Gå til innhold

Ta inn katt smittet med herpes, når man har annen katt fra før

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kanskje adoptere en katt. Har funnet en helt fantastisk katt som jeg tror kan passe inn med den jeg allerede har.

Men har fått vite at denne katten tidligere har hatt herpes utbrudd. Er helt fin nå, men katten er da smittet med herpes for resten av livet, slik som hos mennesker. Og kan få utbrudd senere

Jeg har aldri vært borti katteherpes. Jeg vet så å si ingenting om det. Og blir jo selvsagt litt redd for min egen katt når dette ble nevnt.  

Min katt er vaksinert, fulgt opp med årlig vaksine.

Katten det er snakk om er også vaksinert, men har trolig blitt smittet av mor (før vaksinasjon).

Det er en ung katt (under 12 mnd), og har fått 2 vaksiner og venter på den tredje som skal settes ved 12 mnd alder.

Anonymkode: 44a74...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dele en ting jeg har funnet, som har roet meg litt ned:

«I currently have a cat that has feline herpes virus that is 14 years old and going very strong. He also lives with other cats and I have no qualms with having him live around other cats, and never would, because nearly every cat is a carrier for herpes virus. Most cats have the feline herpes virus and simply never show symptoms, and in the few that do, the flare-ups they experience do not necessarily cause flare-ups in other cats»

Det er en veterinær som skriver det, og det roet meg litt ned. Har hatt litt snakk med andre katteiere, og noen beskrev katteherpes litt som menneskelig forkjølelse. Det er noe herk, som man ikke kan gjøre så mye med, men det går i de fleste tilfeller helt fint. Der katter i tillegg har en vaksine som kan hjelpe.

Anonymkode: 44a74...a53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...