Majer Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Strømstøtte øker inflasjonen og de fleste kan gjøre mer for å redusere strømutgiftene. Ingen kan gjøre noe for å redusere rentene bortsett fra å betale. Hvorfor ikke innføre en rentestøtte så lenge folk bare bruker penger på å nedbetale boliglånet? Da skapes det ikke inflasjon. Høyere renter rammer de som kjøpte da boligmarkedet var på topp. De har uansett ikke penger å sløse bort. Da gir det ikke mening at skattebetalerne skal gi strømstøtte til Preben som varmer opp svømmebassenget sitt eller koronastøtte til Stordalen sine hoteller, men la være å hjelpe de med uflaks. 1
Veggdyret Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 ...nå har omtrent alle gått ut i flere år og anbefalt folk å binde renta hvis de ikke tåler høyere rente, da. Mantraet under hele corona var jo "når dette er over skal renta opp på normalt nivå igjen". 5 1
Majer Skrevet 20. oktober 2022 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2022 Veggdyret skrev (2 minutter siden): ...nå har omtrent alle gått ut i flere år og anbefalt folk å binde renta hvis de ikke tåler høyere rente, da. Mantraet under hele corona var jo "når dette er over skal renta opp på normalt nivå igjen". Ikke alle som fikk lov til å binde renta. Det er ingen regel som sier at banken må akseptere det. Alle visste det ville komme en pandemi engang og. Alle visste at Norge sine energiavtaler ville innebære en viss risiko. Vi hjelper allikevel. 1
Kaffemonsteret Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg synes det er en uting at folk forventer å bli hjulpet av staten for alt mulig. Folk må begynne å ta ansvar for eget liv og økonomi. Som personen over sier, man har hatt noen år der man har kunnet binde renta på 2 %. Har man så mye lån at man ikke klarer renteoppgangen nå, så kan man takke seg selv. At rentene går opp fra null var ikke overraskende. 16 1
cassio Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Noe må man faktisk ta ansvar for selv. Renter på boliglån tenker jeg er helt og holdent noe låntaker får ta seg av. 7 3
Kaffemonsteret Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Majer skrev (1 minutt siden): Ikke alle som fikk lov til å binde renta. Det er ingen regel som sier at banken må akseptere det. Alle visste det ville komme en pandemi engang og. Alle visste at Norge sine energiavtaler ville innebære en viss risiko. Vi hjelper allikevel. Alle får vel binde renta? Man får kanskje ikke laveste fastrente, men da får man heller ikke laveste variabel rente 1
Voyager Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Majer skrev (9 minutter siden): Strømstøtte øker inflasjonen og de fleste kan gjøre mer for å redusere strømutgiftene. Ingen kan gjøre noe for å redusere rentene bortsett fra å betale. Hvorfor ikke innføre en rentestøtte så lenge folk bare bruker penger på å nedbetale boliglånet? Da skapes det ikke inflasjon. Høyere renter rammer de som kjøpte da boligmarkedet var på topp. De har uansett ikke penger å sløse bort. Da gir det ikke mening at skattebetalerne skal gi strømstøtte til Preben som varmer opp svømmebassenget sitt eller koronastøtte til Stordalen sine hoteller, men la være å hjelpe de med uflaks. Man får jo automatisk rentestøtte gjennom skatten; jo høyere rente jo mere skattefradrag. Så dette er en støtte som alltid har eksistert. 11
Kvittre Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 Da kunne man like gjerne sette renta ned igjen da? Du mener at økt rente ikke stopper inflasjon i boligmarkedet? Vel virkningen har vel allerede skjedd, prisene flater ut. Kanskje de med høyere rente kan fjerne den maks 5* inntekt reglen de satte da renten var lav og. Hva med alle som er tvunget til og leie imens prisene er spinnville og regler for lån håpløse? Nei, de som kjøpte da prisene var på topp har pokker råd til og betale for seg, det er grunn til at de hadde råd til dette. 2
Majer Skrevet 20. oktober 2022 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2022 Kaffemonsteret skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er en uting at folk forventer å bli hjulpet av staten for alt mulig. Folk må begynne å ta ansvar for eget liv og økonomi. Som personen over sier, man har hatt noen år der man har kunnet binde renta på 2 %. Har man så mye lån at man ikke klarer renteoppgangen nå, så kan man takke seg selv. At rentene går opp fra null var ikke overraskende. Det er jeg enig i, men skal vi først gi penger for å varme opp svømmebasseng og garasjen til privatpersoner må vi gi noe til de som har mindre. Støtten under koronapandemien bidro tross alt til å øke boligprisene så førstegangskjøpere måtte ut med mer. Kaffemonsteret skrev (4 minutter siden): Alle får vel binde renta? Man får kanskje ikke laveste fastrente, men da får man heller ikke laveste variabel rente Nei. Kvittre skrev (2 minutter siden): Da kunne man like gjerne sette renta ned igjen da? Du mener at økt rente ikke stopper inflasjon i boligmarkedet? Vel virkningen har vel allerede skjedd, prisene flater ut. Kanskje de med høyere rente kan fjerne den maks 5* inntekt reglen de satte da renten var lav og. Hva med alle som er tvunget til og leie imens prisene er spinnville og regler for lån håpløse? Nei, de som kjøpte da prisene var på topp har pokker råd til og betale for seg, det er grunn til at de hadde råd til dette. Neinei. Høy rente gir lavere forbruk hos mange. For de er det viktig at renta er høy. Men høy rente gir ikke mindre kjøp for folk som uansett bruker alt av penger på nedbetaling av lån.
Kvittre Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Majer skrev (2 minutter siden): Neinei. Høy rente gir lavere forbruk hos mange. For de er det viktig at renta er høy. Men høy rente gir ikke mindre kjøp for folk som uansett bruker alt av penger på nedbetaling av lån. Skjønte ikke helt svaret. Ja, høy rente gir lavere forbruk hos mange . ( nå er jo ikke renta høy, bare normal etter og ha vært unaturlig lav) poenget er jo og stoppe den høye prisstigningen, og vi ser jo at det funker! skjønte ikke « høy rente gir ikke mindre kjøp for folk som uansett..osv.. « på grunn av de nye strenge reglene for lån da renta var lav er det ingen som har fått mer lån enn de kan betale. Forventningene deres om egen kjøpekraft er noe annet. Det er ikke synd på de som har så god inntekt at de har kunnet kjøpe i det siste. De har kun kunnet kjøpe fordi de har veldig høy lønn i forhold til de fleste yrker. Buhuuu… 1
Kaffemonsteret Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 Majer skrev (13 minutter siden): Det er jeg enig i, men skal vi først gi penger for å varme opp svømmebasseng og garasjen til privatpersoner må vi gi noe til de som har mindre. Støtten under koronapandemien bidro tross alt til å øke boligprisene så førstegangskjøpere måtte ut med mer. Da starter man noe man aldri ser slutten på. Det dukker alltid opp noe som noen mener de bør ha støtte til. Mye av coronastøtten har vist seg i ettertid å være uheldig. Så bør ikke bruke den som begrunnelse for andre (dårlig funderte) støtteordninger. Litt på siden, men jeg provoseres voldsomt av selskaper som har tjent sykt mye penger de suste årene og få fort de møter motgang går ut å klager sin nød. Nå sist et trevirkeselsjap som tjente 150 mill bedre ebb et normalår i fjor, men nå syter over lavere priser og dyr strøm. Håper da virkelig at de brukte noe sv den superprofitten til å gjøre investeringer i mer effektiv drift og buffer, og ikke bare pøse alt ut i utbytte. det samme kan man si om privatpersoner; veldig mange sparte mye penger på lavere renter og utgifter under corona. Håper at noe ble spart og ikke bare ødslet bort 2 1
Majer Skrevet 20. oktober 2022 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2022 (endret) Kvittre skrev (10 minutter siden): Skjønte ikke helt svaret. Ja, høy rente gir lavere forbruk hos mange . ( nå er jo ikke renta høy, bare normal etter og ha vært unaturlig lav) poenget er jo og stoppe den høye prisstigningen, og vi ser jo at det funker! skjønte ikke « høy rente gir ikke mindre kjøp for folk som uansett..osv.. « på grunn av de nye strenge reglene for lån da renta var lav er det ingen som har fått mer lån enn de kan betale. Forventningene deres om egen kjøpekraft er noe annet. Det er ikke synd på de som har så god inntekt at de har kunnet kjøpe i det siste. De har kun kunnet kjøpe fordi de har veldig høy lønn i forhold til de fleste yrker. Buhuuu… Når renta først har vært så lav vil en liten økning ha mye å si. Det er ikke som da renta lå på 10% og mer i Norge. Da tålte folk det fordi man hadde vært mer restriktive i forkant og boligene ikke hadde vært så dyre. Mange av de som har kjøpt de siste årene har kanskje spart i mange år. Man er ikke rik om man tjener 450 000 i året, har ofret alt av ferier og vennskap for å spare penger og ender opp med å kjøpe en bolig med 900 000 i egenkapital og 2 millioner i lån. Da viser det at vedkommende har spinket og spart i en evighet. Endret 20. oktober 2022 av Majer
Callisto83 Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 Renteøkning er en risiko mange visste om når de tok en økonomisk avgjørelse i forbindelse med lån, det samme kan ikke sies om strømmen. Så nei, litt ansvar får folk ha ovenfor seg selv og sine valg. 3
Rosa Sitron Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 (endret) 42 minutter siden, Majer said: Ikke alle som fikk lov til å binde renta. Det er ingen regel som sier at banken må akseptere det. Alle visste det ville komme en pandemi engang og. Alle visste at Norge sine energiavtaler ville innebære en viss risiko. Vi hjelper allikevel. Nysgjerrig, hva skal til for å ikke få lov å binde renten? Jeg hadde byttet bank om jeg ikke fikk bundet rente om jeg ville det. Endret 20. oktober 2022 av Rosa Sitron
Kvittre Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 Majer skrev (5 minutter siden): Når renta først har vært så lav vil en liten økning ha mye å si. Det er ikke som da renta lå på 10% og mer i Norge. Da tålte folk det fordi man hadde vært mer restriktive i forkant og boligene ikke hadde vært så dyre. Mange av de som har kjøpt de siste årene har kanskje spart i mange år. Man er ikke rik om man tjener 450 000 i året, har ofret alt av ferier og vennskap for å spare penger og ender opp med å kjøpe en bolig med 900 000 i egenkapital og 2 millioner i lån. Da viser det at vedkommende har spinket og spart i en evighet. Ok, vi snakker nok om helt ulike marked. Det er vel primært i byer det er viktig og stoppe den ekstreme veksten, men den ville jo spre seg til det markedet du snakker om hvis det hadde fått fortsette. uansett, disse med billig bolig og lavt lån som har spinket og spart, de er jo vant med og spinke og spare og er vel bare glade for at de slipper og leie i tillegg til og spare? De får jo også lavere skatt som « støtte». Og ikke minst.. de har visst om dette. Corona renten var midlertidig, det var det aldri norn tvil om.
Majer Skrevet 20. oktober 2022 Forfatter #16 Skrevet 20. oktober 2022 Callisto83 skrev (5 minutter siden): Renteøkning er en risiko mange visste om når de tok en økonomisk avgjørelse i forbindelse med lån, det samme kan ikke sies om strømmen. Så nei, litt ansvar får folk ha ovenfor seg selv og sine valg. Man visste om risikoen ved strøm da man åpnet for det europeiske samarbeidet. Jeg mener selvfølgelig at folk må ta høyde for renteheving. Jeg sier bare det er galt at folk som uansett ikke bidrar til inflasjon må straffes unødvendig mens andre får masse penger av staten. Man straffer de fattige som uansett måtte kjøpe dyre boliger mens de som kjøpte boliger på billigsalg og faktisk bidrar til inflasjonen slipper unna. Rosa Sitron skrev (4 minutter siden): Nysgjerrig, hva skal til for å ikke få lov å binde renten? Jeg hadde byttet bank om jeg ikke fikk bundet rente om jeg ville det. Det er ulike begrunnelser, men bankene har vel likt at folk ikke har bundet den. Jeg kan ikke forstå at binding hadde noen risiko🤔 1
Kvittre Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 Majer skrev (2 minutter siden): Man visste om risikoen ved strøm da man åpnet for det europeiske samarbeidet. Jeg mener selvfølgelig at folk må ta høyde for renteheving. Jeg sier bare det er galt at folk som uansett ikke bidrar til inflasjon må straffes unødvendig mens andre får masse penger av staten. Man straffer de fattige som uansett måtte kjøpe dyre boliger mens de som kjøpte boliger på billigsalg og faktisk bidrar til inflasjonen slipper unna. Det er ulike begrunnelser, men bankene har vel likt at folk ikke har bundet den. Jeg kan ikke forstå at binding hadde noen risiko🤔 Hvor har inflasjonen vært større enn på boligmarkedet? Bortsett fra strøm, men du kan ikke blande inn strøm, det er ingen som har valgt seg « luksusstrøm « på avbetaling og nå er sjokkert over at de ikke har råd til den høye renten på luksuskjøpet sitt.
Barbalala Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 De søkkrike kommer nok til å få overføringer fra staten denne gangen også, slik de alltid får. 2
Majer Skrevet 20. oktober 2022 Forfatter #19 Skrevet 20. oktober 2022 Kvittre skrev (9 minutter siden): Hvor har inflasjonen vært større enn på boligmarkedet? Bortsett fra strøm, men du kan ikke blande inn strøm, det er ingen som har valgt seg « luksusstrøm « på avbetaling og nå er sjokkert over at de ikke har råd til den høye renten på luksuskjøpet sitt. Hvorfor kan jeg ikke blande inn strøm? Demokratiet, altså Norges befolkning, valgte en strømavtale som innebærer risiko for høye strømpriser.
Gjest In absentia Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 Du skjønner åpenbart ikke poenget med renter. Hvorfor skal de sette inn tiltak mot et tiltak som er satt inn for å hindre inflasjon ved å få oss til å handle mindre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå