Gå til innhold

Hva gjør langvarig stress og psykiske belastninger med kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i fem år nå stått i en enormt krevende situasjon. Er ute av et voldelig forhold, lever med besøksforbud men volden fortsetter og det er ekstremt tøft å stå i. I alle disse årene har jeg slitt med dårlig søvn, jeg har ptsd og strever med mange ting psykisk. Men hva gjør dette med kroppen, sånn rent fysisk? Noen som vet? 

Anonymkode: 944ea...5fb

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer jo veldig? 

Og det er vanskelig å påvise hvorfor sykdom X og Y ble utløst. 

Har dere felles barn siden du sier volden fortsetter? 

Anonymkode: 8a63b...43d

• Liker 1
Skrevet

https://www.idebanken.org/aktuelt/nar-er-stress-skadelig

Symptomer på langvarig stress kan for eksempel være at hukommelsen blir dårligere, sexlysten daler og immunforsvaret svekkes. Stressperioder som varer lenge eller dukker opp ofte kan over tid gi depresjon og hjerte- og karsykdommer.

Anonymkode: 332d4...999

Skrevet

Utbrent og vektøkning. Har vært der selv, er noe herk. 

Anonymkode: 5e144...cc2

• Hjerte 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Utbrent og vektøkning. Har vært der selv, er noe herk. 

Anonymkode: 5e144...cc2

Eller manisk og undervektig, der har jeg vært. Noe herk er det uansett.

TS, du må først og fremst komme vekk fra den volden du utsettes for.

Anonymkode: 6e45e...742

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har i fem år nå stått i en enormt krevende situasjon. Er ute av et voldelig forhold, lever med besøksforbud men volden fortsetter og det er ekstremt tøft å stå i. I alle disse årene har jeg slitt med dårlig søvn, jeg har ptsd og strever med mange ting psykisk. Men hva gjør dette med kroppen, sånn rent fysisk? Noen som vet? 

Du må komme deg ut av volden. Har du noen som kan hjelpe deg? 

Kroppen kan reagere på mange måter, noen går ned i vekt, mens andre går opp. Jeg har opplevd både vektnedgang og oppgang (brukt mat som trøst). Smerter kan sette seg i kroppen, hodepine, nakkesmerter osv. noen får også problemer med underlivet. Stress over tid kan jo føre til utmattelse. Jeg sover f eks 12-15 timer i døgnet i perioder, kommer meg ikke ut av senga/sofaen. Angstanfall kan komme, det sliter også på kropp og hodet.. 

Anonymkode: 169ee...10f

• Liker 1
Skrevet

Utmattet, trøtt og verk i kroppen som om man har influensa for min del etter et usunt forhold og mye stress de siste årene, men tøffest påkjenning de siste 3 årene! 

Anonymkode: ffcb1...8cd

Skrevet

Stress og uro kan gi vektoppgang/nedgang. Kan gi diverse mageproblemer som magesår og lignende. Forhøyde verdier av hormonet kortisol som hjelper til å regulere immunforsvaret, hjerte og metabolismen. Så du kan få dårligere immunforsvar, skader på hjerte og metabolismen. 

Anonymkode: e6366...578

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle innspill. Jeg er ute av volden, er separert fra han og ja vi har barn sammen men han ser dem ikke lenger. 

Hva gjør man med alle disse symptomene dere nevner? Jeg har alt. Hvordan begynner man å ta tak slik at jeg ikke bare stuper en dag? Ts

Skrevet

Siden du har ptsd så må du få terapi for det. Alle kroppslige symptomer kommer fra det psykiske så du må ordne med det psykiske først for å ha det bedre fysisk. Det hjelper lite å behandle symptomene hvis den underliggende sykdommen fortsatt er der. 

Anonymkode: e6366...578

Gjest supernova_87
Skrevet

Utmattelse og ulike smertetilstander. Stress fører også til kreft, og helt sikkert en rekke andre ting. 

Hva du kan gjøre: begynne å lytte til kroppen. Ta godt vare på den. Psykolog for å bearbeide traumer og hvordan man forholder seg til livet. Og psykomotorisk fysioterapeut for å jobbe med kroppsholdning, pust og måten man beveger seg på. Mange lærer seg en veldig fastlåst måte å bevege kroppen på, og puster mye med brystet heller enn magen, dette skaper smerter og spenninger. 

Skrevet

I tillegg til det over: matintoleranser! 

Pusteøvelser er gratis og virker! Meditasjon, hvis du får til det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle innspill. Jeg er ute av volden, er separert fra han og ja vi har barn sammen men han ser dem ikke lenger. 

Hva gjør man med alle disse symptomene dere nevner? Jeg har alt. Hvordan begynner man å ta tak slik at jeg ikke bare stuper en dag? Ts

Traumebehandling. Dette er nok ikke noe du kan fikse så lett selv. Jeg går ukentlig i mindfulness gruppe samt inviduell terapi for å roe ned hodet og kroppen. 

Jeg har fått 3 kroniske fysiske sykdommer som legen mener kommer etter uhyre mye innvendig stress. 

I tillegg, vondt i muskulatur, mer sliten, større behov for søvn, dårligere immunforsvar, vektoppgang etc. 

Anonymkode: 3e115...ae6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...