Gå til innhold

Kattemat fra felleskjøpet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en maine coon, og royal canin han bruker nå er veldig dyr..350 kr for 2 kg mat. Ser de har 10 kg sekk på felleskjøpet til kr. 420. Noen erfaringer? Han hadde diare og vi dro til veterinær for noen mnd siden, han fikk ormekur og anbefalt et veterinærfor, så vet ikke om det er ormekuren eller foret som hjalp. eventuelt andre anbefalinger? Han spiser som en hest, så blir dyrt :)

Anonymkode: 8aa38...0f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en maine coon, og royal canin han bruker nå er veldig dyr..350 kr for 2 kg mat. Ser de har 10 kg sekk på felleskjøpet til kr. 420. Noen erfaringer? Han hadde diare og vi dro til veterinær for noen mnd siden, han fikk ormekur og anbefalt et veterinærfor, så vet ikke om det er ormekuren eller foret som hjalp. eventuelt andre anbefalinger? Han spiser som en hest, så blir dyrt :)

Det er utrolig dyrt betalte nå 579,- for en 4 kg,s sekk med 12+ For til mine 16 år gamle katter når de var unge brukte de Matmons fra Felleskjøpet om jeg ikke husker feil :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det RC Gastro du bruker? Det er veldig dyrt. 

Du kan jo prøve og blande inn litt av det rimeligere og se hvordan det går. Evnt kjøpe et for for sensibel mage som ikke er fullt så dyrt. Se på Zooplus. De har ofte gode priser. Ser at de nå har RC digestive care 10 kg til 737. Det har jeg god erfaring med.

Anonymkode: b0e6c...4e6

Skrevet

En 12 kilos sekk vil bli gammel . Jeg kjøper alltid to kilos . Så holder det seg ferskest.  

Pus vil også ha fersk god mat . Akkurat som oss. Kjøp 2 kilos👍🏻

Anonymkode: 01ae8...ba8

Skrevet

Kostar rundt 850,- for ein 10 kilos sekk med Maine Coon for på Zooplus på nettet. Royal Canin. Skulle tro det skulle vare ei stund. For kattens helse ville eg aldri kjøpt for frå Felleskjøpet

Skrevet

Ikke kjøp fôr på Felleskjøpet. Det inneholder for mye fyllstoff, og for lite kjøtt og næringsstoffer. Ikke er det billigere heller, for siden det er næringsfattig spiser katten mye mer. RC er heller ikke det beste fôret, og kan forklare hvorfor katten spiser mye. Fôret inneholder mye korn, noe katter ikke blir særlig mett av. Skaff heller et fôr med høyt kjøttinnhold. Orijen, for eksempel. Dyrt, men drøyt i bruk. Inneholder rene kjøttprodukter, noe som gjør at katten ikke trenger like mye for å bli mett. Så i alt lønner det seg økonomisk og.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En 12 kilos sekk vil bli gammel . Jeg kjøper alltid to kilos . Så holder det seg ferskest.  

Pus vil også ha fersk god mat . Akkurat som oss. Kjøp 2 kilos👍🏻

Anonymkode: 01ae8...ba8

Hvordan blir det gammelt? Jeg kjøper kun 12 kg. sekk ettersom det er mye rimeligere enn småsekker og 12 kg. blir spist opp lenge før utløpsdato. 

TS: Veterinærfôr/dyrefôr generelt er som regel billigere på nett enn i fysisk butikk. Søk opp fôret du bruker og se om du finner det billigere på nett. 

• Nyttig 3
Skrevet
Matas skrev (2 timer siden):

Hvordan blir det gammelt? Jeg kjøper kun 12 kg. sekk ettersom det er mye rimeligere enn småsekker og 12 kg. blir spist opp lenge før utløpsdato. 

TS: Veterinærfôr/dyrefôr generelt er som regel billigere på nett enn i fysisk butikk. Søk opp fôret du bruker og se om du finner det billigere på nett. 

Åpnet er det litt annerledes. Egentlig skal man oppbevare det i emballasjen det kom i og så oppi en fôrtønne igjen. Man risikerer uansett at åpnet får kortere holdbarhet enn lukket og det mister smaken (og lukten) etterhvert. Det varierer litt hva som blir sagt på nettet men det vanligste jeg ser blir skrevet er 6 uker holdbarhet etter åpning. Jeg vet noen fryser ned porsjoner med tørrfôr. Jeg kjøper 6kg pose til to katter, men de spiser veldig lite tørrfôr så har den egentlig alt for lenge. 

https://www.dyrekassen.no/blogg/slik-oppbevarer-du-hundefor-og-kattemat/

https://midogguide.com/no/sykdommer/hvor-lenge-varer-tørr-hundemat-i-lufttett-beholder.html

https://m.petmd.com/blogs/nutritionnuggets/jcoates/2012/apr/how_to_keep_dog_food_fresh-13975
https://www.eukanuba.co.uk/pet-care-and-advice/for-dogs/how-long-does-dry-dog-food-last

Anonymkode: 6cbc0...8c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...