Gå til innhold

Årets etteroppgjør fra NAV er på vei (uføretr.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år foretar NAV en kontroll for å se om folk har fått riktig uføretrygd utbetalt året før. Noen har fått for mye, noen har fått for lite. De som har fått for mye får krav om å betale tilbake, og de som har fått for lite, får utbetalt det som manglet.

https://www.vi.no/okonomi/etteroppgjoret-for-ufore-pa-vei/77491125

Anonymkode: 1c26d...083

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle det gjelder har vel fått dette på Mail og sms. Skulle du informere oss, eller er det noe du vil diskutere? 

Anonymkode: 355e0...40b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alle det gjelder har vel fått dette på Mail og sms. Skulle du informere oss, eller er det noe du vil diskutere? 

Selv har jeg ikke sett at jeg hadde mottatt melding, og dette var en skikkelig gla nyhet. Fikk steike igjen noe over 46 000kr 😀

Anonymkode: 9fb7c...5ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I disse dager er det også noen som garantert får varsel eller pålegg om lønnstrekk, begjæring om konkurs , kanskje til og m noen må tvangsselge i disse dager... og det kan være vanlige lønnsmottakere til og m som misligholder gjelda si så til de grader😵 tenk det a.. VANLIGE LØNNSMOTTAKERE som ikke evner å prioritere pengene sine rett...

Anonymkode: cec9c...164

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv har jeg ikke sett at jeg hadde mottatt melding, og dette var en skikkelig gla nyhet. Fikk steike igjen noe over 46 000kr 😀

Ok.. vel jeg har fått varsel både på sms og på Mail, og som vanlig vet jeg hva det er fordi jeg følger med. Du skjønner at du har tapt ganske mye på dette med prisstigningen ? 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ok.. vel jeg har fått varsel både på sms og på Mail, og som vanlig vet jeg hva det er fordi jeg følger med. Du skjønner at du har tapt ganske mye på dette med prisstigningen ? 😅 

Penger som ikke er brukt anser jeg som penger spart. Altså, selv om en ikke har fått pengene tidligere så har en like vel brukt penger, bare mindre. Da skjønner vel du at det ikke er så mye som har gått tapt?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk nettopp igjen 93 000kr! Deilig

Anonymkode: b82a9...944

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvert år foretar NAV en kontroll for å se om folk har fått riktig uføretrygd utbetalt året før. Noen har fått for mye, noen har fått for lite. De som har fått for mye får krav om å betale tilbake, og de som har fått for lite, får utbetalt det som manglet.

https://www.vi.no/okonomi/etteroppgjoret-for-ufore-pa-vei/77491125

Anonymkode: 1c26d...083

Og de aller, aller fleste får ingen endring - det glemte du visst å nevne?

Dette gjelder jo kun det lille fåtallet som har noe inntekt ved siden av.

90 % får ingen endring, 4 % får etterbetaling, 6 % får krav om tilbakebetaling i år.

(Kilde - link i sitatet)

Anonymkode: e390d...ef4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Penger som ikke er brukt anser jeg som penger spart. Altså, selv om en ikke har fått pengene tidligere så har en like vel brukt penger, bare mindre. Da skjønner vel du at det ikke er så mye som har gått tapt?

Ca 6,9 %. Du opplyser at du jobber mer enn det du gjør for og spare? Vet jo at det er noen som gjør det med skatt. Lønne seg gjør det jo bare når renten er høy, men i år med så høy prisstigning har det vært ekstra lite lønnsomt. Jeg visste faktisk ikke at det var en greie i inntektsplanleggeren, nav sender jo også ut avviksmeldinger kjapt. Kan jo ikke ta sommerferie uten at de oppdager avvik med lavere inntekt enn forventet i august. 
jeg skjønner at det bare er rundt 3000 som er tapt ( må ta med prisveksten for første halvdel av 2020 og) som er « tapt», og hvis dette er måten og spare på for deg, så greit nok, men hvorfor blir man glad for noe man har planlagt og viss resultatet av i nesten 1 år 🤷‍♀️ Du har gjort det samme i år? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fikk igjen? Du har opplyst at du jobber mye mer enn du gjør, og fikk 93000 for lite i trygd i 2020. Jeg begynner og lure på om dere tuller litt, for nav får disse opplysningene fra skattetataten hver måned når du får lønn av arbeidsgiver, og de sender varsel om Avvik på mye lavere summer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ca 6,9 %. Du opplyser at du jobber mer enn det du gjør for og spare? Vet jo at det er noen som gjør det med skatt. Lønne seg gjør det jo bare når renten er høy, men i år med så høy prisstigning har det vært ekstra lite lønnsomt. Jeg visste faktisk ikke at det var en greie i inntektsplanleggeren, nav sender jo også ut avviksmeldinger kjapt. Kan jo ikke ta sommerferie uten at de oppdager avvik med lavere inntekt enn forventet i august. 
jeg skjønner at det bare er rundt 3000 som er tapt ( må ta med prisveksten for første halvdel av 2020 og) som er « tapt», og hvis dette er måten og spare på for deg, så greit nok, men hvorfor blir man glad for noe man har planlagt og viss resultatet av i nesten 1 år 🤷‍♀️ Du har gjort det samme i år? 

Har ikke arbeidet 1 time jeg. Usikker på hvor min bedre halvdel kommer ut i slutten av året, så gjør det med tanke på å ikke bli skyldig penger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk igjen? Du har opplyst at du jobber mye mer enn du gjør, og fikk 93000 for lite i trygd i 2020. Jeg begynner og lure på om dere tuller litt, for nav får disse opplysningene fra skattetataten hver måned når du får lønn av arbeidsgiver, og de sender varsel om Avvik på mye lavere summer. 

Nå må du slutte. Det er ikke bare arbeid som teller inn. I mitt tilfelle er det barnetillegg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ikke arbeidet 1 time jeg. Usikker på hvor min bedre halvdel kommer ut i slutten av året, så gjør det med tanke på å ikke bli skyldig penger. 

Du og din bedre halvdel er uføretrygdede 100% og opplyser til nav at dere er i jobb og tjener så så mye i året, for og bli trukket i trygda for og spare den? Har du sendt inn falsk kontrakt, eller kan man bare gå inn på,inntektsplanleggeren og starte opp selv nå! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå må du slutte. Det er ikke bare arbeid som teller inn. I mitt tilfelle er det barnetillegg. 

Ok, sorry.. inntekt da. Så du har oppgitt barnetillegg du ikke har fått? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, du har fått 93000 for lite liksom?

Anonymkode: 51a1f...e57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, sorry.. inntekt da. Så du har oppgitt barnetillegg du ikke har fått? 

Nei, jeg har oppgitt at min bedre halvdel tjente mer i året enn slik det ble. Så derfor skulle jeg egentlig hatt mer i barnetillegg. Tidligere kom jeg bakpå da inntekten til min bedre halvdel hadde en ganske grei stigning på slutten av året. 

• Liker 1
Skrevet

Får 300kr tilbake. Skal koste på meg en god hvitvin.

Anonymkode: ee49f...a81

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha, du har fått 93000 for lite liksom?

Anonymkode: 51a1f...e57

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ca 6,9 %. 

Du kan regne så mye du vil men jeg har faktisk tjent penger på dette, så da hjelper det ikke at du ser for deg hvordan ting egentlig kunne vært. For det ser en ellers i postene dine her i tråden at det gikk virkelig dårlig. Det er vel slik det går når en bare gjetter seg frem til ting vil jeg tro? Ikke vet jeg…

• Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Å hellan. Gratulerer:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...