Gå til innhold

Partner som drikker for mye på fest / i selskap

Snuppe

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man få sin partner til å drikke mindre på fest?

Jeg har flere ganger opplevd at min bedre halvdel tar helt av når det er fest. Jeg har forsøkt å spørre pent om han kan roe ned litt og at det er ubehagelig når han blir så full. Jeg blir så flau når han blir helt apekatt. Han driter fullstendig i meg, akkurat som om jeg ikke er der.

Får bare til svar at han selv bestemmer hvor mye han skal drikke og at han trenger et "avbrekk" og at det er godt å koble ut. At han jobber mye og at jeg må unne han å ha det gøy.

Jeg har forsøkt å begrense hvor mye drikkevarer han får ha med seg, men problemet er at han får mer av de andre fest deltakerne når han er tom for sin medbrakte drikke. Når jeg har forsøkt å be de andre om å ikke gi han mer, så blir jeg bare ledd av.

Nå har dette begynt å bli et skikkelig problem. Jeg gruer meg når vi blir bedt på middag og fest til venner. Jeg koser meg ikke i det hele tatt og blir veldig anspent av dette. 

Hvordan skal jeg få han til å forstå at han må ta det mer med ro på fest?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppe skrev (2 minutter siden):

Prøv å vær helt ærlig.

Vær tydelig på at han har et alkoholproblem, og at du ikke kommer til å være med på noen anledninger med han hvor alkohol er involvert, frem til han innser problemene sine og gjør noe med de.

Anonymkode: caff4...7e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med å gå hjem. Det ville jeg gjort.

Du får jo ikke endret hans adferd, dessverre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om at han ikke forstår. Han forstår utmerket godt at du ikke liker hvordan han drikker og oppfører seg i fylla, og han velger bevisst å ignorere det. Du får heller spørre deg selv hvordan du vil forholde deg til en som har et slikt drikkemønster.

Anonymkode: ba284...786

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (1 minutt siden):

Du kan starte med å gå hjem. Det ville jeg gjort.

Du får jo ikke endret hans adferd, dessverre.

Uff, det har jeg gjort flere ganger, men jeg er redd han kommer til å gjøre dumme ting mens jeg ikke er der. Får helt angst av hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke snakk om at han ikke forstår. Han forstår utmerket godt at du ikke liker hvordan han drikker og oppfører seg i fylla, og han velger bevisst å ignorere det. Du får heller spørre deg selv hvordan du vil forholde deg til en som har et slikt drikkemønster.

Anonymkode: ba284...786

Han drikker svært sjeldent noe hjemme, det er kun når det er fest og da tar det dessverre helt av hver eneste gang.

Jeg orker snart ikke være med, blir heller hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff akkurat sånn hadde jeg det i mange år også. Grudde meg til alle festlig lag vi var bedt i. Ekstra flaut i bryllup enn vanlig fyllefester🥵

Nå har jeg ny kjæreste og han kan heldigvis drikke med måte. Er så glad jeg slipper sånne bekymringer mere. Men husker de årene som stressende hver gang man fikk innbydelser til litt finere fester... uff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, da får han bare gjøre dumme ting i fylla og deale med konsekvensene etterpå. Det blir veldog slitsomt for deg å skulle passe på han hele tiden. Jeg ville dratt hjem alene uten å prøve å få han med og så ville jeg krevd at han ble med på parterapi. Hadde han nektet hadde jeg begynt å lete etter en egen plass å bo tror jeg.

Er det lov å spørre om hvilke ting du er redd for at han skal gjøre og hva han gjør som du blir flau over?

Anonymkode: 3b03a...938

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er neppe at han ikke forstår, han er bare ikke interessert i å endre seg. Han er voksen, du kan ikke styre hverken alkoholinntaket eller oppførselen hans. Spørsmålet du heller bør stille deg er om du kan leve med at det - og ikke minst han - er sånn (og for meg ville svaret vært nei).

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet du hva, da får han bare gjøre dumme ting i fylla og deale med konsekvensene etterpå. Det blir veldog slitsomt for deg å skulle passe på han hele tiden. Jeg ville dratt hjem alene uten å prøve å få han med og så ville jeg krevd at han ble med på parterapi. Hadde han nektet hadde jeg begynt å lete etter en egen plass å bo tror jeg.

Er det lov å spørre om hvilke ting du er redd for at han skal gjøre og hva han gjør som du blir flau over?

Han oppfører seg veldig dårlig generelt, blir veldig mye av han. Sier mye dumt også, prøver å være morsom men det blir bare dumt. Ofte på bekostning av meg. Veldig flaut. Jeg er nok mest redd han skal surre med andre når jeg ikke er der for jeg sliter med å være litt sjalu.

Endret av Snuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (3 timer siden):

Uff, det har jeg gjort flere ganger, men jeg er redd han kommer til å gjøre dumme ting mens jeg ikke er der. Får helt angst av hele greia.

Hva gjør han når han er full som er så pinlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (3 minutter siden):

Hva gjør han når han er full som er så pinlig?

Han sier så mye dumt og det blir mye av han, høylytt og masete. Så får jeg gå gjennom på ting som ingen andre har noe med. Slitsomt og flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (3 timer siden):

Du er ikke moren hans😊 Du står ikke ansvarlig for ham. Det er nesten dummere at du «passer på». Vær heller tydelig til han og de dere er med. «Der har Knut nådd grensen sin, så da stikker jeg!»

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppe skrev (43 minutter siden):

Han sier så mye dumt og det blir mye av han, høylytt og masete. Så får jeg gå gjennom på ting som ingen andre har noe med. Slitsomt og flaut.

Det er uholdbart å leve sammen med en mann som driter seg ut hver gang man er på fest. I lengden blir det umulig å opprettholde respekten for en slik fyr. Du må gi ham et ultimatum, hvis han skal ha noen sjans til å endre denne atferden. Han forstår det helt sikkert rent kognitivt at dette er håpløst, men klarer likevel ikke å kontrollere trangen til å drikke seg full. Da må du gi ham er kraftig motiv til endring.

Anonymkode: c2efd...bc1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (29 minutter siden):

Du er ikke moren hans😊 Du står ikke ansvarlig for ham. Det er nesten dummere at du «passer på». Vær heller tydelig til han og de dere er med. «Der har Knut nådd grensen sin, så da stikker jeg!»

Dette! Du trenger ikke å finne deg i å bli sagt teite ting til. Du kan heller ikke hindre utroskap hvis du har en mann som vil være utro. Det blir slitsomt i lengden for dere begge. Her må du faktisk jobbe med deg selv, for det er ditt problem og ikke hans. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette mennesker hadde jeg kuttet ut. Livet er for kort til dette tullet.

Anonymkode: aecbb...7c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snuppe skrev (4 timer siden):

Det er ikke ditt ansvar om han gjør dumme ting. Hva slags dumme ting er du redd for? Sloss han? Ødelegger ting? Har sex med andre? 
Bli hjemme, så trenger du ikke forholde deg til det, og så kan du tenke på om du ønsker et slikt forhold? 

Anonymkode: b5399...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppe skrev (4 timer siden):

Hvordan kan man få sin partner til å drikke mindre på fest?

Jeg har flere ganger opplevd at min bedre halvdel tar helt av når det er fest. Jeg har forsøkt å spørre pent om han kan roe ned litt og at det er ubehagelig når han blir så full. Jeg blir så flau når han blir helt apekatt. Han driter fullstendig i meg, akkurat som om jeg ikke er der.

Får bare til svar at han selv bestemmer hvor mye han skal drikke og at han trenger et "avbrekk" og at det er godt å koble ut. At han jobber mye og at jeg må unne han å ha det gøy.

Jeg har forsøkt å begrense hvor mye drikkevarer han får ha med seg, men problemet er at han får mer av de andre fest deltakerne når han er tom for sin medbrakte drikke. Når jeg har forsøkt å be de andre om å ikke gi han mer, så blir jeg bare ledd av.

Nå har dette begynt å bli et skikkelig problem. Jeg gruer meg når vi blir bedt på middag og fest til venner. Jeg koser meg ikke i det hele tatt og blir veldig anspent av dette. 

Så du er en av dem, ja. Det er alltid noen damer på enhver fest som er så usikre og kontrollerende at de holder nøye regnskap og setter grenser for hva mannen "får lov" å drikke. Det er jo ikke ditt problem. Han er voksen. Det er ikke du som oppfører deg som en apekatt eller tar helt av. Verken han eller vennene hans virker til å ha noe problem med drikkingen hans, så hvorfor bryr du deg? Det er jo i tilfelle han som driter seg ut.

Du er ikke moren hans, slapp av, kos deg, la ham drikke alt han vil, men ikke ta et snev av ansvar for ham, lat som om du ikke kjenner ham. Du har bare ansvar for deg selv. 

Anonymkode: 2a965...cd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja det er vel enkelt.

- Du kan velge å gjøre tiltak slik at apekatten blir greit for deg å håndtere

- Apekatten kan prøve å bli mindre apekatt

- Dere kommer skille lag en gang

Noe av dette. Vil tro at han har en lang tradisjon å være apekatt på fest, og at det gir han sosial bekreftelse. Er kanskje rart for dem som ikke har den rollen. Han har akseptert rollen, og koser seg med vennene som liker når han gjør det du syns er flaut.

Du kan velge å jobbe med deg selv, stille spørsmål hvorfor dette er så ille for deg. Han er ikke deg, og tror ingen laster deg for denne adferden. Han driver ikke med tull som krangling og slåssing i fylla? Det å forlate festen er dårligste løsning.

Du kan nok prøve å få han å gjøre tiltak, men det er en mye vanskligere vei enn at du gjør det med deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også mannen min drikker også for mye på fest. Andre synes han er festlig, men jeg synes han bare er teit. Ustødige og snøvlete, klarer ikke ta på seg skoa sine og er generelt sett for full. Jeg synes det er kjipt, men det får bli hans ansvar. Jeg har sluttet å dille med han & gidder ikke være den som husker på tingene hans osv. Jeg er også på fest for å hygge meg sammen med venner, ikke for å være tante Sofie. 

Men en forskjell her er at mannen min aldri ville ha funnet på å si kjipe ting om meg eller lage moro på min bekostning. Der ville jeg satt en grense. Og det synes jeg du også bør gjøre! Alt det andre kan du ikke styre, men det tullet der må han slutte med! 

Anonymkode: a0f9d...b6e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...