AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Sønnen min hadde en kamerat i klassen (barneskolen) som vi tok litt ekstra vare på. Han var ofte ustelt, hadde ikke riktige klær osv. Han var mye hjemme hos oss og spiste middag og gjorde lekser. Det er rykter om at det var mye alkohol hjemme hos de, men jeg har fått inntrykk av at skolen har vært veldig tett på. Forrige uke kom min sønn hjem og sa at kompisen hans hadde flyttet. Sjekket morens Facebook og hele familien har flyttet til andre siden av landet uten at barna visste om det og fikk sagt hade. Nå er jeg oppriktig bekymret for dette barnet og lurer på om det er innafor å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 5b29f...690 2 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg synes det er en god ide å gjøre det. Anonymkode: 6f92a...17d 23 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sønnen min hadde en kamerat i klassen (barneskolen) som vi tok litt ekstra vare på. Han var ofte ustelt, hadde ikke riktige klær osv. Han var mye hjemme hos oss og spiste middag og gjorde lekser. Det er rykter om at det var mye alkohol hjemme hos de, men jeg har fått inntrykk av at skolen har vært veldig tett på. Forrige uke kom min sønn hjem og sa at kompisen hans hadde flyttet. Sjekket morens Facebook og hele familien har flyttet til andre siden av landet uten at barna visste om det og fikk sagt hade. Nå er jeg oppriktig bekymret for dette barnet og lurer på om det er innafor å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 5b29f...690 Det er ikke noe å lure på engang. Bedre å ringe BV for mange ganger enn for få. Anonymkode: 51619...b3b 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Du burde meldt for lengst. Selvsagt skal du melde Anonymkode: 63ea7...03f 3 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Tror dere det er lettest å sende til skolen hans og at de tar det videre med Bv? Ser at man ikke kan sende elektronisk melding i den kommunen. Anonymkode: 5b29f...690 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror dere det er lettest å sende til skolen hans og at de tar det videre med Bv? Ser at man ikke kan sende elektronisk melding i den kommunen. Anonymkode: 5b29f...690 Papirene følger med over fra skolen. Dere hadde barnet mye hos dere uten å kjenne foreldrene? Rykter er en skummel ting. Er ikke for å melde en gang for mye, er en grunn til at bv har for mye å gjøre og kan overse de som virkelig trenger hjelp. Anonymkode: 46c0f...fe5 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror dere det er lettest å sende til skolen hans og at de tar det videre med Bv? Ser at man ikke kan sende elektronisk melding i den kommunen. Anonymkode: 5b29f...690 Ring kommunen og spør ang elektronisk melding til barnevernet. Ville også kontaktet skolen så de kan holde øynene åpne. Anonymkode: cf127...73f 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 Nei, skolen kan ikke gjøre det. Skolen har bare lov til å kontakte BV ved konkret mistanke om alvorlig omsorgsvikt. Ikke pga en magefølelse. Du som privatperson kan ringe og melde anonymt. Du kan også ringe for en uoffisiell prat for å be om råd. Det er ofte svikt i kommunikasjon mellom ulike BV områder, og sånn spontan flytting kan være en god måte å komme seg unna et masete BV. Jeg ville ha ringt BV i ny kommune og sagt hva som bekymrer deg. Du kan være anonym. Så tar de stilling til om det er grunnlag for å følge litt med. Anonymkode: 911bc...84f 14
Kaisada Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min hadde en kamerat i klassen (barneskolen) som vi tok litt ekstra vare på. Han var ofte ustelt, hadde ikke riktige klær osv. Han var mye hjemme hos oss og spiste middag og gjorde lekser. Det er rykter om at det var mye alkohol hjemme hos de, men jeg har fått inntrykk av at skolen har vært veldig tett på. Forrige uke kom min sønn hjem og sa at kompisen hans hadde flyttet. Sjekket morens Facebook og hele familien har flyttet til andre siden av landet uten at barna visste om det og fikk sagt hade. Nå er jeg oppriktig bekymret for dette barnet og lurer på om det er innafor å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 5b29f...690 De er garantert i rullene hos barnevernet. Men det er sånn de holder på. Flytter til et nytt sted når nettet snører seg rundt dem og situasjonen og problemene blir tydelige for omgivelsene. Nytt sted, nye muligheter. Den nye skolen får antagelig overføringspapirer på ungene, og om skolen har gjort jobben sin skal barnevernet være koblet på da, og nå. MEN her er det bedre å melde enn å ikke gjøre det da jeg mener jo flere meldinger de får jo større sjanse er det for at de blir fulgt opp. 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min hadde en kamerat i klassen (barneskolen) som vi tok litt ekstra vare på. Han var ofte ustelt, hadde ikke riktige klær osv. Han var mye hjemme hos oss og spiste middag og gjorde lekser. Det er rykter om at det var mye alkohol hjemme hos de, men jeg har fått inntrykk av at skolen har vært veldig tett på. Forrige uke kom min sønn hjem og sa at kompisen hans hadde flyttet. Sjekket morens Facebook og hele familien har flyttet til andre siden av landet uten at barna visste om det og fikk sagt hade. Nå er jeg oppriktig bekymret for dette barnet og lurer på om det er innafor å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 5b29f...690 Bekymringsmelding basert på løse rykter fordi noen flytter? Nå må du gi deg… Anonymkode: f5fb7...51f 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bekymringsmelding basert på løse rykter fordi noen flytter? Nå må du gi deg… Anonymkode: f5fb7...51f Jeg tenker uansett at det er grunn til bekymring når foreldre flytter over natta til andre siden av landet uten å la barna si hadet til skolevenner og kamerater.. Det kan være utrolig opprivende for barn. Anonymkode: 5b29f...690 12 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min hadde en kamerat i klassen (barneskolen) som vi tok litt ekstra vare på. Han var ofte ustelt, hadde ikke riktige klær osv. Han var mye hjemme hos oss og spiste middag og gjorde lekser. Det er rykter om at det var mye alkohol hjemme hos de, men jeg har fått inntrykk av at skolen har vært veldig tett på. Forrige uke kom min sønn hjem og sa at kompisen hans hadde flyttet. Sjekket morens Facebook og hele familien har flyttet til andre siden av landet uten at barna visste om det og fikk sagt hade. Nå er jeg oppriktig bekymret for dette barnet og lurer på om det er innafor å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 5b29f...690 Foreldre vil nok få veiledning om hygiene og stell og barnet vil få hjelp så det er nok det beste, de kommer jo ikke bare å tar barn ut av hjem for sånt, de vil alltid hjelpe Anonymkode: f9a5a...57e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bekymringsmelding basert på løse rykter fordi noen flytter? Nå må du gi deg… Anonymkode: f5fb7...51f Det er jo ikke bare løse rykter. De kjenner barnet, og reagerer på omsorgen det får i form av stell osv. I tillegg den spontane flyttingen. Det er litt mer enn bare et rykte om alkoholmisbruk. Anonymkode: 911bc...84f 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bekymringsmelding basert på løse rykter fordi noen flytter? Nå må du gi deg… Anonymkode: f5fb7...51f Da blir det ny sak i ny kommune Anonymkode: f9a5a...57e 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, skolen kan ikke gjøre det. Skolen har bare lov til å kontakte BV ved konkret mistanke om alvorlig omsorgsvikt. Ikke pga en magefølelse. Du som privatperson kan ringe og melde anonymt. Du kan også ringe for en uoffisiell prat for å be om råd. Det er ofte svikt i kommunikasjon mellom ulike BV områder, og sånn spontan flytting kan være en god måte å komme seg unna et masete BV. Jeg ville ha ringt BV i ny kommune og sagt hva som bekymrer deg. Du kan være anonym. Så tar de stilling til om det er grunnlag for å følge litt med. Anonymkode: 911bc...84f Barnehagen der jeg jobber sendte varsel om ekstremt ustelt barn, skolen bryr seg og om barn Anonymkode: f9a5a...57e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Barnehagen der jeg jobber sendte varsel om ekstremt ustelt barn, skolen bryr seg og om barn Anonymkode: f9a5a...57e Skolene må da ha mistanke om at det foreligger alvorlig omsorgssvikt bak usteltheten. Det er ikke slik at skoler eller barnehager skal melde til barnevernet for sikkerhets skyld. Skolen kan snakke med foreldrene og foreslå veiledning hos helsesykepleier feks. Jeg hadde nok ikke sendt en tilbakevirkende melding. Og ikke send noe til ny skole, det setter bare alle i en vanskelig situasjon Anonymkode: d11f2...456 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror dere det er lettest å sende til skolen hans og at de tar det videre med Bv? Ser at man ikke kan sende elektronisk melding i den kommunen. Anonymkode: 5b29f...690 Nei. Ikke dytt ansvaret over på dem. Alle har en selvstendig plikt til å melde om det er barn som lider Anonymkode: 63ea7...03f 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skolene må da ha mistanke om at det foreligger alvorlig omsorgssvikt bak usteltheten. Det er ikke slik at skoler eller barnehager skal melde til barnevernet for sikkerhets skyld. Skolen kan snakke med foreldrene og foreslå veiledning hos helsesykepleier feks. Jeg hadde nok ikke sendt en tilbakevirkende melding. Og ikke send noe til ny skole, det setter bare alle i en vanskelig situasjon Anonymkode: d11f2...456 I tilfelle jeg kjenner til så hadde barnet samme klær på seg i flere uker, håret luktet var langt, ørevoksen lå i striper nedover halsen, og nærmest sopp bak ørene, ville du kontaktet barnevern for det eller latet som ingenting? Anonymkode: f9a5a...57e 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #19 Skrevet 20. oktober 2022 Ja, det høres fornuftig ut at barneverntjenesten undersøker om barnet er i behov av videre oppfølging. Du bør absolutt ikke overlate det til skolen. De har en langt høyere terskel for nå de har lov å melde uten samtykke, og det du beskriver er ikke tilstrekkelig. Privatpersoner kan melde når de er bekymret. Anonymkode: ecb32...91e 2
Kaneel Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Bekymringsmelding basert på løse rykter fordi noen flytter? Nå må du gi deg… Anonymkode: f5fb7...51f Helt enig! Det her var ekstremt grunnløst! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå