Studinne99 Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Hei! Jeg var hos tannlegen med betennelse/infeksjon i begge visdomstennene nede. Hun turte ikke trekke dem selv - og jeg ble henvist til spesialist. Spesialist overtalte meg til å trekke nede og oppe på ene siden først, så nede og oppe på andre siden siden - for de oppe kunne fort bli et problem og dette ville jeg spare mye penger på å ta samtidig. Jeg var lest meg frem til at man kunne få litt hjelp av HELFO når visdomstennene lå kronglete til - men kvapp da det stod 6500 kroner på kortmaskinen på vei ut (dette etter at hjelpen fra helfo automatisk er trukket fra) Har fått time om en måned på å trekke de to andre, men med studentøkonomi og dagens priser har jeg på ingen måte råd til å betale samme summen igjen… Tannlegen snakket om at viss vi gjorde begge behandlingene innen samme år - ville jeg oppnå et frikort? Hvor mye kan jeg måtte forvente å betale for samme behandling da? Hilsen student med supervondt i tenna og lommeboka 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #2 Skrevet 19. oktober 2022 Det du må betale når du har nådd frikort grensen er hygienetillegget og for bedøvelsen. Så tar du begge samtidig blir det godt under 1000,-. Hva utgjør de 6500,-? Har du sett på kvitteringa? Om du får dekket dette av Helfo kan det faktisk være at du får noen tusen tilbake. Tannlegen din er pliktig å melde inn dette i løpet av 3 uker, så sjekk helseappen når så lang tid har gått. Selv har jeg en tannkjøttsykdom. Jeg får 40% Helfo-rabatt på stedet. Resten (foruten hygienetillegget og bedøvelse) er min egenandel. Når jeg når de 3000,- eller det hva det når er betaler jeg ikke mer. Hva med å ringe Helfo i morgen, så får du et helt korrekt svar. Anonymkode: 73bc0...33f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #3 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det du må betale når du har nådd frikort grensen er hygienetillegget og for bedøvelsen. Så tar du begge samtidig blir det godt under 1000,-. Hva utgjør de 6500,-? Har du sett på kvitteringa? Om du får dekket dette av Helfo kan det faktisk være at du får noen tusen tilbake. Tannlegen din er pliktig å melde inn dette i løpet av 3 uker, så sjekk helseappen når så lang tid har gått. Selv har jeg en tannkjøttsykdom. Jeg får 40% Helfo-rabatt på stedet. Resten (foruten hygienetillegget og bedøvelse) er min egenandel. Når jeg når de 3000,- eller det hva det når er betaler jeg ikke mer. Hva med å ringe Helfo i morgen, så får du et helt korrekt svar. Anonymkode: 73bc0...33f Det er nok mer komplisert enn så. Tannleger og tannlegespesialister står fritt til å sette sine egne takster. Det du får refundert (slipper å betale) når egenandelstaket er nådd, er full HELFO-takst for behandlingen. Denne taksten er (betydelig) lavere enn det noen tannlege/spesialist bruker, selv ikke den offentlige tannhelsetjenesten bruker så lave takster. Man må da likevel betale mellomlegget mellom spesialistens egen takst og HELFO-takst. Sitat Tannleger og tannpleiere er ikke bundet av de fastsatte refusjonstakstene, og bestemmer selv sine priser. Selv om du har frikort, må du derfor betale mellomlegget mellom det tannlegen/tannpleieren krever og det beløp folketrygden dekker. https://www.helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/frikort-for-helsetjenester/ Anonymkode: 8da10...4b4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #4 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det du må betale når du har nådd frikort grensen er hygienetillegget og for bedøvelsen. Så tar du begge samtidig blir det godt under 1000,-. Hva utgjør de 6500,-? Har du sett på kvitteringa? Om du får dekket dette av Helfo kan det faktisk være at du får noen tusen tilbake. Tannlegen din er pliktig å melde inn dette i løpet av 3 uker, så sjekk helseappen når så lang tid har gått. Selv har jeg en tannkjøttsykdom. Jeg får 40% Helfo-rabatt på stedet. Resten (foruten hygienetillegget og bedøvelse) er min egenandel. Når jeg når de 3000,- eller det hva det når er betaler jeg ikke mer. Hva med å ringe Helfo i morgen, så får du et helt korrekt svar. Anonymkode: 73bc0...33f Dette stemmer ikke. Jeg går selv til spesialist og betaler 2500 kr selv om jeg får dekt 100% av de offentlige takstene. Det er fordi spesielt spesialister tar mer betalt enn de grunntakstene. Anonymkode: 76a0a...ea0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #5 Skrevet 20. oktober 2022 Rign Helfo og hør med dem. Det de eventuelt ikke kan dekke, kan du søke om sosialhjelp for. Da må du legge ved prisoverslag fra tannlegen, pluss en del annen dokumentasjon som det står om i selve søknaden. Anonymkode: 50693...1eb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #6 Skrevet 20. oktober 2022 Trekk den nede som er vondt og vent med den siste oppe. Jeg har den siste oppe sikkert på 5 året nå og får alltid beskjed at den må trekkes og, før eller siden, for det blir et problem. Jeg er bare veldig påpasselig og hvis det begynner å kjennes vondt skal jeg ikke vente med å kontant med tannlegen. Men vet jo aldri, og det kan jo hende du må trekke alle innen 2 måneder, men det kan hende at du rekker å bli ferdig og er i full jobb før den siste oppe begynner å være vond.... Anonymkode: 7c9ab...5f9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #7 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rign Helfo og hør med dem. Det de eventuelt ikke kan dekke, kan du søke om sosialhjelp for. Da må du legge ved prisoverslag fra tannlegen, pluss en del annen dokumentasjon som det står om i selve søknaden. Anonymkode: 50693...1eb Studenter på høyere utdanning får normalt ikke dekket sosialhjelp. TS, du kan spørre tannlegen om å få en nedbetalingsplan. Hvor gammel er du? Om du er mellom 28 og 20 betaler du bare 25% hos en offentlig tannlege. Anonymkode: 9dbd5...125
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #8 Skrevet 20. oktober 2022 https://www.nrk.no/trondelag/hvor-ofte-ma-du-ga-til-tannlege_-1.15849774 Se og programmet som ble laget i forbindelse med saken. Kan godt være du ikke trenger å trekke i det hele tatt. Anonymkode: 19640...cf1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #9 Skrevet 20. oktober 2022 Dæven det var mye. Se om du finner en annen spesialist. Jeg fikk ihvertfall dekket mye av Helfo. Jeg betalte vel ca 700,- for å trekke en visdomstan. Anonymkode: d2f1f...edd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå