Gå til innhold

Sende bekymringsmelding eller la være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (21 timer siden):

Det er automatikk på Vestlandet, har jobbet i bv tidligere så får min info fra tidl kollegaer

...i alle barneverntjenestene på Vestlandet?

Det er ikke lovlig å melde videre på automatikk. Også i barneverntjenesten må vi forholde oss til lovverk rundt hva som kan meldes.

Anonymkode: ecb32...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dessverre ganske vanlig at folk flytter om skole eller bv begynner å bli nærgående. Bekymringsmelding må inneholde det du vet og ikke hva du tror eller føler. 

Anonymkode: 82a65...562

Ikke nødvendigvis årsaken. Jeg måtte flytte ganske ofte pga var leietager og leilighetene var av elendig standard, ble trakassert av utleier osv. hyppig flytting betyr ikke nødvendigvis at man flykter fra bv. Kan være at hun må flytte med barna pga faren osv osv.

Anonymkode: 54190...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 12.18):

Sønnen min hadde en kamerat i klassen (barneskolen) som vi tok litt ekstra vare på. Han var ofte ustelt, hadde ikke riktige klær osv. Han var mye hjemme hos oss og spiste middag og gjorde lekser. Det er rykter om at det var mye alkohol hjemme hos de, men jeg har fått inntrykk av at skolen har vært veldig tett på. Forrige uke kom min sønn hjem og sa at kompisen hans hadde flyttet. Sjekket morens Facebook og hele familien har flyttet til andre siden av landet uten at barna visste om det og fikk sagt hade. Nå er jeg oppriktig bekymret for dette barnet og lurer på om det er innafor å sende en bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 5b29f...690

hadde ringt og forhørt meg hva bv mente først anonymt og mener de at du skal melde fra hadde jeg gjort det

Anonymkode: 1de20...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

...i alle barneverntjenestene på Vestlandet?

Det er ikke lovlig å melde videre på automatikk. Også i barneverntjenesten må vi forholde oss til lovverk rundt hva som kan meldes.

I følge retningslinjene skal barneverntjensten i kommunen familien flytter fra, straks informere tilflyttingskommunen om at det er opprettet sak. Tilflyttingskommunen vurderer så om det skal åpnes sak der. Saksbehadlerrundskrivet viser til forvaltningsloven § 13 b; "Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger er tilgjengelige for andre tjenestemenn innen organet eller etaten". 

Det virker altså å være lovlig, men hva som er praksis varierer nok en hel del fra en tjeneste til en annen. 

Anonymkode: 54302...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I følge retningslinjene skal barneverntjensten i kommunen familien flytter fra, straks informere tilflyttingskommunen om at det er opprettet sak. Tilflyttingskommunen vurderer så om det skal åpnes sak der. Saksbehadlerrundskrivet viser til forvaltningsloven § 13 b; "Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysninger er tilgjengelige for andre tjenestemenn innen organet eller etaten". 

Det virker altså å være lovlig, men hva som er praksis varierer nok en hel del fra en tjeneste til en annen. 

Anonymkode: 54302...e3a

Det gjelder bare pågående undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2022 at 12:47 PM, AnonymBruker said:

Tror dere det er lettest å sende til skolen hans og at de tar det videre med Bv? Ser at man ikke kan sende elektronisk melding i den kommunen.

Anonymkode: 5b29f...690

Nei, ta det direkte med barnevernet. Det som er helt sprøtt er at hvis de har hatt noe med barnevernet å gjøre i din kommune, og så flyttet til et annet sted. Så bryr ikke barnevernet seg med å oversende informasjon til den nye kommunen. Da er det "case closed" og de kan starte et nytt liv. Det skjedde med min familie, og jeg er bitter på barnevernet som brydde seg så lite. Her også var det snakk om omsorgssvikt og rus. 

Anonymkode: 102fe...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...