AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Vet noen om det finnes årsaker til dette? Tenker hovedsakelig førstegangsfødende da andregangs ofte er litt raskere. Anonymkode: 8599d...cda
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Kroppsform, arv, modenhet osv. Noen er moden lenge, så når fødselen setter i gang så skjer det raskt. Hos andre går vannet uten at de er moden i heletatt, og ting tar lengre tid. Det er nok heller ingen hemmelighet at smale hofter er trangere enn de med brede hofter, selv om hormonene løser litt på hoftene. Anonymkode: 7464f...9d6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kroppsform, arv, modenhet osv. Noen er moden lenge, så når fødselen setter i gang så skjer det raskt. Hos andre går vannet uten at de er moden i heletatt, og ting tar lengre tid. Det er nok heller ingen hemmelighet at smale hofter er trangere enn de med brede hofter, selv om hormonene løser litt på hoftene. Anonymkode: 7464f...9d6 Sant! Jeg hadde modningsrier i 5 dager, så når fødselen først satte i gang (9 dager over termin) gikk det fort! Anonymkode: 21608...26d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Sant! Jeg hadde modningsrier i 5 dager, så når fødselen først satte i gang (9 dager over termin) gikk det fort! Anonymkode: 21608...26d Samme her. Hadde riktignok ikke modningsrier, men modningen skjedde over flere dager. Når fødselen først var i gang tok det bare 5 timer fra 4cm til ungen var ute. Riene var vonde, men fult overkommelige (trengte ikke epidural, kun lystgass. Og jeg er ikke en som tåler smerter veldig godt). Anonymkode: c5291...bcf
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Tror det kan ha med antall sexpartnere, man blir jo litt mer "vid" der nede. Anonymkode: 654fb...394
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg var veldig overvektig med første og godt trent med andre, og den andrefødselen var med mye sterkere rier og mere effektive rier. Jeg følte jeg måtte gjøre mindre, kroppen gjorde mye av jobben selv så jeg ble ikke like sliten. Mens med den første føltes alt veldig svakt og gikk tregt og var veldig slitsomt. Så jeg tror fysisk form påvirket min fødsel og fødselsopplevelse veldig. Anonymkode: 258c2...905 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg tror det kan ha noe med smertegrense å gjøre. Da jeg kom på sykehus første gang, for sjekk etter at vannet har gått, hadde jeg en åpning på 4cm, så de mente jeg var i en fødsel - men jeg kjente ingen rier. Og andre gang dro jeg først på sykehus da riene begynte å komme intenst, og da hadde jeg allerede en åpning på 8 cm. Jeg tenkte at jeg var kanskje heldig sånn at jeg ikke kjente riene så godt, før det, kanskje ikke kjente til modningsrier. Hadde kynnere hele svangerskapet, tror de "kamuflerte" modningsrier. jeg har forresten både smale hofter og generelt liten av meg (160 cm og 50 kilo), men raske fødsler, første på 5 timer og andre styrtfødsel. Så akkurat det tror jeg er mer hormonelt betinget enn størrelse og utseende. Anonymkode: dc3ea...a99
snurk Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er liten og smal, begynner nesten å tro at jeg har smalt bekken eller noe i den duren 🤔 begge mine fødsler har vært lange og hovedproblemet har vært at baby ikke kom ned i bekkenet. Lang pressfase på begge fødselene, nummer 1 kom til slutt ut vaginalt mens nummer 2 endte med ks etter timesvis med pressing 😔
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Har hverken vært godt trent, hatt en eneste modningsrie og fødslene mine var sinnsykt intense og smertefulle uten noe som helst mestringsfølelse fordi alt har gått så fort, så det har ikke noe med smerteterskel å gjøre heller. Har ikke klart å henge med på noe som helst. Første fødsel var på 2,5 time uten epidural og andre var på 3,5 time med epidural den siste halvtimen. Mamma har heller aldri hatt mer enn helt normale fødsler på typ 12 timer ish. Så jeg har ingen god forklaring enn at kroppen bare har fikset det selv, jeg har ikke klart å henge med overhodet og at jeg skal ha epidural og pudenal fra første sekund neste gang 🤪 Anonymkode: b7a45...81a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tror det kan ha med antall sexpartnere, man blir jo litt mer "vid" der nede. Anonymkode: 654fb...394 Tosk. Anonymkode: c112d...828
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 Mennesker er ulike, er det noe nytt? Anonymkode: a144c...716
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tror det kan ha noe med smertegrense å gjøre. Da jeg kom på sykehus første gang, for sjekk etter at vannet har gått, hadde jeg en åpning på 4cm, så de mente jeg var i en fødsel - men jeg kjente ingen rier. Og andre gang dro jeg først på sykehus da riene begynte å komme intenst, og da hadde jeg allerede en åpning på 8 cm. Jeg tenkte at jeg var kanskje heldig sånn at jeg ikke kjente riene så godt, før det, kanskje ikke kjente til modningsrier. Hadde kynnere hele svangerskapet, tror de "kamuflerte" modningsrier. jeg har forresten både smale hofter og generelt liten av meg (160 cm og 50 kilo), men raske fødsler, første på 5 timer og andre styrtfødsel. Så akkurat det tror jeg er mer hormonelt betinget enn størrelse og utseende. Anonymkode: dc3ea...a99 Tror ikke det handler bare om smertegrense, men også at riene i seg selv er forskjellige. Jeg ble for eksempel igangsatt med drypp, og det gjorde grisevondt fra første rie. Ved 4 cm var jeg nesten ukontaktbar pga stormrier som var ekstremt vonde. Det er ikke «smertegrense» som er forskjellen mellom din opplevelse på 4cm og min opplevelse på 4cm. Anonymkode: 4ed58...e22 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tror ikke det handler bare om smertegrense, men også at riene i seg selv er forskjellige. Jeg ble for eksempel igangsatt med drypp, og det gjorde grisevondt fra første rie. Ved 4 cm var jeg nesten ukontaktbar pga stormrier som var ekstremt vonde. Det er ikke «smertegrense» som er forskjellen mellom din opplevelse på 4cm og min opplevelse på 4cm. Anonymkode: 4ed58...e22 Ja! Jeg (som hadde modningsrier i 5 dager) synes ikke fødselen ble noe verre enn modningsriene hadde vært før jeg var på 8-9 centimeter. Sier seg vel selv at jeg ikke kunne ha smerter som du beskriver alene hjemme i 5 dager. Anonymkode: 21608...26d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var veldig overvektig med første og godt trent med andre, og den andrefødselen var med mye sterkere rier og mere effektive rier. Jeg følte jeg måtte gjøre mindre, kroppen gjorde mye av jobben selv så jeg ble ikke like sliten. Mens med den første føltes alt veldig svakt og gikk tregt og var veldig slitsomt. Så jeg tror fysisk form påvirket min fødsel og fødselsopplevelse veldig. Anonymkode: 258c2...905 Bare som en motvekt: Jeg var overvektig og så å si sengeliggende hele graviditeten. (Kroppen min er ikke laget for å være gravid for å si det så) Jeg gikk ned i egenvekt, og mistet mye muskelmasse. Til tross for dette hadde jeg helt intense rier. Når pressriene kom var babyen ute på 2 trykk. Så ja, helsen har mye å si, men gener tror jeg teller mer her. I tillegg går fødsel nr 2 som regel raskere siden første allerede har "banet vei". Anonymkode: b70f1...855 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg tenker det er mye som kan virke inn på det, og spille en rolle hos noen, uten at det gjør det hos andre igjen. F.eks dette med å være i god form eller kroppsbygning og bekkenmål eller babyens størrelse. Jeg er 153 cm, smalt bygget med bmi på rundt 19 når jeg ikke er gravid og har født gjennomsnittlige babyer. Særlig i mitt første svangerskap var jeg rimelig inaktiv. Fødslene mine har vært raske og lette. De har kommentert på føden at jeg har hatt tette, effektive rier. Jeg tror riene, og flaks med at babyene lå rett til og roterte som de skulle i fødselskanalen, gjorde fødslene så raske. Men hvorfor aner jeg ikke. Jeg tenkte det var fordi jeg har hatt veldig mye kynnere. At livmoren var godt trent til fødsel, liksom. Men det har jeg ikke noe faglig belegg for å hevde. Og moren og tanten min som også hadde svært raske fødsler, og visstnok intense, effektive rier sier at kynnere kjente de ikke noe til. Men skal jeg gjette, når det handler om riene i seg selv, kanskje det i noen tilfeller kan ha noe med livmoren å gjøre, hvordan den ser ut? Og produksjonen av oxytocin? Sistnevnte kan kanskje påvirkes av både genetiske og miljømessige faktorer? Anonymkode: 2372c...261
Mezzosoprena Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror det kan ha med antall sexpartnere, man blir jo litt mer "vid" der nede. Anonymkode: 654fb...394 Ja, og det hjelper spesielt med han som har like stor p**k som et babyhode ! 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 Teatrica skrev (Akkurat nå): Ja, og det hjelper spesielt med han som har like stor p**k som et babyhode ! Ah det var kvelden sin det 💫 Anonymkode: b7a45...81a 1 1
Sinsiew Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror det kan ha med antall sexpartnere, man blir jo litt mer "vid" der nede. Anonymkode: 654fb...394 Herregud noe så dumt.. Dette kan ikke være annet enn tull. Antall sexpartnere har da ikke en dritt å gjøre med tranghet. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #19 Skrevet 20. oktober 2022 Eg trur gener har mykje betydning her. Eg var overvektig og ganske inaktiv med første, fødte på 1,5 time. Styrtfødsel. Det var heilt uproblematisk, men sykt vondt!! Trur det var mest gener og brede hofter som hjalp her. Trur og det vart greitt å ikkje rekka epidural. For mange kan det stagnere fødselen. For andre er det gull. Anonymkode: adec7...209
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg er hele 25 cm høyere enn mamma (hun er usedvanlig kort), men vesentlig smalere hofter og hadde bmi på 19 da jeg ble gravid. La på meg ca 16 kilo som var rundt det jeg ble anbefalt. Min mor slet med en langvarig fødsel og jeg satt fast og måtte tas med sugekopp. Jeg derimot fødte mitt første barn mindre enn en time etter jeg kom inn på sykehuset for en sjekk. Jeg hadde hatt en svak murring i korsryggen som varte i et minutt og kom hvert fjerde minutt. De var nesten ikke merkbare, og vesentlig mildere enn lette menssmerter. Men siden det ikke var normalt for meg med murring, ville sykehuset ha meg inn for en sjekk. Jeg tok en dusj før vi dro og murringen forsvant helt. På sykehuset kom imidlertid smerten for fullt, og det var helt sjukt hvor vondt det gjorde når jeg satt i stolen og skulle måle om riene var sterke nok til at jeg var i fødsel. 100% på første rie. Jordmor fastslo at det var 8 cm idet vannet gikk over hele henne i sjekken. Så var det rett inn på fødestua, tre press (som for øvrig kroppen gjorde helt selv) og ungen var ute 😅 Hele episoden fra første gang jeg kjente et svakt murr og til ungen lå på brystet tok 5 timer. Aner ikke hva grunnen var, men jeg drakk to kopper bringebærbladte kvelden før. Det kan jo ha gjort utslaget. Anonymkode: 9dbe0...e38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå