AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 I dag igjen sitter jeg med dårlig samvittighet fordi barnet mitt ikke har en mor med nok energi, tid og kapasitet til å gi hun den barndommen hun fortjener. Jeg og barnefar jobber fulltid. Jeg jobber ca 08-15:30, og barnefar må på grunn av reisevei være borte ca fra 07:30 - 17:00. Det er ikke sjans å gå ned i stilling på grunn av utgifter til alt i livet, spesielt nå for tiden. Vi tjener helt ok, ligger helt på medianlønnen. Men med studielån, to biler, bolig, strøm, fritidsaktivitet, mat og alt annet ser jeg ikke hvordan hverdagen skal bli spesielt givende igjen. Vi kunne i teorien ha flyttet til et billigere sted i landet, men da flytter vi vekk fra all familie og alt nettverk vi har her. Jobben er stressende, og etter det henter jeg på SFO og dagen bare flyr avgårde. Alt blir bare kjappe løsninger. Det er kjappe middager, raske turer på butikken, stress hit og dit, og et evig mas fra alle kanter. Jeg føler jeg ikke mestrer hverdagen, og skjønner ikke hvordan å få tilbake gleden jeg hadde som student med barn, hvor jeg hadde mye tid og energi som strakk til. Jeg har forsøkt å gå gjennom alt av mulige løsninger for å kanskje kunne jobbet 80%, men slik situasjonen er nå skjønner jeg ikke hvordan dette skulle ha gått. Jeg har konstant dårlig samvittighet for enten barn, mann eller jobb - da jeg ikke klarer å være tilstede på alle steder som jeg føler at forventes og trengs. Er det andre som kjenner på det samme? Anonymkode: ccf57...656 3 13
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Første tingen jeg anbefaler er å flytte middagen til kvelden. Da får dere tid til å lande når dere kommer fra jobb og skole, kan prate litt, smårydde osv. Etter vi begynte med middag kl 18.30-19.30, har hverdagen vår blitt utrolig mye mindre stressende. Ellers gjelder det å senke kravene til feks husarbeid. Man må ikke ha det strøkent til enhver tid, og alle i huset, inkl. barna, må bidra. Dårlig Samvittighet kommer av at du lever hverdagen på en annen måte enn du ønsker. Sier som han inderen på youtube; can you do something abort it? No? Trenger why worry abort it! Du må rett og slett akseptere hverdagen slik den er, eller gjøre noe med det. Ingen tjener på den dårlige Samvittigheten. Fortell deg selv at du er mer enn god nok, og at du er tilstrekkelig for de rundt deg. Ikke lengt etter en hverdag som ikke er realiserbar for din familie, men vær takknemlig for den dere har og gjør det beste utav det. Anonymkode: a0b13...4dd 17
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Vi har begge full jobb og fire barn. Vi har innsett at livet er hektisk. Jeg får glede gjennom å være med barna mine og har derfor satt mine interesser til side for en stund. Vi er begge trenere/ledere i barnas aktiviteter. På den måten får vi vært til stede i deres liv. Vi kjører og henter, og får på den måten fin tid sammen med dem. Middag er ofte kveldsmat her hos oss. Mange ganger enkle løsninger, bortsett fra fredag til søndag. Da har vi alltid skikkelig middag. Helgene blir også brukt til å gjøre koselige ting sammen med barna. Turer i skogen eller ved sjøen. Vi legger lista lavt på hva som må skje. Vi koser oss sammen og har kvalitetstid hjemme også. Må ikke være store ting hele tiden. Ikke ha så høye forventninger til deg selv. Legg lista lavt og se det fine i de små tingene. Anonymkode: 25223...481 10 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Planlegg kjappe middager. Handle på Oda sent på kvelden. La huset flyte litt eller bruk flyladysystemet eller lignende. Fritidsaktiviteter max en eller to dager i uka. Ungene får ansvaret for flere oppgaver. Dette gjør jeg, og jeg synes ikke hverdagen er stressende nå, selv med to barn jeg er mye alene med (mannen kommer ofte hjem 19). Anonymkode: ca4e3...7ea 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Har mannen din like dårlig samvittighet som deg, tror du?