Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville sendt den med passordbeskyttelse. Og gitt dem passordet via telefon eller SMS. 

Anonymkode: 03319...a00

Hvordan gjøres det? 

Anonymkode: b510e...17a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noe nytt de har begynt med? 

Jeg har hentet ut politiattest pga. studier og jobb en god del ganger opp gjennom årene, og alltid fått den tilsendt selv, for så å levere den til arbeidsgiver. Forrige gang var i 2020, da fikk jeg den tilsendt på Digipost fra "Politiets IKT-tjenester". 

Anonymkode: 55972...526

Fått politiattest både i 2020 og 2022, sist nevnt for arbeid i politiet. Også alltid fått de sendt til meg selv på digipost/post.

Til ts; ingen problem å sende det til arbeidsgiver digitalt, hvis det evt kommer frem opplysninger om straff/dom osv kan man jo vurdere å bare levere facetoface.

Anonymkode: c6980...e55

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det noe nytt de har begynt med? 

Jeg har hentet ut politiattest pga. studier og jobb en god del ganger opp gjennom årene, og alltid fått den tilsendt selv, for så å levere den til arbeidsgiver. Forrige gang var i 2020, da fikk jeg den tilsendt på Digipost fra "Politiets IKT-tjenester". 

Anonymkode: 55972...526

Har samme erfaring.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, om det inneholder fullt navn, personnummer osv så vil jeg ikke ha sendt det per e-post med mindre det er kryptert. Det sikreste er å sende det i posten. Du vil ikke at slike brev skal komme på avveie på internett.

Anonymkode: 471d7...5ac

Merkelig at folk har så tiltro til brevpost.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan sende kryptert da? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan sende kryptert da? 

Du kan kryptere eller passordbeskytte en pdf. beskytte pdf

Skrevet
Kristin70 skrev (3 timer siden):

Du kan kryptere eller passordbeskytte en pdf. beskytte pdf

Det kostet penger. Er det en annen måte å gjøre det på?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kostet penger. Er det en annen måte å gjøre det på?

Spør arbeidsgiver om de har mulighet for å ta i mot elektroniske dokument utenom e-post. 

Skrevet
Kristin70 skrev (5 minutter siden):

Spør arbeidsgiver om de har mulighet for å ta i mot elektroniske dokument utenom e-post. 

Hvordan kan jeg sende da utenom e post?😊

Skrevet

Det finnes mange forskjellige systemer for deling av dokument som ikke er e-post. Har de slike systemer vet de hva du spør om.

Hvis du skal dele med kommunen eller andre arbeidsgivere som mottar politiattester jevnlig har de sikkert rutiner for hvordan du skal dele politiattesten. 

Skrevet

De sa at de kun hadde epost!

Kan jeg be dem om å slette mailen min etter at de får den? Eller hjelper det ikke noe!?

Skrevet

Har du spurt om du kan komme fysisk og vise frem attesten? Den skal uansett makuleres etter at arbeidsgiver har sett attesten.

Anonymkode: 7bee4...218

Skrevet

Det er i alle fall en arbeidsgiver som ikke tar personvern på alvor, for å si det mildt 

Anonymkode: a341b...4eb

• Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

De sa at de kun hadde epost!

Kan jeg be dem om å slette mailen min etter at de får den? Eller hjelper det ikke noe!?

Da hadde jeg heller sendt bilde på SMS og bedt dem slette etterpå. SMS er tryggere enn e-post. 

Skrevet

Arbeidsgiveren er i en helt annen by i landet. Flere timer mellom oss.

Skrevet
On 10/20/2022 at 12:16 PM, AnonymBruker said:

Men du skal jo ikke gjøre det. Politiet sender den direkte. Du får ikke attesten selv. 

Anonymkode: 882fb...aad

Tull. Dette er en del av jobben min i HR. Vi sender bekreftelsen personen må vedlegge søknaden om politiattest, de mottar den så selv på digipost og videresender til oss. 

Skrevet

Kunne ta bilde. Skal jeg ta bilde av at det kun står at det er ikke noe å bemerke eller hele med navn og personnummer?

Skal jeg sende via sms, som noen her sa.

Skrevet

Ville printet den ut og sendt den med ordinær post om arbeidsgiver ikke har opplegg for å motta sånt i Digipost. 

Anonymkode: b89ae...965

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2022 den 15.14):

Kunne ta bilde. Skal jeg ta bilde av at det kun står at det er ikke noe å bemerke eller hele med navn og personnummer?

Skal jeg sende via sms, som noen her sa.

Du må jo selvfølgelig ha med hele dokumentasjon i sin helhet, hvis ikke er det jo totalt bortkastet 🥲

Anonymkode: c6980...e55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...