Gå til innhold

Er svært skuffet over SP i dagens regjering..

Anbefalte innlegg

Gjest plusskatten
Skrevet

AP har jeg sluttet å tro på, da det har blitt et parti for offentlig ansatte akademikere som ønsker et størst mulig sugerør i statskassa. Så umulig å bli skuffet fra den kanten.

Derimot hadde jeg tro på at SP forsto vanlige folks utfordringen i hverdagen. Desverre har de også blitt et skatt- og avgiftsparti som ikke har andre ønsker enn å drysse penger utover den enormt oppblåste offentlige sektor i Norge. Trist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
plusskatten skrev (53 minutter siden):

Derimot hadde jeg tro på at SP forsto vanlige folks utfordringen i hverdagen. Desverre har de også blitt et skatt- og avgiftsparti som ikke har andre ønsker enn å drysse penger utover den enormt oppblåste offentlige sektor i Norge. Trist.

Det har de alltid vært, hva fikk deg til å tro noe annet når det var akkurat dette de gjorde siste de satt i regjering også?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De har faktisk forsøkt å fremme seg selv som et parti for distriktene.  Denne illusjonen har blitt fullstendig pulverisert etter de kom i regjering. 

Håper ingen stemmer på dem neste gang 

• Liker 8
Skrevet

Vi sliter med straumen i Noreg.  Grunnen er ikkje Putin, men NordPool  og Acer.  SP og SV var dei 2 partia som ikkje stemde for Acer. No må Trygve slite for å få straumstøtte til dei som treng det.   Motstnaden er Frp som vil gi flat straumstøtte til alle, men alle treng det ikkje. Det er ikkje Trygve og SP som står bak det uføre vi er i.

• Liker 4
Skrevet

Senterpartiet sendte 10.000.000.000 til bøndene, unnskyld til matprodusentene (SP nyord).

Det er er enn de 8!! siste årene til sammen.

De har definitivt levert til sine egne kjerne velgere , med kakedryss og krem.

Så ble det ikke så mye igjen til resten, hva trodde folk egentlig???

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
plusskatten skrev (På 19.10.2022 den 22.54):

AP har jeg sluttet å tro på, da det har blitt et parti for offentlig ansatte akademikere som ønsker et størst mulig sugerør i statskassa. Så umulig å bli skuffet fra den kanten.

SP er i bunn og grunn et bondeparti, og følgelig et høyreparti, men siden all jordbruk er kritisk avhengig av  desentralisering og offentlig infrastruktur, er det et parti som naturlig har knytninger mot deler av sosialistisk fløy. Dette er grunnen til at det er et sentrumsparti, de lever i en spenning mellom fløyene.

Så at et SP som er regjering med Ap støtter skatte og avgifter, bør ikke komme som en overraskelse for  noen med minimum kjennskap til norsk politikk. 

Det som er nytt og problematisk, er at Sp har blitt et populistisk parti.  Dette er heller ikke noe ukjent, vi har en ganske god politisk analyse i Norsk presse, så med en gang vi ser at partiene begynner med populistiske utspill, blir de fort avkledd : I løpet av valgkampen ble det gjentatt flere ganger at utspillene til Vedum ikke var gjennomførbare.  Så enhver som stemte på Vedum og trodde han kunne få gjennomslag for en helhetlig politikk, har ikke fulgt med. 

Alle Partiene skjønner folks utfordringer i hverdagen. Det er ikke noen stor forskjell i virkelighetsforståelsen, forskjellen ligger i hvordan de ønsker å løse utfordringene, og følgelig hva man er nødt til å ofre.  Så når SP kom ut og ikke egentlig ville ofre noe, skulle alle ha skjønt at stemmen på partiet var verdiløst.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Commander skrev (24 minutter siden):

Senterpartiet sendte 10.000.000.000 til bøndene, unnskyld til matprodusentene (SP nyord).

Det er er enn de 8!! siste årene til sammen.

De har definitivt levert til sine egne kjerne velgere , med kakedryss og krem.

Så ble det ikke så mye igjen til resten, hva trodde folk egentlig???

Matprodusenter kan ikke betegnes som nyord, men er uansett ikke dekkende for landbruksoppgjøret: matprodusenter dekker mange flere. 

Ser man på delene i avtalen, så er det ikke egentlig mye bøndene ser av pengene, selv om det er et inntektsløft. Det er en stund til at de har fungerende avlønning, og jordbruk i Norge er fortsatt i stor grad en betalt hobby.  Majoriteten av pengene går til å dekke ekstrakostnader knyttet til krigen og statens avgiftsøkninger.

Vi har ikke egentlig sikret noe matsikkerhet eller selvforsyning med dette oppgjøret.

LiseTV skrev (37 minutter siden):

Vi sliter med straumen i Noreg.  Grunnen er ikkje Putin, men NordPool  og Acer.  SP og SV var dei 2 partia som ikkje stemde for Acer. No må Trygve slite for å få straumstøtte til dei som treng det.   Motstnaden er Frp som vil gi flat straumstøtte til alle, men alle treng det ikkje. Det er ikkje Trygve og SP som står bak det uføre vi er i.

Så i alle årene vi har hatt billigere strøm på grunn av Nordpool, så var det greit, men når markedet endrer seg, så er det Nordpool som er problemet? 

Det er mange grunner til prisutviklingen på strøm, men de to vi vet ikke har noe å si er Nordpool og ACER. Vi kan skylde på Putin, Tyskland, Statnett, Statkraft, Norske politikere og til og med NVE. Men jeg vil begynne med den Norske regjeringen, fordi de har det strategiske ansvaret, og de har nesten ikke gjort en dritt siden de ble valgt. Og dette var et problem alt da.  Vi snakker målrettet beslutningsvegring. 

Trygve sliter ikke med å gi strømstøtte til de som trenger det, han har ikke lyst. Eller rettere sagt, det er en del andre i regjering som ikke har lyst. Og denne motvillige subbingen i håp om å slippe å ta tak, har preget regjeringen i alle problemer det siste året.  

• Liker 2
Skrevet
Stina234 skrev (På 21.10.2022 den 13.27):

De har faktisk forsøkt å fremme seg selv som et parti for distriktene.  Denne illusjonen har blitt fullstendig pulverisert etter de kom i regjering. 

Håper ingen stemmer på dem neste gang 

Denne illusjonen burde vært pulversiert allerede i 2013. Allerede da visste man at SP-politikk førte til flere nedlagt småbruk, flere nedlagte grendeskoler, mindre matproduksjon og selvforsyning og mer sentralisering av makt til Stortinget på bekostning av kommunene og fylkene som fikk mindre makt under de rødgrønne.

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke, vet at Frp ikke kunnet gjort noe bedre.

Skrevet

Sp har ikke skuffet meg, de har gjort det akkurat så ræva som jeg trodde de ville gjøre det 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
LiseTV skrev (På 21.10.2022 den 13.32):

Helt riktig! Jonas og Erna står bak alt av sentralisering og globalisering. EU, EØS, Schengenavtalen og Acer. Stort sett bare Sp har stemt mot. Så å skylde på Trygve blir meningsløst. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Bie-damen skrev (5 minutter siden):

Helt riktig! Jonas og Erna står bak alt av sentralisering og globalisering. EU, EØS, Schengenavtalen og Acer. Stort sett bare Sp har stemt mot. Så å skylde på Trygve blir meningsløst. 

Se  så uskyldig SP er 

Screenshot_20221022-192146_Chrome.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bie-damen skrev (14 minutter siden):

Ingen sentraliserte raskere enn den rødgrønne regjeringen som SP var del av fra 2005 til 2013. Rekordmange nedlagte småbruk og grendeskoler, mer makt til stortinget og økt fraflytting fra småkommunene. De satte også rekord i innførte EU-direktiver som SP var ansvarlige for. Så SP har absolutt skyld i dette, i likhet med resten av Stortingspartiet.

Endret av Imariuz
  • Liker 2
Skrevet
Imariuz skrev (10 minutter siden):

Ingen sentraliserte raskere enn den rødgrønne regjeringen som SP var del av fra 2005 til 2013. Rekordmange nedlagte småbruk og grendeskoler, mer makt til stortinget og økt fraflytting fra småkommunene. De satte også rekord i innførte EU-direktiver som SP var ansvarlige for. Så SP har absolutt skyld i dette, i likhet med resten av Stortingspartiet.

Nei, SP har stemt imot alle store avtaler som har fratatt den vanlige nordmann makt. Partiene Ap og Høyre fører i praksis samme politikk, og det eneste som betyr noe er hvordan Jonas og Erna framstår overfor EU og andre stormakter.

• Liker 3
Skrevet
Bie-damen skrev (44 minutter siden):

Nei, SP har stemt imot alle store avtaler som har fratatt den vanlige nordmann makt. Partiene Ap og Høyre fører i praksis samme politikk, og det eneste som betyr noe er hvordan Jonas og Erna framstår overfor EU og andre stormakter.

SP satt i regjeringen som overførte mer makt til Eu enn noen annen regjering har før, eller siden og sentraliserte mer makt enn noen regjering har, før eller siden. Det nytter ikke å skylde på andre, når SP og resten av Stortingspartiet har vært enige om å undergrave norsk suverenitet og selvstyre.

• Liker 1
Skrevet

SP innfrir nesten nesten daglig for min del, her sist tilbakekjøp av Meråker Brug, slik at vi alle kan bruke denne eiendommen. Det var akkurat slike saker, og distriktspolitikk generelt, som gjorde at min stemme gikk til partiet. (Bor selv i sentrumskjerne i en av Norges største byer).

Synes også det er brukbart med fornuft i de meste av det politikerne deres sier, i motsetning til Ayn Rand-broilerne på høyresida som bare er ute etter å tjene de som "har", og den naive idealismen på venstresida.

For de som ønsker å rakke ned på partiet hadde det jo vært greit om de angrep stortingsprogrammet: Stortingsprogram 2021-2025.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er mange som falt pladask for Vedums smil og latter, tok alt han sa og lovet for god fisk og stemte Sp. 

Nå har latteren stilnet og smilet er borte vekk. Det er ikke et spor å finne av lovnadene og de grønne skogene som ble lovet til folket.

Folk skjønte at de ble lurt. 

Det samme gleder de som stemte Ap og SV. 

Spørsmålet er - hvor fort glemmer folk?

• Liker 2
Skrevet
Imariuz skrev (11 timer siden):

SP satt i regjeringen som overførte mer makt til Eu enn noen annen regjering har før, eller siden og sentraliserte mer makt enn noen regjering har, før eller siden. Det nytter ikke å skylde på andre, når SP og resten av Stortingspartiet har vært enige om å undergrave norsk suverenitet og selvstyre.

SP og SV gikk ikke inn for Acer

• Liker 1
Skrevet
LiseTV skrev (7 timer siden):

SP og SV gikk ikke inn for Acer

Jeg synes alltid SV sin motstand mot ACER var latterlig:

«Vil du ha rom for politisk styring av kraftmarkedet?» «Nei!»

»Okkay, så da vil dere ha ren markedsmakt?» «Nei!!, vi vil ha nasjonal styring!!»

»Ahh, så dere vil isolere nettet og slutte å eksportere og importere?» «Nei, vi vil at resten av verden skal innordne seg vår overherredømme og gjøre som vi vil!!»

Right! Er det noen andre voksne i salen?

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hva du mener. Ap er i stor grad et parti for politisk korrekte mennesker med høy utdannelse og stor glede av å betale mer skatt enn de må. I motsetning til mange andre, tenker de mer på å være politisk korrekt og hjelpe andre mennesker. I motsetning til arbeiderne som bare tenker på seg selv. 
Personlig kunne jeg nok ha passet greit inn som ap-velger, men er ikke fullt så ivrig i å betale skatt. Så jeg stemmer Høyre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...