AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg fikk mensen i går, og i dag har jeg hatt sykt nedpress i underlivet. Helt forferdelig når jeg står. Det presser, stikker og føles som at noe skal «ramle ut» av vagina. Husker jeg hadde det en del etter fødsel for 4 år siden - muligens mot slutten av svangerskapet også. Har hatt det av og på siden. Ikke kjent noe til det på mange måneder, til at det er skikkelig ubehagelig igjen. Kan ikke huske at jeg hadde dette før jeg fikk barn, så har sikkert en sammenheng med det. Noen som opplever det samme? Er det noe man kan gjøre for å bedre plagene? Det er så ille at jeg sliter med å stå oppreist en hel arbeidsdag på jobb når jeg først har dette «nedpresset». Anonymkode: 20395...0b8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Ja jeg har det sånn og tror selv det er fordi jeg har bakovervendt livmor. Hvis jeg da setter meg ned får jeg veldig vondt akkurat når jeg setter meg fordi det er så mye trykk. Det som hjelper er paracet og ibux eller naproxen. Hvis ibux eller naproxen ikke gjør nytten hos deg, kan du få resept på noe som heter cataflam av legen. Det inneholder diklofenak på samme måte som voltaren, men grunnet hjelpestoffet tas den fortere opp enn voltaren. Man bør ta det samtidig som paracet for optimal effekt. Ellers bruker jeg også sånne varmepads (kalles menstrual pads) på magen som jeg kjøper på normal. Anonymkode: ac907...e80
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 Kjenner meg igjen i dette! Jeg har slitt litt med muskulaturen i både bekkenbunn og med delte magemuskler flere år etter siste fødsel, og må passe på å gjøre øvelsene mine. Syns appen mammamage er ok. Litt dårlig på å trene kontinuerlig, men føler selv det blir kjapp bedring når jeg får aktivisert musklene igjen. Ser for meg at hypopressiv trening vil fungere enda bedre, men det har jeg ikke prøvd. Men akkurat nå under mensen som du har så vondt er det vel smertelindring som gjelder! Treningen blir mer forebyggende. Anonymkode: 408ee...2ba
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja jeg har det sånn og tror selv det er fordi jeg har bakovervendt livmor. Hvis jeg da setter meg ned får jeg veldig vondt akkurat når jeg setter meg fordi det er så mye trykk. Det som hjelper er paracet og ibux eller naproxen. Hvis ibux eller naproxen ikke gjør nytten hos deg, kan du få resept på noe som heter cataflam av legen. Det inneholder diklofenak på samme måte som voltaren, men grunnet hjelpestoffet tas den fortere opp enn voltaren. Man bør ta det samtidig som paracet for optimal effekt. Ellers bruker jeg også sånne varmepads (kalles menstrual pads) på magen som jeg kjøper på normal. Anonymkode: ac907...e80 Kanskje jeg skal teste det 😊 Ts Anonymkode: 20395...0b8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjenner meg igjen i dette! Jeg har slitt litt med muskulaturen i både bekkenbunn og med delte magemuskler flere år etter siste fødsel, og må passe på å gjøre øvelsene mine. Syns appen mammamage er ok. Litt dårlig på å trene kontinuerlig, men føler selv det blir kjapp bedring når jeg får aktivisert musklene igjen. Ser for meg at hypopressiv trening vil fungere enda bedre, men det har jeg ikke prøvd. Men akkurat nå under mensen som du har så vondt er det vel smertelindring som gjelder! Treningen blir mer forebyggende. Anonymkode: 408ee...2ba Har tenkt at det kanskje er livmorfremfall som er grunnen til dette ubehaget, men det kan ha med magemusklene å gjøre også? Det kan forklare hvorfor jeg plutselig kjenner dette ubehaget igjen, da jeg vanligvis trener styrke (og mage) regelmessig, men nå av ulike grunner ikke har trent på en stund. Smertestillende skal tas i morgen hvis det blir ille. Går merkelig nok mye bedre når jeg sitter/ligger. Ts Anonymkode: 20395...0b8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 Anbefaler hypopressiv trening. Har livmorprolaps (nedsunket livmor) og det har blitt så mye bedre etter bare 5 uker. Anonymkode: 159d7...41a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anbefaler hypopressiv trening. Har livmorprolaps (nedsunket livmor) og det har blitt så mye bedre etter bare 5 uker. Anonymkode: 159d7...41a Takk for tips! Hvordan har du fått påvist dette? Var hos lege med dette noen måneder etter jeg hadde født, men hun visste ikke hva jeg snakket om.. Ts Anonymkode: 20395...0b8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 Vet ikke om det er det samme, men jeg kjenner et veldig trykk eller press i kjønnsleppene? Når jeg står oppreist eller sitter på do under de første par dagene av mensen. Har dog alltid hadd det slik under mensen. Men etter fødsel hadde jeg det slik konstant i mange mnd. Har ikke framfall av livmor/skjede, det har flere gynekologer sagt (var på mye kontroller etter fødsel pga rift) Så jeg vet ikke hva det trykket kommer av... Anonymkode: 25257...bf9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har tenkt at det kanskje er livmorfremfall som er grunnen til dette ubehaget, men det kan ha med magemusklene å gjøre også? Det kan forklare hvorfor jeg plutselig kjenner dette ubehaget igjen, da jeg vanligvis trener styrke (og mage) regelmessig, men nå av ulike grunner ikke har trent på en stund. Smertestillende skal tas i morgen hvis det blir ille. Går merkelig nok mye bedre når jeg sitter/ligger. Ts Anonymkode: 20395...0b8 Jeg vet helt ærlig ikke om det har direkte sammenheng med magemusklene, men i den appen jeg nevnte trener man både bekkenbunn og mage så jeg har tenkt at det henger sammen? Merker god effekt på trening i alle fall, aller mest på bekkenbunnsmusklene. Hvis du mistenker livmorfremfall er det i alle fall god grunn til å sjekke dette ut! Det gir absolutt en følelse av nedpress slik jeg har forstått det! (Og livmoren presser ikke ned når du ligger, så det for jo mening at det hjelper?) Anonymkode: 408ee...2ba
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #10 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 22.21): Takk for tips! Hvordan har du fått påvist dette? Var hos lege med dette noen måneder etter jeg hadde født, men hun visste ikke hva jeg snakket om.. Ts Anonymkode: 20395...0b8 Jeg var hos gynekolog på 6-mnd kontroll etter fødsel, og der var alt tilsynelatende normalt. Så fikk jeg tilbake syklusen min etter ammeslutt (dette var halvannet år etter fødsel) og merket at det var vondt å bruke tampong/menskopp. Gikk derfor til gynekolog privat, som fortalte meg at jeg hadde livmofremfall, og at dette var årsak til smertene. 😊 Anonymkode: 159d7...41a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #11 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 22.26): Vet ikke om det er det samme, men jeg kjenner et veldig trykk eller press i kjønnsleppene? Når jeg står oppreist eller sitter på do under de første par dagene av mensen. Har dog alltid hadd det slik under mensen. Men etter fødsel hadde jeg det slik konstant i mange mnd. Har ikke framfall av livmor/skjede, det har flere gynekologer sagt (var på mye kontroller etter fødsel pga rift) Så jeg vet ikke hva det trykket kommer av... Anonymkode: 25257...bf9 Dette hadde jeg og mye før! Ikke hørt andre som prater om det. Kalte det så fint «fittespreng». Har blitt mindre med åra for meg, men unehagelig når det står på. Har nok ikke noe med nedsig å gjøre hos med siden jeg hadde det allerede i tenåra.. Anonymkode: dd1a9...786
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #12 Skrevet 21. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 22.14): Har tenkt at det kanskje er livmorfremfall som er grunnen til dette ubehaget, men det kan ha med magemusklene å gjøre også? Det kan forklare hvorfor jeg plutselig kjenner dette ubehaget igjen, da jeg vanligvis trener styrke (og mage) regelmessig, men nå av ulike grunner ikke har trent på en stund. Smertestillende skal tas i morgen hvis det blir ille. Går merkelig nok mye bedre når jeg sitter/ligger. Ts Anonymkode: 20395...0b8 Det høres ut som fremfall av noe slag ja, enten livmor og/eller skjedevegger. Det er helt vanlig med mer plager/symptomer under menstruasjon på grunn av hormonendringene. Det kjennes bedre ut når du sitter/ligger fordi da avlastes bekkenbunnen. Sannsynlig at treningen har hjulpet deg å holde det i sjakk. Anonymkode: 5947d...02b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå