AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Del Skrevet 19. oktober 2022 Eg trur på Gud, og reknar meg vel som kristen. På jobb vart eg spurd av ein kollega om eg er personleg kristen. Svaret mitt var "øøøhm" fordi eg ikkje veit kva personleg kristen er! Nokon som kan fortelje meg skilnaden på kristen og personleg kristen? Anonymkode: 62ca8...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Del Skrevet 19. oktober 2022 Det er ingen forskjell. Er man kristen så er man kristen. Men så finnes det jo store forskjeller i hvor mye man praktiserer troen sin. Anonymkode: 2f138...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Del Skrevet 19. oktober 2022 Har du et personlig forhold til Jesus ? Da er svaret ja mener jeg Anonymkode: 8915b...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eg trur på Gud, og reknar meg vel som kristen. På jobb vart eg spurd av ein kollega om eg er personleg kristen. Svaret mitt var "øøøhm" fordi eg ikkje veit kva personleg kristen er! Nokon som kan fortelje meg skilnaden på kristen og personleg kristen? Anonymkode: 62ca8...55f Litt usikker, men tidligere så omtalte nordmenn seg som kristne. Med det så mente de at vi er et land bygget på kristne verdier og at kristen tankegang (hva nå det er) gjennomsyret oss som folk. Det gjøres fortsatt ofte med land hvor Islam er dominerende. Vi snakker jo ofte om feks Iran, Afganistan, etc som muslimske land. I Europa eller i hvert fall i Norge er ikke dette så vanlig lenger. Jeg kan tenke meg at uttrykket 'personlig kristen' kommer fra den tiden. Anonymkode: 430e2...de0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Del Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ingen forskjell. Er man kristen så er man kristen. Men så finnes det jo store forskjeller i hvor mye man praktiserer troen sin. Anonymkode: 2f138...5fa Er noen av de to begrepene bedre enn denn andre? Anonymkode: 62ca8...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2022 #6 Del Skrevet 20. oktober 2022 "Personlig kristen" er et dustete begrep synes jeg, selv om jeg forstår tankegangen bak. Du er kristen, enkelt og greit 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Del Skrevet 20. oktober 2022 Han lurte på om du var fullstendig hjernevasket eller bare sånn som går i kirka når det er jul fordi det er koselig. Anonymkode: b2661...db7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. oktober 2022 #8 Del Skrevet 20. oktober 2022 Entern skrev (2 minutter siden): "Personlig kristen" er et dustete begrep synes jeg, selv om jeg forstår tankegangen bak. Du er kristen, enkelt og greit Det er jeg enig i. Synonymet er vel de som er «frelst». Det er folk som er «mer» kristne på en måte enn de kristne som har et mer ureflektert forhold til troen, de som «har sin barnetro» som ble sagt før. En ung kristen eritreisk jente som nylig kom til Norge spurte meg om jeg var kristen. Jeg er en tviler, men «kulturelt» kristen på samme vis som mange muslimer er. Jeg endte opp med å svare ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2022 #9 Del Skrevet 20. oktober 2022 Bacteria skrev (Akkurat nå): Det er jeg enig i. Synonymet er vel de som er «frelst». Det er folk som er «mer» kristne på en måte enn de kristne som har et mer ureflektert forhold til troen, de som «har sin barnetro» som ble sagt før. En ung kristen eritreisk jente som nylig kom til Norge spurte meg om jeg var kristen. Jeg er en tviler, men «kulturelt» kristen på samme vis som mange muslimer er. Jeg endte opp med å svare ja. Det er et problem i protestantisk-kristne land at "frelste" kupper troen på den måten synes jeg. Det går an å ha en reflektert og personlig uten å være "frelst" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 20. oktober 2022 #10 Del Skrevet 20. oktober 2022 Det finnes nok dessverre mange grader å være kristen på. Fra de fornuftige, hyggelige folkene til de stikk motsatte regelrytterne (med avstraffing der og da ...og i all tid etterpå av den store strafferen), sett fra mitt ståsted. Forskjellen er vel at noe ligger til familien; en gjør det som skal gjøres, men mener ikke så mye med det. Tradisjon. De som har valgt å tro og leser bibel, går i kirken og er medlem av grupper for å lære mere, har tatt det personlige valget og lever etter regler og påbud...de har tatt det et steg lengre og det har blitt et personlig valg. Sånn ser jeg på det i et kort svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Del Skrevet 20. oktober 2022 Bacteria skrev (18 minutter siden): Det er jeg enig i. Synonymet er vel de som er «frelst». Det er folk som er «mer» kristne på en måte enn de kristne som har et mer ureflektert forhold til troen, de som «har sin barnetro» som ble sagt før. En ung kristen eritreisk jente som nylig kom til Norge spurte meg om jeg var kristen. Jeg er en tviler, men «kulturelt» kristen på samme vis som mange muslimer er. Jeg endte opp med å svare ja. Jeg har et reflektert forhold til kristendommen, og har aktivt valgt nettopp å beholde barnetrua mi. Dette strenge fokuset på "frelst" eller ikke har jeg liten sansen for. Døm ikke, for at du selv ikke skal dømmes.. La oss holde på vår kristne kultur. Anonymkode: 8cab8...ece 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 20. oktober 2022 #12 Del Skrevet 20. oktober 2022 Historisk sett dukket dette begrepet (personlig kristen) opp etterhvert som flere og flere anså seg som kristne men ikke tilhørte en konkret trosretning eller menighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2022 #13 Del Skrevet 20. oktober 2022 sofiemyr skrev (1 time siden): Historisk sett dukket dette begrepet (personlig kristen) opp etterhvert som flere og flere anså seg som kristne men ikke tilhørte en konkret trosretning eller menighet. Den betydningen gir jo mening, men det er jo dessverre ikke sånn det stort sett blir brukt 😕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Del Skrevet 20. oktober 2022 Vi skiller jo på muslimer også. Praktiserende muslimer og muslimer. Jeg (i mitt hode) tenker at forskjellen på kristne er de som tror, kanskje har barnetroen i behold og drar i kirka julaften er kristne. Mens de som er personlig kristne, er de som praktiserer kristendommen, ber, går i kirka regelmessig osv. Anonymkode: 69e4c...202 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Del Skrevet 20. oktober 2022 Jeg oppfatter forskjellen sånn - er du døpt og medlem i statskirken og er kristen fordi det er vår tradisjon? Kristen. leser du i Bibelen regelmessig , ber aftenbønn og går i kirken de fleste søndager? Personlig kristen. Det betyr noe for deg, det er et valg du har tatt og religion er en del av livet ditt. Anonymkode: ce641...e98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå