Elinorak Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 (endret) Jeg lurer på en ting, jeg giftet meg nylig (i utlandet, ingen seremoni med venner eller familie). Hun som var min forlover er min beste venninne. Jeg reagerer litt på at jeg ikke fikk så mye som et kort eller en blomst (hadde selvsagt ikke forventet noen dyr gave). Fikk faktisk absolutt ingenting av noen av vennene mine. Venner jeg har kjent hele livet. jeg er ukomfortabel med oppmerksomhet, og ønsket derfor ikke er bryllup. Jeg synes dette er smålig, hva mener dere? Endret 19. oktober 2022 av Elinorak
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Elinorak skrev (1 minutt siden): Jeg lurer på en ting, jeg giftet meg nylig (i utlandet, ingen seremoni med venner eller familie). Hun som var min forlover er min beste venninne. Jeg reagerer litt på at jeg ikke fikk så mye som et kort eller en blomst (hadde selvsagt ikke forventet noen dyr gave). Jeg var forloveden hennes også, og brukte mye penger på å lage utredningslag og gave. Fikk faktisk absolutt ingenting av noen av vennene mine, men en spydig kommentar som «du snøyt oss for et bryllup» - det fikk jeg. Venner jeg har kjent hele livet. jeg er ukomfortabel med oppmerksomhet, og ønsket derfor ikke er bryllup. Jeg synes dette er smålig, hva mener dere? Hvorfor skal de gi gave hvis du ikke feiret bryllupet ?🙄 Anonymkode: 809d5...fde 10
Elinorak Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2022 Fordi et giftemål er en stor ting. Fordi det handler om mer enn at en gave skal være betaling for en fest? Som jeg skriver forventet ingen gave, men en symbolsk oppmerksomhet? 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Elinorak skrev (1 minutt siden): Fordi et giftemål er en stor ting. Fordi det handler om mer enn at en gave skal være betaling for en fest? Som jeg skriver forventet ingen gave, men en symbolsk oppmerksomhet? Men du ønsket jo ingen oppmerksomhet ?😅 Jeg gir gaver når jeg er bed i selskap, er jeg ikke bed så tenker jeg at da betyr jeg ikke så mye for personen at de ønsket meg tilstede, hvorfor skal jeg da gi gave? Anonymkode: 809d5...fde 11
Elinorak Skrevet 19. oktober 2022 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2022 Så om din bestevenninne gjennom hele oppveksten hadde giftet seg uten bryllupsfest, så ville du ikke engang tenkt på å gi et kort, en blomst eller noen som helst form for gratulasjon?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal de gi gave hvis du ikke feiret bryllupet ?🙄 Anonymkode: 809d5...fde Herregud. Det er visst mange som mener bryllup er en byttehandel, gave i bytte mot mat og en fest. Det er klart at i det minste en forlover bør stille med gave. Og om man faktisk har skikkelige venner vil de faktisk ønske å gi en liten oppmerksomhet til sin venninne, bryllupsfest eller ei. Hvis de kjenner og er glad i sin venninne vet de at hun ikke ønsker oppmerksomheten som følger ved å være festens midtpunkt i et bryllup. Da er det ganske naturlig å ville gi en liten oppmerksomhet på sin nygifte, venninnes premisser. Anonymkode: 3e318...24b 2 1
Daria Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Med bryllup i utlandet vil jeg anta at forloveren din har hatt en del utgifter og brukt feriedager på dette, da tenker jeg at det er gave god nok. Jeg har ved et par anledninger gitt gave i bryllup jeg ikke har vært gjest i, men da har jeg visst om bryllupet på forhånd og sendt gaven med andre gjester. Hadde noen annonsert i ettertid at de hadde giftet seg i all stillhet, ville jeg sannsynligvis ikke tenkt på å gi gave - jeg ville tenkt nettopp at de ikke ønsket oppmerksomhet og derfor ikke gjort noe ut av det. 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Elinorak skrev (1 minutt siden): Så om din bestevenninne gjennom hele oppveksten hadde giftet seg uten bryllupsfest, så ville du ikke engang tenkt på å gi et kort, en blomst eller noen som helst form for gratulasjon? Min bestevenninne hadde ønsket meg ved sin side på bryllupsdagen, og jeg hadde heller ikke giftet meg uten min bestevenninne tilstede. Jeg hadde ikke forventet gaver av alle som ikke ble invitert… Forloveren din burde gitt en oppmerksomhet, men du skriver at du giftet deg i utlandet. Var det du som betalte for forloveren da eller måtte hun betale for reise og opphold selv? Anonymkode: 809d5...fde 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Noen venner giftet seg i utlandet for noen år siden. Vi visste ingenting før flere uker senere. Jeg ville gjerne gitt en oppmerksomhet, men det ønsket de ikke. Hadde de fortalt på forhånd eller i hvertfall uken etter at de hadde giftet seg, så hadde jeg gitt dem gave! Så hvis du har fortalt det til alle venner, synes jeg de kunne gitt dere en oppmerksomhet. Anonymkode: 57277...ffe
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 Elinorak skrev (På 19.10.2022 den 22.32): Jeg lurer på en ting, jeg giftet meg nylig (i utlandet, ingen seremoni med venner eller familie). Hun som var min forlover er min beste venninne. Jeg reagerer litt på at jeg ikke fikk så mye som et kort eller en blomst (hadde selvsagt ikke forventet noen dyr gave). Fikk faktisk absolutt ingenting av noen av vennene mine. Venner jeg har kjent hele livet. jeg er ukomfortabel med oppmerksomhet, og ønsket derfor ikke er bryllup. Jeg synes dette er smålig, hva mener dere? Hvis ikke de er viktige nok for deg til at du gidder å invitere dem får du selvsagt ingen gave heller, ærlig talt. Jeg synes det er du som høres smålig ut, og egoistisk og grisk også. Elinorak skrev (På 19.10.2022 den 22.43): Så om din bestevenninne gjennom hele oppveksten hadde giftet seg uten bryllupsfest, så ville du ikke engang tenkt på å gi et kort, en blomst eller noen som helst form for gratulasjon? Nei, det ville jeg ikke, ville tolket det dithen at hun ikke ønsket noe oppmerksomhet rundt det, ellers hadde hun vel invitert meg. Og du sier jo også selv at du er ukomfortabelt med oppmerksomhet. Da blir det jo vanskelig for vennene dine å skjønne hva du vil. Anonymkode: defcc...436 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg giftet meg i Norge, hadde storslått fest og fikk ikke gave/kort/blomst av min forlover heller. Enig med deg at det er rart og vondt. Anonymkode: 02fda...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 Elinorak skrev (På 19.10.2022 den 22.32): Jeg lurer på en ting, jeg giftet meg nylig (i utlandet, ingen seremoni med venner eller familie). Hun som var min forlover er min beste venninne. Jeg reagerer litt på at jeg ikke fikk så mye som et kort eller en blomst (hadde selvsagt ikke forventet noen dyr gave). Fikk faktisk absolutt ingenting av noen av vennene mine. Venner jeg har kjent hele livet. jeg er ukomfortabel med oppmerksomhet, og ønsket derfor ikke er bryllup. Jeg synes dette er smålig, hva mener dere? Du vil ikke ha oppmerksomhet, og det respekterte de. Du har jo faktisk venner som bryr seg om deg da. Anonymkode: 89355...21d 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #13 Skrevet 21. oktober 2022 Jeg syns du heller skal være glad for at de kostet på seg en dyr utenlandstur for å feire deg. Det er gave nok i seg selv i mine øyne. Selv hadde jeg ikke gjort det. Anonymkode: 34bdc...51c 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #14 Skrevet 21. oktober 2022 Smålig når folk ikke gir gaver til et bryllup som ikke engang hadde en fest og du ikke gjorde noe for å markere det? Det er forsåvidt greit, men da kan du ikke forvente å få oppmerksomhet tilbake heller Nei... det er ikke forlover eller ""gjester"" som er smålige, for å si det sånn Anonymkode: e56b6...e41
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #15 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 22.47): Min bestevenninne hadde ønsket meg ved sin side på bryllupsdagen, og jeg hadde heller ikke giftet meg uten min bestevenninne tilstede. Jeg hadde ikke forventet gaver av alle som ikke ble invitert… Forloveren din burde gitt en oppmerksomhet, men du skriver at du giftet deg i utlandet. Var det du som betalte for forloveren da eller måtte hun betale for reise og opphold selv? Anonymkode: 809d5...fde Dette var min første tanke også. Kanskje forlover tenker det var stor nok gave i seg selv at hun deltok dersom hun betalte for turen selv. Dersom TS betalte turen stiller saken seg annerledes. Dersom forlovere ikke var tilstede, men kun signerte i forkant stiller saken seg HELT annerledes. I sistnevnte tilfelle tenker jeg forloveren med all respekt unnlater å vie noen ytterligere oppmerksomhet dersom ønsket om minst mulig oppmerksomhet er uttrykt så klokkeklart i forkant og TS attpåtil sier hun er ukomfortabel med oppmerksomhet også i forbindelse med eget bryllup. Anonymkode: df91f...db2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #16 Skrevet 21. oktober 2022 Vi giftet oss i Norge og hadde besøk langveis fra. Vi skrev i invitasjon at gaver er ikke obligatorisk, og det var intensjon om at folk som kom langveis fra skulle slippe å betale for både opphold og gaver. For oss var det en gave i seg selv at folk møtte opp. De tok seg råd til å være der, både økonomisk og tidsmessig. Forlovere tok seg tid til å hjelpe oss med planlegging og henting av gjester. De hjalp til med det de kunne. Hun ene forloveren min hadde ikke verdens beste råd, og det forsto vi godt. Summen på bryllupet var at folk slappet av uten å ha dårlig samvittighet for å ikke ha kjøpt gave. Jeg har selv vært i bryllup uten god råd og fikk dårlig samvittighet så fort jeg så et fjell av gaver på gavebord. For oss var det viktigere at folk ble med på feiringen, enn gaver. Det ble en gave i seg selv at de var der. Du bør snu tankegangen din. Tenk om din forlover tenkte at det var en gave nok i seg selv at hun var der? Rett skal være rett, du stakk av for å gifte deg i utlandet og forventet ingen feiring i etterkant. Din forlover tenkte nok enkelt og greit, at hennes oppmøte var nok for deg. Anonymkode: cd4dd...06f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg hadde en venninne som giftet seg i utlandet. Det er lenge siden. Men jeg trodde vi var gode venninner, så hadde hun giftet seg med lite folk og "hemmelig". Så da følte jeg meg der og da lite viktig, så da var det vel ikke så viktig med hilsen og presang heller. Så kanskje din venninne tenker sånn. Du velger selv hvor mye du inkl andre. Gjør du det får du noe tilbake. I mitt tilfelle skulle det liksom feires eller ett eller annet når de kom hjem. De ville vel ha presanger da. Men jeg og noen andre kom ikke. De var jo allerede gift. Så lurt å noen ganger tenke litt på omgivelsene sine og ikke bli så overasket når noen reagerer. Anonymkode: 327c4...beb
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 Det er nok ikke skikk og bruk å gi gaver dersom man ikke er invitert i bryllup. Man KAN gjøre det, men jeg har aldri hørt at det har vært et tema. Har kjøpt gave der jeg deltar i bryllupet, eller hvis jeg er invitert, men ikke kan gå. Ville nok kjøpt til nær familie selv om det ikke var fest, men ikke venner. Med mindre vi alle var unge og uetablerte, slik at de åpenbart trengte utstyr - da kunne jeg sikkert kjøpt noen pene hverdagskopper eller et pledd. Men til voksne etablerte mennesker som har hus og hjem, nei. Anonymkode: 9c44c...1c8
Gjest ti10 Skrevet 22. oktober 2022 #19 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 22.47): Min bestevenninne hadde ønsket meg ved sin side på bryllupsdagen, og jeg hadde heller ikke giftet meg uten min bestevenninne tilstede. Jeg hadde ikke forventet gaver av alle som ikke ble invitert… Forloveren din burde gitt en oppmerksomhet, men du skriver at du giftet deg i utlandet. Var det du som betalte for forloveren da eller måtte hun betale for reise og opphold selv? Anonymkode: 809d5...fde Det er noe der. Hvis man må bruke mange tusen på å være forlover, altså reise, opphold, antrekk, ta fri fra jobb, kanskje frisør også, da blir det kanskje ikke så mye til overs til en gave. Selv om man kanskje egentlig ville ha brukt et par tusen på presang om man ikke hadde hatt alle de andre utgiftene. Det kan jo hende at etter at hun hae brukt mange tusen på alt det andre kanskje ikke har økonomi til å gi en skikkelig gave, så da lar hun kanskje være i stedet for å stille med en puslete presang til et par hundrelapper. Jeg må innrømme at jeg skjønner det hvis forloveren velger å la være etter store utlegg på å delta i bryllupet.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #20 Skrevet 26. oktober 2022 Kanskje du fikk utdrikningslag i gave? Anonymkode: 74824...1dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå