Gå til innhold

Friske opp parkett enkelt? Trenger ikke være varig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selge boligen min og trenger å friske opp parketten. Tror den er lakkert nå. Det står tydelig i tilstandsrapporten at gulvet er slitt og bør vurderes byttet så jeg prøver ikke å lure noen, men vil gjerne at det skal se litt freshere ut på bilder/visning. 
Pleier å olje kjøkkenbenken slik at den ser bedre ut et halvt/et års tid, men kan jeg gjøre det samme med gulvet?

Anonymkode: 6389a...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om gulvet er lakkert vil ikke olje trekke inn der det er lakk. 

Du kan pusse og lakke på nytt eller pusse og olje. Utover det er det lite å gjøre.

Anonymkode: 1a7a4...7f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om gulvet er lakkert vil ikke olje trekke inn der det er lakk. 

Du kan pusse og lakke på nytt eller pusse og olje. Utover det er det lite å gjøre.

Anonymkode: 1a7a4...7f4

Takk😊

Kan jeg lakke uten å pusse først, bare ta en vask?

ts

Skrevet (endret)
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk😊

Kan jeg lakke uten å pusse først, bare ta en vask?

ts

Det kommer helt an på tilstanden på parketten. Men i de fleste tilfeller blir det som å sminke en gris etter en runde i gjørmebad uten å vaske først... klarer ikke å skjule noe som helst, og antagelig blir det ujevnt

Det som kanskje kan fungere er å rense parketten godt. Bøtte med lunket vann og såpe for lakkert parkett/laminat, en myk skrubbesvamp og en mikrofiberklut og noen timer på alle 4 hvor du gnikker og gnikker til all møkka er borte fra riper og sår. Det kan tenkes det hjelper på helhetsinntrykket

Endret av newman01
  • Liker 3
Skrevet

Før du gjør noe annet enn å vaske, må du være sikker på at du faktisk har parkett, og ikke laminat.

Anonymkode: 1b367...56e

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke mye du får gjort annet enn å vaske. Med mindre du skal legge mye penger og arbeid i det, noe som er bortkastet da det høres ut som neste eier kommer til å rive ut gulvet uansett. 

Husk å bruk vaskemidler for parkett, grønnsåpe og andre såpegreier er ikke tilpasset.

https://www.jernia.no/inspirasjon/slik-lakkerer-du-tregulv-og-parkett/

Har du glanset parkett så hadde jeg ikke lakket det på nytt, folk i dag vil ha matte gulv. I tillegg vil nyglanset gulv ikke se så bra ut på bilder. Har du vanlig eikefarget parkett blir den guloransje fargen veldig fremtredende på bilder.

Og hvis gulvet er så slitt, hvordan ser resten av boligen ut? Er det renoveringsobjekt eller totaloppussing? Da har ikke gulvets utseende noe å si.

Skrevet

Du må vite at det er parkett. Vedlagt produkt du kan prøve. Følg bruksanvisning. Dette produktet er utgått, tror jeg, men det er mulig det står igjen i enkelte butikker.

831A0562-54D0-439B-8028-11A56D18CDCA.png

2DBF07A9-1FCC-430D-B277-86E7DF09535B.png

Anonymkode: 55021...be9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...