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Unngå butikken, det er en tidstyv. Ukeshandle på kveldstid alene eller i helgen. Husarbeid som ikke er klesvask eller kjøkkenbenk eller annet som MÅ taes fortløpende kan vente. Klærne kan fint brukes selv om de ikke er perfekt lagt sammen. Ta heller en felles skippertaksøkt en kveld eller i løpet av helga hvor begge har fullt fokus i en times tid. Sett på musikk og få med barna. Gi barna mat med en gang dere er hjemme og ta middag til kvelds. Barna kan hjelpe til, om så der bare er oppskjæring av en gulrot. Han kan sette på en vask mens middagen lages evt hvis barna har lekser så kan disse gjøres mens middagen lages. Ta alltid ut av oppvaskmaskinen før du starter på middagen. Ha lav terskel for hverdagsmiddagen. Føler sjeldent vi har noe stress etter jobb, men vi er også flinke til å senke kravene. Det ser ikke alltid shina ut, men vi beholder sinnsroen og det er noe det også. Anonymkode: 67009...cd2 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Struktur, rutiner og planlegging. - Ukeshandling - Ukesmeny - Rydde opp med en gang - Ikke prioritere husarbeid etter barna er lagt - Legge frem ting kvelden i forveien - Kalender - Robotstøvsuger - Enkle middager - Senk kravene Anonymkode: b6b4a...b1c 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Ja jeg står på randen til sykemelding. Har det som deg. 100% jobb både på skole og hjemme. Får aldri hvilt, bare når jeg sover. Har kommet frem til at det livet myndigheter og styresmakter ønsker for småbarnsfamilier I dag er umenneskelig. Vi lever i ett av verdens beste land og skal slite oss halvt i hjel mens vi oppdrar barna våre. Det var bedre før når mødrene var hjemme med barna til skolealder. De som vil jobbe kan det, men jeg kjenner at jeg hadde foretrukket å være hjemme og " jobbe" der, for det er jobb nok. I dag skal vi i tillegg jobbe 100% I en jobb. Jeg vet ikke hvem som mente dette var kvinnefrigjøring. Synes også ettåringer er altfor små for å gå fulltid i barnehage. Synes det grenser mot barnemishandling. Hele det første året tytes man ørene full på helsestasjonen om å ha nærhet til barnet, se det og imøtekomme behov. Så over natten, når permen er over, stuer vi dem inn i skitne barnehager som gjør dem dobbelt så mye syke som barn som blir hjemme hos mor litt lenger og de er gjerne 4-5 voksne på 20+ barn. Kaster dem inn der på morgenen. Idyllen er over, nå skal de ut av huset. Som ettåringer. Erfare realitetene. Kaldt og kynisk for å betjene AS Norge og politikere med millionlønninger. Drittsekker. De har ødelagt mange familier allerede og flere blir det. Anonymkode: 2d49c...11c 42 1 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja jeg står på randen til sykemelding. Har det som deg. 100% jobb både på skole og hjemme. Får aldri hvilt, bare når jeg sover. Har kommet frem til at det livet myndigheter og styresmakter ønsker for småbarnsfamilier I dag er umenneskelig. Vi lever i ett av verdens beste land og skal slite oss halvt i hjel mens vi oppdrar barna våre. Det var bedre før når mødrene var hjemme med barna til skolealder. De som vil jobbe kan det, men jeg kjenner at jeg hadde foretrukket å være hjemme og " jobbe" der, for det er jobb nok. I dag skal vi i tillegg jobbe 100% I en jobb. Jeg vet ikke hvem som mente dette var kvinnefrigjøring. Synes også ettåringer er altfor små for å gå fulltid i barnehage. Synes det grenser mot barnemishandling. Hele det første året tytes man ørene full på helsestasjonen om å ha nærhet til barnet, se det og imøtekomme behov. Så over natten, når permen er over, stuer vi dem inn i skitne barnehager som gjør dem dobbelt så mye syke som barn som blir hjemme hos mor litt lenger og de er gjerne 4-5 voksne på 20+ barn. Kaster dem inn der på morgenen. Idyllen er over, nå skal de ut av huset. Som ettåringer. Erfare realitetene. Kaldt og kynisk for å betjene AS Norge og politikere med millionlønninger. Drittsekker. De har ødelagt mange familier allerede og flere blir det. Anonymkode: 2d49c...11c Slapp av litt a.. ingen sier at du måå jobbe 100 prosent. Og mange er hjemme mer enn ett år med barn. De fleste ønsker å jobbe. Løsningen er bla at du ikke kan ta på deg 100 prosent stilling hjemme. La det være litt rotete og skittent (eller ha vaskehjelp), lag enkel mat og ikke vart opp mann og barn. Anonymkode: 2786a...c1a 24 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja jeg står på randen til sykemelding. Har det som deg. 100% jobb både på skole og hjemme. Får aldri hvilt, bare når jeg sover. Har kommet frem til at det livet myndigheter og styresmakter ønsker for småbarnsfamilier I dag er umenneskelig. Vi lever i ett av verdens beste land og skal slite oss halvt i hjel mens vi oppdrar barna våre. Det var bedre før når mødrene var hjemme med barna til skolealder. De som vil jobbe kan det, men jeg kjenner at jeg hadde foretrukket å være hjemme og " jobbe" der, for det er jobb nok. I dag skal vi i tillegg jobbe 100% I en jobb. Jeg vet ikke hvem som mente dette var kvinnefrigjøring. Synes også ettåringer er altfor små for å gå fulltid i barnehage. Synes det grenser mot barnemishandling. Hele det første året tytes man ørene full på helsestasjonen om å ha nærhet til barnet, se det og imøtekomme behov. Så over natten, når permen er over, stuer vi dem inn i skitne barnehager som gjør dem dobbelt så mye syke som barn som blir hjemme hos mor litt lenger og de er gjerne 4-5 voksne på 20+ barn. Kaster dem inn der på morgenen. Idyllen er over, nå skal de ut av huset. Som ettåringer. Erfare realitetene. Kaldt og kynisk for å betjene AS Norge og politikere med millionlønninger. Drittsekker. De har ødelagt mange familier allerede og flere blir det. Anonymkode: 2d49c...11c Tror du har lest lite historie og samfunnsfag gitt... Anonymkode: c3195...d2d 18 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Første tingen jeg anbefaler er å flytte middagen til kvelden. Da får dere tid til å lande når dere kommer fra jobb og skole, kan prate litt, smårydde osv. Etter vi begynte med middag kl 18.30-19.30, har hverdagen vår blitt utrolig mye mindre stressende. Ellers gjelder det å senke kravene til feks husarbeid. Man må ikke ha det strøkent til enhver tid, og alle i huset, inkl. barna, må bidra. Dårlig Samvittighet kommer av at du lever hverdagen på en annen måte enn du ønsker. Sier som han inderen på youtube; can you do something abort it? No? Trenger why worry abort it! Du må rett og slett akseptere hverdagen slik den er, eller gjøre noe med det. Ingen tjener på den dårlige Samvittigheten. Fortell deg selv at du er mer enn god nok, og at du er tilstrekkelig for de rundt deg. Ikke lengt etter en hverdag som ikke er realiserbar for din familie, men vær takknemlig for den dere har og gjør det beste utav det. Anonymkode: a0b13...4dd Håper du mener about Anonymkode: 51198...ea2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 Gjør noe som du føler er meningsfylt for barna hver dag. Gjør et eller annet som de ikke får lov til å gjøre hver dag, bare innimellom. Sett pris på disse stundene! Barna bryr seg ikke om alle de små tingene de får eller ikke får, det er tiden sammen som betyr noe. Så det at du kanskje sier ja til å dra frem maling på en mandags ettermiddag kan bety mye for dem. Ansiktsmaling før kveldsstellet? Kanskje dere kan leke med leire før pappaen kommer hjem og «middagskaoset» begynner. Jeg følte mye på dette før, men når jeg fokuserte på å faktisk gi av den lille tiden jeg har så betyr hverdagen så mye mer. Isteden for å kaste meg over middagslagingen og sette ungen foran tvn så gjør vi heller noe sammen først. Isteden for at jeg er sliten og sitter på mobilen så er jeg heller sliten og leker med barnet. Jeg rydder heller når ungen har lagt seg, da kan jo pappaen også hjelpe til og det går mye raskere! Ikke tenk på hvor lenge du jobber eller hvor lenge ungen er i bhg. Du leverer og henter så raskt du kan, og mer kan du faktisk ikke gjøre! Du er mer enn god nok! Anonymkode: 34ec9...418 5
Anonym6789 Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 Det redder ikke situasjonen, men vi sparer mye tid og penger på å få matvarer levert fra Meny! Meny er en dyr butikk, men sparer mye på å sitte i fred og ro hjemme å bestille for en hel uke. Unngår spontankjøp i butikken. Da er det også enklere å planlegge ukesmeny, pålegg, snacks til helgen og frukt/grønt ut i fra hva som er på tilbud i stedet for hva man har lyst på der og da. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 Hvem er det som maser? Hvor kommer stresset fra? Og blir du lett stresset? For med ett barn i skolealder og to voksne i hus burde det ikke være så veldig stressende, hvis en er med barnet har jo den andre mulighet til å ordne litt i huset eller hva som enn trengs å gjøres den dagen. Eller gjør ikke mannen noen ting? For å svare på spørsmålet i overskriften: jeg drar tidlig på jobb (kl 7) for å hente tidlig i barnehage/SFO. Er stort sett hjemme i 16-tiden. Det eneste jeg gjør før mannen kommer hjem litt over 17 er å lage middag, eventuelt ta ut av oppvaskmaskinen. Ettåringen krever en del oppmerksomhet, får derfor gjort lite annet. De dagene skolebarna har aktiviteter får alle en skive når vi kommer hjem og så tar vi middagen etter aktiviteten. De gangene jeg følger lager mannen middag i fred og ro hjemme, når de sitter på med andre er vi begge hjemme og ordner med middag og kanskje litt klesvask. Lekser blir gjort etter middag, fast tid. Husarbeid tar vi når vi har tid, gjerne i helgene. Rot blir ryddet hver dag, og kjøkkenet og spisebordet får en vask hver dag. Vi ukeshandler og bruker innimellom matkasser. Anonymkode: 01d1d...efb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #15 Skrevet 20. oktober 2022 Anonym6789 skrev (1 time siden): Det redder ikke situasjonen, men vi sparer mye tid og penger på å få matvarer levert fra Meny! Meny er en dyr butikk, men sparer mye på å sitte i fred og ro hjemme å bestille for en hel uke. Unngår spontankjøp i butikken. Da er det også enklere å planlegge ukesmeny, pålegg, snacks til helgen og frukt/grønt ut i fra hva som er på tilbud i stedet for hva man har lyst på der og da. Ja det hadde vært så billig når nærmeste Meny ligger i nabobyen. Det jeg eventuelt hadde spart der fremfor å handle på Kiwi,hadde jeg tapt på frakt. Anonymkode: 16a9d...331 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #16 Skrevet 20. oktober 2022 Tja... jeg er alene med to barn. Nå er de ungdommer da, men de har jo vært mindre. For meg har det vært gull verdt å ha mulighet for hjemmekontor en del, også før covid. En annen ting, slutt å ha dårlig samvittighet og senk eventuelle høye krav om vasking og rydding. Lurer også på hvem som maser? Gi litt faen i alle mulige "krav og forventninger" er også bra. Barnet har det bra selv om mor ikke bobler over av energi på ettermiddagen og kvelden. Tror heller ikke det er nødvendig å gjøre de store tingene hver dag. Og... det gjør ingen ting om barnet må leke alene uten at mor skal "delta". Og.. prioriter deg selv. Ja, det er helt nødvendig det. En tur noen ganger i uken kan du få til. Anonymkode: adf07...bf0 1 1
Toyah Skrevet 20. oktober 2022 #17 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Struktur, rutiner og planlegging. - Ukeshandling - Ukesmeny - Rydde opp med en gang - Ikke prioritere husarbeid etter barna er lagt - Legge frem ting kvelden i forveien - Kalender - Robotstøvsuger - Enkle middager - Senk kravene Anonymkode: b6b4a...b1c Denne + innfør familiens ryddetid. Vi rydder alle hver søndag kl 16, etter det ser vi gjerne en film sammen og spiser lett håndmat i sofaen.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #18 Skrevet 20. oktober 2022 Jeg slet også når jeg bodde med min ekssamboer. Han jobbet da så ekstremt mye, at han kom hjem klokka 21 hver dag og jeg var alene med barnet hver dag. Sa seg selv at jeg knapt greide å ha en fulltidsjobb. Etter at vi skilte oss fikk jeg en ny jobb der jeg kunne ha mye hjemmekontor, og det har jeg ofte når jeg ikke har barnet mitt. Det har gitt meg mye mer ro i livet ihvertfall. Men det er ekstremt om det er skilsmisse som må til før man får stresse ned. Anonymkode: 7cb12...f05
Gjest Ms Baxter Skrevet 20. oktober 2022 #19 Skrevet 20. oktober 2022 Etter at jeg fikk barn og ble alene var dessverre sykemeldinger redningen da jeg ikke klarte full jobb og barn (i den grad jeg orket ikke å gi 110% på jobb som ledelsen krever nå om dagen)… er sårbar for stress da jeg har Asperger (Fikk diagnosen mens jeg gikk på aap) Fikk til slutt 60% ufør og en lettere jobb som gjør at jeg har overskudd til hverdagen og jobb… Men skjønner ikke hvordan folk får hverdagen til å gå opp. For meg var det et puslespill til å få hverdagen til å gå opp med turnus og diverse😅
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #20 Skrevet 20. oktober 2022 Ser det er andre som sier det også men sein middag ca kl. 18.30 redder mye her. Det er vel egentlig bare nordmenn som spiser middag før kl 18.00. Ellers ta butikkhandlingen sent eller på nett, der går det masse tid. Anonymkode: a39de...c7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå