AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Ja jeg bare lurer.. Noen har sinnsyk flyskrekk, mens andre aldri blir redd i fly uansett hvor mye turbulens det er. Er det forsket på dette? Anonymkode: 647f0...305
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 Noen vil ikke dø. Noen er villig til å ta mer risiko enn andre. Anonymkode: d880b...c23 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 Det spørsmålet kan man jo stille om alt her i verden. Anonymkode: 34fcf...506 4 2
D1234 Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Tanta og onkelen min døde i flykrasj. Jeg har flyskrekk av den grunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg var ikke så redd for å fly før, men så ble jeg hekta på Flyhavarikommisjonen. Er generelt veldig redd for døden da, og en ikke-eksistens i evigheten. Jada, det er irrasjonelt å ha flyskrekk for det er mange ting man gjør oftere som er farligere statistisk. Anonymkode: 6c42f...96e 1
Mezzosoprena Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Altså, hvorfor er noen annerledes enn andre? Gjelder ikke det i de fleste situasjoner i livet - hvorfor spør du spesifikt om flyskrekk? 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Elsker turbulens på fly, men er redd for mye annet. Er ganske oppmerksom og defensiv når jeg sykler, rett og slett fordi det statistisk sett er mye farligere enn å fly. Brakk nakken i en sykkelulykke for en del år siden og vet hvor lite som skal til for å skade seg i oslotrafikken. Anonymkode: a6f67...8c0 1
Snublefot62 Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 Hvorfor er noen redd for edderkoppen og andre ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg elsket å fly turbulens var bare bonus. Så var jeg med ett fly som fikk teknisk feil og måtte nødlande. En forferdelig takeoff og ny nødlanding alt på samme turen. Har flydd etter det, men sist fikk jeg panikk av ikke noe. Tørr ikke utsette meg selv for det igjen.. Anonymkode: 398d6...80d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Ja si det. Jeg tåler de verste bølgene på havet i båt uten å bli redd (vi hadde seilbåt da jeg var barn), så mens andre spyr og klarmer seg fast under høye bølger så er jeg helt uanfektet. Derimot har jeg seriøs flyskrekk etter en skrekkopplevelse med CAT type turbulens, og blir nå redd ved bare litt turbulens. Kan jo ha noe med at jeg altså har opplevd mye bølger i båt og opplevd at det har tross alt gått bra, men ikke samme type langvarig erfaring med flyturbulens? Noe annet er jo at jeg har jo alltid hatt en ide at om båten går under, så er det jo muligheter for å overleve i vannet, men den samme muligheten har man ikke hvis flyet går ned, da går man jo ned med flyet, evt deiser død i bakken skulle man komme seg ut av flyet - det er overhodet ingen sjanse for å overleve med mindre man har på seg en fallskjerm liksom. Anonymkode: fd58c...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg lurer spesifikt på flyredsel (ikke annen redsel) fordi det virker som at det er litt som; enten er det helt chill i fly, eller så er du dritredd. I tillegg vet jo "alle" hvor trygt det er å fly i forholdt til mye annet, og likevel greier man ikke snu redselen. De som ikke er redd fly skjønner ikke bæret av hvorfor man er redd, mens de som er redd kan ikke fatte hvorfor andre ikke er det🙈 Hadde vore spennende å forsket på om der var noen fellestrekk blandt de uredde og de redde 😊 Ts Anonymkode: 647f0...305 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja jeg bare lurer.. Noen har sinnsyk flyskrekk, mens andre aldri blir redd i fly uansett hvor mye turbulens det er. Er det forsket på dette? Anonymkode: 647f0...305 Hvorfor er mennesker forskjellige? Er det forsket på dette? Er ikke det litt upraktisk, i stedet for at alle var like? Anonymkode: c4670...55f
Million Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg var ikke så redd for å fly før, men så ble jeg hekta på Flyhavarikommisjonen. Er generelt veldig redd for døden da, og en ikke-eksistens i evigheten. Jada, det er irrasjonelt å ha flyskrekk for det er mange ting man gjør oftere som er farligere statistisk. Anonymkode: 6c42f...96e Hehe, det programmet har jeg sett et par episoder av, men fant ut at jeg bare må zappe videre til neste kanal når det er på nå. Har nok flyskrekk fra før av, liksom, å se de programmene der gjør jo bare alt mer virkelig og verre! 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 17.13): Jeg lurer spesifikt på flyredsel (ikke annen redsel) fordi det virker som at det er litt som; enten er det helt chill i fly, eller så er du dritredd. I tillegg vet jo "alle" hvor trygt det er å fly i forholdt til mye annet, og likevel greier man ikke snu redselen. De som ikke er redd fly skjønner ikke bæret av hvorfor man er redd, mens de som er redd kan ikke fatte hvorfor andre ikke er det🙈 Hadde vore spennende å forsket på om der var noen fellestrekk blandt de uredde og de redde 😊 Ts Anonymkode: 647f0...305 Jeg har ikke samme inntrykk som deg. De aller fleste jeg kjenner er litt små-nervøse for å fly. Få er helt chill og få er dritredde.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 Hos meg begynte det etter at jeg fikk barn. Skikkelig skikkelig angst. Blir helt svett,har mørke tanker,nei huff. Må ta sobril hver gang jeg skal fly,ellers flyr jeg ikke så ofte,kun når det er nødvendig. En kompis av broren min er pilot så han prøvde å roe meg ned ved å forklare at det er ikke så farlig,turbulens er helt normal men jeg klarer ikke bare å ta meg i sammen. Anonymkode: 18996...afa
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg har ikke flyskrekk, men jeg hater å sitte på i bil (bilulykke som barn). Halve slekta ler av meg pga. dette samtidig som de selv har ekstrem flyskrekk. Å være redd i bil er for min del mye mer logisk enn å være redd i fly. Det skjer veldig mange flere bilulykker enn flyulykker. Anonymkode: bc38a...c07
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 De jeg kjenner som ikke har et snev av nervøsitet eller redsel når det kommer til fly, er ofte bereiste de har flydd utallige ganger. Andre kjennetegn: rolige og bedagelige generelt i livet, nothing's a problem, tilpasningsdyktige og kommer godt overens med alle slags mennesker, eventyrlystne. De kan starte på ei bok på en flytur leve seg skikkelig inn og kose seg med den, mens jeg kan sitte med samme boka og oppleve at jeg ikke klarer å lese et eneste ord om jeg i det hele tatt klarer å åpne boken. Disse folka har indre ro og ZEN Anonymkode: 51b02...4e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 Ikke unormalt å være redd for å fly-Det å fly er jo høyst unaturlig, man er oppe kilometervis i luften I en kasse, som hvis det skjer mekanisk eller menneskelige feil kan dale ned. For meg har flyskrekk vært en redsel for potensiell død og smerte på en kjempeskummel måte i blandet skrekk for å falle fra høyde. Har kanskje litt god fantasi, ser meg selv i flere minutter og føler på følelsen hvordsn det ville være å dale ned. Å overleve flystyrt i godt behold er jo minimalt sjans for. PTSD vil man jo i det minste slite med. Metodene for å bli kvitt flyskrekk er å inbilde seg at dette er helt normal ting å gjøre, det er enslags buss/tog og noen ganger er veien humpete. Det utføres mye mye kontroll på fly og det er jo som kjent tryggere enn å kjøre bil ulykker skjer jo heldigvis sjelden. Så når det skjer ting på flyet, turbulens, knakelyder etc...er det bare å stole på mannskapet. Man må bare overbevise seg selv med tanke på statistikk. De som ikke har noen gang hatt flyskrekk er kanskje personer som liker berg og dalbane, litt ekstremsport og stoler blindt på at maskineri og mannskap er fungerende. Og ikke har katastrofetanker. Anonymkode: b9361...ed3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De jeg kjenner som ikke har et snev av nervøsitet eller redsel når det kommer til fly, er ofte bereiste de har flydd utallige ganger. Andre kjennetegn: rolige og bedagelige generelt i livet, nothing's a problem, tilpasningsdyktige og kommer godt overens med alle slags mennesker, eventyrlystne. De kan starte på ei bok på en flytur leve seg skikkelig inn og kose seg med den, mens jeg kan sitte med samme boka og oppleve at jeg ikke klarer å lese et eneste ord om jeg i det hele tatt klarer å åpne boken. Disse folka har indre ro og ZEN Anonymkode: 51b02...4e9 Jeg er både veldig tilpassingsdyktig, rolig, harmonisk og kommer godt overens med de fleste. Har likevel sterk flyskrekk 😂 Anonymkode: 647f0...305
Bacteria Skrevet 22. oktober 2022 #20 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 17.13): Jeg lurer spesifikt på flyredsel (ikke annen redsel) fordi det virker som at det er litt som; enten er det helt chill i fly, eller så er du dritredd. I tillegg vet jo "alle" hvor trygt det er å fly i forholdt til mye annet, og likevel greier man ikke snu redselen. De som ikke er redd fly skjønner ikke bæret av hvorfor man er redd, mens de som er redd kan ikke fatte hvorfor andre ikke er det🙈 Hadde vore spennende å forsket på om der var noen fellestrekk blandt de uredde og de redde 😊 Ts Anonymkode: 647f0...305 Jeg tror at det har med hvor mye du har behov for å kontrollere omgivelsene. Mannen liker ikke å fly, du kan godt si at han er et eksempel på den «mellomtingen» som du etterlyser. Han kjører mye heller på Autobahn enn å sette seg i fly, men da må han kjøre selv. Statistisk mye farligere, men da har han kontrollen selv. Selv er jeg helt motsatt, liker ikke å kjøre bil og det jeg er aller mest redd for er å skade andre i en ulykke. Er ikke så redd for å dø selv, men skrekken er å bli «morder» uforvarende. Å sette meg på et fly gjør jeg glatt. Regner med at de vet hva de driver med, og hvis det går galt så går det fort. Det sagt, det er ikke noe rart at folk er redde for å fly, det er en helt naturstridig transportmåte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå