ikke skjult nr. Har ikke gjort det på årevis, og så vidt jeg veit har jeg ikke gått glipp av noe. Ihvertfall ikke noe viktig.

Jeg ville heller ikke åpnet døren om det ringte på og noen sto utenfor med maske. 

Anonymkode: fb004...310

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som ringer med skjult nr er individuelt og har forskjellige grunner. Offentlige instanser viser nr sitt.

Alle kan aktivere skjult nr på sin tlf, så det kan være hvemsomhelst... alt fra drapstruede/voldsutsatte gode, snille og også det motsatte.

Den som ringer vil nok indentifisere/ presentere seg når samtalen starter, det er normal høflighet.

Anonymkode: ffc02...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar aldri en telefon uten å sjekke opp nummer først far bor på sykehjem og telefonnummer til både sykehjem og sykehus er lagret på mobilen 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min har skjult nr pga at sønnen hennes har rotet seg opp i mye rart og hun har derfor fått trusler og mye rare telefoner.

Hva er greia med å ikke svare når tlf ringer egentlig? Svindlere får gjort deg noe via tlf om du ikke lar deg lure til noe.

Anonymkode: d843b...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener det med skjult nummer? At det ikke kom opp et nummer i det hele tatt? Eller at nummeret som kom opp ikke lot seg søke opp?

Anonymkode: 733a9...eb4

Ja, ikke noe nummer i det hele tatt vistes. Det sto rett og slett "Skjult nummer" i displayet på telefonen, ordrett.  

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svigerinnen min har skjult nr pga at sønnen hennes har rotet seg opp i mye rart og hun har derfor fått trusler og mye rare telefoner.

Hva er greia med å ikke svare når tlf ringer egentlig? Svindlere får gjort deg noe via tlf om du ikke lar deg lure til noe.

Svindlere får_ikke_ gjort deg noe via tlf om du ikke lar deg lure til noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener vel at de IKKE får gjort meg noe?

Ja, jeg antar det.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan ordne dette på innstillinger. På iPhone kan du fjerne nummervisning på innstillinger, da kommer det ukjent nummer på skjermen. 

Kjenner ei som har hatt det sånn før det ble en innstilling også. Hun må ha det pga jobben 

Anonymkode: 03c60...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare opplevd det på jobb, og da har det alltid vært vanlige privatpersoner som ofte virker som de sliter med noe (veldig engstelige/bekymra eller litt rare). 

Når det er noen som forsøker å svindle pleier det å være vanlige eller veldig lange/utenlandske telefonnummer som vises. 

Anonymkode: fdad2...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber også i kommunen, vet at hovedmobilen som ansvarsvakt bruker i hjemmetjenesten ringer med skjult nummer.

Anonymkode: d6114...077

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tar alltid telefonen. Man vet aldri hvem det kan være og jeg vet ikke om noen som kan gjøre meg noe gjennom telefonen. 

Trusler= 2, men de ringte fra sitt eget nummer. En påstod han stod utenfor (midt på natten) og skulle ta meg. Men.. hvem RINGER for å si at han kommer for å ta noen om de er utenfor da? Så man skal rekke å ringe politiet og låse døren? Så gjennom den bløffen. 

Anonymkode: 85422...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette skjedde en helg for noen uker siden, så var det bare jeg og bestevenninna mi som hadde drukket for mye vin en sen kveld og bestemte oss for ringe vår nemisiss med skjult nummer.

Anonymkode: 8a8e2...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tlf selgere og meningsmålinga byråer..svindlerne ringer rundt med norske mobilnumre ..i et banka kjør.. mycall kontantkort så tar det ikke lang tid før svindlerne er der, med alt ifra kjente metoder til automatiske talemaskin ..blokkere dem. 

Endret av Svinet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (17 minutter siden):

Jobber i kommunen, vi ringer med skjult nummer!

Hvorfor det? 

Anonymkode: ffc02...a43

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...