AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #1 Skrevet 19. oktober 2022 Jeg er bosatt på Fosenhalvøya i Trøndelag. Her er det meget vanlig at folk stirrer på hverandre i matbutikken. Samtlige vet hva andre folk kjøper inn av mat og drikke. Velger man å kjøpe Fjordland, First Price, Coop, Prima eller X-Tra blir dette sladra om. Folk kommenterer kostholdet til hverandre. Er det vanlig å holde på sånn? Jeg tenker jo det er fryktelig irriterende og frekt å bli beglodd på den måten. Er kulturen sånn andre plasser i Norge? Det er fryktelig mye sladder og baksnakking her. Samtlige snakker om folk og ikke med folk. I tillegg stirrer folk gjennom vinduet i huset. Anonymkode: bdf3c...d1c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #3 Skrevet 19. oktober 2022 12 minutter siden, Cisco said: Hvor er dette? På Fosenhalvøya i Trøndelag. Anonymkode: bdf3c...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #4 Skrevet 19. oktober 2022 Nei, det er du som er paranoid. Hadde du visst det hadde du vært en av de selv. Anonymkode: 592c3...96b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #5 Skrevet 19. oktober 2022 Helt vanlig på bygda. Og det er grunnen til at jeg tar en tur til nærmeste større tettsted ca en gang i måneden og storhandler på Kiwi. Kjøper stort sett bare melk og grønnsaker på den lokale Joker-butikken. Fordelen med å bo på bygda er at hvis du selv ikke helt vet hva du driver med, så vet i hvert fall resten av bygda det… Anonymkode: 52a67...66b 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #6 Skrevet 19. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er du som er paranoid. Hadde du visst det hadde du vært en av de selv. Anonymkode: 592c3...96b Hæ? Jeg bryr meg virkelig ikke hva andre folk kjøper, men jeg hører jo at andre folk snakker bak ryggen til hverandre. Kosthold og kjøp i matbutikken er noe av det som folk snoker i. Anonymkode: bdf3c...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #7 Skrevet 19. oktober 2022 Men hvor på fosen? Jeg har handlet der i mange ferier og ikke opplevd noe sånt. Anonymkode: 37f2b...850
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #8 Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvor på fosen? Jeg har handlet der i mange ferier og ikke opplevd noe sånt. Anonymkode: 37f2b...850 Samme her. Bor der selv og har aldri tenkt over det. Ikke verre enn andre steder i landet. Anonymkode: 5281c...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #9 Skrevet 19. oktober 2022 Noen syns sikkert det er spennende å følge med hva andre kjøper i butikken, men tviler på at samtlige vet hva andre kjøper inn av mat og drikke. Så spesiell er ikke alle folk på Fosen. At det er mye sladder og baksnakking på bygda er helt normalt. Det er jo gjerne en del sladder blant venninner/venner/familie ellers i Norge også, men det som er så spesielt på bygda er at omtrent alle kjenner eller vet om hverandre. Dermed blir radiusen på sladderet mye større også. Anonymkode: 486ba...06e 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 20. oktober 2022 #10 Skrevet 20. oktober 2022 Det kan nok stemme. Jeg handler nesten aldri på nærbutikken, men på et litt større sted litt lenger borte. Det er helst for å slippe å bli hektet av folk som skal prate. Dvs. Spørre og grave.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #11 Skrevet 20. oktober 2022 Dette er en av grunnene til at jeg aldri kunne tenkt meg å bo på bygda. For all del, der er mange koselige folk, men den der følelsen av at du har øyne plantet på deg hvor enn du går, den orker jeg ikke. Det finnes forresten en del folk i byen som følger med på hva andre har i handlevognen også. Sånt tenker jeg aldri over, og kunne ikke brydd meg mindre med hva andre handler, men en bekjent satt en gang i et familiebesøk og la ut om alt det usunne naboen hadde handlet inn. Da skjønte jeg at noen faktisk har interesse av sånne fullstendig uviktige ting. Anonymkode: 96c1b...753
Maskinfører Skrevet 20. oktober 2022 #12 Skrevet 20. oktober 2022 Adobyen skrev (35 minutter siden): Det kan nok stemme. Jeg handler nesten aldri på nærbutikken, men på et litt større sted litt lenger borte. Det er helst for å slippe å bli hektet av folk som skal prate. Dvs. Spørre og grave. Enig handler ikke på Nærbutikken jeg heller
Gjest Adobyen Skrevet 20. oktober 2022 #13 Skrevet 20. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er en av grunnene til at jeg aldri kunne tenkt meg å bo på bygda. For all del, der er mange koselige folk, men den der følelsen av at du har øyne plantet på deg hvor enn du går, den orker jeg ikke. Det finnes forresten en del folk i byen som følger med på hva andre har i handlevognen også. Sånt tenker jeg aldri over, og kunne ikke brydd meg mindre med hva andre handler, men en bekjent satt en gang i et familiebesøk og la ut om alt det usunne naboen hadde handlet inn. Da skjønte jeg at noen faktisk har interesse av sånne fullstendig uviktige ting. Anonymkode: 96c1b...753 Jeg bor i en bygd, men bygder er mye forskjellig. Ofte har man en by eller tettsteder innen 2 mils avstand, og da er man ikke bundet til slike små nærbutikker. De som går dit, bruker det vel litt sosialt, som møteplasser der de får høre nytt sladder og annet. Det er også mange som må reise et stykke pga jobb, og da handler de der det passer best.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2022 #14 Skrevet 20. oktober 2022 Adobyen skrev (5 minutter siden): Jeg bor i en bygd, men bygder er mye forskjellig. Ofte har man en by eller tettsteder innen 2 mils avstand, og da er man ikke bundet til slike små nærbutikker. De som går dit, bruker det vel litt sosialt, som møteplasser der de får høre nytt sladder og annet. Det er også mange som må reise et stykke pga jobb, og da handler de der det passer best. Jeg bor i by, og har en nærbutikk bare et par minutters gangavstand fra leiligheten. Der handler jeg ofte, og ingen bryr seg med hva jeg legger i handlevognen, forskjellige folk der til en hver tid. Sånt er deilig, jeg slipper å reise omveier for å handle inn. Men, tror egentlig jeg bare ville ha handlet der det var enklest på bygda også, jeg bryr meg ikke en døyt om hva andre mener om hva jeg handler. Likevel er det godt å kunne gå hvor du vil i byen, og ingen sladrer om det etterpå (utenom hun pussige unntaket jeg skrev om). Anonymkode: 96c1b...753
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå