AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Da var det min tur til å plutselig ha altfor lite penger. Blitt alenemor, må ta ulønnet perm på ubestemt tid pga barnehagestreiken, dyr mat, dyr strøm osv. Jeg har heldigvis en bufferkonto så vi klarer hverdagen de neste månedene. Men jeg har kutta kraftig ned på forbruket, og kjøper ingenting jeg ikke trenger. Men hva gir man i julegaver når man har så dårlig råd? Jeg tenker jeg kan bruke max 2000 på julegaver til ca 10-15 personer... noen som har noen gode tips? Det er stort sett voksne (foreldre og søsken) og 4 barn mellom 3-7 år. Anonymkode: bc47f...6ee 2
Mona123 Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Hva med "klippekort" på barnepass og andre tjenester? 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 På bruktbutikker har de ofte bøker til 10-20 kroner stykket, mange av dem er knapt åpnet 😊 Jeg har laget pikekyss, brente mandler, karameller og lignende og puttet på "Norgesglass" (de billige på Ikea) og klistret personlige, koselige navnelapper på, knyttet røde silkebånd rundt osv. Anonymkode: feb9b...500 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Sjekk nettbutikker som f.eks. havaristen.no og holdbart.no. Anonymkode: d3729...555 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Kutt gaver til de voksne, i alle fall søsken.. Er man så gammel at man har barn, er det helt innafor å fokusere på barna i stedet. Ta det opp med de det gjelder i god tid, før de kjøper gave til deg. Evt lag en liten «juleoppsats» og en flaske vin. Blir 150 kr. Juleoppsatser: mose, kongler, lerkegreiner osv finner du ute i skogen. Kjøp billig julepynt på europris ect og pynt med. Bruk billig blomster som svibel, julestjerne osv. Anonymkode: 409e6...faf 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg ville droppet å gi gaver til foreldre og søsken. Fokuser heller på barna. Anonymkode: f3cb9...7bc 5
Musis Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Litt sjokolade, hjemmebakst eller en plante til de voksne og gaver til barna.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Bare ikke gi noe hjemmelaget med mindre du vet at person A EEELSKER feks det og det. Alle andre synes det er noe ræl og det blir stående og ta opp plass og lage rot, da er det bedre å ikke gi noe. En flaske vin til voksne får du for 150 kr, eller en pen blomst. Til barna kan man jo gi brukt, eller kjøpe tegnesaker rimelig. Anonymkode: 72ff4...3b7 3
Hensatt Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Avtal med familie at dere kun gir til barn. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #10 Skrevet 19. oktober 2022 Handle på finn.no og finn gode black friday tilbud spesielt til yngre barn er det mye bra på salg. Anonymkode: f50d8...621 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #11 Skrevet 19. oktober 2022 Tips er å kun gi gave til barna. Jula er for mye pes på julegaver hele tiden, det viktigste er jo å samles og være sammen 🙂 Vi har noen voksne i vår nærmeste familie som sliter økonomisk grunnet økte kostnader, så vi har blitt enig om at vi ikke gir gaver til hverandre i år oss voksne,kun gir til barna👍Jeg har full forståelse for at ikke alle har like god råd, så med å gjør det på den måten så ble de voksne i nærmeste familie lettet når vi spørte om vi skulle droppe gaver til oss voksne i år. En skal ikke blakke seg på julegaver. Anonymkode: 83e01...833 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #12 Skrevet 19. oktober 2022 Enig med de som sier at du kan fokusere på barna! Jeg tror de aller fleste voksne vil ha full forståelse for om du sier det som det er - særlig når du gir beskjed så tidlig at folk ikke har tenkt så mye på gaver ennå. Jeg hadde i alle fall synes det var helt ok å droppe gaver, og vil overhodet ikke at noen som sliter med å få det til å gå rundt skal måtte bruke penger på meg! Anonymkode: 23b18...57e 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #13 Skrevet 19. oktober 2022 Jakt på tilbud. Black Friday, big smile day på cubus, vennehelg på ark med 40% avslag f.eks. Extraleker har ofte mye tilbud, kain helt sikkert finne noe morsomt for en 100 lapp der. Du kan fint få gaver til alle for den summen der, men det må jobbes for det. Anonymkode: 688bd...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #14 Skrevet 19. oktober 2022 https://www.europris.no/p-gavepakning-kaffe-180g-2xgodteri-203036 jeg kjøpte to slike i dag til julegaver. Anonymkode: 0240b...197
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #15 Skrevet 19. oktober 2022 Ark har ofte 40% på spill, men det er litt risikabelt å kjøpe det om du ikke vet om mottakeren har spillet fra før av. Men ellers kan det være en fin gave å gi til hele familier/søsken/voksne par, så de kan spille sammen. Feks. Ryktet går, sjakk eller puslespill. Ellers kan dette være ok gaver til folk: hengekøye feks. https://celis.no/produkt/nyheter/hengekoye Om det er noen unge jenter så kan du kjøpe tiktok-parfymen «her choice» på normal. Normal har også andre billige ting, som ansiktsmasker, mister, hårstrikk osv. Powerbank er kjekt å ha for både unge og voksne, og finnes i ulike prisklasser. Hjemmelagde tennbriketter til noen som har peis og strikkete sokker eller votter er alltid en fin gave (om du kan strikke), eller spiselige gaver som jordbærsirup, krydder/chili olje eller hvitløkssalt. Ellers kan du sette sammen en pakke med fine servietter og 1-2 kubbelys og gjerne et lite fat eller lignende til lyset. Feks. har vel Nille ofte 3 for 2 på kubbelys og Kremmerhuset og Feel har blant annet nå 30-50% på alle varer nå. Feks vil dette koste litt over 100-lappen nå: https://feel.no/Produkt/547/117766/Serviett-Hytta 41kr https://kremmerhuset.no/interior/duftlys/duftlys-mandarin-koriander-7cm-gul https://kremmerhuset.no/interior/lysfat/lysfat-rille-9-cm-oker-gul 30 kr Mange andre butikker har også tilbud på sånne ting innimellom. Anonymkode: 353df...fb4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #16 Skrevet 19. oktober 2022 Litt OT men... nå har jeg akkurat hatt skikkelig opprydding her hjemme, i alle boder, loft, skap og kroker. Hele 15 søppelsekker med tekstiler, 10 pappesker med alskens nips og en del annet utstyr ga jeg til Fretex. Jeg ble helt flau over min egen materialistiske samling og bestemte meg herved for å aldri bidra til mer søppel for kloden, hverken for meg selv eller andre. Jeg ble enig med meg selv om at min familie i fremtiden kommer til å få nyttegaver, tjenester eller opplevelser i tiden fremover med mindre det er sårt behov for noe spesifikt. I år så får derfor alle voksne jeg gir til et norgesglass med brente mandler og en flaske god eplemost. Alle ungdommer får gavekort på kino og alle barn får hvert sitt puslespill i tre. Jeg har brukt mellom 90-150 kr pr gave og har kjøpt til 21 stk. Syntes ikke du nødvendigvis trenger å fokusere mer på barn enn voksne hvis ikke du vil selv. Barn behøver ikke noe stort, dyrt og flott bare fordi de er barn. Så lenge de får en oppmerksomhet som viser omtanke så holder det i massevis. Anonymkode: fbf3d...539 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #17 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kutt gaver til de voksne, i alle fall søsken.. Er man så gammel at man har barn, er det helt innafor å fokusere på barna i stedet. Ta det opp med de det gjelder i god tid, før de kjøper gave til deg. Skriver under på denne. Vi var flere i familien som slet med litt dårlig råd og jeg tok initiativ til å foreslå at vi kanskje bare skulle sløyfe ‘gavebyttingen’ oss voksne i mellom og heller fokusere på barna. Dermed har jeg nå kun 4 tantebarn å kjøpe julegaver til nå, fremfor 4 tantebarn, 3 søsken, 4 foreldre-og svigerforeldre og 3 venninner. De pengene jeg ville brukt på gaver til de voksne kommer sårt og godt med til resten av juleinnkjøpene. Ikke minst er det MYE kjekkere å kjøpe julegaver til barn enn voksne☺️ Anonymkode: 7fa71...306 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg ville fokusert på barna og bare sagt det som det er. Du møter nok stor forståelse ☺️❤️ Anonymkode: 98dbd...440
Million Skrevet 20. oktober 2022 #19 Skrevet 20. oktober 2022 Sier det samme. Dropp julegaver alle voksne i mellom, og fokuser kun på barna. Voksne trenger ikke gaver. Si det som det er, dårlig økonomi for tiden, så møter du forståelse og aksept hos alle. Sikkert mange som blir lettet over at det er en mindre å måtte kjøpe gave til.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 Kjøp gaver kun til barna. Anonymkode: 83b46...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå