Gå til innhold

Lærer barn om kristendommen i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2 åring som går i barnehagen (vanlig barnehage, ikke kristen). Vi foreldrene er ikke kristne. Nærmeste familie er heller ikke spesielt troende. Bor et sted der kristendom er veldig "utbredt", og det er masse bedehus og kirker!

Vi har aldri snakket med barnet om gud/jesus. Det føles unaturlig ut. Men har tenkt litt på at når barnet blir eldre vil det garantert få venner som er i kristne familier, da sikkert 50% av de som bor her hører til det kristne miljøet. Mange av fritidstilbudene i området er også knyttet til dette.

Hva er rett å gjøre nå som barnet vokser til? Bør vi snakke om dette? Kjenner jo det er litt dumt om barnet er helt utenforstående og aldri har hørt om dette når det begynner å sosialisere seg mer med andre og iallfall begynner på skolen.

Får de er lett innblikk i dette i barnehagene? 

Altså, jeg har ingen problemer med kristne mennesker, mange av vennene og kollegaene mine er personlig kristne. Men det er ikke noe jeg tror på, så jeg ønsker ikke å lyve til barnet mitt heller om at "Gud bor i himmelen". Vil barnet tro er det helt OK, men jeg ønsker ikke å være den forteller barnet hva den skal tro eller ikke tro på.

Anonymkode: ce341...402

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet er bare 2 år...de lærer jo om Gud/ Jesus når det kommer til jul og påske. Men som historie etc. Vi er heller ikke kristne...og har 1 på 4 år og 1 på 10 år. De har jo hørt om Gud og himmelen...og vet at bestefaren og hunden våres er i himmelen.

Sønnen vår går 1 gang i uken på sånn fritids greie for barn/ ungdom i kirken. Men det er ikke noe kristen med det.

Tror dere bare skal ta det som det kommer. Barnet er bare 2 år og om barnet får venner på skolen som er kristen så er de ikke noe forskjellig fra dere. 

Skrevet

Jeg jobber i kommunal barnehage og vi får ikke lov å snakke om religion i det hele tatt. Det kalles å forkynne, og det er kjempe strengt. Vi får ikke en gang lov å «feire» jul.. vi må bruke ord som «markerer» på lik linje med id. 
Ikke synge kristne julesanger heller.

synes den norske tradisjonen og arven er utvisket og alle religioner skal stille likt. 
synes ikke noe om det, selv om jeg ikke er kristen 

Anonymkode: 7563c...51f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg jobber i kommunal barnehage og vi får ikke lov å snakke om religion i det hele tatt. Det kalles å forkynne, og det er kjempe strengt. Vi får ikke en gang lov å «feire» jul.. vi må bruke ord som «markerer» på lik linje med id. 

synes den norske tradisjonen og arven er utvisket og alle religioner skal stille likt. 

Hvordan forsvarer dere det mht. rammeplanen? 
Fra rammeplanen: 

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi.
Og:

Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna

• får kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og blir kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen

Anonymkode: 0f6ec...06a

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det kommer nok an på den enkelte bhg og ansatte. Jeg har jobbet i barnehage i 23 år, er ateist og har nesten aldri snakket om religion/ gud på jobb. Leste boka «Jul i stallen» noen ganger for 15-20 år siden. 

Anonymkode: 9d380...140

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det stemmer ikke, kommunale barnehager har lov å snakke om kristendommen

Anonymkode: 90d5d...85c

• Liker 4
Skrevet

Er ikke kristen selv, men fikk plass til eldste datter ( som nå er 10) i Menighetsbarnehagen for 9 år siden. Var fullt i den andre. Var litt skeptisk, men er var veldig fornøyd. De lærer om kristendommen og går i kirken innimellom. Nr 2 går i samme bhg, og når jeg er ferdig med permisjonen med nr 3 skal han også gå der. Bare et par av familiene jeg vet om med nr 2 som er kristne, med nr 1, ingen. Det var pga tilbudet, det er mange barn her og kun en kommunal og en Menighetsbhg i sin tid. ( nå er vi stor kommune og har et mye større valg, men er som sagt veldig fornøyd, mange av de samme ansatte og ledelse jobber enda) 

Anonymkode: 82abd...306

• Liker 2
Skrevet

De hører om det i høytider feks, eller hvis andre barn tar det opp som tema. Som skrevet over så skal barna høre om det i løpet av året (rammeplanen). 

jeg er ikke kristen (eller religiøs) selv, men snakker med barna om kristendom, islam og alle andre religioner. Ikke i form av forkynning, men fakta om religionene. Vi kan lese historier fra religionene til dem, og snakke om dem. Begynte med det når de var helt små. Grunnen til det er fordi jeg ønsker at barna mine skal ha kunnskap om verden rundt seg, forhindre diskriminering og stereotypier feks (noe kunnskap gjør). Ufarliggjør det. De kommer garantert til å møte på folk med ulike meninger rundt religion, og da er det greit at barna allerede har hørt og kan noe slik at de er mer åpne og tolerante.

Anonymkode: 791c6...d69

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De hører om det i høytider feks, eller hvis andre barn tar det opp som tema. Som skrevet over så skal barna høre om det i løpet av året (rammeplanen). 

jeg er ikke kristen (eller religiøs) selv, men snakker med barna om kristendom, islam og alle andre religioner. Ikke i form av forkynning, men fakta om religionene. Vi kan lese historier fra religionene til dem, og snakke om dem. Begynte med det når de var helt små. Grunnen til det er fordi jeg ønsker at barna mine skal ha kunnskap om verden rundt seg, forhindre diskriminering og stereotypier feks (noe kunnskap gjør). Ufarliggjør det. De kommer garantert til å møte på folk med ulike meninger rundt religion, og da er det greit at barna allerede har hørt og kan noe slik at de er mer åpne og tolerante.

Og en trenger ikke legge frem som «det er en gud i himmelen». En kan si ting som «noen mennesker tror at…..»

• Liker 1
Skrevet

Nei, det snakkes ikke om lenger.

Anonymkode: 5de7e...667

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det snakkes ikke om lenger.

Anonymkode: 5de7e...667

Hvordan kan folk si det når barnehagen har en rammeplan de må følge, akkurat som læreplan på skolen?

Anonymkode: 9663a...288

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan folk si det når barnehagen har en rammeplan de må følge, akkurat som læreplan på skolen?

Fordi du får det, en liste over ting og tema som vi må gå gjennom med barn, om du ikke gjør det så har du ikke fulgt opp og ikke gjort jobben din, barnehagen er ikke en oppbevaringsplass

om du hater kristendommen så mye så kan du værsågod droppe juleferie og påskeferie og fridagene som er relgiøse

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Får de er lett innblikk i dette i barnehagene? 

3-5 åringene i barnehagen får et innblikk rundt jul - med besøk i kirken osv. 

Ellers lite.

Anonymkode: 85357...7fc

Skrevet

Ryddet for avsporing. 

Christina82, mod

Skrevet

Det kommer helt an på de ansatte egentlig. Der jeg jobber er vi flere som er kristne (noen pinsevenner, èn russisk ortodoks og meg som er katolikk), mange som ikke bryr seg om religion (inkludert svært lunkne statskirkekristne…), og en som er veldig ateistisk/ antireligiøs. Det er klart at vår tro/ ikketro preger vårt arbeid med barna. For min del forkynner jeg ikke andres barn når de MÅ i barnehagen, det er unfair. MEN… når barna snakker om morfar som døde og uttrykker savn og sorg så forteller jeg barnet at morfar er i Himmelen hos Gud som har skapt oss alle. Jeg fortsetter med å si at barnet en dag skal se ham igjen hos Gud. 
Legg merke til at dette er en fortelling om håp og tro, men ikke kristen forkynnelse pr se. Skulle jeg forkynt hadde jeg måtte ta noen forbehold og lagt inn noen «kanskje» om morfars frelse (vi har jo alltids muligheten for helvete også…), og stresset behovet for å tro på Jesus Kristus korsfestet, død og oppstanden. 
Jeg forkynner ikke når jeg sprer håp uten å legge noen andre føringer. Det er godt for barna å tro at Gud finnes og at Han tar vare på oss, også morfar som ikke lenger lever blant oss. 

Dette fremstår etter mitt syn i tråd med rammeplanen og jeg trygger barnet. Noen foreldre spurte meg en gang om Gudssnakket kom fra meg eller noen av mine kolleger. Jeg antok at jeg var kilden og erkjente at jeg hadde sagt noe generelt og betryggende på barnets spørsmål om døden. Vet du hvilken reaksjon jeg fikk? De var takknemlige og opplyste at barnet med glede hadde fortalt om morfar som levde hos Gud. Disse foreldrene var ikke troende selv , men de verdsatte håpet jeg ga barnet deres. Barnets trygghet og glede gledet også foreldrene. 

Anonymkode: 8b8a3...331

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kommer helt an på de ansatte egentlig. Der jeg jobber er vi flere som er kristne (noen pinsevenner, èn russisk ortodoks og meg som er katolikk), mange som ikke bryr seg om religion (inkludert svært lunkne statskirkekristne…), og en som er veldig ateistisk/ antireligiøs. Det er klart at vår tro/ ikketro preger vårt arbeid med barna. For min del forkynner jeg ikke andres barn når de MÅ i barnehagen, det er unfair. MEN… når barna snakker om morfar som døde og uttrykker savn og sorg så forteller jeg barnet at morfar er i Himmelen hos Gud som har skapt oss alle. Jeg fortsetter med å si at barnet en dag skal se ham igjen hos Gud. 
Legg merke til at dette er en fortelling om håp og tro, men ikke kristen forkynnelse pr se. Skulle jeg forkynt hadde jeg måtte ta noen forbehold og lagt inn noen «kanskje» om morfars frelse (vi har jo alltids muligheten for helvete også…), og stresset behovet for å tro på Jesus Kristus korsfestet, død og oppstanden. 
Jeg forkynner ikke når jeg sprer håp uten å legge noen andre føringer. Det er godt for barna å tro at Gud finnes og at Han tar vare på oss, også morfar som ikke lenger lever blant oss. 

Dette fremstår etter mitt syn i tråd med rammeplanen og jeg trygger barnet. Noen foreldre spurte meg en gang om Gudssnakket kom fra meg eller noen av mine kolleger. Jeg antok at jeg var kilden og erkjente at jeg hadde sagt noe generelt og betryggende på barnets spørsmål om døden. Vet du hvilken reaksjon jeg fikk? De var takknemlige og opplyste at barnet med glede hadde fortalt om morfar som levde hos Gud. Disse foreldrene var ikke troende selv , men de verdsatte håpet jeg ga barnet deres. Barnets trygghet og glede gledet også foreldrene. 

Anonymkode: 8b8a3...331

Jeg oppfatter det som forkynnende når du sier til barnet at morfar er i himmelen hos Gud. Da presenterer du tro som fakta, og jeg hadde mislikt det sterkt om du hadde en slik samtale med mitt barn. Barnet mitt kan fjerne tro, men barnet skal ikke få presentert andres tro som fakta. Det jeg hadde satt pris på var en samtale om at ingen vet sikkert hva som skjer når noen dør, men mange tror at de som dør kommer til himmelen. I en slik samtale tenker jeg det hadde vært helt naturlig at du fortalte barnet at du tror det er sånn. Det er ikke greit å presentere egen tro som fakta til andres barn!

Anonymkode: 030b4...2af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Barna lærer mye om jul og påske, og er i kirka. Ellers lærer de og om alle andre religioner, da det går barn av forskjellig opprinnelse der.

Anonymkode: 6bf29...942

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 7.47):

Fordi du får det, en liste over ting og tema som vi må gå gjennom med barn, om du ikke gjør det så har du ikke fulgt opp og ikke gjort jobben din, barnehagen er ikke en oppbevaringsplass

om du hater kristendommen så mye så kan du værsågod droppe juleferie og påskeferie og fridagene som er relgiøse

Jeg skjønner ikke helt om du siterer meg fordi du er enig med meg eller om du tror jeg hater kristendommen. Jeg er i alle fall helt enig med rammeplanen i at barna bør høre om religionene, og kanskje aller mest om de religionene som er representert i hjemmene til barna på avdelingen og kulturen i lokalsamfunnet.

Skrevet

Jeg er ikke fra en kristen familie men ble fortalt om Gud og Jesus og var i gudstjenester gjennom barnehage og skole i alle år. Er fra typisk bibelbeltested der mye av fritidstilbud var i regi av kirka og pinsemenigheter. Ble ikke kristen av det, fikk bare mer forståelse for tanker om verden. 

Anonymkode: 3f4e3...50c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter det som forkynnende når du sier til barnet at morfar er i himmelen hos Gud. Da presenterer du tro som fakta, og jeg hadde mislikt det sterkt om du hadde en slik samtale med mitt barn. Barnet mitt kan fjerne tro, men barnet skal ikke få presentert andres tro som fakta. Det jeg hadde satt pris på var en samtale om at ingen vet sikkert hva som skjer når noen dør, men mange tror at de som dør kommer til himmelen. I en slik samtale tenker jeg det hadde vært helt naturlig at du fortalte barnet at du tror det er sånn. Det er ikke greit å presentere egen tro som fakta til andres barn!

Mente at barnet gjerne kan tro, ikke at barnet kan fjerne tro. Dum stavekontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...