Gå til innhold

Antibiotikakur og vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått antibiotika mot perioral dermatitt. Skal gå på den i 3 mnd.

Har ikke startet på den enda fordi jeg ville vente til etter jeg hadde tatt influensavaksine. 

Noen som vet hvor lenge etter vaksinen jeg bør vente før starter med antibiotika? 

Jeg spurte på legekontoret men de kunne ikke gi et klart svar. Prøvd å google også uten hell.

Anonymkode: f655f...f30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør en farmasøyt.

Anonymkode: af750...bef

• Liker 1
Skrevet

Nå går jeg på en ganske stor dose antibiotika (to forskjellige med til sammen 800mg daglig) og fikk ta både c19 vaksine og influensa uten at medisinene var noe å tenke på.

Hva er det du mener antibiotika vil utløse ved å ta influensavaksinen?

Anonymkode: 18aa8...9a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå går jeg på en ganske stor dose antibiotika (to forskjellige med til sammen 800mg daglig) og fikk ta både c19 vaksine og influensa uten at medisinene var noe å tenke på.

Hva er det du mener antibiotika vil utløse ved å ta influensavaksinen?

Da har noen ikke valgt å opplyse deg, eller så er det noe spesielt med antibiotikum du er på. 

I min kommune, min hjemkommune og hvor min kjæreste bor, er det i hvert fall sterkt anbefalt å ikke gå på antibiotika når man tar covid vaksine.

Du kan også google vaksine og antibiotika. Så kommer det opp at man bør ikke gå på antibiotika når man tar vaksine. Så den delen er greit. Sånn er det. Men jeg er bare veldig usikker når jeg kan starte med antibiotika kuren min. 

Men jeg får vente en ukes tid da. Det virker å være vanskelig å vite noe mer spesifikt. 

/ TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da har noen ikke valgt å opplyse deg, eller så er det noe spesielt med antibiotikum du er på. 

I min kommune, min hjemkommune og hvor min kjæreste bor, er det i hvert fall sterkt anbefalt å ikke gå på antibiotika når man tar covid vaksine.

Du kan også google vaksine og antibiotika. Så kommer det opp at man bør ikke gå på antibiotika når man tar vaksine. Så den delen er greit. Sånn er det. Men jeg er bare veldig usikker når jeg kan starte med antibiotika kuren min. 

Men jeg får vente en ukes tid da. Det virker å være vanskelig å vite noe mer spesifikt. 

/ TS

Det er ikke noe i antiotikaen som har kontraindikasjon mot influensavaksine. Det kan du se når du søker opp vaxigriptetra på felleskatalogen og se under kontraindikasjoner. 

Det er nok febersykdom (infeksjon) du tenker på er en kontraindikasjon, og det har du ikke når du har perioral dermatitt. 

Anonymkode: 2591e...216

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

/ TS

Jeg velger å stole på legene på Rikshospitalet og ikke kontorrotter i en kommune. Tok mine vaksiner og ikke noe problem der, tror heller ikle jeg går på noen spesiell antibiotika da de er de mest brukte her til lands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...