Gå til innhold

Jeg er blitt sykmeldt, er hjemme hele tiden og samboer går meg på nervene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå når jeg ikke er i arbeid, og mest sannsynlig må bli hjemmeværende og hvile det neste året så merker jeg at jeg er så ufattelig irritert på min samboer. Hun bråker noe jævlig om morgenen når hun står opp selv om hun vet at jeg sover. Når hun kommer hjem fra jobb slamrer hun med dørene, selv om hun vet at jeg hviler. 

Hun viser forståelse med ord, f.eks hvis jeg har vasket til helgen sier hun "åh, du trengte ikke gjøre det, jeg kan gjøre det", men hun gjør det jo aldri. Jeg innser at husarbeid aldri har vært likt fordelt. Og selv om det er blitt tatt opp mange ganger om hun kan bidra med x og y, så skjer det aldri noen varig endring. Til vanlig plager ikke dette meg. Det går helt fint at jeg vasker mer. Men nå har jeg bare en sånn konstant irritasjon mot henne. Selvsagt prøver jeg å gjøre det jeg kan. Bruker ørepropper eller noise-cancelling headset for å få hvile, og at bråket hennes ikke skal forstyrre meg. Men kjenner jeg har fått henne helt opp i halsen. Selv om hun er borte både med sosiale greier og fulltidsjobb, så orker jeg ikke at hun er nær meg i tiden ellers. 

Det er bare enormt med sånne bagateller. Hun setter på håndduker men gidder ikke å ta med klutene i samme slengen, så de må jeg ta fordi det er jo tomt. Hun gidder ikke fyre i ovnen, men setter på elektrisk ovn, og ligger med vinduet åpent hele natta. Hvis noe skal planlegges så må jeg ta tak i det. 

Jeg innser jo at dette kan ha sammenheng med at jeg bare går hjemme hele dagen, og at jeg har ekstremt behov for sosial isolasjon, men det er sånn jeg vurderer å flytte ut. Samtidig så er det jo selvsagt ikke det jeg vil. Og dette varer jo bare en periode, maks et år om vi er heldig. Dama har jo selvsagt mange kvaliteter og grunner til at vi er sammen, men at hun ikke fungerer helt huslig blir bare mer og mer tydelig når jeg nå er hjemme og kan legge merke til hvor lite hun faktisk gjør. Og det er sikkert greit no til vanlig, men som sagt, nå takler jeg det ikke. 

Men hva faen gjør jeg. Kjenner jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn. Hva gjør jeg for å deale med disse følelsene og ikke bli et monster å bo med, hun er jo som hun er ... 

Anonymkode: 7f492...3c4

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å prate med henne om hvordan du føler det?

Anonymkode: 2d46e...c96

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Vel, du kommer til å bli singel med den innstillingen der uansett partner.

Det du driver med nå kan oppleves ganske slitsomt og kontrollerende. 

Hva legger du i at hun ikke er huslig? Og er det slik at spesialist har sagt du ikke skal gjøre aktiviteter som støvmopping/vask eller du ikke har funksjonsevne til det? 

• Liker 16
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere kan sove på forskjellig rom, og så trenger vel ikke du å hvile akkurat når hun kommer hjem fra jobb. Kanskje du kan hvile før eller etter? 

Kanskje dere kan betale for hushjelp en gang i uka? Samboeren min vasker sånn ca aldri klær, så jeg må gjøre det, men jeg avtaler med han når vi skal brette klær sammen slik at jeg ikke må gjøre alt alene, og så avtaler vi f.eks om han skal vaske kjøkkenet ila helgen eller badet. Han gjør som regel alltid det vi avtaler, og hvis han ikke gjør det er det ikke fordi han ikke gidder. 

Anonymkode: f3fff...ac6

• Liker 6
Skrevet

Sannsynligvis blir du veldig irritert fordi du er syk! Hun er nok normal. 

Anonymkode: e9ace...886

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må forklare henne hva som er problemet når det gjelder det som faktisk er et problem (at hun ikke bidrar til husarbeid og vekker deg når hun står opp). Dette kan og bør hun gjøre noe med. 

At du irriterer deg over "alt" må du jobbe med selv. 

Anonymkode: f3f3a...fe5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (11 minutter siden):

Hva legger du i at hun ikke er huslig? Og er det slik at spesialist har sagt du ikke skal gjøre aktiviteter som støvmopping/vask eller du ikke har funksjonsevne til det? 

Hva i alle dager er slitsomt og kontrollerende med TS? Skal man ikke dele på husarbeid? Eller gjelder det kun hvis det er kvinnen som gjør mest? 

Anonymkode: 43515...6f5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Virker som hun er en vimse? har hun adhd? Enten det eller så er hun litt ego, som bråker sånn når du hviler. Evt så glemmer hun at du sover, eller tror du er ute. 

Er det sånn at du ligge inne og sove? eller er det sånn at du kan ha godt av frisk luft? I så fall, hadde jeg kanskje brukt tiden på å gå tur, feks. 

Kan nesten virke som det går mot brudd, om dere ikke tar tak i det og tar mer hensyn til hverandre. Hun må jo få leve selv om du er syk, og kan ikke gå på eggeskall for deg. Men du må få hvile og det må hun ta hensyn til. Men hun kan feks ikke liste seg rundt dagen lang, og du sover vel ikke dagen lang heller?

Anonymkode: a13df...7dd

Skrevet

Du er sykemeldt og må hvile i flere mnd, men husarbeid går fint??! 🤮

Anonymkode: 54770...038

• Liker 5
Skrevet

Helt valgfri øvelse å bo sammen med noen. Kanskje du skulle bruke tiden til å flytte for deg selv, siden du er så misfornøyd.

Anonymkode: b9eaf...581

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er sykemeldt og må hvile i flere mnd, men husarbeid går fint??! 🤮

Poenget ditt er? Finnes mange forskjellige sykdommer og jobber som ikke funker sammen. Grunnen til at man er sykemeldt kan være mange, er ikke dermed sagt at man er lam i hele kroppen og bare må ligge i en seng. Skjerp deg med den holdingen 🙄 

Anonymkode: 7fe4f...732

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet

Kan du ikke hvile mens hun er på jobb? 

Det er jo litt trist hvis hun må luske seg stille rundt i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 3e92a...6cd

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Sannsynligvis blir du veldig irritert fordi du er syk! Hun er nok normal. 

Anonymkode: e9ace...886

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må forklare henne hva som er problemet når det gjelder det som faktisk er et problem (at hun ikke bidrar til husarbeid og vekker deg når hun står opp). Dette kan og bør hun gjøre noe med. 

No shit Sherlocks. Dette skriver jeg jo selv. Hvordan gjør jeg sånn at det ikke plager meg så fælt. Synes det stod ganske tydelig i HI. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan du ikke hvile mens hun er på jobb? 

Det er jo litt trist hvis hun må luske seg stille rundt i sitt eget hjem. 

Anonymkode: 3e92a...6cd

Selvsagt. Og selvsagt hviler jeg når hun er på jobb. Men det er jo ikke sånn at jeg fra 16 - 23 har kapasitet og synes det er flott med bråk. Og selvsagt vil jeg ikke at noen skal luske seg stille rundt i sitt eget hjem. Jeg vil ha hjelp til hvordan jeg forholder meg til dette. Og eventuelt høre andre som har hatt det likens, eller forståelse for at dette er midlertidig eller hva man kan gjøre sammen for at begge får det bra. 

Antagelsene til mange her om at jeg mener at hun skal luske seg rundt, eller at hun er unormal er jo helt på viddene. Hva er det som gjør at så mange av dere hoppet til den antagelsen med det samme? 

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt. Og selvsagt hviler jeg når hun er på jobb. Men det er jo ikke sånn at jeg fra 16 - 23 har kapasitet og synes det er flott med bråk. Og selvsagt vil jeg ikke at noen skal luske seg stille rundt i sitt eget hjem. Jeg vil ha hjelp til hvordan jeg forholder meg til dette. Og eventuelt høre andre som har hatt det likens, eller forståelse for at dette er midlertidig eller hva man kan gjøre sammen for at begge får det bra. 

Antagelsene til mange her om at jeg mener at hun skal luske seg rundt, eller at hun er unormal er jo helt på viddene. Hva er det som gjør at så mange av dere hoppet til den antagelsen med det samme? 

TS

Kan du ikke stå opp samtidig med henne? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Jeg forstår deg godt. Det er nok kanskje en blanding av at du er syk og sliten, da blir man lettere irritabel og var på andre rundt seg, og det at du er hjemmeværende og lite sosial. Her funker det greit, jeg har «egentid» når samboeren er på jobb, også spiser vi middagen sammen når han kommer hjem (jeg lager middagen). På kvelden prioriterer vi minst 2 ganger i uken å gjøre noe sammen (se på film, brettspill, fotballkamp eller lignende). Det er viktig med tid hver for seg, men også sammen. Hvis du er veldig sliten en dag og trenger fred og ro, så kan du kanskje trekke deg tilbake på soverommet ? 

Anonymkode: 7fe4f...732

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du forsøkt å prate med henne om hvordan du føler det?

Anonymkode: 2d46e...c96

Ja, vi har snakket om dette med fordeling av arbeidsoppgaver, og at det at jeg er syk ikke innebærer at jeg skal gjøre alt av husarbeid. Og har snakket om at det ikke er nødvendig å slamre med dørene klokka 07 om morgenen, at hun lager vanlig bråk om ettermiddagen har jeg tenkt at det er jeg som må finne en måte å deale med på. 

Jeg mener jo ikke at hun skal endre seg. Det skriver jeg jo, hun er jo som hun er. Men jeg trenger en måte å forholde meg til dette på så jeg ikke går fra vettet, eller flytter ut i denne krisen. 

DundreMilfin skrev (1 time siden):

"Det du driver med nå", hva er det du sikter til her egentlig? Har følelser, irriterer meg? Ber om råd for å takle situasjonen? Hva er det egentlig som er så slitsomt og kontrollerende med at jeg skriver et innlegg på KG for å få råd til hvordan jeg skal deale med dette? 

Jeg gjør støvmopping og vask, jeg gjør nesten alt husarbeid, og til vanlig går det helt fint, men nå når jeg er så dårlig så legges det ekstra merke til, i tillegg er jeg jo hjemme hele dagen. Ellers legger jeg ikke merke til det. Men husker jo tilbake siste 4 åra at det er stort sett jeg som tar hele helgevasken, og alt sånt forefallende. 

Dere kan sove på forskjellig rom, og så trenger vel ikke du å hvile akkurat når hun kommer hjem fra jobb. Kanskje du kan hvile før eller etter? 

Kanskje dere kan betale for hushjelp en gang i uka? Samboeren min vasker sånn ca aldri klær, så jeg må gjøre det, men jeg avtaler med han når vi skal brette klær sammen slik at jeg ikke må gjøre alt alene, og så avtaler vi f.eks om han skal vaske kjøkkenet ila helgen eller badet. Han gjør som regel alltid det vi avtaler, og hvis han ikke gjør det er det ikke fordi han ikke gidder. 

Anonymkode: f3fff...ac6

Vi sover på forskjellige rom. Og jeg hviler hele dagen når hun er borte. Hviler gjerne ikke akkurat når hun kommer hjem fra jobb, med lyder og støy skjer jo fra hun er hjemme til hun legger seg. Og jeg sier ikke at hun skal være stille, jeg sier jeg er så ufattelig irritert, og trenger å deale med det. 

Kanskje jeg skal snakke med henne om hushjelp. Men problemet er egentlig mer det at jeg irriterer meg så over skeivfordelingen. Vi avtaler også, men problemet her er vel at hun sier at hun skal gjøre noe og så går det en måned og så er det ikke gjort. Skal jeg da bare gjøre det gå og rydde opp etter en voksen dame? Eller skal jeg vente og vente og vente på at det blir gjort? 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Leser dette igjen nå, og ser at jeg hoppet over ditt første avsnitt. Beklager det. Kjenner ikke meg selv igjen, er så irritabel. 

Men ja, jeg har sagt noe om disse tingene, men det blir liksom ikke bedre. Og jeg har jo ikke kapasitet til å gå og mase på en voksen kvinne. Hun er som hun er. Og sånn går det helt fint at hun er når ting er vanlig her. Men nå orker jeg det ikke og blir så irritabel. Folk er jo litt som de er, og man må ta de som den de er med de styrkene. Det er bare det at nå går det så innpå meg. Men jeg vil jo ikke avslutte forholdet  for det. 

ts

• Liker 1
Gjest vilkåret
Skrevet

Er det ingen mulighet for å la rotet være og la være planlegge ting som dukker opp? Om du foretrekker at ting er i orden, så går det kanskje litt mot dine instinkter, men kanskje det hadde hjulpet på irritasjonen? Om du klarer la være se rotet og lene deg mer tilbake?

Når det gjelder være stille når hun våkner, kanskje legg litt mer følelse i det når du spør henne neste gang? legg litt mer trykk på at det er viktig?

Forstår at du ikke vil være sur og irritert, men en sjelden gang hjelper det partner å vise litt irrtasjon eller sårhet, fordi da skjønner de bedre at det er veldig viktig for deg. Det gjelder ikke alle, men enkelte mennesker forstår ikke hvor viktig ting er før de ser litt følelser

Skrevet

Hva i alle dager er slitsomt og kontrollerende med TS? Skal man ikke dele på husarbeid? Eller gjelder det kun hvis det er kvinnen som gjør mest? 

Anonymkode: 43515...6f5

Takk for støtten. Kjenner meg ikke igjen i å være kontrollerende fordi jeg har følelser og skriver et innlegg på KG. 

Virker som hun er en vimse? har hun adhd? Enten det eller så er hun litt ego, som bråker sånn når du hviler. Evt så glemmer hun at du sover, eller tror du er ute. 

Er det sånn at du ligge inne og sove? eller er det sånn at du kan ha godt av frisk luft? I så fall, hadde jeg kanskje brukt tiden på å gå tur, feks. 

Kan nesten virke som det går mot brudd, om dere ikke tar tak i det og tar mer hensyn til hverandre. Hun må jo få leve selv om du er syk, og kan ikke gå på eggeskall for deg. Men du må få hvile og det må hun ta hensyn til. Men hun kan feks ikke liste seg rundt dagen lang, og du sover vel ikke dagen lang heller?

Anonymkode: a13df...7dd

Ja, jeg tror nok hun er litt vimsete. Altså for jeg tror jo ikke hun vil meg vondt. Hun er jo veldig omsorgsfull og støttende. Men hun er jo som hun er, og jeg liker henne som det. Men nå takler jeg det bare ikke. 

Sånn ting er nå kommer jeg meg veldig lite ut av huset. Og er sengeliggende store deler av dagen dessverre. Selv om jeg ikke sover reagerer jeg veldig på støy. Jeg vil jo ikke at hun skal liste seg. Men jeg vil at hun skal slutte å slamre dørene klokka 7 om morgenen. Men ellers er det mest det å deale med denne irritasjonen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg reagerer sånn på skjevfordelingen av husarbeidet. Sånn har det jo vært, og det er greit nok det, men nå er det bare helt klikk for meg når det gjelder dette. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...