Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja blir jo skeptisk.  Så trenger hjelp til å forstå.

Jeg ble ufør for noen få år siden , og jeg skjønner ikke dette med barnetillegg iht inntekt.

Jeg søkte ikke barnetillegg for 2021 fordi jeg forsto det sånn at det går innunder inntekt på  frigrensen. 

Jeg tjente tett opp mot max på frigrensen i 2021. Og nå mener de at jeg har fått for lite i barne tillegg. Fikk 3kr mnd i 2021, men får nå etterbetaling nesten en mnd lønning. Ja burde blitt glad, men bli jo nervøs da jeg opplever nav gir med den ene hånden og tar mer tilbake med den andre. 

Så det jeg lurer på, er jo om denne ekstra inntekten , slår ut på frigrensen for 2022. Og ender opp med store utgifter og tilbakebetaling på frigrensen fra januar 2023?

Har gått på en lignende blemme tidligere, men da mener jeg at det var at jeg fikk for mye barnetillegg iht ekstra inntekten. Men nå er det omvendt. 

(Om jeg forklarer dårlig)

Vil denne ekstra utbetalingen gå inn i frigrense beløpet , slik at jeg passerer 0,4G, og ender opp med å få beskjed om atjeg har tjent for mye om et år?

Anonymkode: 35c88...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet

Skrevet

Jeg aner ikke. Men ville aldri turt å bruke pengene med det første. Kjenner flere som har fått etterbetalt noe, og et par måneder seinere kommer NAV og sier at de ikke skulle hatt pengene likevel, og at de må betale tilbake alt.

Anonymkode: 676e9...af8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg aner ikke. Men ville aldri turt å bruke pengene med det første. Kjenner flere som har fått etterbetalt noe, og et par måneder seinere kommer NAV og sier at de ikke skulle hatt pengene likevel, og at de må betale tilbake alt.

Anonymkode: 676e9...af8

Ja det har jeg også opplevd

Skrevet

Dette er det jeg er mest bekymret for ved å havne i klørne på NAV. Det er veldig vanskelig å selv vite akkurat beløpene og sjekke utregning for hva man har krav på selv. Det gjør det heller ikke lettere når NAV beslutter vedtak og endrer og etterbetaler osv. Da greier ikke jeg å henge med lenger. Anbefaler som andre sier å prøve å ikke bruke pengene med en gang i tilfelle de ombestemmer seg og krever det tilbake.

Anonymkode: f67a7...bc8

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig mange som får etteroppgjør for uføretryd i disse dager. Ring NAV og spør. Anbefaler å ringe 9 når telefonene åpner, laaaange køer av folk på linjene med samme spørsmål som har fått samme brevet.

Anonymkode: 9886c...0fb

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er det jeg er mest bekymret for ved å havne i klørne på NAV. Det er veldig vanskelig å selv vite akkurat beløpene og sjekke utregning for hva man har krav på selv. Det gjør det heller ikke lettere når NAV beslutter vedtak og endrer og etterbetaler osv. Da greier ikke jeg å henge med lenger. Anbefaler som andre sier å prøve å ikke bruke pengene med en gang i tilfelle de ombestemmer seg og krever det tilbake.

Anonymkode: f67a7...bc8

Klør? Vil du ikke få hjelp når du er syk eller fattig? Du kan jo bare velge å ikke bruke NAV. Vi har faktisk en av verdens beste velferdsordninger som sørger for at vi aldri sulter. Men selvsagt blir man ikke rik på statens regning, da hadde jo systemet brutt sammen. 

Anonymkode: 9886c...0fb

• Nyttig 1
Skrevet

Hva  med å sette det på sparekonto og avvente?

Anonymkode: 170ee...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...