Gå til innhold

Barn (8) som har blitt mer og mer kresent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært en av de mødrene som ikke forstår meg på kresne barn. Jeg har tenkt at de er bortskjemte, at foreldrene ikke har klart å sette grenser, at det handler om manglende utholdenhet fra foreldrenes side eller lite variert mat fra småbarnsalderen.

Inntil for et par år siden, spiste mine to barn det aller meste som ble satt foran dem. Selvfølgelig har de hatt perioder hvor de «ikke liker» det ene eller det andre, og de har vært mer selektive, men det har alltid gått over. I vår familie spiser vi relativt sunt og variert, altså ganske vanlig norsk kosthold. Men for et par år siden begynte 6-åringen (som nå er 8 år) å bli mer og mer kresen. Problemet er spesielt knyttet til skolemat eller brødmåltider. I disse to årene har jeg holdt frem med å tilby variert mat og la h*n spise det h*n ønsker av det som blir tilbudt. Det eneste jeg har gitt etter på er type brød som blir kjøpt, og for å redusere antall brødmåltider er det alltid alternativer som grøt eller frokostblanding til frokost. På skolen er det verre. Barnet aksepterer kun en type brød og to typer pålegg (det ene er syltetøy, og det andre blir h*n veldig lei av.) Dersom det er feil brød eller pålegg kommer matboksen full i retur fra skolen, og dette har jeg forsøkt mange ganger. Jeg har foreslått utallige påleggslag og alternativer, og jeg har tatt med barnet på jakt etter pålegg i butikk, uten at h*n finner noe. Nugatti er uaktuelt, det har vi aldri i hus - men jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg kan forstå at noen barn får Nugatti på skivene hvis det er det som skal til for at ungen spiser… Barnet spiser gjerne pizzasnurrer, wraps med tacofyll o.l. men jeg har ikke tid til å tilby den type niste hver eneste dag. Jeg har foreslått omelett eller eggemuffins, men dette vil h*n ikke spise kaldt. Har noen gode råd?? Barnet trener mye og er aktiv, så det er viktig for meg at h*n får i seg sunn og næringsrik mat. Vi sender med frukt/gulrøtter hver dag og dette blir spist.

Middag er ikke like vanskelig som skolemat, h*n spiser godt hvis det er noe h*n liker, og er selektiv hvis det er noe annet - men får stort sett alltid i seg en ok mengde mat. 

Anonymkode: 3b12a...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok bare latt barnet få det det liker i matpakken, om så det er kneip med syltetøy hver dag. Det spiser jo frukt og grønt også. 

Det viktigste er jo at barnet spiser. Og så lenge det spiser variert i løpet av uka, så er ikke de syltetøyskivene noe problem tenker jeg. 

Anonymkode: 57d81...973

Skrevet

Vi har også et svært kresent barn, og to som spiser alt, og jeg har som deg hørt alt tullet fra de som mener at kresenhet handler om oppdragelse og hva slags mat barnet har fått. Det gjør det absolutt ikke. Mitt kresne barn spiser det samme i matpakken hver eneste dag. Det er bare én butikkjede som selger pålegget han vil ha, men det er helt greit, vi hamstrer. Middag går greit, det er alltid noe han kan spise og så lenge han får rene ingredienser (ikke saus og ikke gryteretter, ovnsretter eller annet som er blandet) spiser han godt.

Slik jeg ser det har du faktisk ikke noe problem. Barnet ditt spiser brød og to typer pålegg, samt frukt og gulrøtter. Bare lag det! Kjøp brød og frys ned slik at det alltid er tilgjengelig og ha alltid nok av pålegget i skapet. Når det faktisk finnes noe barnet spiser så det har næring i kroppen til skoledagen, bare lag det og ikke bruk tid og energi på å finne alternativer. Pizzasnurrer kan du bake mange av en dag du har tid og fryse ned, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke har tid til dette i hverdagen? Å ta opp 3-4 pizzasnurrer fra fryseren og legge rett i matboksen må være det enkleste som finnes. Dette er ting som kan gjøres på forhånd og jeg tenker at å bruke en søndag i måneden på å bake rikelig med pizzasnurrer er en veldig liten pris å betale for at barnet ditt har mat det liker å spise i matpakken. :) 

Skrevet

Søsteren min spiste, og gjør det fortsatt, bare skive med syltetøy hver frokost hele livet. Hun er 50 og bestiger fjelltopper flere ganger i uken. Det går bra, så lenge de andre måltidene er variert 😊

Anonymkode: f7860...a61

• Liker 1
Skrevet

Er barnet ditt sosialt og veltilpasset på andre områder?

Er det sensitivt overfor mye/skarp lyd?

Er barnet sosialt i store grupper?

Dyrker barnet ditt sære interesser?

Skrevet

Du er anonym og har i tillegg sensurert kjønnet. Er det to typer pålegg, der det ene er syltetøy, som i verste fall er avslørende? 

• Liker 1
Skrevet

Men jeg forstår ikke problemet, måååå barnet absolutt spise den nista? Så lenge middag og øvrige måltider spises og er næringsrike og hen spiser frukt på skolen er det vel ikke noe problem? Det er ikke slik at man MÅ spise mange måltider hver dag, og hvis barnet ikke spiser så er hen ikke sulten nok. Jeg ville aldri lagd så mye styr rundt det der. Send med litt mer frukt eller grønnsaker og tilsett eventuelt litt flere kalorier i de måltidene barnet spiser dersom det er nødvendig for å opprettholde vekten. Jeg selv har ikke spist en frokost eller lunsj i nesten hele mitt liv, og det går veldig fint. Selv med en svært aktiv livsstil.

Anonymkode: 747ce...d56

• Liker 1
Skrevet

For å være litt slem, barnet ditt lærer deg en lekse som det var på tide å lære; foreldre kan legge til rette, men barn er forskjellige, ikke alt som foreldre styrer. 

Om barnet liker pizzasnurrer kan disse lages ganske sunne. Det er bare å lage opp en del om gangen og fryse ned. Da tar en bare opp på kvelden før, så tar det kortere tid enn å lage tradisjonell matpakke på morgen.

Anonymkode: b2be7...cbc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnet spiser gjerne pizzasnurrer, wraps med tacofyll o.l. men jeg har ikke tid til å tilby den type niste hver eneste dag. Jeg har foreslått omelett eller eggemuffins, men dette vil h*n ikke spise kaldt. Har noen gode råd??

La barnet lage sin egen mat, slik at han selv må ta ansvar for egen sult. Lær ham å lage eggeretter, å bake (grovbrød o.l.), lær ham å lage enkle middagsretter som kan spises kaldt til lunsj (f.eks. Wok). Gi ham veiledning i hvordan sette sammen et måltid (fett, proteiner, karbohydrater, fiber). Se på oppskrifter sammen, hjelp ham å skrive handleliste og la ham selv handle inn og lage maten. 
Når han får ansvaret og må legge inn innsats vil han nok slutte å kaste mat. 

Anonymkode: 3a2e4...efb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

fortsett å prøve, min 8-åring HATER brødmat, alltid vært sånn. enste han liker er "egg toast" eggerøre med ristet brød, eller brød med enten syltetøy eller nugatti. han liker også havregryn med bananbiter, eller havregrøt, evt havrelapper. til middag MÅ det være mat av typen suppe, stuing etc, han hater "tørr" mat. ...det er frustrerende, men verre å gå sulten. jeg tror inegn barn er kresene med vilje eller på trass, jeg er voksen og det er visse typer mat jeg ikke liker, ser ingen grunn til å tvinge barn i mat de hater. 

Skrevet

Om han er sulten spiser han. Å tilrettelegge i voldsom grad gjør bare at barnet lærer at han kan la være spise kjedelige ting for å få det han vil ha. Selvsagt vil alle heller ha taco hver dag enn brød om de får det

Anonymkode: 5bd0c...8ce

• Liker 1
Skrevet

Sjekke for intoleranse? Kan i verste fall være cøliaki.

Anonymkode: 46305...55c

Skrevet
Snok1 skrev (5 timer siden):

Er barnet ditt sosialt og veltilpasset på andre områder?

Er det sensitivt overfor mye/skarp lyd?

Er barnet sosialt i store grupper?

Dyrker barnet ditt sære interesser?

Barn kan være kresne uten at de har diagnose altså.

Anonymkode: 431cb...37a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har spist et ganske knapt utvalg pålegg i 40 år, og jeg er ikke kresen. Spiser bortimot alt. Jeg bryr meg bare lite om mat og syns det jeg spiser er helt greit, jeg setter mer pris på lunsj anen enn at det er spennende. Syns jo ikke barnet ditt høres kresen ut med alt det andre du ramser opp som den spiser, så la den nå ha den lunsjsærheten. Går over av seg selv om du ikke lager et problem av det. 

Anonymkode: 59e45...c6d

Skrevet

I dette tilfellet synes jeg ikke barnet var så enormt kresent?

Får jo mer enn nok næring ila dagen, sp den matpakka som jo består av frukt og grønt kan jo bare være det ene brødet og syltetøyet eller hvaenn. 

Spiller jo ingen rolle når resten av dagen er variert. 

Anonymkode: 0d43d...baa

• Liker 1
Skrevet

Har en sånn en jeg å. I starten så håpet jeg at det var en fase, men jeg er litt forbi det nå og det får liksom bare være som det er, jeg stresser ikke med det lengre. Han liker bare brødskiver med enten kun smør eller med smør og gulost, han liker bare grønne epler og ikke røde epler .. Og sånn fortsetter det liksom .. Han får tilbud om det samme som oss hver dag, men vil ikke ha kjøttdeig på spaghettien eller saus på fiskepuddingen. Steker fiskepudding ved siden til han. Jeg gjør ikke noe stor greie ut av det. Har sjekket blodprøver hos legen da jeg en periode bekymret meg veldig, men det var ikke noe å si på det. Jeg lager pannekaker i matboksen med havre og banan eller raspet eple, jeg lager det til og med med babygrøten til lillebroren for ekstra liksom 🤌🏼🤌🏼 .. Så han er ikke så kresen som han tror egentlig 😂 Men nei altså, jeg har sluttet å stresse med det. Han er forresten 6 år. Enten så spiser han mer etterhvert eller så får vi ta det med tiden - igjen. Han drikker melk, tar tran, spiser frukt, egg, men spiser ikke noe kjøtt. Pannekaker, sånne «amerikanske» med havre, linser etc funker gull. Laget mye og fryser ned, sammen med noe frukt i matpakka. Null stress. 

Anonymkode: b1ecf...615

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om han er sulten spiser han. Å tilrettelegge i voldsom grad gjør bare at barnet lærer at han kan la være spise kjedelige ting for å få det han vil ha. Selvsagt vil alle heller ha taco hver dag enn brød om de får det

Anonymkode: 5bd0c...8ce

Og det er nettopp slike kommentarer som viser at du og mange andre rett og slett ikke har peiling på hva kresenhet er og tror det er noe som enkelt løses ved tvang. Det er litt som å si til foreldre som har babyer som er urolige og sover dårlig at det er jo bare å legge dem i sengen og gå så sovner de hvis de er trøtte nok. Når man ikke vet noe om det som spørres om bør man heller la være å svare. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig, men det første symptomet som ledet til en Asbergerdiagnose på sønnen vår, var den ekstreme kresenheten  på mat. 
Det har bedret seg med alderen 

Anonymkode: 44019...7b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt. Det er heldigvis størst sannsynlighet for at barnet ikke har en diagnose. Samtidig ligger det mye trygghet i å eliminere diagnoser.

Skrevet

Dette er misbruk av ordet kresen. Ikke-problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...