AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #1 Skrevet 20. oktober 2022 Har barn som nylig har fått diagnose Anonymkode: b9cad...247
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #2 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har barn som nylig har fått diagnose Anonymkode: b9cad...247 Og det slo deg ikke at du burde legge til litt mer informasjon for at andre skal noe å svare på? Anonymkode: d92e0...7f6 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det slo deg ikke at du burde legge til litt mer informasjon for at andre skal noe å svare på? Anonymkode: d92e0...7f6 Nei, det gjorde jeg ikke fordi jeg ikke anser det som relevant for hvilken erfaring ANDRE har. TS Anonymkode: b9cad...247 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 Følte meg som en elendig mor som ikke fikk til noe bra. Bare å legge inn årene kjentes det som. Var alenemor da den gangen 100%. Glad jeg har fått litt av selvtilliten tilbake siden da. Håper du ts får en bedre opplevelse enn meg. Anonymkode: 0597c...d8b 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Følte vi fikk god veiledning på Bup vedrørende vårt barn og familien vår. Vi gjennførte cos kurs sammen. Jeg har gjennomført kurset igjennom jobb tidligere, men det var noe annet når begge foresatte skulle gjøre det. Vi hadde en flott team underveis som var med begge beina godt planta på jorda,noe som jorda at det var god kjemi og forståelse for diagnose og utfordringer. Anonymkode: 434bd...aae
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Har vært tilknytta Bup i 2 forskjellige kommuner de siste årene.. Veiledning første stedet fungerte overhodet ikke. Psykologen var rett og slett ikke særlig flink, og vi hadde null tillit til henne.. Hun var heller ikke flink altså. Det endte med at skole, ppt og helsesøster sammen klaget på henne etter at hun hadde deltatt i ansvarsgruppa vår.. Og hun endte med å slutte i jobben. Veiledning på andre bup'n har vært fantastisk! Dyktige psykologer (har nr 3 nå, da det har vært forskjellige som har hatt veiledning i forskjellige temaer etter diagnosen) som vi har stor tillit til. Det har hjulpet oss masse. Anonymkode: 22177...329
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 Er det vanlig at det er barnets psykolog eller en annen som veileder foreldrene? TS Anonymkode: b9cad...247
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg har vært borti meget gode veiledere, middels veiledere og ræva dårlige veiledere. Verst er det de gangene vi har fått en ung, uerfaren veileder som aldri har tilbrakt noe tid med barn, utenom kontoret sitt. Men to diagnosebarn, har vi vært igjennom det meste. Anonymkode: dde1e...632 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Litt både og. Etter første utredning var vi på såkalt ADHD-kurs i regi av en erfaren overlege i psykiatri. Det var interessant og matnyttig, selv om ikke alt traff like godt i forhold til akkurat vårt barn og selv om det i en gruppe selvfølgelig var noen av disse foreldrene som må rette opp hånden og ta alle individuelle problemstillinger i plenum. Neste runde utredning var i regi av en veldig ung psykolog som kamuflerte usikkerhet med arroganse, overhodet ikke lyttet til verken oss eller barnet og deretter ga "veiledning" som var fullkomment irrelevant og veldig ovenfra-og-ned i presentasjonen. Hun hadde med seg en stakkars psykologstudent som helt åpenbart syntes det var pinlig å overvære, samtidig som hun ikke godt kunne gå inn og korrigere veilederen sin foran oss. Anonymkode: 7e18e...2b8 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Vi må omtrent klamre oss fast hos BUP, de er åpenbart overbelastet, og mener blant annet at det faktisk ikke er nødvendig å møte barnet man behandler (true story). Det skal holde å ha en telefonsamtale med mor en gang per mnd, for å snakke om «hvordan det går». Mitt barn har fått en diagnose som handler om angst etc. Vi/han trenger mye mer oppfølging enn vi får. Føler oss alene om et vanskelig problem. Anonymkode: 7998d...6f2 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt barn har fått en diagnose som handler om angst etc. Vi/han trenger mye mer oppfølging enn vi får. Føler oss alene om et vanskelig problem. Samme her. Bup fungerer ikke. Time hver tredje måned, tre ulike behandlere på under et år, barnet følte ingen bedring og orket ikke gå mer, de gjorde ingen forsøk på å motivere eller hjelpe, bare avsluttet. Nå sitter jeg her, med er barn som ikke tør gå på skolen, er redd for å gå ut av huset, er alene hele dagen. Jeg blir så sint. Og når jeg prøver å si fra mener de at jeg er «vanskelig». Anonymkode: b2a6b...7b5 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 Tror ikke du må ta ting så personlig av bup, de vil vare det beste for barnet ditt det er jo hull og feil i våre foreldres oppdragelse, vi er ikke den feilfri generasjon og neppe den neste heller. Ta i mot hjelp og veiledning du får Anonymkode: d383f...600 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke du må ta ting så personlig av bup, de vil vare det beste for barnet ditt det er jo hull og feil i våre foreldres oppdragelse, vi er ikke den feilfri generasjon og neppe den neste heller. Ta i mot hjelp og veiledning du får Anonymkode: d383f...600 😱 Her ville BUP sette autismediagnose på et barn som ikke hadde autisme. Helt sykt! En fra kommunen hadde bommet da henvisning ble skrevet og BUP nektet å gå vekk fra ASD-diagnosen og informerte om at det forelå autisme allerede før utredningen var i gang. Skal aldri på BUP igjen og vil heller aldri henvise noen dit igjen. Hvordan kan det gagne noen å få satt feilaktig autismediagnose? Det begrenser mer enn det gir muligheter. Enkelte diagnoser er veldig i vinden og det virker viktigere å få stemplet diagnoser enn å kartlegge barnet og få på plass rett hjelp i noen tilfeller. Tragisk opplegg! Anonymkode: 9cecf...482 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 Har opplevd begge deler. Mange flinke og flotte folk og noen som burde jobbet et annet sted. Tydelig overbelastet system nå. Anonymkode: 18e98...38e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her ville BUP sette autismediagnose på et barn som ikke hadde autisme Oi, her var det også flere diagnoser på bordet før behandler i det hele tatt hadde møtt barnet. Han skrev også at barnet hadde selvmordstanker - noe det ikke har. Anonymkode: b2a6b...7b5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi, her var det også flere diagnoser på bordet før behandler i det hele tatt hadde møtt barnet. Han skrev også at barnet hadde selvmordstanker - noe det ikke har. Anonymkode: b2a6b...7b5 Fullførte dere likevel utredningen og følte de gikk vekk fra diagnoser som ikke stemte? Type bred utredning der de innsnevret og fant riktig diagnose til slutt? Jeg kan forstå at det settes spørsmålstegn ved flere diagnoser før utredning starter, men om de i forkant konkluderer med alvorlige diagnoser som helt klart er feil er det skandaløst. Anonymkode: 9cecf...482 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #17 Skrevet 21. oktober 2022 Vårt barn er nylig diagnostisert (Aspergers). Har ikke fått noe hjelp. Er ferdige når diagnosen er satt. Jeg ønsker meg veldig sterkt at barnet får snakke med noen, som kan hjelpe hen å takle omverdenen litt bedre, og forstå diagnosen. Men de sier det er fullt på alle kurs, og at de ikke har noe mer å tilby. Vi ble plassert på venteliste, kanskje vi får plass på kurs neste høst. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å stå i full jobb og håndtere et meget vanskelig familieliv, føler meg helt alene. Det er ikke det at saksbehandlerne våre ikke VILLE hjelpe, men at de rett og slett ikke har nok folk og ressurser. Anonymkode: 777df...2df 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #18 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fullførte dere likevel utredningen og følte de gikk vekk fra diagnoser som ikke stemte? Type bred utredning der de innsnevret og fant riktig diagnose til slutt? Jeg kan forstå at det settes spørsmålstegn ved flere diagnoser før utredning starter, men om de i forkant konkluderer med alvorlige diagnoser som helt klart er feil er det skandaløst. Anonymkode: 9cecf...482 Vi fullførte utredningen, men de opprettholdt feil diagnose og hypoteser og den egentlige utredningen (hvor de faktisk snakket med barnet) startet først etter sju måneder. Jeg er utrolig skuffet. Jeg trodde BUP skulle hjelpe barn, men de har tydeligvis voldsom ressursmangel og dårlig kompetanse. Hvorfor er ikke det et tema, tenker jeg, når de snakker om disse sårbare barna. Anonymkode: b2a6b...7b5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #19 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg får super støtte og veiledning av BUP. Er alenemor til et barn mer diagnose, og ville nok følt meg helt mislykka uten dem. Anonymkode: 8d94d...982 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #20 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 😱 Her ville BUP sette autismediagnose på et barn som ikke hadde autisme. Helt sykt! En fra kommunen hadde bommet da henvisning ble skrevet og BUP nektet å gå vekk fra ASD-diagnosen og informerte om at det forelå autisme allerede før utredningen var i gang. Skal aldri på BUP igjen og vil heller aldri henvise noen dit igjen. Hvordan kan det gagne noen å få satt feilaktig autismediagnose? Det begrenser mer enn det gir muligheter. Enkelte diagnoser er veldig i vinden og det virker viktigere å få stemplet diagnoser enn å kartlegge barnet og få på plass rett hjelp i noen tilfeller. Tragisk opplegg! Anonymkode: 9cecf...482 Vokste med diagnosen og har egentlig følt til at det førte til at jeg ble kronisk misforstått, og stigmaet var stort. Burde fått hjelp med angst og depresjon i stedet å bli lært helt banale sosiale ting jeg allerede visste. Tror heldigvis ikke dette er så vanlig, men er litt lei av å alltid drukne i historier om hvilken fantastisk lettelse det var at diagnosen ble satt. Burde vært noen ressurser for de av oss som har blitt feildiagnostisert eller opplevd å bli diagnostisert som skadelig også. Anonymkode: 9996e...681
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå