AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Del Skrevet 20. oktober 2022 Har en jente som blir 2 i desember. Hun har aldri tatt flaske eller smokk. Ammer henne fortsatt hver kveld før hun legger seg og ammer på dagen før hun skal sove. Altså ammer henne to ganger. Nå ønsker jeg å slutte med ammingen men har hørt det kan ta laaang tid å bli ferdig med det fordi ungen har blitt ganske stor. Hva mener dere? Eldste barnet ble ammet 1 år. Sluttet samme måneden han ble 1 år gammel. Og det tok max 3-4 dager for få han til å glemme puppen. Gikk kjempe bra. Men denne gangen føles litt vanskeligere. Gi meg gjerne råd for hvordan jeg kan slutte med amming når ungen nærmer seg 2? Anonymkode: dea95...09e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Del Skrevet 20. oktober 2022 Bare slutt? Gi henne tutekopp med vann, og legg henne? Finns det så mange alternativer? La faren gjøre det? Glem det noen dager, jeg tipper du fort går tom, slik at det ikke er noe å hente neste gang du skal amme? Reis vekk en helg? Eller bare la faren legge en ukes tid, har det aldri vært aktuelt på to år?(!) Anonymkode: 90e57...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare slutt? Gi henne tutekopp med vann, og legg henne? Finns det så mange alternativer? La faren gjøre det? Glem det noen dager, jeg tipper du fort går tom, slik at det ikke er noe å hente neste gang du skal amme? Reis vekk en helg? Eller bare la faren legge en ukes tid, har det aldri vært aktuelt på to år?(!) Anonymkode: 90e57...3e7 Legger til: Vi bare slutta på dagen da min var ca. 18 mnd. Hun spurte ikke etter det en gang, det var helt uproblematisk. Anonymkode: 90e57...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare slutt? Gi henne tutekopp med vann, og legg henne? Finns det så mange alternativer? La faren gjøre det? Glem det noen dager, jeg tipper du fort går tom, slik at det ikke er noe å hente neste gang du skal amme? Reis vekk en helg? Eller bare la faren legge en ukes tid, har det aldri vært aktuelt på to år?(!) Anonymkode: 90e57...3e7 Enig i dette. Bare å gjøre det, la far ta seg av legging et par dager - eventuelt start i morgen (fredag) og reis bort i helgen så glemmes det helt av barnet. Anbefaler uansett å starte i morgen, så har dere helgen til å gjøre dette - hvis det blir mye sutring og slit, så får dere ihvertfall slappet av. Anonymkode: 0899e...e40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Silver Lining Skrevet 20. oktober 2022 #5 Del Skrevet 20. oktober 2022 "Bare slutt" er forferdelig dårlige råd 😅 For mange er det ikke å "bare" slutte, da hadde man vel gjort det. Det er sårt å skulle ta vekk en så stor trygghet og kilde til kos for sitt eget barn, som man vet har mange (bare) positive effekter for både helse og tilknytning. Men man når et punkt hvor man vil ha tilbake kroppen sin, ikke orker mer, ikke kan mer, ikke ønsker mer og det er helt greit! ❤️ Men "bare" er det ikke. Sånn vi gjorde det HER var at vi venta til hun bikka to. Akkurat alderen er litt tilfeldig, det var språkferdighetene vi gikk etter. Der er jo barn veldig forskjellige. Startet med å ta vekk dagpupp, fordi hun sov i vogna. Forklarte at hun måtte sove selv og ga koseklut med smokk som hun bruker i bhg og vugget. Skal sies at hun er vant til vugging fra før. Blir vanskeligere om din ikke er vant til vogn og vugging til dagsøvn. Så tok vi det et skritt videre etter noen vellykkede forsøk på dagsoving uten pupp hvor jeg forklarte flere ganger at mamma har vondt i puppene (hadde faktisk det, er gravid, men det er lov å ta en hvit en) og sa au hver gang hun tok på. Tok på plaster over brystvortene første dagen, men vet ikke om det var nødvendig. Var vondt å ta av 🤭 Hun forsto veldig godt at det var vondt om hun tok på eller skulle sutte på og jeg prøvde å vise at smokk/ bamse/ flaske kunne være et bedre alternativ. Hun syns det var litt vanskelig å stille seg om, så dag 1 gikk fint, dag 2 ble det pupp 😅 dag 3 var det ikke pupp igjen og etter det har hun vært uten. Godt samarbeid med far. Litt gråt, men ingen skrikekur. Var viktig for meg at hun ikke brått skulle miste både puppen OG meg på én gang, da jeg har tatt meg av legging i 2 år, så vi samarbeidet med at han startet legging med bok og kos også tok jeg over med nærhet. Noen dager sovnet hun plutselig mens han holdt på, andre dager var det kjempeviktig at jeg kom og tok over. Vi tar ting litt i hennes tempo! Legging tar nå fryktelig lang tid noen ganger, men jeg trøster meg selv med at alt går over og endelig sover barnet hele natten gjennom! For første gang! Wee 🥳 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Del Skrevet 20. oktober 2022 Litt rart tips, men smør litt lime/sitron juice på nippelen og når barnet reagerer på smaken så blir du med å later som at puppen er skikkelig æsj. Anonymkode: 6145d...5a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 20. oktober 2022 #7 Del Skrevet 20. oktober 2022 Så mye mas om å slutte fra omgangskrets da han hadde bikket 1 år. Prøvde å slutte flere ganger før vi var klare, og det ble skrik og spetakkel uten ende.. prøvde å slutte igjen ved 19 mnd når han virket lei, og jeg hadde mange kveldsvakter på rad (luren tok han i bil uten sovemelk) så gikk det av seg selv. Det er virkelig ikke bare å slutte for alle, sånne råd fører for enkelte til mer stress og dårlig stemning, enn de gjør godt. Kommer til å ta det med ro med denne babyen og drite i velmenende råd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Del Skrevet 20. oktober 2022 Husker ikke helt hvor lenge minsten min ble ammet, ca 1 år kanskje. Men det gikk veldig greit når pappaen tok han med på tur 3 dager. Anonymkode: a57f9...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 20. oktober 2022 #9 Del Skrevet 20. oktober 2022 Det er du som bestemmer hvor lang tid det tar, og du som bestemmer når det skal sluttes. Årsaken til at du vil/må slutte vil selvsagt også påvirkes. Du kan si stopp nå, og bare ikke gi deg. Barnet vil selvsagt protestere, men er jo ikke avhengig av pupp for å få i seg væske og næring. Velger du denne metoden bør du innstille deg på store protester fra barnet, og du bør ikke gi deg. Det vil gjøre neste forsøk enda verre. Du kan også kutte ut en og en amming. Eller bare amme på kvelden f.eks. Du kan amme på andre plasser eller tidspunkt, slik at du bryter rutinene hennes. Husk at det er din kropp, og du som bestemmer. Hverken barnet eller andre mennesker bør ha noen mening om når du skal slutte. Barnet vil på et tidspunkt uansett slutte. Min 2,5-åring vil ikke ha pupp på dagen lenger. Han får fortsatt på natt og morgen, men vi har ingen utfordringer med det. Jeg har en baby også, og dersom han får mat, må storebror vente. Det takler han fint, og noen ganger sovner han mens han venter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heip Skrevet 20. oktober 2022 #10 Del Skrevet 20. oktober 2022 Ja, det har stemt for mine ihvertfall. To av barna var ca 18 måneder og de glemte puppen i løpet av et par dager. Sistemann var nesten to og han glemte den ikke!! Hehe. Jeg husker dessverre ikke helt hva jeg gjorde, men han prøvde seg ihvertfall hele tiden og var veldig opptatt av å kose ved puppen leeenge. Lykke til hehe 😊😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en jente som blir 2 i desember. Hun har aldri tatt flaske eller smokk. Ammer henne fortsatt hver kveld før hun legger seg og ammer på dagen før hun skal sove. Altså ammer henne to ganger. Nå ønsker jeg å slutte med ammingen men har hørt det kan ta laaang tid å bli ferdig med det fordi ungen har blitt ganske stor. Hva mener dere? Eldste barnet ble ammet 1 år. Sluttet samme måneden han ble 1 år gammel. Og det tok max 3-4 dager for få han til å glemme puppen. Gikk kjempe bra. Men denne gangen føles litt vanskeligere. Gi meg gjerne råd for hvordan jeg kan slutte med amming når ungen nærmer seg 2? Anonymkode: dea95...09e Vår er snart tre og vi sluttet da han var litt over 2. og han har enda ikke glemt det og spør hele tiden om han kan få lov og «hvorfor ikke» når jeg sier nei. Han blir oppriktig lei seg og vil ikke være «stor gutt» Anonymkode: 74339...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Del Skrevet 20. oktober 2022 Jeg bare sluttet med å samme, alle tre var vel rundt 18 mnd-ish, og jeg ammet morgen, kveld og natt. en dag bare bestemte jeg meg for at jeg ikke orket mer. En av de protesterte høylytt, de to andre syntes ikke det var helt ok, men de lagde ikke noe spesielt stort drama. Minstemann derimot lagde et rent lite helvete en stund, men det gikk seg til, det også. pga fars turnusarbeid var jeg stort sett alene med de på kveldstid, så de hadde en konstant påminner om puppen. Anonymkode: 15fb7...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cassio Skrevet 20. oktober 2022 #13 Del Skrevet 20. oktober 2022 Jeg sluttet å amme da mitt barn var rundt to år. De siste ukene fikk hun bare fra den ene puppen, og dermed var det til slutt bare små dråper i den andre. den dagen vi slutta sa jeg bare at hun hadde drukket alt og det var tomt. Hun fikk prøve på den tomme puppen, konstaterte at det var tomt, og det var det. Udramatisk og helt greit. Hun kom et par ganger til og ville ha pupp, men da jeg minte henne på at det var tomt var hun helt enig i at hun heller kunne drikke litt vann. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Del Skrevet 20. oktober 2022 Det stemte vel delvis med mine, men det var ikke vanskelig med noen av dem. Den eldste sluttet av seg selv da hun var rundt ett år. Og nr. to ammet jeg til hun var nesten to år. Jeg sa at det var tomt, og trøstet henne. Jeg syntes det var greiest at det var jeg som trøstet da hun ikke fikk melk på det tidspunktet hun pleide å få det, siden det tross alt var jeg som nektet henne den melka. Hun glemte det ikke på noen måneder, men det tok bare en dag eller to før hun stort sett ikke gråt da jeg sa hun ikke fikk. Anonymkode: 18e07...bb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en jente som blir 2 i desember. Hun har aldri tatt flaske eller smokk. Ammer henne fortsatt hver kveld før hun legger seg og ammer på dagen før hun skal sove. Altså ammer henne to ganger. Nå ønsker jeg å slutte med ammingen men har hørt det kan ta laaang tid å bli ferdig med det fordi ungen har blitt ganske stor. Hva mener dere? Eldste barnet ble ammet 1 år. Sluttet samme måneden han ble 1 år gammel. Og det tok max 3-4 dager for få han til å glemme puppen. Gikk kjempe bra. Men denne gangen føles litt vanskeligere. Gi meg gjerne råd for hvordan jeg kan slutte med amming når ungen nærmer seg 2? Anonymkode: dea95...09e Nei. Det blir ikke vanskeligere jo eldre barnet blir, de slutter selv når de er fysiologisk klare for det hvis du lar de. Naturlig ammesluttalder for menneskebarn er mellom 2,5 og 7 år. Jeg ammet mine barn til de var henholdsvis 4,5 og 4 år, og på slutten var det snakk om kanskje 5 min annahver dag. Det er ingen ulemper, kun fordeler med å amme til selvavvenning, både for mor (redusert risiko for bla. Brystkreft, diabetes og hjertesykdom), og barn (høyere iq, bedre tarmflora, bedre immunforsvar, bedre følelsesmessig reguleringsevne og tilknytning). Jeg anbefaler FB-gruppen Amming Uten Grenser, der er det over 2000 medlemmer som ammer større barn. 😊 Anonymkode: b903d...ee3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå