Gå til innhold

Går ALLE barn i Norge på skole uansett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går også sterkt mentalt handikappede barn på skole i Norge? Hvis barnet ikke kan snakke en gang pga mentalt handikapp, har det da noe utbytte av skole og forsøk på undervise dem i noe?

Hvordan er undervisningen i en klasse der alle barna har utfordringer som aldri vil bli bedre? Den kan vel ikke følge vanlig læreplan, for disse barna kan jo ikke klare å lære noe særlig?

Er det noen som vet?

Jeg spør fordi en bekjent har en sterkt handikappet datter på åtte år (både mentalt og fysisk handikap, har ikke språk). Tør ikke spørre om hun går på skole.

Anonymkode: 86ff2...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, eller et skolelignende tilbud på dagtid

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Går også sterkt mentalt handikappede barn på skole i Norge? Hvis barnet ikke kan snakke en gang pga mentalt handikapp, har det da noe utbytte av skole og forsøk på undervise dem i noe?

Hvordan er undervisningen i en klasse der alle barna har utfordringer som aldri vil bli bedre? Den kan vel ikke følge vanlig læreplan, for disse barna kan jo ikke klare å lære noe særlig?

Er det noen som vet?

Jeg spør fordi en bekjent har en sterkt handikappet datter på åtte år (både mentalt og fysisk handikap, har ikke språk). Tør ikke spørre om hun går på skole.

Anonymkode: 86ff2...51a

Ja de går på skole men det er selvfølgelig en helt annen hverdag. Det går på å få mest mulig ferdigheter og livskvalitet for hvert barn. Man gir ulike sanseinntrykk, bruker musikk, bassengtimer brukes mot muskelspasmer osv. 

Jobbet ett år på multihandicapgruppe som det da het på en sentrumsskole i Oslo etter vgs og det er den mest givende jobben jeg har hatt hva innhold angår. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, de går på vanlig skole. Jeg hadde selv ei jente med alvorlig hjerneskade i klassen min på barneskolen. Hun hadde spesialtilpasset "liggende" rullestol og såvidt jeg husker klarte hun bare å kommunisere med øynene og et og annet grynt. Hun hadde spesiallærer som var sammen med henne absolutt hele tiden. 

(Hun døde innen vi var ferdige med barneskolen, så har ingen suksesshistorie om hvor bra det gikk med henne.)

Anonymkode: 3c587...730

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er undervisningsplan i Norge, ikke skolepliktig. Så man kan i teorien ha barna hjemme så lenge man kan overbevise om at de blir godt nok undervist hjemme.

Anonymkode: a41f9...649

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, de går på vanlig skole. Jeg hadde selv ei jente med alvorlig hjerneskade i klassen min på barneskolen. Hun hadde spesialtilpasset "liggende" rullestol og såvidt jeg husker klarte hun bare å kommunisere med øynene og et og annet grynt. Hun hadde spesiallærer som var sammen med henne absolutt hele tiden. 

(Hun døde innen vi var ferdige med barneskolen, så har ingen suksesshistorie om hvor bra det gikk med henne.)

Anonymkode: 3c587...730

De går ikke på vanlig skole nei.

Anonymkode: 928bf...069

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen gjør jo det. Personen du siterer hadde jo en medelev med alvorlig funksjonshemming i sin klasse.

Anonymkode: 2b7a4...de7

• Liker 10
Skrevet

Hvis barnet er i stand til det og har utbytte av det går det på vanlig skole, kanskje med mye hjelp og skreddersydd opplegg og evt lite tid med selve klassen, men mange barn går på spesialskoler hvor skolehverdagen handler om opptrening, utfordre sansene, lære seg helt grunnleggende ferdigheter og annet som er innenfor det de klarer og det de har utbytte av. Alle barn i Norge skal ha en eller annen form for tilbud på dagtid enten det dreier seg om skole, hjemmeundervisning eller spesialopplegg.

Anonymkode: f88dc...dc1

• Liker 2
Skrevet

Flere barneskoler heter jo og ressurssenter. Barn med diagnoser går på vanlig skole men har annen opplæring og hverdag. Skjønner ikke dere som påstår at disse barna ikke går på vanlig skole?? Vi med barn på skole ser jo disse barna hver dag på samme skole…….

Anonymkode: 208ab...586

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan kan du påstå noe som dette?

• Liker 6
Skrevet

Ja, mange går på vanlig skole. På større steder så kan det være spesialskoler. Noen skoler har egne spesial-avdelinger. Ofte har skoler "base", hvor noen av elevene har tilholdssted. 

Noen elever har sykepleiere når de er på skolen, eller er sammen med assistenter og spes.peder. Noen lærer å lese og slike ting, men det blir lagd IOP (opplæringsplan) til hver elev. ADL, som er trening i dagliglivets ferdigheter er ofte viktig. 

Anonymkode: 888a4...8b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, mange går på vanlig skole. På større steder så kan det være spesialskoler. Noen skoler har egne spesial-avdelinger. Ofte har skoler "base", hvor noen av elevene har tilholdssted. 

Noen elever har sykepleiere når de er på skolen, eller er sammen med assistenter og spes.peder. Noen lærer å lese og slike ting, men det blir lagd IOP (opplæringsplan) til hver elev. ADL, som er trening i dagliglivets ferdigheter er ofte viktig. 

Sykepleiere? Du mener vel vernepleiere? Få sykepleiere på skole som jobber med barn med diagnoser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde en person med Downs syndrom i samme klasse som meg i løpet av ungdomsskolen i alle fall. Men hun hadde noen til å hjelpe henne hvis det skjedde ett eller annet. Men jeg har ikke peiling på hva slags "offisiell tittel" disse hjelperne hadde, sykepleier / vernepleier eller hva det nå var. 

Anonymkode: 404b6...81a

Skrevet

Når det gjelder debatten om de går på vanlig skole eller ikke så er det avhengig av kommunen og tilgjengelige spesialskoler. Situasjonen er ulik på Træna kontra Oslo. 

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvor i landet man bor vil jeg tro. Der jeg vokste opp (bygda) var det en egen avd på vår skole for noen elever som var så syke/handikappede at de bare kunne kommunisere med blikket, ellers var det spasmer og «gryntelyder» (i mangel på mer korrekt ord). Det var også barn med sterk grad av autisme som var delvis inne i klassene og delvis med spesialpedagog, vernepleier og assistenter etc på egne rom. 

Andre steder igjen har de spesialskoler beregnet kun for barn med spesielle diagnoser.

Ville kanskje bare spurt «hvor går barnet på skole?». Vil tro at det settes mer pris på at spørsmålet stilles naturlig som om ved hvilket som helst annet friskt barn, enn å kåle rundt og spørre på en klein måte, fordi «barnet er så spesielt»…

Anonymkode: aea56...2e9

• Liker 2
Skrevet

På barneskolen hvor jeg gikk så hadde vi en egen avdeling for multihandikappede barn som het Regnbuen. De hadde en egen del inne på skolen hvor de hadde base og de hadde kjøkken og sanserom samt et rom med matter på gulvet og kanskjenoe treningsopplegg. De tilhørte vanlige skoleklasser hvor de deltok en time her og der, og jevnlig så rullerte barna i klassen på å være på Regnbuen i små grupper sammen med barna som holdt til der. Der bakte vi sammen med dem eller hadde musikktime eller gjorde andre aktiviteter i sanserommet.

Så ja, de var på skolen og tilhørte en klasse men hadde en annen base og et tilpasset tilbud.

Anonymkode: 3ce8e...b32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, mange alvorlig psykisk og fysisk funksjonshemmede går på vanlig skole. Nedbygging av spesialskoler, nærskoler som hovedregel osv. er en villet politikk. 

Alle barn går på skole, noen funksjonshemmede går på spesialskole evt. "forsterket" vanlig skolen, men svært mange går på vanlig skole, i vanlig klasse, med assistenter på slep.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (37 minutter siden):

Jo, mange alvorlig psykisk og fysisk funksjonshemmede går på vanlig skole. Nedbygging av spesialskoler, nærskoler som hovedregel osv. er en villet politikk. 

Alle barn går på skole, noen funksjonshemmede går på spesialskole evt. "forsterket" vanlig skolen, men svært mange går på vanlig skole, i vanlig klasse, med assistenter på slep.

Det er svært begrenset hvem som har utbytte av å gå på vanlig skole. Ikke alle klarer det sosiale og har ikke noe i en vanlig klasse å gjøre. Assistenter blir det spart på. De utagerende blir mer sett, de stille kan gå årevis uten å lære noen ting fordi de ikke forstyrrer og ressursene blir spart. Vet om et tilfelle der barnet ikke lærte noe på 5 år. Eksempelet på nyhetene som viste et handikappet barn som trivdes godt på vanlig skole var et barn med CP. CP er et stort fysisk handicap men sosialt, faglig og fysisk så er de helt normale. Ergo har godt utbytte av vanlig skole og fungerer godt med venner. Elever med store lærevansker, sosiale utfordringer og psykisk utviklingshemming har ikke noe utbytte av vanlig klasse. Veldig mange av disse blir sinte og utagerende med for mye mennesker og lyd rundt seg og trenger ro. Ro man ikke får med 30 andre i et lite rom. 

Og nei ikke alle barn går på skole. Alle barn får TILBUD om skole. Tilogmed skole på sykehus for langtidspasienter. Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt. du kan selv undervise barnet ditt. Noen få gjør dette. Det er en oppgave som er enormt krevende og læreplanen må følges. 

Anonymkode: 97b9b...37e

Skrevet

Sykepleiere? Du mener vel vernepleiere? Få sykepleiere på skole som jobber med barn med diagnoser.

Få ja, men det finnes. 

Skrevet

Hvordan kan du påstå noe som dette?

Vet du hva vanlig skole er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...